Antal Attila: Kicsit jobbra számítottam

2007.03.10.

A BKV vezérigazgatója arról, hogyan válik a tömegközlekedés közösségi szolgáltatássá
Folyamatos jegyellenőrzést, a metrókhoz beengedő kapukat, a felszíni vonalakra pedig első ajtós felszállás bevezetését és használt, de jó állapotú járművek beszerzését is tervezi Antal Attila. A BKV új vezérigazgatója a Népszabadságnak beszélt először arról, hogyan fog a tömegközlekedésből valódi közösségi közlekedést, a BKV-ból pedig utasbarát céget formálni.

- Januári kinevezése után "egy kis csendet kért", mostanáig nem nyilatkozott a BKV-ról. Mire kellett ez a két hónap?

- Nem akartam hiteltelen lenni, hiszen a fontos belső ügyekben tájékozatlan voltam. Kezdetben legfeljebb csak elképzelésem volt - igaz, viszonylag határozott - arról, hogy mennyire kell majd átalakítani a szervezetet, milyen legyen az új kommunikáció, hogyan szólítsuk meg az utasokat, s melyek legyenek azok az első intézkedések, amelyekből a fővárosiak érzik, megkezdődött a BKV korszerűsítése, friss, fiatalos, rugalmas, átlátható és hatékony közlekedési céggé alakítása.


- Két hónap alatt legalább a fontosabb területeken tájékozódott, gondolom, már tudja, milyen belülről a BKV. Ilyenre számított?

- Kicsit jobbra. A BKV a hazai közlekedési szakma etalonja, de jó néhány külföldi szolgáltató is a csodájára jár. Egyetlen tömegközlekedési vállalat sincs ekkora szellemi és szakmai vagyon birtokában, mint a miénk. Van villamosunk, autóbuszunk, metrónk, földalattink, trolink, libegőnk, siklónk, fogaskerekűnk, és még vízi közlekedésünk is. Egyesek számára felfoghatatlanul szerteágazó a tevékenység, és mégis működik, ráadásul viszonylag jól koordináltan. De sajnos csak viszonylag jól. A csalódottság éppen a cégen belül tapasztalt túlszervezettség, a nehézkesség és az elmaradottság miatt van.


- Gondolom, most alapos átszervezés következik.

- Igen, már megkezdődött. Az új kommunikációt már új kollégák vezetik. De máshol is lesz változás, a közlekedési szolgáltatási területeken négy vezérigazgató-helyettes segíti majd a munkámat. Átvilágítottuk a szervezeti felépítést, számos meglepő, nehézkes gyakorlattal találkoztunk, ezeket sorra meg kell szüntetni. De a belső átszervezést csak a szakszervezetekkel egyeztetve hajtjuk végre.


- Úgy tűnik, nincs nehéz dolga velük, hiszen a béremelés ügyében villámgyorsan dűlőre jutottak.

- A szakszervezet volt az egyik mumus, amivel ismerőseim riogattak, amikor idekerültem. Hónapokig tartó, kemény bértárgyalásra készüljek - mondták. Nekem erre januárban egyszerűen nem volt időm, ezért azzal leptem meg az érdekképviselőket, hogy szövetséget ajánlottam és kértem. Kezdésnek mindjárt azzal álltam elő, hogy adjunk egymásnak egy kis nyugalmat, mindenki tegye a dolgát, a béreket pedig egyelőre - fél évre - emeljük meg az infláció mértékével. Kis gondolkodási időt kértek, aztán végül megállapodtunk: nyáron folytatjuk az egyezkedést. Kemény, határozott érdekképviseletre van szükségem, mert az újdonságok elfogadtatásában nagyon számítok a dolgozókkal közvetlen kapcsolatban lévő érdekképviselőkre. Úgy tűnik, megértettek, lassan elfogadják a munkastílusomat is. Kellemesen csalódtam.


- A megújulás legfontosabb elemei az utasokat is érintő változások. Milyen lesz az utasbarát BKV?

- A BKV-t olyan korszerű közlekedési céggé kell formálni, amely színvonalas szolgáltatást nyújt - ezt a feladatot (is) kaptam a tulajdonostól. Én szívem szerint ezt a szolgáltatást már most is utasbarátnak nevezném. A fővárosiak el sem tudják képzelni, hogy néhány külföldi szolgáltatóhoz képest a BKV mennyivel többet és jobbat nyújt. Az új Combino villamosoknak egyszerűen csodájára járnak a külföldiek, de ami ennél is fontosabb: Budapesten nincs lefedetlen terület, nincs olyan távoli pont, ahová ne lehetne tömegközlekedéssel eljutni, még hétvégén is. Ez utóbbi például számos külföldi országban elképzelhetetlen, szombaton és vasárnap ugyanis nincs elég utas, ezért egyszerűen nincs szolgáltatás.


- A tarifarendszer átdolgozása is a közeli jövő feladatai között szerepel. Az árak mindennél jobban érdeklik az utasokat.

- A mostaninál igazságosabb díjrendszer kidolgozását is megkezdtük, egyelőre azonban nincs határozott válasz arra a kérdésre, hogy mi mikor menynyivel lesz drágább, vagy drágább lesz-e egyáltalán. Az azonban biztos, hogy a jelenleginél igazságosabbá kell tenni a díjakat. Az Elektra elnevezésű csipkártyarendszer, amelyet már versenyeztetett is a BKV (de az eredményhirdetés előtti utolsó pillanatban eredménytelennek minősítette - A szerk.) jó elképzelésnek tűnik, de vannak más ötletek is arra, hogy a szolgáltatásért az utasok igazságosan, arányosan fizessenek. A tervezeten még dolgozunk.


- Van-e elképzelése a bliccelés megszüntetésére?

- Ellenőreink a napokban "megszállták" a metrókat, hogy jegy nélkül senki ne utazhasson. Ez mostantól rendszeres lesz, ha kell, még több embert felveszünk. Tavaly is volt ilyen akció, akkor naponta 8 millió forintnyi pluszjegy fogyott. Ez is az utasbarát szolgáltatás egyik eleme. Akinek van jegye, nem veszi zaklatásnak, ha fel kell mutatnia az ellenőrnek. A notórius bliccelő viszont választhat: fizet, vagy nem utazik. Az sem baj, ha az utóbbit választja, s ezzel kevesebb utasa lesz a BKV-nak. Társaságunk évente 1,4 milliárd utast szállít, 30 százalékát ingyen. Ez évente csaknem tízmilliárd forint bevételkiesés. Ha kevesebben veszik igénybe a BKV-t, akkor a járatok átszervezésével csökkenhet a zsúfoltság is. A maradék, de fizető utasok viszont színvonalasabb szolgáltatást kaphatnak, mert kényelmesebben utazhatnak.


- Akkorra több új és tiszta jármű is lesz?

- A tisztaság alapfeltétel, a járművek alkalmassága azonban nem mindig kor kérdése. Persze nagyon jó lenne minden vonalra új típusokat venni, de erre egyelőre nincs pénze a BKV-nak. Szerintem nem is kell nekünk feltétlenül új kocsikban gondolkoznunk, jó példa erre a hannoveri villamos. A leselejtezett német szerelvények még legalább húsz évig jól üzemelnek nálunk. Ezt a megoldást a trolik, de még a buszok esetében is el tudom képzelni, megvizsgáljuk a lehetőségeket. Jó megoldás lehet még erre az alvállalkozók bevonása is, akik egy-egy járat üzemeltetését csak új járműparkkal kaphatják meg. Igaz, kevesen alkalmasak erre, de meg lehet találni őket. Nem tartanám kizártnak azt sem, hogy a HÉV-re is találnánk olyan üzemeltetőt, amelyik új szerelvényeket állítana forgalomba a vonalakon.


- Mit tervez az egyesek szerint szinte már kezelhetetlen 70 milliárd forintnyi hitelállománnyal?

- Szerintem nem a hitellel van a baj, hanem azzal, ha a pénzt nem jól használja fel a cég, vagy éppen nem tudja visszafizetni. A BKV-nál ez nem fordulhat elő.