- Első kérdésünk az lenne, hogy miként vetődött egyáltalán fel a kérdés?
- A cég - egyedüliként a budapesti taxitársaságok között,- kisszövetkezeti formában működik, ebben a tulajdonosi rész nem is kicsi. 825-en
|
Tamás Miklós, a City Taxi elnöke |
vagyunk, ebből négyszáz fő szövetkezeti tag. Kezdeményezés történt a tagság részéről, hogy szabályozzuk egyszer és mindenkorra az egész üzemelésünket. A taxisokat legfőképpen az érdekli, hogy a címkiadási rendszer, az URH-k és az antennák paraméterei legyenek úgy szabályozva, hogy mindenki tudjon dolgozni. Azért kicsit bonyolultabb a dolog, mert évek óta tart a fegyverkezési verseny a taxisaink között. Jó értelemben vett fegyverkezés ez, egy kicsit többet tudjon a rádiónk, az antennánk, az autónk, mint a másiké. Az autóval nincs gond, és az emberekkel sem lenne gond, ha ezt a fejlődést abban látnák, hogy angolul tanulnak, vállalkozást fejlesztenek.
A fegyverkezés egyik formája az volt, hogy a taxisaink egyre jobb és komolyabb antennákat szereztek be. Ennek próbálunk egyszer és mindenkorra végre gátat szabni. Visszaáll az eredeti forma, - ami ezelőtt tizenöt-húsz évvel is volt, amit sok cég alkalmaz ma is,- egységesek a rádiók, és egységesek az antennák. Nálunk elszabadult ez az egész. Mindenki abban látta a fejlődés útját, hogy minél nagyobb, minél jobb antennája legyen. Miután tagsági kezdeményezés érkezett, hogy a cégvezetés ezt szabályozza, és ehhez közgyűlési határozat kell, ezért mi ezt a közgyűlés elé vittük, és ott azt a határozatot fogadták el, hogy az antennák méretét szabályozzák. Amely, a rádiószerelők által paraméterezett egzakt forma, maximum ötnyolcados, talptól mérhető, osztatlan, magyar gyártmányú, kereskedelmi forgalomban kapható antenna. Tehát, egy csomó kiskapu le lett zárva.
- A közgyűlés összehívása előtt ki lett hirdetve, hogy ez a napirendi pontok között lesz?- Természetesen. Nagyon sok napirendi pont volt, többek között a sorok, a rádiók és még rengeteg téma. Nehogy azt higgye valaki, hogy nálunk az antenna, meg a sor a kardinális probléma, ez körülbelül a hetedik nyolcadik napirendi pont volt. Először is a szoftverünk, gazdálkodásunk, jövőnk, székházunk, nagyon nagyon fontos témákat tárgyalunk, majd az egyebek. De kihirdetett módon természetesen a sorok és az antennák is. Hozzá kell tennem, a vezetőség és a felügyelő-bizottság nem ezt a variációt ajánlotta a közgyűlésnek. Mi egyszer végre a City történetében, egy szavazást szerettünk volna kiírni, a közgyűlés jóváhagyásával az antennákról, és a sorokról. Ennyi volt, ennyi lett volna mindössze a napirenden. A probléma ott adódott, hogy a közgyűlésre ellátogató száz szövetkezeti tagunk - ugye ők a döntéshozó helyzetben levő szövetkezeti tagok,- azt mondták, ne legyen erről szavazás kiírva, hanem mondjuk meg, hogy milyen legyen az antenna. Így alakult ki az a helyzet, hogy az ott jelenlevők, akik vették a fáradtságot, és megtisztelték jelenlétükkel a közgyűlést, teljes joggal döntöttek.
De mi egyébként nem ezt terjesztettük be. Mi azt terjesztettük be, hogy a 825 szövetkezetünknél dolgozó kollegánk szavazzon, hogy miben látja a City jövőjét, legyen az antenna, sor, -mert a sor az sokkal kardinálisabb, mint az antenna,- maradjon a sorrendszer, bővítsük a sorrendszert, csökkentsük, őket szerettük volna megkérdezni, hogy végre legyen egy olyan felmérés, amiben a nyolcszáz fő véleménye megjelenik. Ez egy hat pontból álló kérdéssor lett volna, kétkörös szavazás, először a nyolcszáz dolgozó, utána az ő szavazataiknak ismeretében, a négyszáz szövetkezeti tag ismét szavazott volna, miután a szövetkezet tulajdonosai ők. Ehhez képest a közgyűlés a saját kezébe vette a döntést.
- Ezen az ominózus közgyűlésen, hányan vettek részt?
Citytaxis vélemény 1. Szia! Majercsik Tamás vagyok a hallotaxitól. Szia. A kérdésem az lenne, hogy mi a véleményed arról, hogy január elsejétől megtszeretnék tiltani a hosszú antennákat a Citytaxinál? Erről olyan különösebb véleményem nincs, mert ezt már, nem meg szeretnék, hanem MEGTILTOTTÁK Tehát ez már egy eldöntött tény, Én ezzel úgy voltam, hogy hosszú antennám az eddig se volt, de viszont pipa vagyok azért, hogy még ezt is le kell cserélni, ami nem hosszú. Ami nekem van, az egy ilyen osztott, de nem hosszú. Tehát, az a véleményem, hogy itt megint kicsit átestek a ló túlsó oldalára. Egyébként a döntést bizonyos fokig jónak tartom, hogy magát a hosszút megtiltották, hogy ne tegyünk az antennások zsebébe, mit tudom én mennyi tízezreket, tehát, mondom, ez jó, csak az, hogy túllőttek a célon, hogy most körülbelül négy vagy ötszáz embernek kell antennát cserélnie tehát, azoknak is akinek nem hosszú van, hanem rövid. Magát azt hogy a hosszút megtiltották, azt mondom hogy jó, de azt, hogy olyanokat is megtiltottak, amit szerintem nem kéne kicserélni, azzal nem értek egyet.
A határokat meghúzni elég nehéz, hogy melyik a hosszú melyik a rövid.
Ez nem hosszú, ez ugyanolyan rövid, csak osztott. És, ezt sem lehet.
Köszönöm szépen!
|
- Százhúszan.
- Tehát, nyolcszázból, százhúsz ember döntött.
A százhúsz embernek, mekkora többsége döntött emellett?
- Körülbelül kétharmad egyharmad arányban. Azért kellett nekünk a sorokról és az antennákról ezt a szavazási kérdést a közgyűlés elé vinnünk, mert a sorokról már létezik egy közgyűlési határozat. A közgyűlési határozatot a vezetőség nem annulálhatja, és nem írhat ki róla szavazást. Közgyűlési határozatról nem lehet szavazást kiírni, mondja a Szövetkezeti törvény. Nem a City szabályzat, megismétlem, a Szövetkezeti törvény. Tehát, azért kellett újra közgyűlés elé vinnünk, hogy szavazhassunk. Innen indult az egész. Nekünk ki kellett menni újra a közgyűlés elé egy szavazásra való felhatalmazásért. És ahelyett, hogy leszavaztattuk volna mind a nyolcszáz kollegát, már olyan irányba ment el a közgyűlés hangulata, és a döntés, hogy: -akkor viszont, minek? Ne legyen szavazás, aki megtiszteli jelenlétével a közgyűlést és rááldozza a vasárnapját, és sokadszor rááldozza ezekre a gyűlésekre a vasárnapját, tiszteljük már meg azzal, hogy elfogadjuk az ő döntését. Hiszen azért van a Közgyűlés egyébként. Ő eljön, eltölt ott tizenöt órát, majd dönt, legjobb tudása szerint, lelke rajta mindenkinek.
- Ezek szerint, nyolcvan ember döntött, egy nyolcszázat érintő kérdésben?
- Nem nyolcszáz ember helyett, hanem négyszáz helyett.
De nekem meggyőződésem egyébként, hogy a kétharmad egyharmad, az utcán is áll! Ha mindenkit leszavaztattunk volna, talán még vadabb szám jött volna ki, legyen az sor, vagy antenna. Nagyon sok embernek az a véleménye, hogy ez a verseny - ami itt kialakult az antenna hosszával,- nem egészséges, ez nem a taxizásról szól már, hanem a plusz előnyökről. Nagyon rossz irányba ment el ez a fegyverkezés, én személy szerint azért akartam csak ezt a szavazást, hogy legyen legitim a döntés. De most is meg vagyok róla győződve, ha sikerült volna megkérdezni mind a nyolcszáz dolgozónk véleményét, akkor is legalább hatszáz-kétszáz arányban azt mondták volna, hogy fékezzük meg a fegyverkezési versenyt a taxizás terén. Az legyen URH, legyen antenna, a sorok is egyébként, ezt a célt szolgálják. Lehet szidni a sort, lehet pártolni, lehet azt mondani, hogy a vakok, és a buták akarnak sorból
|
ő máshol ad tovább |
dolgozni, de nekem egész más a véleményem erről. Én is taxiztam épp elég évet, valószínűleg fogok is még taxizni, mert nem vagyok ide bebetonozva. Nem a buták, és a vakok állnak sorba. 50-60 év felé járó dolgozók vannak minden cégnél, és azok állnak a sorban többek között, akik már elfáradtak.
- Köszönöm, de a sor majd egy másik, szintén nagyon izgalmas téma lesz.- Szerintem sokkal izgalmasabb, mint ez. Ez annyira kicsi, és kiragadott példa cégünk életéből, hogy én azt mondom, soha ne legyen nagyobb bajunk, mint az antenna hossza. Ez legyen a City életében a legfontosabb, vagy a taxizás történetében. Ez az antenna ügy a mi életünkben egy elenyésző valami, aminek legalább annyi a pozitív visszhangja, mint a negatív, sőt a logikám szerint, amit itt elmondtam, sokkal több az, aki elfogadja. A lázadások inkább azoktól indulnak ki, akik ezekért az antennákért már eleve 27 000 forintot beruháztak, bár szerintem meghozta már az árát, hiszen nem azért vették, mert olyan jól lehet vele közlekedni a városban, meg a trollivezeték alatt elmenni, hanem mert előnyt akartak vele szerezni azzal szemben, aki nem invesztált erre.
- Az utcán nézve pillanatnyilag a Citytaxik többségén olyan antenna van, ami nem felel meg a január utáni elvárásoknak. - Ez biztos, hogy nem így van. Rossz átlagot választottál, most éppen csekkbeváltási, tagdíjfizetési időszak van. Szerintem, ha kimennél a drosztokra - nekünk nagyon sok sorunk van, lefedi gyakorlatilag az egész várost, - ott alig van ilyen antenna, értelmetlen, minek áldozott volna 27 000.-et, amikor föl tudta venni a kis antennával is a címet, és a sorokból dolgozók - a tagságnak nagyon nagy részét teszik ki,- nem szálltak be ebbe a versenybe. Az biztos, hogy ott, pont ellenkező arányt találnál. A Szende Pál utcában, a Margit-híd lábánál, ahol tutiznak a kollegák, ott lehet, hogy 100%-ot látnál.
- A központ előtt, az Attila utcában néztem, ami ugye a cég teljes keresztmetszete véletlenszerűen.
- Igen, lehet. De nincs jelentősége. Azaz igazság, hogy nehéz, de egyben rendkívül kényelmes helyzetben is vagyunk, ezzel a dologgal kapcsolatban. A közgyűlés döntött. Először is nem mi terjesztettük be, hanem írásos kezdeményezés volt. Szövetkezet lévén, nekünk kötelességünk foglalkozni vele, nem söpörhetjük le a kezdeményezést az asztalról. Tehát, beterjesztette a tagság, mi módosítottuk, és azt
Citytaxis vélemény 2. Egy kérdésem lenne hozzád, hogy mi a véleményed arról, hogy január elsejétől, hosszú antennával, a Citytaxinál, nem lehet dolgozni?
Nem igazán tetszik nekem ez a dolog, már csak abból a szempontból sem, hogy antennát kellett vennem, antennát kell cserélnem. Nagyon sok kollega, nem egy, nem kettőről tudok, aki tényleg most vett huszonhétezer forintért antennát, ezeket ezután, kidobhatja, mert eladni, nem biztos, hogy el fogja tudni.
De a te antennád, nem is hosszú, a te antennád, valami csodaantennának tűnik, de egyáltalán nem hosszú antenna. Idáig úgy tudtuk, hogy a hosszú antennákat nem lehet majd használni.
Az én antennám, nem hosszú, de nem is rövid. Állítólag, ez se egy elfogadott antenna.
Tehát pillanatnyilag, semmiféle pontos információtok nincsen arról, hogy milyen antennával szabad majd dolgozni, és milyennel nem?
Nekem személy szerint konkrét információm nincs. Valami 6/8-adost, vagy ilyesmit hallottam, én nem értek ezekhez a dolgokhoz, még nekem is utána kell járni.
Tehát, nincs leírva, és elmondva azt, hogy milyen antenna az ami elfogadható?
Azt nem tudom, hogy leírták-e vagy nem. A közgyűlésen elhangzott, de mivel én nem voltam a közgyűlésen, nem tudom, a központban én még nem láttam kitéve ezt a faliújságon. Hacsak azóta ki nem tették.
Nagyon szépen köszönöm.
|
mondtuk, hogy kérdezzük meg a tagság véleményét, teljesen egzaktul. Ezt lesöpörte a tagság, majd hozott egy döntést, aminek a végrehajtása viszont kötelessége a vezetésnek. Ez történt. Született egy közgyűlési határozat, és ennek a betartatása a feladatunk. A szövetkezet így működik, a legfőbb döntéshozó a közgyűlés.
Ha ő azt mondja, hogy holnaptól senkin nem lehet semmilyen antenna, akkor nem lehet rajta. Az más dolog, hogy ez jó, vagy nem jó. A közgyűlés így határozott, ezt kell nekünk betartatni. Nem mérlegelhetünk, nem súlyozhatunk, nem mondhatjuk, hogy ez jó, vagy rossz, ennyi történik. Tehát itt nem azon a kétharmadon, nem azon a nyolcvan emberen, nem a vezetőségen kell elverni a port, hanem egyszerűen el kell jönni szavazni. Ez olyan, minthogy a népet nem lehet leváltani egy választás után. A közgyűlés a nép, a dolgozók. Szavazatukkal, részvételükkel megtisztelték a közgyűlést, és így döntöttek. Még az sem biztos, hogy rosszul döntöttek, sőt én személy szerint azt mondom, hogy jól döntöttek. Azon lehet vitatkozni, hogy ennyire szigorúan kellett-e leírni a szabályokat.
A mi reklamációs és etikai bizottságunk paraméterezte egyébként be, hogy mit tart elfogadhatónak. Nagyon könnyű a rendszerből kivenni az antennát, de ez a többi dologgal is ugyanígy történt. Leparamétereztük, és aláírattuk az összes rádiószerelővel, hogy a Citynél mi az elfogadott rádióteljesítmény. Itt nem csak a wattra, a löketre gondolok, hanem mindenre az égvilágon. Egy nagyon egyszerű szabályt hoztunk létre, ami nagyon furán hangozhat, de nagyon jellemző az egész helyzetünkre, és az egész taxizásra. Ezért írattuk alá a rádiószerelőkkel is ezt az egyezményt, és minden rádiószerelő aláírta, aki nem írja, vagy nem írta alá, attól eltanácsoljuk és eltiltjuk a kollegáinkat.
Abból indultunk ki, hogy van a demokráciában egy törvény, egy szabály, egy alapvetés, hogy mindent szabad, amit nem tilos. A City közgyűlés viszont ezzel szemben lefektette, hogy mindent tilos, amit nem szabad! Ez furcsán hangozhat, de ebből kell kiindulni. MINDENT TILOS, AMIT NEM SZABAD!!!
Ezért kellettek a rádiókra, és az antennákra a paraméterek, leírtunk mindent, mindenki tudja mit szabad és mit nem. Leírtunk nyolc dolgot, ezek után nem vagyunk kíváncsiak arra, hogy ki mit talál ki. Arany antennát gyémánt tetővel, kódrés-keresőt, meg löketerősítőt, lánckódot, sorolhatnám ezeket a friss fejlesztéseket. Mindent tilos, amit nem szabad. Leírtunk nyolc-kilencféle paramétert, a rádiószerelők, és a szakemberek diktálásával, az etikai bizottság ellenőrzésével. Ezután hozhat ide ilyen rádiót, olyan rádiót, nincs más dolgunk, mint megnézni: le van írva, akkor szabad, nincs leírva, akkor fejlesztés, akkor fegyverkezés, tehát nem szabad. Meggyőződésem, hogy ez alapvetően változtatja meg a hozzáállást. Eddig az volt, ha nincs leírva, akkor nyílván szabad. Nem. Le van írva, hogy mit szabad, a többi az mind tiltott. És ha ebből bármit is megtalálunk, legyen az antenna, rádió, óra, annak sajnos a következményét vállalni kell, mert a rádiószerelők aláírták. Egyébként mindenki tudja, nem a taxisok teszik bele ezeket a dolgokat a rádiókba, hanem az innovatív szerelők, akik minden eszközt kihasználnak, hogy odaédesgessék a kuncsaftot, a jól fizető kuncsaftot.
- Amennyiben a nagy többség ilyen egyértelműen támogatja ezt a kérdést, akkor az utcára, hozzánk miért az jutott el, hogy botrány van a Citynél?
- Megpróbálom összefoglalni, hogy miért, és hogyan alakult ki ez a döntés.
Citytaxis vélemény 3. Egy kérdésem lenne hozzád, hogy mi a véleményed arról, hogy január elsejétől, hosszú antennával, a Citytaxinál, nem lehet dolgozni?
Nincs ezzel semmi probléma.
De én úgy tudom, hogy rengeteg kollega van felháborodva a döntésen.
Ez kizárólag a kollégák hanyagsága azért, mert nem jönnek el a közgyűlésre. Ha a közgyűlésre eljönnének és megszavaznák, akkor nem lenne probléma. Itten az a probléma, hogy kérlekszépen, senki nem jön el közgyűlésre, és amikor megvan a döntés, száz ember dönt négyszáz helyett, és, akkor megvan a probléma. Nekem nem baj, nekem rövid antennám van, itten nincsen probléma.
Te szövetkezeti tag vagy?
Hogyne persze. Vezetőségi tag is. Hát, úgy, hogy társadalmista, de nem erről van szó. Itt az a probléma, hogy nem törődnek ezek semmivel, mikor már megvan a döntés, akkor azt mondják, hogy : - hát, ez így nem jó, merhát… El kell jönni szavazni. Nem a vezetőség dönti ezt el! A tagság dönti el. És azok akik ott vannak, hátrányos helyzetbe vannak a hosszú antennával. Ennyi az egész, Aztán, hogy ő húszezerér vette, az az ő dolga. Nem jött el szavazni, nem volt ellenvetés, mit akarnak?!? Semmit nem lehet csinálni. Ezt nem a vezetőség találja ki, ezt a tagság. A tagság megszavazta azt, hogy ne legyen hosszú antenna. Az, hogy ötszázezer forintot kiadunk bérleti díjért, meg egy ilyen dolgot, el kell jönni. El kell jönni, és, ha valakit meg lehet győzni, meg lehet győzni. Nem az a probléma. Az a probléma, hogy egyesek, ezzel a hosszú antennával előnyhöz jutnak. Ez valójában nagyon soknak szúrja a szemét. Eljönnek, megszavazzák. Nincs probléma. Ha nem szavazzák meg, akkor sincs probléma.
Hogy működik ez? Előre ki van hirdetve, hogy milyen napirendi pontok vannak?
Természetesen. Több hónappal előtte.
Tehát tudták, hogy erről lesz szó?
Hát persze! Antennakérdésről.
Nagyon szépen köszönöm.
|
Mi odamentünk, ezzel a napirendi javaslattal. A napirendet két-három héttel előtte mindenki hallhatja az URH-n, általánosban. Tizenkét pont volt, ebből az emberek fülében az antenna ragadt meg. Miről is van szó? A hosszú antennák betiltásáról. Mindenki tudta. Majd elkezdődött a cirkusz, elkezdődött URH-n a hangulatcsinálás, és a lobbizás. Elindult egy véleménynyilvánítás, és nagyon markánsan, szélsőségesen nyilatkoztak, leginkább azok, akik védték a kis territóriumukat, a hosszúantennás lobbi. Mindenfélének, butáknak, vakoknak, nem akarok erősebb jelzőket használni, hordták le azokat, akik ezt támogatják. Már mindent a fejünkhöz vágtak, hogy uniformizálni akarjuk a Cityt, hogy akkor most már legyenek egyenruhák, egyforma autók.
Nem erről volt szó!
Heteken keresztül az ment, hogy egy kisebbség - tíz-tizenöt nagyon markáns tag, ismerem őket, mert nagyrészt régi szövetkezeti tagokról van szó -, akik mindig hallatják a hangjukat, és el is mondják a véleményüket, tehát ezek a kollegák két hétig hergelték a csendes többséget. Lehülyézték őket, levakozták őket, hogy te nem tudsz taxizni, mert sorba állsz, de azért nekem hosszú antenna kell. A csendes többség, meg szépen elment a közgyűlésre. Abból a tizenöt emberből, aki addig ez ügyben a hangját hallatta, jószerivel kettő volt ott. Majd, az úgynevezett butáknak és vakoknak nevezett nagy többség, meg csendesen azt mondta, hogy majd mi megmutatjuk szépen, és föltesszük a kezünket a szavazásnál.
Így alakult ki ez a helyzet. Abban, hogy ez a kérdés nem került szavazásra, az ő felelősségüket emelném ki elsősorban. Egy olyan hangulat alakult ki már a közgyűlés előtt, hogy nem elég, hogy évekig óriási előnyöket élveztek a hosszú antennások, még ráadásul minősítenek is minket. A hangulat, meglátszik az eredményen. Ragaszkodott a közgyűlés jelenlevő része, hogy ne legyen szavazás, döntsük el most. Ez is az ő döntésük volt, ez is a hangulat eredménye, ami itt hetek alatt kialakult. Mondom még egyszer, az ellenvélemény soha nem hangozhatott el, éppen a hangadók miatt, mert gyakorlatilag a földbe döngölték őket. Csak hát, ahogy ez lenni szokott az életben is, a csendes többség elment és fölemelte a kezét.
És mondom, itt a többségen van a hangsúly!
-
Köszönöm szépen.