Egyelőre nem lesz drasztikus áremelés a fővárosi taxisoknál

2007.10.26.

MFOR.HU
A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén levette napirendjéről a taxitarifák módosítására készült javaslatot, így az utasoknak egyelőre mégsem kell drasztikus áremeléssel szembesülniük. A taxisok érdekképviseleti szerve politikai döntést emleget, és a sztrájk lehetőségét sem tartja kizártnak. Mfor.hu háttér.

A tarifák maximumának módosításáról szóló javaslatot - egy tartózkodás mellett - Devánszkiné Molnár Katalin MSZP-s képviselő indítványára vette le a közgyűlés a napirendről. A politikus a lépést azzal indokolta, hogy további egyeztetésekre, valamint az adatok pontosítására van szükség ez ügyben.

Ötven-száz százalékkal emelnének

Mint ismert, a Fővárosi Közgyűlés még 1998-ban alkotta meg azt a rendeletet, amely maximum árakat állapított meg a budapesti taxik szolgáltatásainak. A plafont 2000-ben módosították, azóta viszont nem nyúltak hozzá. Az újbóli emelést végül a taxisok kezdeményezték, amely nyomán a főpolgármesteri hivatal szakemberei elkészítették a módosításról szóló közgyűlési előterjesztést.

A javaslat szerint a taxizás normál alapdíjának maximuma decembertől 300-ról 600 forintra, a kilométerdíj 240-ről 360 forintra, a várakozási díj pedig a percenkénti 60-ról 90 forintra növekedhetne. Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) taxis tagozatának vezetője szerint az új maximális tarifák adta lehetőségekkel leginkább az alapdíjakat tekintve élnének a társaságok, a másik két kategóriát tekintve valószínűleg nem kerülne sor drasztikus emelésre.

A kérdés napirendre vételét egyébként a fővárosi közgyűlés gazdasági bizottsága sem támogatta. Hutiray Gyula (Fidesz) indoklása szerint az anyag "előkészítetlen, közgazdaságilag értelmezhetetlen", márpedig a fővárosi önkormányzat által gyakorolt árhatósági jogkör "ennél nagyobb komolyságot kívánna".

A BKIK taxis tagozatának vezetője jogtalannak tartja ezeket a vádakat. Mint az mfor.hu-nak elmondta: az emelés mértéke indokolt, azt a KSH éves inflációs adatait figyelembe véve számolták ki. Ráadásul figyelembe kell venni azt is, hogy 2000 óta jelentős mértékben emelkedtek az  üzemanyag- és a személygépkocsi árak, valamint az adók is Úgy véli, a közgyűlés visszatáncolása mögött nem gazdasági vagy szakmai, hanem politikai indokok (mint például az áremelés bejelentésével együtt járó népszerűségvesztés) húzódnak meg.

A sztrájk sem kizárt

A taxisok a mielőbbi megoldás érdekében további tárgyalásokat kezdeményeznek a közgyűlés Gazdasági Bizottságával. "Ha nem látunk hajlandóságot a megegyezésre és minden kapu bezárul előttünk, akkor végső eszközként a sztrájk lehetőségét sem zárjuk ki" – figyelmeztetett Sipeki József.

Amennyiben a kérdést a közgyűlés napirendre tűzte és elfogadta volna, akkor az új tarifák december elsejétől léptek volna hatályba. Ez a határidő már biztosan csúszik, az egyelőre kérdéses, mennyivel.

W. B.

Menedzsment Fórum