2005.11.21.
Airport 2005
A Gazdasági Versenyhivatal határozata: Ferihegyi repülőtéren lévő taxiállomások használatáról kötött megállapodás alkalmas a verseny korlátozására. A határozat szövege, indoklással.
Vj-116/2003/29. | Ikt. sz.: ......../2004 |
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa
- a Budapest Airport Rt. (Budapest) I. rendű;
- a V.I.P.T. Kft. (Budapest) II. rendű;
- a VOLÁNCOM Közlekedési és Kommunikációs Kft. (Budapest) III. rendű;
- az Est Taxi Kft. (Budapest) IV. rendű;
- City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet V. rendű;
- Taxi 2000 Kft. VI. rendű;
- Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Kft. VII. rendű;
- Buda Kft. VIII. rendű; valamint
- a 6*6 Taxi Kft. IX. rendű
eljárás alá vont vállalkozás ellen gazdasági versenyt korlátozó megállapodás miatt indult versenyfelügyeleti eljárásban - nyilvános tárgyaláson - meghozta az alábbi
határozatot
1) A Versenytanács megállapítja, hogy az I-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások által 2003. április 1-jén a Ferihegyi repülőtéren lévő taxiállomások használatáról kötött megállapodás alkalmas a verseny korlátozására.
2) A Versenytanács elrendeli az 1) pont szerinti, törvénybe ütköző állapot 2004. december 31-től történő megszüntetését.
3) A határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított harminc napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresetben kérhetik az eljárás alá vont vállalkozások.
INDOKLÁS
I.
A vizsgálat megindítása
1. | A Gazdasági Versenyhivatal 2003. augusztus 4-én versenyfelügyeleti eljárást indított az I-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások ellen, mert észlelte, hogy a Ferihegyi repülőtér I/2. terminál "A" és "B" épület előtti taxiállomás használatáról 2003. április 1-jén olyan megállapodást kötöttek, amely a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 11. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezésébe ütközhet.
II. A megállapított tényállás | |||||||
2. | Az I. r. eljárás alá vont - a Ferihegyi repülőteret üzemeltető - Budapest Airport Rt. (a továbbiakban: BA Rt.) jogelődje 1992. június 30-án szándéknyilatkozatot írt alá az Airport Taxi Kft-vel, hogy szerződést kötnek egymással a Ferihegyi repülőtéren található taxi megállók egy részének nem kizárólagos használatáról. A szerződés megkötésére nem került sor. Ténylegesen azonban a repülőtér kijáratánál kizárólag az Airport Rt. taxijai állhattak, más vállalkozások a repülőtér alsó várakozóhelyén vagy a repülőtér környékén várakoztak, és hívásrendelésre hajtottak a repülőtéri kijárathoz. Fenti helyzetet az Airport Taxi Kft. alkalmazottai a gazdaságon kívüli kényszer eszközeivel (fizikai erőszak) biztosították a maguk számára. | |||||||
3. | 2003. március 1-jétől a II. r. eljárás alá vont V.I.P.T. Kft. lépett - nem jogutódként - az Airport Taxi Kft. helyébe, átvéve annak frekvenciáját. | |||||||
4. | A V.I.P.T. Kft. túlnyomórészben repülőtéri személyszállítást végez: 2003. év során a repülőtérre átlagban 60, míg a repülőtérről 330 fuvart végzett. A III-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások ennél kevesebb repülőtéri fuvart bonyolítanak, és azok aránya az összes bonyolított fuvarjaikhoz képest minimális (1 százalék körüli). | |||||||
5. | A BA Rt. 2003. március 20-ra megbeszélést kezdeményezett a budapesti taxi társaságok képviselőivel a "repülőtéri taxi állapot rendezése érdekében". A megbeszélésen - melyről írásos dokumentum nem készült - érdemi döntés nem született, hanem a résztvevők megegyeztek abban, hogy 2003. április 1-jén újabb megbeszélést tartanak. | |||||||
6. | A 2003. április 1-jén a Ferihegy 1 Terminál VIP váróban megtartott megbeszélésen az I-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások, valamint a Fővárosi Önkormányzat és a Fővárosi Taxiállomás Üzemeltető Kft. képviselői vettek részt. A megbeszélésről írásos Emlékeztető készült, melyet a BA Rt. valamennyi résztvevő részére megküldött. | |||||||
7. | Az Emlékeztető szerint a 2003. április 1-jén megtartott megbeszélésen az alábbi főbb kérdések kerültek szóba.
| |||||||
8. | A BA Rt. kidolgozta és 2003. április 30-án megküldte az április 1-jei megbeszélés résztvevőinek az "Új taxi rendszer kiépítése a T2 Terminálok térségében" című dokumentumot, melyben a kivitelezés végső határidejeként 2003. december 31-ét jelölte meg. A dokumentumot a Budapest Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a fővárosi taxitársaságok bevonásával megtárgyalta, és 2003. május 13-án arról tájékoztatta a BA Rt-t, hogy az "számunkra elfogadhatatlan". A BA Rt. a BKIK-nak küldött május 30-i dátumú levélben jelezte, hogy várhatóan június végére készül el az újabb tervezet, melyet ("2 sz. módosítás") június 26-án megküldött a taxitársaságoknak észrevételezésre.
III. A tényállás jogi értékelése | |||||||
9. | A Tpvt. 11. § (1) bekezdés alapján tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, amely a gazdasági verseny megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza, vagy ilyen hatást fejthet, illetve fejt ki. | |||||||
10. | A Tpvt. 11. § (1) bekezdése nemcsak a megállapodás révén, hanem az ún. összehangolt magatartással megvalósuló versenykorlátozásokat is tiltja, annak érdekében, hogy a versenykorlátozás tilalma a megállapodás szintjét (és formáját) el nem érő, de ugyanúgy tudatos versenykorlátozást magában hordozó összehangolt vagy egyeztetett magatartásokra is kiterjedjen. | |||||||
11. | A tilalom egyaránt kiterjed - az azonos vagy a Tpvt. 14. § (2) bekezdése szerinti egymást helyettesítő árukat forgalmazó versenytárs vállalkozások közötti (horizontális); valamint - a forgalmi folyamat különböző szintjein elhelyezkedő vállalkozások közötti (vertikális) megállapodásokra, illetve összehangolt magatartásokra. | |||||||
12. | A II-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások mindegyike végez taxiszolgáltatást a vizsgált megállapodással érintett földrajzi piacon (Tpvt. 14. § (3) bekezdés), a Ferihegyi repülőtér T2 terminálján, ezért egymás versenytársainak minősülnek. A BA Rt., mint a Ferihegyi repülőtér üzemeltetője vertikális kapcsolatban áll(hat) a II-IX. r. eljárás alá vont vállalkozásokkal. Mindezek alapján a Versenytanács azt vizsgálta, hogy a 2003. április 1-jei megbeszéléshez kapcsolódóan létrejött-e megállapodás (vagy az vezetett-e összehangolt magatartáshoz): - horizontális értelemben a II-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások (vagy azok egy csoportja) között; illetve - vertikális értelemben a BA Rt. és a megbeszélésen résztvevő II-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások (vagy azok egy csoportja) között. | |||||||
13. | A II-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások a 2003. április 1-jei megbeszélést felhasználták arra, hogy a V.I.P.T. Kft. meglévő előnyös helyzetét mérsékeljék. A megbeszélésen a V.I.P.T. Kft. és a III-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások között létrejött egyezségben a III-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások - a helyzet BA Rt. által kezdeményezett rendezéséig - tudomásul vették, hogy a V.I.P.T. Kft. nem mond le teljes mértékben kialakult előnyös helyzetéről. Az egyezség révén valószínűsíthetően nem csak a megbeszélésen résztvevő III-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások helyzete javult, hanem valamennyi taxis vállalkozásé, és az - a nagyobb választási lehetőség révén - a szolgáltatást igénybevevő fogyasztók számára is előnyös. A Versenytanács álláspontja szerint azonban a Tpvt. 11. §-ának alkalmazásában a piacon kialakult helyzetet nem egy korábbi - még hátrányosabb - helyzethez kell viszonyítani, hanem a korlátozás mentes verseny körülményeihez. Ezt is figyelembevéve a Versenytanács álláspontja szerint a II-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások között a 2003. április 1-jei megbeszélésen a Tpvt. 11. §-ába ütköző, a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás (de legalábbis összehangolt magatartás) jött létre. | |||||||
14. | A BA Rt. célja a megbeszélés összehívásával a megbeszélésről és ahhoz kapcsolódóan készült dokumentumok (Emlékeztető, Új taxi rendszer kiépítése a T2 Terminál térségében) alapján nem vitathatóan a kialakult (és minden érdekelt által problémásnak ítélt) helyzet rendezése volt. Miután azonban a II-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások között létrejött, az előzőek szerint gazdasági versenyt korlátozónak minősülő megállapodást a BA Rt. jóváhagyta, ezért a Versenytanács álláspontja szerint (vertikális összefüggésben) szintén a megállapodás résztvevőjének minősül. | |||||||
15. | Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés d) pontja alapján megállapította az I-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások között létrejött megállapodás törvénybe ütközését. | |||||||
16. | Az előzőek szerinti (az I-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások által elkövetett) törvénybe ütköző magatartás jogkövetkezményeinek meghatározásakor a Versenytanács figyelembe vette azt, hogy a megállapodás révén előnyösen változtak a versenyfeltételek, mire tekintettel a Versenytanács:
| |||||||
17. | Felhívja a Versenytanács a figyelmet arra, hogy amennyiben 2004. december 31-ig nem sikerül kialakítani a Tpvt. 11. §-át nem sértő megoldást, akkor a Tpvt. 17. § (1) bekezdése szerint mód van akár a jelen megállapodás, akár más tartalmú megállapodás átmeneti időre (Tpvt. 17. § (2) bekezdése) szóló egyedi mentesítését kérni. Felhívja a Versenytanács a figyelmet arra, hogy az egyedi mentesítés Tpvt. 17. § (1) bekezdés a-d) pontjaiban írt feltételeinek teljesüléséhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a megállapodás tartalmazza az európai fővárosok repülőtereinek többségét jellemző kultúrált és megbízható taxiszolgáltatás, illetve az ahhoz szükséges tisztességes versenyhelyzet létrejöttének garanciáit is. | |||||||
18. | Megjegyzi a Versenytanács, hogy a jelen eljárásnak nem tárgya a BA Rt. által tervezetként kidolgozott "Új taxi rendszer kiépítése a T2 Terminél térségében" elnevezésű dokumentum, ezért annak érdemi versenyjogi értékelésére a jelen eljárásban nincs lehetőség, azonban jelzi a Versenytanács, hogy a tervezetben foglalt elképzelések versenyjogi szempontból helyes irányú elmozdulást jelentenének a jelenlegi helyzethez képest. | |||||||
19. | Az eljárás alá vont vállalkozásokat megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul. |
h a t á r o z a t o t
A Versenytanács az utóvizsgálatot megszünteti.I n d o k o l á s
I.
A versenyfelügyeleti eljárás
1. | A Gazdasági Versenyhivatal 2003. augusztus 4-én versenyfelügyeleti eljárást indított az I-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások ellen, mert észlelte, hogy a Ferihegyi repülőtér I/2. terminál "A" és "B" épület előtti taxiállomás használatáról 2003. április 1-jén olyan megállapodást kötöttek, amely a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 11. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezésébe ütközhet. | |
2. | A 2003. április 1-jén a Ferihegy 1 Terminál VIP váróban megtartott megbeszélésen az I-IX. r. eljárás alá vont vállalkozások, valamint a Fővárosi Önkormányzat és a Fővárosi Taxiállomás Üzemeltető Kft. képviselői vettek részt. A megbeszélésről írásos Emlékeztető készült, melyet a Budapest Airport (a továbbiakban: BA Rt.) valamennyi résztvevő részére megküldött. Az Emlékeztető szerint olyan megállapodás jött létre, hogy a V.I.P.T. Kft. 3-3 parkolóhelyet használ, az azok mögött lévő 6-6 parkolót a rendelésre érkező bármely taxi (függetlenül attól, hogy a megbeszélésen résztvevő III-IX. r. eljárás alá vont vállalkozásé vagy sem) korlátozás nélkül használhatja. | |
3. | A Versenytanács az eljárást lezáró határozatában megállapította, hogy a II-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások között a 2003. április 1-jei megbeszélésen a Tpvt. 11. §-ába ütköző, a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás (de legalábbis összehangolt magatartás) jött létre, melyet a BA Rt. jóváhagyott, ezért (vertikális összefüggésben) szintén a megállapodás résztvevőjének minősül. A Versenytanács a törvénybe ütköző állapot megszüntetését (Tpvt. 77. § (1) bekezdés e) pont) 2004. december 31-i határidővel rendelte el.
II. Az utóvizsgálat | |
4. | A Gazdasági Versenyhivatal 2005. május 10-én a Tpvt. 76. § (1) bekezdés b) pontja alapján utóvizsgálatot indított, mert információi szerint az I-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások nem tettek eleget a Versenytanácsnak a törvénybe ütköző állapot megszüntetésére vonatkozó rendelkezésének. | |
5. | Az utóvizsgálat során: - a V.I.P.T. Kft. úgy nyilatkozott, hogy a 2003. április 1-jei megállapodás nem működik, az "A" épület előtti taxiállomást magántaxisok foglalták le, a "B" épület előttit pedig érkezési sorrendben bármelyik taxi használhatja; - a III. rendű eljárás alá vont vállalkozás úgy nyilatkozott, hogy a megállás lehetőségére nincs megállapodás, azt a KRESZ szabályai határozzák meg; - a IV. rendű eljárás alá vont vállalkozás igazolta, hogy 2004. április 13. óta nem végez taxi személyszállítási tevékenységet; - az V-IX. rendű eljárás alá vont vállalkozások úgy nyilatkoztak, hogy taxijaik 2003. április 1-jei megbeszélést megelőző állapottal egyezően a Ferihegyi repülőtér közelében várakoznak, és a telefonon érkező megrendelés estén onnan közelítik meg a repülőteret. | |
6. | A BA Rt. jelezte, hogy a repülőtéri taxi szolgáltatás rendezése érdekében több javaslatot is kidolgozott, mindezideig azonban nem sikerült a Fővárosi Önkormányzattal egyezségre jutni, illetve az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. is adott számára új szempontokat a probléma megoldására. Egyebekben álláspontja szerint a 2003. április 1-jén létrejött megállapodás jelenleg is érvényben van. | |
7. | A vizsgáló 2005. június 8-án a Ferihegyi repülőtéren azt tapasztalta, hogy mind az "A", mind a "B" épület kijáratához legközelebb esően a V.I.P.T. Kft. Tourist Taxi jelzésű járművei állnak, amit a "Tourist Taxi 3*" tábla is jelez, e mögött "Rendelt Taxik" feliratú táblával jelzett területen állnak az egyéb járművek. | |
8. | A Tpvt. 76. § (3) bekezdése szerint az eljáró versenytanács a vizsgáló jelentése alapján a. az érdemi határozat önkéntes teljesítésének megállapítása esetén az utóvizsgálatot megszünteti; b. az érdemi határozat végrehajtását önkéntes teljesítés hiányában elrendeli. | |
9. | Az utóvizsgálat eredményei alapján a Versenytanács arra a következtetésre jutott, hogy a V.I.P.T. Kft. kivételezett helyzete valószínűsíthetően továbbra is fennáll. A versenyfelügyeleti eljárás tárgya azonban nem ez volt, hanem a III-IX. rendű eljárás alá vontakkal kötött jogszerűtlennek minősített megállapodása (illetve az azon alapuló összehangolt magatartás), ami viszont a gyakorlatban már nem érvényesül, ezért a határozat végrehajtásának elrendelésére nincs szükség. A jelenleg kialakult helyzet indokolt esetben új versenyfelügyeleti eljárás keretében vizsgálható. | |
10. | Mindezek alapján a Versenytanács az utóvizsgálatot megszüntette. | |
11. | A határozattal szemben a Tpvt. nem biztosít jogorvoslati lehetőséget. |
Budapest, 2005. június 15.