Zéró tolerancia a közúton

2007.10.11.

Jöhet a közel milliós bírság?
A jövőben akár 800 ezer forintos bírságot kaphat annak a gépjárműnek az üzembentartója, akinek az autóját gyorshajtáson kapták - legalább is a kancellária szándékai szerint. Az igazságügyi tárca ezzel szemben 300 ezer forintban maximálná a mértéket. 
A Napi Online írása

A NAPI Gazdaság cikke

Véget érhet az a világ, amikor úgy bújhattak ki a büntetés alól autósok gyorshajtás vagy tilos parkolás esetén, hogy azt állították, nem ők vezették az autójukat. Az eljárásjogi törvényre hivatkozva ma még bárki megtagadhatja a gyorshajtó megnevezését, mondván: azzal családtagjára tenne terhelő vallomást. Ma a gyorshajtási és egyéb szabálysértések 75 százalékát ilyen módon helyezik ad acta a szabálysértési hatóságok.

A közlekedésben a zéró toleranciát éppen egy hónappal ezelőtt hirdette meg a rendpártiság jegyében Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és már el is készült az ehhez szükséges törvénymódosítás, igaz, rögtön két változatban, mert a MeH és az IRM nem tudott a részletekben egyezségre jutni. A kancellára szigorúbban büntetne, de kevesebb közúti szabálysértést. A javaslat szerint a jövőben nem a gépjármű vezetője, hanem annak üzemben tartója - nem a tulajdonosa - felel azért, hogy az autójával ne szegjék meg a KRESZ előírásait. A kancellária javaslata szerint 50-800 ezer forintos közigazgatási bírsággal sújtható annak az autónak az üzemben tartója, amely autót gyorshajtáson, az elsőbbségadási-, kanyarodási szabályok megszegésén, buszsáv használatán vagy az autópályák leállósávjának használatán kapják a sasszemű, ám nem kellően motorizált közegek.

Az igazságügyi tárca 30-300 ezer forintban határozná meg a kiszabható közigazgatási bírság mértékét, ám a büntethető cselekmények körét a parkolási vétségekkel is kibővítené. Az anyag közigazgatási egyeztetése folyik, mire az a kormány elé kerül, várhatóan egyezségre jut a két tárca.


Papp Zsolt