2006.01.30.
Csúcsidőben kaotikus állapotok uralkodnak a ferihegyi 1-es terminálon. A csaknem egyéves felújítás után tavaly ősszel átadott várócsarnok az előzetes várakozásokkal szemben képtelen fogadni az egyszerre érkező és induló gépek utasait. Rendszeressé váltak a sorban állások és az ingerült viták az utasok és a kiszolgáló személyzet között. Az általunk megkérdezett szakértők szerint a fő gondot ilyenkor az útlevél- és a jegykezelés, valamint a csomagfelvétel és -kiadás jelenti, de teljességgel megoldatlan a parkolás is. (A parkolóhoz a felújítás folyamán egyáltalán nem nyúltak, éppen olyan állapotban van, mint tíz évvel ezelőtt.)
A helyzetet jellemzi, hogy a terminált jelenleg négy fapados légitársaság – a Wizz Air, a Sky Europe, az Easyjet és a Germanwings – is használja, pedig korábban az Easyjet jelezte, hogy egyedül is kibérelné a felújított terminált, mert így is ki tudná használni a kapacitását.
Az évente két és fél millió utas kiszolgálására képes utasváró átalakítására 10,5 milliárd forintot fordított a BA tavaly decemberben leköszönt vezetése. Ez csaknem a kétszerese az átalakításra eredetileg szánt pénznek, és ebből az összegből akár egy új, korszerű terminált is fel lehetett volna húzni a már meglevő 2A és 2B mellé.
Lapunk értesülései szerint a BA új tulajdonosai a helyzet gyors megoldására törekednek, de mivel az épület műemléki védettséget élvez, és jelentősen nem bővíthető. Érdeklődésünkre ugyanakkor a cég sajtóosztályánál elmondták: a BA sok olyan fejlesztést hajt végre, amellyel maximálisan ki lehet használni a terminál adottságait.
Ez vélhetően azt jelenti, hogy belülről kívánják korszerűsíteni az épületet. A korábbi elképzelések szerint megszüntetnék az emeleti irodákat, és utasvárókká alakítanák őket. Ezzel azonban alapvetően nem szűnnének meg a bajok, hiszen az utasáramlást így nem tudják felgyorsítani.
Megoldást jelentene az a szintén korábbi elképzelés, hogy a Malév által bérelt, az 1-es terminál mellett lévő cargoépületet alakítanák át fogadócsarnokká. Ezt össze lehetne kapcsolni a most működő épülettel, és akkor talán valóban kihasználható lenne az 1-es terminál elméleti két és fél milliós kapacitása (Ferihegyen tavaly rekordszámú, nyolcmilliónál is több utas fordult meg).
A BA közleménye szerint az 1-es átalakítása mellett a reptér utasforgalmi bővítését a 2-es terminál fejlesztésével kívánják elérni. A jelenleg teljesen különálló 2A és 2B terminált egybenyitják, ez jobb feltételeket teremt majd a várakozáshoz és a vásárláshoz. Számos újabb repülőgép-állóhelyet is építenek, valamint távoli "mólókat" is létrehoznak, ahol az utasok beszállhatnak a repülőgépekbe. Ezek az ígéretek szerint igen látványosak lesznek, mivel az utasok egy föld alatti mozgójárdán keresztül érik majd el a beszállókapukat.
Szakonyi Péter