2007.11.12.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis szakmai kollégiumának elnöke szeretné, ha a taxizást a területi önkormányzatok felügyelnék. Sipeki József elmondta, négy-öt hatóság kell ahhoz, hogy alaposan leellenőrizzenek egy taxist, ez pedig szerinte tarthatatlan helyzet. A fővárosban egyébként több mint 6 ezer taxis dolgozik.
- Az önkormányzatok kapják meg az összes olyan hatósági jogkört, ami alapján egy taxis vállalkozót tudnak ellenőrizni. Az önkormányzatnál lehessen kezdeményezni a taxi engedélyének a visszavonását, tehát valamilyen ellenőrzéssel és valamilyen jól látható rendszerrel lehessen szabályozni és rendet tartani a piacon.
- Most mekkora a káosz?
- Különböző kereskedelmi tévécsatornákon lehet látni rejtett kamerás felvételeket arról, hogy vágják át az utasokat. Egész egyszerűen nincs értéke a taxi-engedélyének. Senki nem kezdeményezi a taxi-engedély visszavonását, nincs mitől tartania és erre gondoltunk mi, hogy ha ez egy kézben van és van gazdája ennek a dolognak, akkor ez kezdeményezheti a taxi-engedély visszavonását és abban a pillanatban biztos, hogy visszatartó ereje van a tisztességtelenül dolgozó taxis vállalkozóknál ennek a dolognak, mert ha a taxi-engedélyét elveszti, akkor a megélhetése kerül veszélybe.
- A taxisok hány százaléka ilyen?
- Biztos van 2-3 százaléka a szakmának, aki tisztességtelenül próbál bevételhez jutni.
Tiba Zsolt, Budapest főjegyzője szerint erről a javaslatról országos szinten érdemes egyeztetni, miután ez nem Budapesten dől el. A fuvardíjak emelése lekerült a közgyűlés napirendjéről - tette hozzá Tiba.
Sipeki József kifogásolta, hogy a főváros hét éve nem emeli meg a maximálisan meghatározott, kilométerenként 240 forintos viteldíjat. A szakmai kollégium elnöke hangsúlyozta, a döntés nem jelentett volna automatikusan áremelést. Azonban lehet, hogy ennek ellenére drágulnak a viteldíjak jövőre.
- A tarifák általában 195 forint környékén vannak, a telefonos tarifák pedig 215 forint környékén, tehát mindkét tarifaelemet lehet még emelni a 240 forint szintjéig. Egyetlen tarifaelem, az utcai tarifa szintjén vannak a taxi-társaságok mindenhol a maximál tarifa felső határán, 240 forintnál.
- Van arról szó, hogy akkor ezen a mozgástéren belül emelnek?
- Ez nyilván mindig a taxitársaságnak az üzleti kompetenciája, hogy melyik taxitársaság, hogy dönt. Benne van a lehetőség. Hogy élnek-e a tarifaemelés lehetőségével, ezt nem tudom megmondani.
Windisch Judit