2006.05.02.
A taxisok félnek
A fővárosi közgyűlés csütörtökön tárgyalja a drosztrendelet módosítását, ami lehetővé teszi a ferihegyi – és más kiemelt területeken – a taxiszolgáltatás reformját. A változtatás egyértelműen a ferihegyi reptérnek kedvez.
A változtatás lényege, hogy ezentúl ne csak a fővárosi tulajdonban lévő Taxiállomás Kht.-nak legyen felhatalmazása drosztok üzemeltetésére – ez gyakorlatilag a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-t hozza helyzetbe, mivel jelen pillanatban a reptéri droszton van a legnagyobb szükség a változásra.
Chris Woodruff, a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport rt (BA) vezérigazgatója elmondása szerint tudják, hogy „korábban gondok voltak a ferihegyi taxiszolgáltatással, 8 millió utas első és utolsó magyarországi élménye a ferihegyi kiszolgálás”, nem lehetett nem észrevenni a problémát. Lapunk információi szerint a reptérről évente körülbelül 2,4 millió utas közlekedik taxival. (Összesen 8 millió utas fordul meg Ferihegyen évente.)
Utasra pályáznak
A helyzet megoldására azt találták ki a BA új vezetésében, hogy pályázatot írnak ki a repülőtéri taxiszolgáltatásra.
A BA vezérigazgatója szerint május elején írják ki a taxipályázatot, és a „következő hónapokban” sokat fognak konzultálni a társaságokkal – információink szerint május első péntekén jelenik meg a kiírás, de a pontos dátumról hivatalosan senki nem tudott nyilatkozni. A taxiskamara is részt vett a pályázat összeállításában, és a Fővárosi Közgyűlés idegenforgalmi bizottsága is támogatja az elképzelést. Információink szerint a pályázatot május első hetében írják ki. A pletykák pedig egészen konkrétan május 5-ről szólnak.
Woodruff elképzelései szerint egy taxistársaság fogja megnyerni a pályázatot, mert „a Ferihegyre érkező külföldi utasoknak ugyanis nincs kedvenc taxitársaságuk, így a ferihegyi társaságban kell megbízniuk”.
A bizalomerősítés jegyében egységesítik a tarifákat és az autóparkot is, valamint kötelező lesz a nyelvtudás a sofőröknél.
A fővárosban a taxidrosztok üzemeltetésére továbbiakban is a hosszú nevű Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Társaság (Taxiálloms Kht.) lesz jogosult, de egyes közterületeken megállapodást köthet erre más társaságokkal – így elsőként a BA-val. A rendelet módostása lehetővé teszi a drosztüzemeltetés gebinbe adását máshol is, így vasúti-, illetve autóbuszpályaudvarok mellett is.
A mozgássérülteknek is lesz taxijuk
Nemcsak az autók minősége és kora, de a sofőrök modora, öltözete és nyelvtudása, valamint az autók száma is meg lesz határozva a pályázatban – értesült lapunk. De nem követlenek meg mindent az első pillanatban, például 12 havi időt adnak az autóflotta megújítására. A taxitársaságok még ezt az időt is keveslik, de úgy hírlik, megtalálták erre a megoldást: a legtöbb társaság ugyanis máris hevesen érdeklődni kezdett flottakezelő cégekkel, akik beszereznék az új autókat, majd kétévente lecserélnék őket. Így azonban a zömében saját autóikkal dolgozó taxisok kénytelenek lesznek lízingautókra átülni, amit nem fogadtak kitörő örömmel a sofőrök.
Chris Woodruff reményei szerint az árak csökkeni fognak – információink szerint egységes tarifa lesz Pesten és Budán. Ígérete szerint nemcsak a nyertes társaságnak lesz kulturált várakozóhelye, hanem a rendelt taxik, valamint a reptérre utasokat hozó taxiknak is elfogadható helyük lesz a forgalom lebonyolítására.
A Budadpest Airportnál azonban – az üdvrivalgáson kívül – nagy csend és titokzatoskodás övezi a rendelet módosítását, mondván, amíg nem írják ki a pályázatot, nincs miről beszélni. A tervek szerint azonban – úgy hírlik – a nyertes pályázónak 150-200 autóval kell rendelkeznie, egytől-egyik nagykategóriás autóval. (Ez utóbbi taxisberkekben annyit jelent, hogy az autó légkondicionált, és a hátsó ülésen is kényelmesen el lehet férni). A pályázatban valószínűleg megszabják az autók tengelytávját és csomagtartójának méretét is. A színét azonban nem, várhatóan csak az árnyalatot.
A taxisok félnek
A taxisok a drosztrendelettel kapcsolatban több aggodalmuknak is hangot adtak: egyrészt a módosított rendelet a pályaudvarokra is vonatkozik, így adott esetben a vasút- és autóbusztársaságok is hasonló pályázatot írhatnak ki. Ekkor azonban a taxisok a legtöbb bevételt jelentő helyektől esnének el, pedig ők évente százmillió forintnyi drosztdíjat fizetnek a Taxiállomás Kht-nek. Érvelésük szerint a drosztdíj arányos csökkentésére lesz szükség a további pályázatok nyomán, de erről nem tudtak egyeztetni a fővárossal.
Másik aggodalmuk, hogy a pályázat nyomán a reptéren most dolgozó körülbelül 200 taxis „utcára kerül”, és esetleg gondot okozhat az, hogy a ferihegyi szokásokhoz alkalmazkodott sofőröknek be kell illeszkedni a belváros forgalmába, és nemcsak szállodákba kell ezentúl idegeneket szállítaniuk, hanem ittlakó magyarokat is el kell fuvarozniuk, és be kell illeszkedniük a taxistársadalomba. Ehhez a taxisok szerint szükség lesz a biztonsági szolgálatok segítségére, elsősorban a reptéren.
Jelenleg a ferihegyi taxidrosztot egyetlen cég, a Tourist Taxi használhatja. A hírek szerint jelenleg sem a sofőrök, sem pedig autóik nem felelnek meg a jövendő pályázat feltételeinek. Az autók között kicsi és nagy, öreg és fiatal egyaránt megtalálható, de a legtöbb panaszt az okozta, hogy a gépkocsivezetők nem tettek tanúbizonyságot különösebb udvariasságról, illetve hogy a taxióra – budapesti viszonylatban – szokatlanul magas összeget mutatott néha. Taxisok elmondása szerint a sokszor hiénának csúfolt ferihegyi taxisok a Belvárosba 8000 forint körüli összegért szállítják az utasokat, míg egy Ferihegy-Kempinski szálló útvonal a többi társaságnál – forgalomtól függően – 3500 forint körül mozog.
Ugyanakkor a reptéri taxisokat nem érte meglepetésképp sem a pályázat, sem az elégedetlenség. A panaszok nyomán voucherrendszert vezettek be, vagyis az utas a reptéri diszpécsertől tudja meg az árat, a taxisnak pedig az általa kiállított utalványt adja át fizetéskor.
A Tourist Taxi ügyvezetője a FigyelőNet kérdésére elmondta: eddig egyetlen televízió vagy újság sem védte meg ezt a társaságot, pedig náluk az utas voucherrel utazik, és már az induláskor tudja a tarifát. A társaság reptéri diszpécsere, Szakál József hozzátette: lényegesen olcsóbban dolgoznak a többi társaságnál, és törekszenek arra, hogy minél újabb és jobb autókkal dolgozzanak, noha „náluk sem dolgoznak milliomosok”, így az új, nagy autók beszerzése nekik sem könnyű; de „Astra egy sincs köztük”. Szakál mindezek ellenére – a kialakult helyzet ismeretében – üdvözli a döntést, és hozzátette: természetesen elindulnak a pályázaton.
Forrás: FigyelőNet