2007.05.04.
ZónaRádió?
Megkérdeztük Horváth Pált a Rádió Taxi elnökét és tulajdonosát, hogy: Mi igaz az utcán terjedő hírekből, miszerint összebútoroznak a Zóna Taxival? Tényleg Veres István pénzéből finanszírozza-e a Rádió Taxit?
Horváth P.- Ha egyszerűen akarnék válaszolni, akkor azt mondanám, hogy hazugság. Olyan emberek terjesztik, akik féltékenyek a Rádió Taxi tevékenységére, akiknek fogalma sincs a Rádió Taxi működéséről, olyan emberek terjesztik, akik haragszanak, vagy a Rádió Taxira, vagy Horváth Pál személyére.
Ezek az emberek soha nem állnak ide, soha nem jönnek be a szobámba. Ahogy a Főszerkesztő úr is be tudott ide jönni, (kopogtatás nélkül is akár) úgy bárki más is be tud jönni. Titok sincsen, el is mondanám nekik. Semmi közöm nincs a Zóna Taxihoz, nem is lesz soha.
Változások lesznek. De a változásoknak ahhoz van köze, hogy egy új marketing lehetőséghez jutottunk, egy nagyon nagy céggel szerződést kötve. A Slágerrádiónak, és ennek a cégnek az embereit meghallgatva úgy döntöttünk, hogy arculatot váltunk.
21 éve kék fehér volt a színünk. A marketingesek szerint időnként váltani kell.
Marad a nevünk, marad minden, csak a színünk változik sárga feketére, tehát a szabadjelző sárgája bekerül a matricába és feketével lesz a Rádió Taxi felirat beleírva. Ennyi a változás.
A cég menedzselésében, és finanszírozásában, annyi a változás, hogy az MTV. és még négy cég, hosszabb átutalási időt állapított meg a szerződésben, aminek komoly anyagi terhei vannak. Ennek a finanszírozására egy barátom beszállt mellém. Betette a pénzét azért, hogy a 40 napos átfutásos cégek csekkjeit a taxisoknak ki tudjuk fizetni. Nagyon jól megvagyunk együtt, és nagyon régi barátok vagyunk. Nagyon örülök neki, hogy be tudtam hozni őt. Nekem nincsenek olyan testvéreim, akik három másik taxicég vezetői, és nem veszem le a taxisokat sem. Nálam 46000.-Ft. jelenleg a tagdíj. Azt nem mondom, hogy nem fog emelkedni valamikor, de jelenleg Budapest egyik legalacsonyabban megállapított alvállalkozói díját szedem, mindig is azt szedtem világ életemben. Én nem a taxisok vérét akarom szívni, én azt akarom, hogy biztonságos működtetéssel ez a cég további 20 évig fenn maradjon. Soha nem fogom eladni a céget, hiszen van két gyerekem, aki azt majd átveszi tőlem.
Illetve ugye van az a pénz, amitől korpásodik az ember feje, de az olyan összeg, amit úgy gondolom, ma senki sem tenne le az asztalra. Nyilvánvalóan ebbe benne van a 21 év kemény kitartó nonstop munkája, nyilvánvalóan benne van a 21 év kőkemény és nagyon sok pénzt felemésztő marketing tevékenysége. Benne van az a címállomány, amivel jelenleg rendelkezünk, az a névállomány, amivel rendelkezünk, és természetesen azok a kiváló taxisok, akikkel rendelkezünk. Ebből olyan 300-350 mindig Rádiótaxis volt, és mindig az is akar maradni. És van egy 100-300 ember, aki folyamatosan mozgó helyzetben, hol hozzánk csapódik, hol elmegy, mikor hogy.
Tehát azt gondolom, hogy azok akik koporsókat, meg temetőket, rajzolgattak a mi topikunkra, megnyugodhatnak, én elég kemény fából vagyok faragva.
Különböző mendemondák mennek állandóan a városban. Az a baj, hogy most van ideje a taxisoknak mendemondákat gyártani. A különböző kutaknál, meg játékgéptermekben, egymással való beszélgetéskor.
Az elmondottaknak semmilyen valóságalapja nincsen.
tomajer - Arra szeretnék rákérdezni, hogy mondtad, hogy egy barátod beszállt. Ő most tulajdonostársnak szállt be?
Horváth P. - Nem. Ő egy bizonyos összeget adott kölcsön erre a dologra, de tekintettel arra, hogy ezt hivatalos formába kellett önteni, ezért ő lett az ügyvezetője a cégnek. A pénzügyi vezetést, most ő tartja a kezében. Addig, amíg az ő kölcsönpénze nem kerül ki a rendszerből, addig ő felügyeli a pénzügyi dolgokat. A cégvezetés az én kezemben van még mindig. Köztünk nincs vita. Ő nem is jár be dolgozni.
tomajer - Ennek a barátnak sincs köze még csak érintőlegesen sem a Zóna Taxi tulajdonosi köréhez?
Horváth P. - Érintőlegesen sem, semmi köze nincs a tulajdonosi körhöz.
Az is el szeretném mondani, hogy bármennyire is szeretnék az utcán hallani, nekem semmiféle averzióm nincs a Veres úrral és a Zóna Taxival kapcsolatban. Ugyanis ő megnyert egy pályázatot. Nincs erről mit beszélni. Ő megnyert egy pályázatot, hogy hogyan, mi módon, milyen úton, mibe került, az nem a mi dolgunk. Azt gondolom, hogy lehet ezért arcokat vágni, lehet ezért fanyalogni, de minek?
Én azt gondolom, hogy a reptéri helyzetet, azt mi, taxitársaság vezetők rontottuk el. Picit ebből ki akarnék én lógni, vagy ki szeretnék kerülni, de soha nem bántanék egyetlen vezetőtársamat sem. Tehát én azok közé tartozom, akik nem bántják a tulajdonosi kört, nem bántom a vezetőtársakat. Én soha sehol egyetlen rossz szót nem mondtam egyikükről sem, és nem is fogok. Bennem munkál a betyárbecsület, hogy akivel együtt rántottunk csizmát, azt nem bántom, még akkor sem, ha ő bánt engem. Én régi vágású ember vagyok, tehát azt kell mondanom, hogy ezt mi rontottuk el.
Többször, több ízben megtehettük volna annak idején, (amikor Veres úr még föl sem tűnt a taxizás környékén) megtehettük volna, hogy egy szerződéssel meghatározott módon a repteret mi üzemeltessük.
Volt rá precedens is, voltak igazolványok. Nem működtettük, mert nem érdekelt minket. Nagyon sok embert nem érdekelt, vagy mondjuk úgy, nem jól érdekelt minket. Engem speciel sosem érdekelt, mert úgy gondolom, hogy csak egy szegmens a taxizásból. Nem azt mondom, hogy elbagatellizálható szegmens, de semmiképpen sem az első helyen említendő. Nyílván az ország kapuja, nyílván jó ebben részt venni, mert azért mégiscsak egy mennyiség. Ennek ellenére én vagyok az egyetlen társaságvezető, aki nem írtam alá olyan kompromisszumos megállapodásokat, amiket a többiek aláírtak. Kvázi, hogy a budapesti taxitársaságok taxisai csak hárman állhatnak meg, csak a tábla után állhatnak meg, csak így, meg csak úgy kapcsolódhatnak a reptéri fuvarhoz, csak így meg csak úgy vehetik fel a reptéri fuvart. Én ezeket a szerződéseket sosem írtam alá. Egyetlen egy ember nem tud mutatni olyan szerződést, amit én a reptér bármilyen vezetőjével aláírtam volna. Sosem értettem vele egyet. Azzal egyetértettem, amikor a BKIK kiadta az igazolványokat, és kijártunk ellenőrizni.
Sorba álltunk. A taxitársaságok taxisai sorbaálltak érkezési sorrendben, és sokszor a kettesről átért az egyesre, vagy az egyesről a kettesre a sorvége. Talán ezért is lett abbahagyva, mert abban az időben kevés volt az idegenforgalom, s a taxisok órákat álltak ott. Ez őket nem izgatta, nem érdekelte.
Mint ahogy arról is beszélhetünk, hogy Budapesten vannak olyan drosztok amiken taxitárasásági, úgynevezett matricás, hivatalosan bejelentett matricás autók sose állnak vagy sose állhatnak meg.
Ezt a helyzetet a négyezer alvállalkozói díjat fizető taxis társadalom nem tudja megoldani.
Mert nem akarja. Tehát nem foglalja el, nem vezényeli oda a taxikat, nem állítja oda a sorleső rendszert, stb-stb. Tehát sok olyan frekventált drosztot amit használhatna társasági taxis is, nem tudunk használni, mert azt mondják, hogy einstand van, s mondjuk négy ember ezt kiközösítette magának, a mögötte lévő védelmi körrel.
Ez egy badarság, tehát négyezer taxissal szemben, (én azt gondolom Magyarországon ez egy akkora erő) hogy igazából senki se mozdulna be!
Tehát nincs összefogás, nincs akarat, ezért alakulhatott ki ez a reptéri helyzet is. Most miért csodálkoznak.
Azért mert volt valaki, aki erre időt, pénzt áldozott és azt mondta, hogy ez einstand és most ez az enyém lesz? Így működik még Budapesten 20 helyen. Legalább 20 helyről tudunk, ami így működik, érdekes arra nincs felháborodás, csak a reptéren, mert a reptér, a reptér…
Én nem vagyok haragban Veres úrral, semmilyen kapcsolatunk nincsen. Volt nemrég, egy vitás ügye, egy zónataxisnak, egy rádiótaxissal. Ezt az ügyet nem tudtam vele lebeszélni, mert gyakorlatilag fél év alatt egyszer tudtam vele beszélni. Fölhívtam őt, és aztán azt mondta, majd visszahív, de most éppen egy bankba áll. Letettem a telefont, azóta se hívott.
Nincs semmilyen kapcsolatunk egymással. Sose volt, de most meg aztán végképp nincsen.
Tehát azok a hülye híresztelések, hogy a Veres úr egy nejlonzacskóban idehozott pénzt, szóval ezek olyan fatális taxis kitalációk, ami már a felvetés pillanatában is ökörségnek tűnik. Én azt gondolom a Veres ennél lényegesen komolyabb gondolkodású üzletember. Látjuk az üzleti vállalkozásait, azt is tudjuk, milyen családi helyzete van, azt is tudjuk, milyen anyagi helyzete van. Azt gondolom erről kár tovább beszélni, tehát semmilyen közünk nincsen hozzá, se a barátomnak, se nekem, se a Rádió Taxinak.
S én azt gondolom, hogy nem is lesz. De mondom, van olyan összeg amiért korpásodik az ember feje, csak ezekben nagyon-nagyon sok nulla van. Ez azt hiszem, nem fog megvalósulni.
Tehát én azt gondolom, hogy lépjünk túl ezen, mert ez annyira nevetséges és annyira gyerekes. Annyira ócska trükkök ezek a: tegyük tönkre a Rádió Taxit, tegyük tönkre az egyik taxit, a másik taxit.
Annyira nevetséges dolgok azok, amikor kijelentik taxisok, (és sajnos olvastam a hallótaxi lapján is egy prominens írótól) hogy a taxitársaságokat kéne csökkenteni. Ez egy olyan dolog, mint hogy ha én azt mondanám, hogy: nem kell ide a Vodafon, hagyjuk csak a Pannont, meg a Westelt, vagy a T-mobilt dolgozni, a Vodafonra nincsen szükség. Tehát ezt kijelenteni, egy kívülről jött embernek ez akkora nagy badarság, hogy azt el sem tudom mondani. Itt semmifajta jogi ráhatás nem lehetséges, erre csak pénzügyi ráhatás létezik.
Meg tud élni a piacon a cég, vagy nem tud megélni.
A piac mozgatja, egészen pontosan, a taxis mozgatja. Ha a taxis nem mozgatja, akkor úgyis meg fog szűnni.
tomajer - De hát ebben egyetértünk, nekem is az a véleményem, hogy túl sok a taxitársaság Budapesten!
Horváth P.- Természetesen ez van. De ez a konkurencia.
Nagyon bánom, és nagyon bánt engem az, hogy vannak emberek, akik nem ülnek le velem szembe, és nem velem beszélik meg azt, hogy mi a problémájuk. Én általában kimegyek az utcára, és beszélgetek a taxisaimmal. A szemlén is kinn leszek, mind a két napon folyamatosan. Kint leszek, nem bujkálok a taxisok elől, nem megyek Thaiföldre, nem megyek Dakotába. Én itt töltöm a napjaimat. Olykor-olykor huszonnégy órázok bent az irodámban. Több-kevesebb sikerrel. Soha nem mondtam, hogy mi vagyunk a legnagyobbak, soha nem mondtam, hogy mi leszünk a legnagyobbak. Soha ezeket a jelzőket nem használom, hogy a legszebb, a legjobb, a legokosabb a leg-Best of-abb, mert olyan régóta vagyok benne a szakmába, hogy tudom, hogy ez mivel jár. Tudom, hogy ezeket a címeket hogy osztogatják, tudom, hogy ezek a címek mennyibe kerülnek. Nekem erre soha nem lenne sem indíttatásom, sem pénzem. Ha valaki megtisztelne azzal minket, hogy azt mondja, a Rádió Taxi jól működik, és ezért ad valamilyen címet, azt tisztességgel elfogadnám, de hogy ezért én bármennyi pénzt is letegyek az asztalra bárkinek, azt mélységesen elítélem, és elutasítom.
Tehát én azt gondolom, hogy jó úton vagyunk. Ennek a szakmának nagyon sok mindentől függ a helyzete. A cégek helyzete is. Nyilvánvalóan időjárásfüggő, létszámfüggő, idegenforgalom függő, vendéglátó függő.
Most a taxisoknak nem igazán megy jól. Ez nem csak a létszám miatt van. Hanem például, a nyugati országokból érkező vendégek elmaradása miatt is. Üresek a szállodák, csak magyar vendégekkel vannak tele, főleg a Wellness hétvégéken. Budapest kiürül minden hétvégén. Meg kell nézni a wellness szállodákat Hévíztől Kapolcsig, az összes hétvégén teltházzal üzemelnek. Látjuk, hogy, hogy lehet közlekedni szombaton és vasárnap, látjuk, hogy már pénteken nincs munka. Érzékelem is. Mert pénteken már idegen cégek vezetőivel nem nagyon lehet beszélni. Tehát ilyen, péntek-szombat-vasárnapos hosszúhétvégéket töltenek a városon kívül. Nyilvánvalóan ez megérződik a taxizáson is.
Erre viszont sok ez az 5500 taxi, hogy ezt elbírja. Minél jobban erőltetjük, hogy drágábban és drágábban dolgozzanak a taxisok, annál kevésbé fogják használni a magánmegrendelők, hiszen el kell dönteniük, hogy a megemelt vízszámlát, gázszámlát, villanyszámlát fizetik, vagy taxiba ülnek. Mi most azt csináljuk, hogy az állandó megrendelőinket visszahívogatjuk, akik régebben rendeltek, mondjuk novemberig.
Én a decemberi hónapot mindig kihagyom mindenféle statisztikából, mert az egy meglóduló hónap. Mindenkinek 100 000 fölötti címállománya van, mert ilyenkor nem számít semmi. Mint tudjuk, ebben az évben a magyar lakosság a legtöbbet költötte az elmúlt 10 évben a karácsonyra, és természetesen így a taxira is. Tehát novemberig visszamenően hívogattunk vissza megrendelőket, és bizony nagyon sokan azt mondták, hogy eddig megengedhették maguknak, hogy egy héten négyszer taxival utazzon Békásmegyerről Kispestre a mamához. Most úgy csinálja, hogy egy héten egyszer bevásárol a piacon, és kétszer megy taxival, a többi alkalommal pedig tömegközlekedéssel teszi ezt meg, mert olyan magas lett a közös költsége, olyan magas lett a gázszámlája, a vízszámlája, és egyéb járulékos költsége, hogy nem fér bele a taxi. Nekem mondhat mindenki, amit akar, a telefonok nagy részét én bonyolítom le az irodában, én beszélgetek a magánmegrendelőkkel. Nekem más ne állítson semmit, mert én közvetlenül beszélek a magánmegrendelőkkel. De nem csak a magánmegrendelők maradnak el a taxitól. Kimutatásom van, hogy a cégek, 5-10 százalékkal kevesebbet rendelnek. Azok a multinacionális cégek, akik eddig nagyobb tételben rendeltek, azok is visszavettek a tempóból. Ők is spórolnak, ők is ott fogják meg a pénzt, ahol meg tudják, és nyilván a taxi az, amit könnyen vissza lehet fogni. Költségtérítést, kocsi használatot fizetnek a dolgozóknak, adnak úgynevezett BKV térítési költséget, amit vagy felhasznál, vagy nem, vagy arra használ, vagy nem. Ezt is lecsekkoltuk, megkérdeztük személyesen. Furcsa volt, hogy van olyan cég, aki egymillió forint fölött rendelt, és most nem éri el a 600 ezer forintot a rendelése. Érdekelt, hogy hova tűnt az a többszázezer forint.
Azt mondták, hogy a dolgozóknak inkább költségtérítést adnak, rájöttek, hogy ezzel olcsóbban megússzák, ráadásul ez valamilyen fizetés kiegészítés a dolgozóknak. Ezért aztán kevesebbet rendelnek, de a szolgáltatással teljesen meg vannak elégedve.
Tehát visszatérve az alapkérdésre: 21 év eltelt, és a 21 év alatt nagyon sok emberbe beleégetődött a színkombinációnk, a nevünk, a telefonszámunk. Ez a két cég, az egyik a Sláger rádió, amely ugye ma vezető rádió Budapesten, és ennek marketingesei, valamint ennek a reklám kft-nek az ügyvezetője, illetve a Managere azt mondták, hogy 10 évenként nem baj, ha felfrissítjük a cég imázsát, ha felfrissítjük a cég megjelenését, logóit. Nem kell megváltoztatni, ha ragaszkodunk az alaptételhez, de valamilyen színkombinációval fel kell frissíteni. Abszolút egyetértettünk vele, bár kicsit nehezen egyeztem bele, mert a 0. perctől, tehát 1986 óta ez a színkombináció jelképezte a Rádió Taxit. De ha kell, hát kell. Most gyakorlatilag annyit tettünk, hogy a szabadjelző színét választottuk alapszínnek, tehát egységesítettük a színmegjelenésünket. Azért fáj a kék-fehér szín elvesztése, mert ilyen senkinek nem volt Budapesten. Mindenkinek megvan a saját színe, piros-fehér, piros-kék, narancssárga-kék, sárga-fekete, és egyebek. Nekünk eddig kék-fehér volt, most átváltunk egy sárga-feketére. A szemlén lehet majd látni az új imázsunkat, és ez majd megjelenik a Taxisok Világában, és a reklámjainkban. is Ezzel a reklámcéggel kötött megállapodásunk alapján, körülbelül 10-15 helyen fog megjelenni a logónk, ajánlatainkkal. És folytatjuk, egész évesre terjesszük ki a Sláger Rádióval kötött reklámszerződésünket, ami nagyon jól működik.
Én ódzkodtam tőle sokáig, mert elég sok pénzbe kerül. Ódzkodtam tőle, mert nagyon sok pénzt elköltöttem már marketingre a 21 év alatt, és azt gondolom, hogy a direkt marketingnél nincs jobb. Amikor a taxis szépen öltözik, jó illatú, kinyitja az ajtót az utasának. Ha az utas azt érzi, hogy ez a taxis mindent megtesz a szolgáltatás keretein belül, a helyes útvonalon viszi, annyi pénzt kér, amennyi valóban jár, és úgy viselkedik vele szállítás közben, hogy az neki tetsszen. Ezt elmeséli a rokonainak, ismerőseinek. Ennél jobb marketing nincsen.
Nagyon sok pénzt elköltöttem már különböző reklámfelületek megvételére, akár villamosok, vagy buszok oldalán, vagy nagy világító transzparenseken a körúton, újságokban. 1986 óta, azt hiszem, hogy ez az első olyan, ami látható és hallható. Majdnem tíz százalékos címállomány növekedés lett ebben az egy hónapban, most már 7-10% körüli.
tomajer - Tehát végeredményben ez a reklámkampány már megy, csak mi nem vettük észre?
Horváth P. - Azt nem tudom, hogy nem vettétek-e észre, de ha a Slágerrádiót nem hallgatod, akkor nyilván nem vetted észre. Meg ez már ment eddig is, csak eddig ugye az ATV-n ment, és különböző olyan kiadványokban, ami szállodákban, és a reptéren jelent meg. Most váltottunk, és koncentráltuk az erőnket a Slágerrádióra, és erre a reklám Kft-re. Azt kell mondanom, hogy ennek jó hatása van.
tomajer - Térjünk át a szemlére. A Rádió Taxinak szemléje van, ahol ezek szerint nagy változások lesznek.
Horváth P.- Igen. Ma, és csütörtökön lesz a szemle. Egy brigád jön ki, a nevezett KFT-től aki felteszi az új logókat, az új matricákat. Ma már evvel dolgoznak a taxisaink. Ma és holnap mindenkire felteszik, tehát hivatalos profi emberek helyezik el a matricákat. (A beszélgetésre április 24.-én került sor. A szerk.)
60-40%-ban gyártottuk le a matricákat, 40% mágneslapra készült, 60% pedig ragasztósra. Felkerül az egyetlen reklámmatricánk ami van, a két nagy rendezvénynek a reklámja.
Ezen kívül, átállunk egy másikfajta minősítésre.
Nem biztos, hogy a taxit, a taxist kell minősíteni, és bekategorizálni, a. b. c. d. meg mit tudom én mibe. Inkább a megrendelőket. A cégeket fogjuk kategorizálni, és azt mondjuk, hogy x-megrendelőhöz csak kiemelt „A” -s kocsi mehet. Csak olyan autó mehet, ami inges, öltönyös, nyakkendős, ami a szerződésben elő van írva.
Most kötöttünk egy hete egy étteremmel szerződést. Az étterem tulajdonosa kifejezetten kijelentette, hogy csak öltönyös taxist akar meglátni az ajtajában.
Nem kell bemennie az étterembe, ő látja és személyesen engedi ki az utasokat. Naponta 15-20 kocsit rendel, tehát Hál Istennek nagyon jól működik a dolog.
Tehát, bekategorizáljuk a címeket, azt mondjuk, hogy ez kiemelt „A” -s cím lesz, más címre, „B” is mehet, vagy „C” is mehet. Ezzel fogjuk rávenni a taxisokat, hogy ha ő kiemelten akar keresni, kiemelt utasokat akar vinni, akkor ehhez képest ilyen öltözékben legyen, ilyen tisztaságú kocsival menjen, ilyen műszaki állapotú kocsival menjen.
Tehát nem kényszerítünk rá senkit semmire. Mert ugye eddig rá kellett volna kényszerítenünk, de hát ez nem nagyon sikerült.
A konkurenciaharc hozta magával ezt is, mert a megrendelők azt mondták, hogy minél drágább a szolgáltatójuk, annál jobb szolgáltatást, annál jobb kocsiparkot kívánnak. Tehát ő nem akar beülni a 15-20 éves autóba, őt az nem érdekli, hogy a taxis szegény, vagy nem szegény, őt egy érdekli, ő megrendel egy szolgáltatást, és szeretné, hogy a rugó ne szúrja ki a seggét, a térde ne verdesse az állát, mert olyan besüppedt ülésbe kell ülnie. Nem érzi, a gázolajszagot a kocsiban, és nem lesz koszos a fehér nadrágja, ha leül az ülésre, vagy ha előre dől, nem lesz poros a keze, amitől koszos lesz a fehér inge.
Tökéletesen egyetértek vele. Én azt gondolom, hogy ez egy szolgáltatás, és egy szolgáltatás színvonalát mindezek meghatározzák.
Hogy, hogy van öltözve, illatos, vagy büdös a gépkocsivezető, hogy a kocsija tiszta illatos, vagy büdös-e? Ugye a wunderbaum szokás!
Eltűnt-e már belőle ugye a mindenfajta illatkeveredés, a zokni, a száj, a hónalj, és a különböző illatosítók egyvelege. A műszaki állapota, pedig olyan hogy nem robban le minden utcasarkon, nem pöfög, nem zörög, és nem érződik be se, a benzin se a gázolaj szag az utastérbe.
Ezek olyan kritériumok, amibe a szerződéseink belekényszerítenek bennünket, és innentől kezdve, mi ezt kategorizáljuk.
Tehát mi a címeinket kategorizáljuk, és olyan taxisokat engedünk arra a címre, aki annak a megrendelőnek az elvárásait, hajlandó teljesíteni.
tomajer - Ezt tudjuk konkretizálni, hogy melyik (nem cégnévvel hanem, hogy milyen nagyságrendű cég) megrendelő az ahova nem mehet akárki?
Jön egy egyszerű telefonos megrendelő, oda mehet bármilyen taxi?
Horváth P. - Attól függ, hogy ki az a telefonos megrendelő. Mindaddig mehet akárki,, míg az utas nekem nem szól vissza, hogy köszöni szépen de, ilyen nem. Hiszen a magánmegrendelőkkel általában, nem vagyunk ilyen kontaktba, nem vagyunk mindennapi kapcsolatban. Ugyanakkor pedig, ha akármilyen multinacionális céggel, szállodával, étteremmel, vagy színházzal, kötünk szerződést, akkor a tulajdonosi kör, a menedzsment vagy a marketing menedzser, meghatározhatja a szerződésében, hogy milyen gépkocsivezetőket, milyen típusú autókat, milyen szolgáltatást vár el.
tomajer - Na jó de ez eddig is így volt.
Horváth P. - Jó csak ezt eddig nem így vettük. Azt mondtuk, hogy nem a cím van kategorizálva, nem a Magyar Televízió van kiemelt „A” -ként kezelve, hanem a taxis volt kiemelt „A” -ként kezelve. Azt mondtuk hogy a MTV –t csak kiemelt „A” -val viheti el valaki azaz ingben, nyakkendőben, öltönyben. Ezt mondtuk, így küldtük, ezért aztán a taxist rá kényszertettük egyfajta olyan helyzetre, amibe mi kényszertettük bele. Most viszont saját magát kell, hogy belekényszerítse, mert azt mondja, ha én minőségi utast akarok, ha nem a nyolc kerből akarok valakit elvinni, akit nem biztos hogy én szívesen viszek el, hanem a MTV -t akarom elvinni akkor ehhez nekem ingbe öltönybe nyakkendőbe kell lennem ehhez az autómnak belül tisztának kell lennie, kívül tisztának kell lennie, és olyan kocsival kell közlekednem amit elfogadnak a MTV -nél.
tomajer - Nem látom a különbséget ennek eddig is így kellett lenni.
Horváth P. - Azt gondolom, van különbség. Ott a különbség, hogy nálunk voltak taxisok, akik nagyon jó taxisok voltak, de érthető okokból, a különböző ilyen-olyan rendezvény, buli miatt elmentek tőlünk. Elmentek olyan cégekhez, ahol most fehér ingben, nyakkendőben, öltönyben járnak.
Mi meg nem tudtuk még egy farmer inget se felvettetni vele, mert pólóban járt. Egyszerű 300.-ft-os pólóba. Amit a kínai piacon meglehet venni. Nem azt mondom hogy az koszos volt csak én azt gondolom hogy egy ilyen szolgáltatáshoz nem jó. Számtalan esetben volt konfliktusom a taxisainkkal, főleg télen, amikor pufi dzsekibe, sapkába és kesztyűbe vezet egy taxis egy hatmillió forintos autót. Mint egy Zil sofőr. Azt szoktam mondani úgy vagy felöltözve, mint egy zilsofőr. Ezen túl kell lépni. Ezen, a világon mindenhol túllépnek, ha megnézik Bécsben a taxisokat, ahol ugye többségében indiai meg török meg mindenfajta vendégmunkások ülnek a taxi gépkocsikon, mert a tulajdonosi kör az otthon ül a lakásába és a napi elszámolásba a török, görög, arab, elszámol vele, hogy azok is fehér ingben, nyakkendőben dolgoznak.
És mindenhol a világon. Angliától kezdve New York-ig mindenhol így van. Én azt gondolom az ing, se kerül sokkal többe és az ing tisztasága könnyen megoldható. Nem tudtuk rákényszeríteni a taxisainkat, és ez biztos a mi hibánk is. Én most azt gondolom, hogy ezzel igen, mert a keresetét ezzel tudja szabályozni.
Ő azt mondja, hogy ma nem veszek fel kiemelt „A” -t, ma kijövök a pólóba, ma elbóklászok, fölveszi azokat a címeket, amelyeket abba a ruházatba fölvehet. De hogyha keresni akar, és kiemeltebb munkát akar végezni kiemeltebb pénzt, akar keresni, akkor bizony csak akkor tud odamenni, majd ha abba a ruházatba megy, amit a szerződés előír.
tomajer - Kvázi most lesznek az autók valamilyen szinten kategorizálva, és a gépkocsivezető napi szinten változtathatja a saját kategóriáját, hogy ő éppen lemosatta az autót, nyakkendőt vett fel? Tehát ő egy A-kategóriás autó de kiemelt „A”-vá válhat bármikor, ha úgy öltözik, de ha éppen a piacra megy és rányom egy címre, akkor ő csak sima „A” –kategóriás?
Horváth P. - Így van. Ezért én azt gondolom, hogy ebben az a jó, hogy megadjuk neki a választási lehetőséget.
tomajer - Kezdem érteni a dolog rugalmasságát.
Horváth P. - Látod amióta nem írok a hallotaxira azóta, ha nincsenek az elégedetlen pontjai, meg a nem tudom kinek a pontjai, akkor már el is süllyedt volna az általam létrehozott topik. Én tényleg azt bánom, hogy nincs olyan fórum ahol normális hangnemben lehetne kommunikálni.
Egyébként azt még el akartam mondani, hogy mind a Rádió Taxinak, mind pedig a Fodesznak lesz fóruma, ahol regisztráltan, arccal, kérdéseket, szakmai kérdéseket, emberi kérdéseket föl lehet majd tenni. Szakmai kérdésekről vitát folytatunk emberi oldalról segítséget, nyújtunk egymásnak. Tehát ezek most készülnek valószínű, hogy e hónap végére készen lesznek. Nyitott fórum lesz de, csak regisztráltan jöhet föl, számon kérhető regisztrációval. Benne kell lenni a telefonszámának és mindennek, mert én azt gondolom, hogy igazi szakmai vitát arccal lehet folytatni. Hogy értelmes viták legyenek értelmes szakmai megoldások, szülessenek. Értelmes emberek értelmes megjelenési fóruma legyen.
Nem lehet ma már a taxisokat összehívni egy kultúrházba. Se ideje, se pénze se akarata nincsen rá. Nem lehet ilyen agyonpolitizált gazdaságilag agyoncsapott agyondemoralizált világban, összeültetni 500-1000-2000-5000 embert egy helységbe, mert nem vezet sehova. Mert 5000 embernek 5000 véleménye van. 5000 féle formában, akarja ezt kinyilvánítani, és ez sehova nem vezet. Tehát vagy az élére állunk az ügynek és akkor mindenki megpróbálja ezt az ügyet egy irányba tolni, leszűrni, ami leszűrendő, és kellene egy szűk rétegnek lennie, aki ezt aztán interpretálja.
Mindent el lehet mondani a Horvát Paliról sok mindent, ha valaki felmegy a FODESZ lapra, látod Te, is mint főszerkesztő látod, hogy napra készen Beszéltem minden frakcióvezetővel megtörténnek azok a dolgok, amiket már senki nem csinál. Mondjál még egyet, aki csinál valamit. Senki nem csinál semmit. Lehet engem ezért szidni de, én akkor is azt gondolom, hogy nekem Horvát Pálnak és a Rádió Taxinak attól lesz jó, ha a taxisnak jól megy. Ha a taxisnak jól megy, akkor nekem is jól fog menni. Ha a taxisnak rosszul megy, akkor nekem is rosszul fog menni. Mert a taxis nem tud többet fizetni, mint amennyit meg is tud keresni.
Tehát nekem azért kell hajtanom a hatóság felé, azért kell hajtanom mindenki felé, hogy az én taxisom jól keressen, mert ha az én taxisom jól keres, akkor a nekem effektív nekem, mint cégnek, mint cégvezetőnek, és mint magánembernek lényegesen több pénzt hoz a piacra.
Nagyon sajnálom, hogy nem érti meg néhány taxis: semmifajta érdekellentét nincs közöttük. Sőt nem is szabad hogy érdekellentét legyen köztem és egy taxis között. Szó szerint ő hordja összeaz én pénzem is. Ő az én végtermékem. Én, megkötöm ezt a szerződést, ami itt van előttem, itt mutatom neked, itt a megállapodás, megkötöm ezt a szerződést, ebből ő fog profitálni nem én. Én az által profitálok hogy ő itt marad nálam, és ide fizet be.
Nem kötöttem meg a szerződést különböző discokkal, night-klubbokkal érthető okokból, pl. a taxisok önálló betarifázása miatt. Elment innen 70 ember azért, mert ő onnan akar dolgozni, ő onnan úgy akar dolgozni, ahogy ő szeretne.
Ugye én nem vagyok ott az ő kocsijában, soha nem tudom, hogy az óráját beindítja, nem indítja be, milyen tarifát alkalmaz.
Én megállapíthatom a tarifát, én mondhatom azt, hogy a-tól b-ig egy a transzferár is, ha ő nem azt alkalmazza. Látod, többségében a jobban működő taxiscégeknél már mindenhol minden le van transzferezve, de sajnos nem megbízható a taxisok többsége. A többség nem megbízható sajnos. Bár fordítva lenne, hogy a kisebbség nem megbízható és a többség arra hajtana, hogy a kisebbségnek rácsapjon a kezére.
Nem csap rá senki se a kezére adott esetben hozzám néha bejön egy-egy ilyen ember én jól kirúgom őt, mert túlszámlázott a másik cég meg röhögve fölveszi, mert 52500.-Ft a tagdíja, ennyivel több lesz az ő bevétele.
Én meg jól kirúgtam őt. De, ez lehet fordítva is, ha nekem nem mondják meg, hogy ő kirúgta akkor én föl fogom venni mert hozzám bejelentkezik egy ember hát honnan tudjam én hogy mit csinált.
Most, ahhoz hogy én itt mindenfajta kádermunkát végezzek, és körbetelefonáljak, lehet egy rosszindulatú ember, akitől én információt kérek, hogy hu ez egy marha szemét ember veri a nőket, meg akarja dugni az utasait stb.. Mondhat ilyet is, nagyon nehéz ezt kiszűrni. Nálam, kiszűrődik amennyiben az etikások, elkapják vagy valami utas visszajelzés, érkezik.
Ennek ellenére azt gondolom, hogy mi bizony egymásért dolgozunk. Ő értem, én meg őérte. Őneki azért kellene jobban szolgáltatni, hogy én több szerződést tudjak elhozni.
Ha ő jól szolgáltat minket fog keresni mindenki. Ha ő nem jól szolgáltat, akkor csak annyiból fog tudni megélni, amennyit én üzletfeleimen baráti körömön ismeretségi körömön belül, ide tudok hozni. Tehát ezért nem értem én ezt a folyamatos szembeállítást.
Vannak emberek, akik ezt gerjesztik, viszont én azt gondolom, hogy nektek a hallotaxin, a Taxisok Világában, pont ezért kellene más irányt vinni. Pont, ezeket kellene megnyesegetni pont nektek, kellene irányítani azt a helyzetet, hogy végre egymásra találjon a szakmai vezetés és a szakmán belül tevékenykedők. Egymásra találjanak, összefogjanak, mert csak úgy lehet elérni a hatalommal szembe valamit.
Minket nem fog segíteni senki. Tehát mi ellene futunk minden hatalmi árnak. Azt gondold végig, hogy melyik az a képviselő, aki a saját választott körzetében azt fogja hirdetni, hogy ő hozzájárult, ahhoz hogy a taxisok 140ft helyett 160ft helyett 340ért vigyék az ő választó polgárát. Abszolút érdekellentét. Tehát nekem ő ellene kell tevékenykednem, de én csak akkor tudok ellene tevékenykedni, ha van támogatottságom. Százszor mondtam, hogy jöjjön valaki, aki a Fodeszban szeretne dolgozni. Senki nem teszi fel a kezét. Két vidéki alelnököm van. A két vidéki alelnök, jól dolgozik. Teszi a dolgát folyamatosan, ők az ő megyéjükben, segítik a taxisokat. Összehozhatlak velük, el tudják mondani hányszor voltak benn, ilyen önkormányzatnál, olyan hivatalban, hányszor segítettek egyéni kérdésekben. Senki nem akar idejönni a Horvát Palit kiváltani, szívesen átadom akár az elnöki pozíciót is. Abban a szent másodpercben, ha tudom, hogy őt ugyanúgy be fogják hívni Demszky irodájába, a frakcióvezetőkhöz, a politikai pártok vezetőihez, mint engem.
tomajer - Javaslom Kovács Indián Zoltánt, Rádió Taxi 200 -at.
Horváth P. - Én Kovács Zoltánnal is nagyon nagy vitába vagyok. Tudom, hogy ezt javaslod, tudom hogy ő számtalanszor publikált dolgokat. Én azt gondolom a Kovács Zoltánról, hogy először is magával kell tisztáznia, honnan jött, és hova tart. Tehát abból az aspektusból, amelyből ő támadja a vezetői kör tevékenységének helyességét abból ő könnyen teszi.
Ő nem a Corvin droszton ácsorog és nem a.. Te hol szoktál ácsorogni?
tomajer - Most éppen a Lehel-téren
Horváth P. - Nem a lehel droszton ácsorog. Neki van három utazási irodája. A három utazási iroda neki annyi pénzt ad, hogy ő nyugodtan leülhet ide írogatni. Mert mondjuk 14.20 perckor indul a járata, amivel elmegy Belgrádba. Ő egy útjával többet tud keresni, mint amit, te egy hónapban megkeresel.
Ebből az aspektusból, nem szeretném, hogyha Ő érdekképviselő lenne. Abból az aspektusból, hogy valaki azt mondja: én egy utcai taxis vagyok, van ilyen diplomám meg olyan diplomám, és tud beszélni, tud kommunikálni, mert azért a fontos. Meg tud jelenni. Oda tud állni mekegés makogás nélkül egy mikrofon elé, oda tud állni mekegés makogás nélkül egy közgyűlés elé, mint ahogy már engem többször megkértek. Sőt az elmúlt 16 évben az egyetlen ember én voltam, aki egy közgyűlésen belül kétszer megszólalhattam, mert visszahívtak a pulpitusra.
Engem visszahívtak a pulpitusra, hogy a szakma képviselője mondja el. Lehet, mi vitatkozunk rajta akik nem értünk hozzá, mi legfeljebb politikai döntést hozhatunk, a szakmai döntésbe hallgassuk már meg a szakma emberét még egyszer, hogy jól értjük e azt amit értettünk vagy nem értettünk. Tehát legyen egy ilyen ember. És legyen akkurátus, legyen agilis.
Én nem fogok kérkedni egyetlen lapon se, mert nem ez az érdekes.
Megmutattam, itt vannak a levelek, és a válaszlevelek. Megírom a levelemet, összehozom azt, amit a 30 év, szakmában eltöltött teljes taxis tudásommal tudok. Összehozom azokat a dolgokat amiket megoldandónak tartok.
Tehát most ugye két dologban tevékenykedem. Az egyik a tarifa rendezése mindenféleképpen, mert nem csak társasági taxisok, hanem mezítlábas taxisok is vannak, szállodai taxisok is vannak, akik ha már egyszer ilyen lehetőséghez jutottak mér, ne emelhetnék 240.- fölé vagy 336.- fölé a tarifájukat. Mért ne? Ha egyébként volt egy infláció, amit mi soha nem tehettünk bele. Mért ne emelhetné? Emelje. Aztán én majd eldöntöm, mint cégvezető hogy bevezetem-e? Hangsúlyozom, a 600.- Ft-os alapdíjat, azonnal bevezetném. A 7%-ot nem biztos, de a 600.- Ft –ot azt azonnal. A 7%-al azzal most a jelenlegi recessziós helyzetben vitáim vannak, lehet, hogy nem tenne jót a piaci jelenlétünknek, hogy 7% -al most megemeljem a km-díjat. De a 600-at azonnal beemelném.
A másik kérdés, pedig a drosztok. Ne keljen fizetnem, azért amit nem is tudok használni. Először kérek egy ellenőrzést, ha már fizetnem kell ha már ebből nem lépnek vissza, mert tudjuk, hogy nem fognak visszalépni. 230 millió forint, az 230 millió forint, akár hogy is nézem.
Tehát ez egy akkora bevétel a Fővárosi Önkormányzatnak, hogy már számottevő. Ha nem lenne számottevő, azt mondom, hogy biztos, hogy el is engednék, de be kell látnunk, hogy ezt nem fogják elengedni már soha többet.
Akkor viszont kérek egy olyan ellenőrzött helyzetet, amibe az összes drosztunkat kitisztítják a magán autósoktól, az összes droszton lehetővé teszik, hogy bárki beállhasson. Bárki, bármikor beállhasson a drosztba. Ezért hajtok ez a két dolog, amiért most hajtok.
tomajer: - Köszönöm szépen.