2006.03.21.
Mi másképp emlékszünk
Sipeki József tegnap reggel Havas Henrik vendége volt a Mokkában. A szakma helyzetéről szóló beszélgetés (melynek apropója az előző esti Napló riport volt) végére beszúrt egy mondatot, ami a taxistársadalomban kicsapta a biztosítékot.
Előzmény...
Taxis problémák Budapesten
Műsorvezető: - Budapesten 1300 taxis drosztra 6 ezer autó jut. A magyar fõvárosban a taxisok idõnként ölre mennek a szabad helyekért és ebbõl az erõszakból néha a külföldi turistáknak is kijut.
Bejátszás a Napló Extrából
...- Hát persze, hogy tudja. És azt is tudja, hogyan maradhatna az utazás egy magamfajta fiatalnak kellemes emlék, hiszen már az elsõ saroknál bedobja a night clubos csalit.
A szívélyes invitálás nem véletlen, hanem üzlet. Legyünk stílszerûek, business. Magyarul a taxis fejpénzt kap a bároktól is, ha utasát a csinos lányokhoz szállítja. Nincs szerencséje, az uticél továbbra is a hotel marad. Sofõröm azonban nem akar lemondani az extra profitról, megérkezünk. A taxiórára pillanatva meglepetésemen alig találom a szavakat.
Sok bizony, és ezzel a sofõr úr is teljesen tisztában van. Egyre idegesebb, a nyájas, segítõkész úriember már a múlté.
Műsorvezető 2 (Havas Henrik):
- Tegnap ugye a Naplóban azt hozzátették, remélem felfigyeltek rá és elsõsorban a taxisoknak mondom, hogy ez nem a taxisok ellen szólt ez a riport, hanem éppen a becsületes taxisokért és azokat próbálta leleplezni, akik hát én azt mondom aljas, mocskos gazemberek és bûnözõk. És ezzel még nem mondtam semmit, mert nemcsak turistákat vagy középkorú angolokat vernek, késelnek, hanem átverik a nyugdíjast, aki az egyik pályaudvarról, mert nem tud lemenni a mozgólépcsõn, átmegy a másikra. Aljas, mocskos gazemberek, ez a minimum, amit el tudunk mondani. És mégegyszer mondom, nem a becsületes taxisokról van szó.
Egyáltalán kérdés, én már bejártam a világot. Ennyi mocskos gazembert, mint nálunk, én sehol nem láttam. Sem New Yorkban, sem Bécsben, én ültem már taxiban Párizsban, hihetetlen ami itt folyik.
Sipeki József: - Jó reggelt kívánok. Azt hiszem, hogy teljesen igaza van ebben, és ez bizony azt bizonyítja, hogy Magyarországon az egyik legfontosabb elem hiányzik ebbõl a taxis szakmából, ez pedig az ellenõrzés.
Havas: - Hát meg a megfelelõ jogszabály és a korlátozás. Hát ugye ezt a világon mindenütt tudják, hogy New Yorkban öröklik vagy éppen vásárolják a licencet, Bécsben háromezer taxi van. Budapesten miért nem lehet rendet tenni? Milyen lobbi érdekek vagy kik állnak emögött?
Sipeki József: - Nincs meg hozzá a politikai akarat.
Havas: - Mert?
Sipeki József: - Azt nem tudom, hogy miért, ugye szabályozott piac van Amerikában, szabályozott piac volt ugye a környezõ országokban, ahol az EU javaslatára most ugye liberalizálták a piacot, de ott elõtte 40 évig szabályozott piacon mûködött a taxi.
Havas: - Volt valami alkotmánybírósági döntés is. Valami rémlik nekem...
Sipeki József: - Így van, annak idején szabályozták a taxik létszámát, akkor egy olyan 14-15 ezer taxi futott Budapest utcáin, és akkor 7200-ban maximálták a taxik létszámát. Egész egyszerûen azért, mert abban az idõben 7200 taxiengedély volt kiadva, tehát mi azt semmi szín alatt nem akartuk és ugye a rendeletalkotó sem akarta, hogy bárkit is ebbõl a szakmából ki kelljen ûzni. Igazából valóban az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minõsítette, de a külön értelmezésekbõl kiderült számunkra, hogy azért, mert nincs egy kézzelfogható mérõszám ahhoz, hogy miért pont 7200, miért nem 8400 és miért nem 5200. Ugye ma mi pont ezt mondjuk, hogy igazából Budapesten, hogy ha van egy droszrendelet, ezekért a drosztokért a taxisoknak fizetni kell, tökéletesen mindegy, hogy meg tud-e állni vagy nem tud megállni a droszton. Akkor azt hiszem, hogy az nem alkotmányellenes, hogy az ember csak azért fizessen, amilyen szolgáltatást igénybe tud venni. Tehát annyi taxis lehet Budapest utcáin, ahány taxidrosztférõhely van és ahány taxis meg tud állni.
Havas Henrik: - Nincs politikai akarat. A világ legbutább kérdését teszem fel. Nem lehetne ezt a politikai akaratot valamiféle módon kierõszakolni?
Sipeki József. - Egészen biztos, hogy nem, hiszen ugye...
Mv.: - Nem?
Sipeki József: - Egészen biztos, hogy nem. Hát addig ameddig nincs politikai akarat, addig...
Havas Henrik.: - Hát jó, de erre mondtam azt, hogy valami, miért, meddig várjunk még? Hány külföldivel utáltatjuk meg ezt a várost?
Sipeki József: - A kérdés jó, csak rossz helyre tette fel tanár úr. Mégpedig azért tette fel rossz helyre, mert ugye a kereskedelmi és iparkamaráknak illetve az összes kamarának ugye volt valamiféle lehetõség a kezében, azt gondosan elvették. Tehát ma tulajdonképpen a kamarák egy köztestületként mûködnek mindenfél jogosítvány nélkül. Márpedig ebben a szakmában bármilyen rendet csak jogosítványokkal lehet tenni. És mégegyszer elmondom, hogy a legnagyobb probléma az, hogy nincs ellenõrzés Budapesten a taxis piacon. Több kereskedelmi televízió készített már rejtett kamerás felvételt. Az is nagyon szomorú, hogy ezek megtörténtek ezek az esetek, de a legszomorúbb az, hogy ugyanezek az emberek ma ugyanott dolgoznak.
Havas Henrik: - Hát nem tudom, csak a nézõknek mondom, érdemes volna elgondolkodni, hogy mondjuk a prostitcióval kapcsolatban miért nem mûködik az, hogy kijelöljék azokat a bizonyos zónákat? Miért van az, hogy hát nem tudom, ilyen katasztrofális a taxis helyzet? Talán nagy pénzekrõl van szó, talán politikai összefonódás, nem tudom.
Sipeki József: - Én nem azt mondanám, idáig nem megyek el, hogy politikai összefonódás...
Havas Henrik: - Hát én azért elmennék. Nagy pénzekrõl van itt szó.
Sipeki József: - Igen. Itt van ugye a legjobb példa erre ugye a fix tarifa, amelyben borzasztó vitáink voltak ugye a szakma és a politika között, és végülis csak azért nem lett bevezetve a fix tarifa ugye, mert a két kormányzó párt a Fõvárosi Közgyûlésben nem tudott megegyezni.
Havas Henrik: - Jó, hát köszönöm szépen, sokkal okosabbak nem lettünk, bízzunk benne, hogy valamikor, egyszer talán rendezõdik ez a probléma Budapesten. Köszönöm, hogy eljött.
Sipeki József: - Én köszönöm a lehetõséget.
És néhány idézet Sipeki József nyilatkozataiból, a teljesség igénye nélkül:
A BKIK VI. Osztály Taxis Szakmai Kollégiumának véleménye 2005-02-18
Ahogyan valamennyi korábbi anyagban, így most is szeretnénk hangsúlyozni, hogy a Droszt – Létszám – Tarifa – Ellenőrzés, a taxis szakma működésének alapvető elemei. Ezeknek kizárólag egyidőben történő szabályozása hozhatja meg a kívánt eredményt. A taxis-piac átfogó szabályozásának szükségességét hangsúlyozták a parlamenti pártok képviselői is, a „Fix tarifa törvény” tervezetének parlamenti vitájában. Számunkra a fenti tény azt bizonyítja, hogy az átfogó rendezéshez elengedhetetlen politikai akarat megvan.
A „Fix tarifa rendelet tervezettel” kapcsolatban hiányoljuk, hogy a rendeletalkotó nem vizsgálta, vagy ha igen, akkor nem bocsátotta rendelkezésünkre a jelenleg alkalmazott, és a tervezetben szereplő fix tarifa közötti jelentős mértékű tarifa növekedés piacra gyakorolt hatását, az esetlegesen várható kereslet csökkenés és a létszám szabályozatlanságából adódó kínálatnövekedés szempontjából. Ennek hiányában a taxis vállalkozók túlnyomó többségének szemszögéből nézve az eddigieknél jóval magasabb, fix tarifa az üzemeltetési ráfordítások biztos megtérülésének látszatát kelti. A fix tarifa azonban keresletet indukálni nem képes, sőt ha színvonala meghaladja az utazóközönség „tűrőképességét”, számottevő kereslet-csökkenéssel jár. Így megfelelő bevételi garanciát nem hordoz magában, sőt a magas díjszínvonal emellett még újabb vállalkozók piacra lépését is ösztönzi, így a kínálat teljesen elszakadhat a fizetőképes kereslettől, amely a vállalkozók tönkremenetelével jár.
A Fuvarszervező Irodák tulajdonosainak sajtótájékoztatója 2005-04. hó
Arról, hogy a rendeletalkotó által beterjeszteni kívánt fix tarifának milyen piaci hatásai várhatók, semmilyen hatatástanulmányt nem láttunk, az általunk elkészíttetett szakértői anyag, viszont megkérdőjelezi, hogy a bevezetendő rendelet a fix ár segítségével eléri a kívánt eredményt. Sőt, olyan következtetetést is levon, hogy a rosszul megállapított fix tarifa a piac összeomlásához vezethet.
Téves koncepció a ,,Fix Tarifa Rendelet'' a taxisok szerint
STOP portál 2005-06-24
Ellehetetlenedésüktől tartanak a budapesti taxisok, ha a fővárosi közgyűlés megalkotja az úgynevezett "Fix Tarifa Rendeletet – áll abban a közleményben, amelyet a Budapesti Kereskedelmi és Ipar Kamara taxis szakmai kollégiumának vezetője adott ki.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara illetékes tagozatának vezetője elmondta, hogy a rendelet bevezetése mintegy 60-80 százalékos viteldíj emelkedést jelentene, így jelentősen csökkentené a megrendelések számát. Sipeki József szerint szükség van ugyan szakmai szabályozásra, a fix tarifát azonban csak a taxisproblémák komplex rendezésével együtt szabadna bevezetni.