Felhasználó hozzászólásai
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.02.11 17:43
Ezt a hivatalos levelet egy kollega kapta.Elég érdekes
Tisztelt ................ úr!
A Fővárosi Közgyűlés képviselőinek írt levelet magam részéről megköszönöm. A levelében foglaltak
számomra nem újszerűek, mivel a személytaxis szolgáltatók közül többen napi szinten tájékoztatnak
észrevételeikkel, keresnek meg panaszaikkal és javaslataikkal.
Amint azt Ön is bizonyára tudja, a budapesti taxi-rendeletet 2000-ben szabályozta utójára a
Fővárosi Közgyűlés, ami akkor a nagyjából mindenkinek mindent szabad elvet alkalmazta. Ennek
hamar meg is lett a következménye. Szinte azonnal kaotikussá vált a fővárosi taxishelyzet, annak
a fuvarszervező társaságokon kívül minden más szereplője vesztes lett. Emlékezzünk közösen erre
az időszakra, amikor a hazai médián túl már heti rendszerességgel rémisztgettek külföldi tudósítók
Magyarországról az éttermi és a taxis átverésekről. Tisztességről, meg szolgáltatásról már szó sem
volt ezen a területen, amikor 2010-ben a politikai pártok közül elsőként a Jobbik kezdte el sürgetni
a rendelet újragondolását. Mint kiderült, ez nem állt távol a jelenlegi fővárosi politikai vezetés
szándékától sem, de itt fontos kiemelni, hogy jogilag rendeletalkotási kényszer nem volt.
A jelenleg érvényes rendelet előkészítése két év egyeztetésének végeredménye, amely során szinte
minden képviselettel és számos képviseleten kívülivel tárgyalások folytak. Minden egyes tervezetről
a tárgyalásra érkezők tudósítottak, a körvonalazódó szempontok hol hitelesen, hol attól eltérő
formában megjelentek a médiában, így a végleges rendeletben már semmilyen ismeretlen elem
nem szerepelt. A rémisztgetők nem meglepő módón a túlszaporodott fuvarszervezők voltak, akik a
gazdasági előnyeik csökkenése miatt a velük szerződésben lévőket folyamatosan heccelték, és utcára
szólították a tárgyi eszközként kezelt taxis egyéni vállalkozókat.
A káoszból rendezettséget elérni és a válságba jutottakon segíteni nem egyszerű feladat, ezért
közös alapvetés volt az időhatárokat tartalmazó rendeletalkotás. Eszerint az átállásra egy, illetve
két éves türelmi idő került rögzítésre. Az éppen valamiért tiltakozóknak a városvezetés és magam
is azt hangsúlyoztam a rendelet életbelépését követően, hogy a jelen egy átmeneti időszak,
amelynek tapasztalatait összegyűjtve, és a szükséges mértékben egy év elteltével sor kerül a rendelet
kiigazítására.
Fontos rögzíteni, hogy a rendeletalkotás elsődleges célja az utas védelme volt, miszerint a kor
elvárása szerint biztonságos, minimumfeltételekkel meghatározott komfortfokozatú járműveken
utazhasson a környezet védelmét is biztosító járműveken.
A soron következő szempont a tényleges szolgáltatást végzők helyzetének javítása, a
kiszolgáltatottságuk megszüntetése, a mindenkivel és már az egymás elleni harc megállítása, és nem
utolsó sorban egy széles szolgáltatói szegmens kialakítása Budapesten. Ennek elsődleges feltétele az
egységes külső megjelenés, ezen belül a szín meghatározása volt. A számtalan színkombináció közül
végül magam a nemzetközileg is alkalmazott sárga színt javasoltam elfogadásra, amely egyedüliként
nem okozott versenyelőnyt senkinek. Az első nagy felháborodást ez okozta, majd alig egy hónap
múlva már tapasztalati tények igazolták a döntés helyességét. A sárga szín elfogadása és alkalmazása
körül minden vita megszűnt, és ma már annyira természetes, mintha mindig is így lett volna.
Ki kell emelni, hogy taxis szakmát képviselők majd’ minden esetben létszámplafont kértek
megállapítani az egyeztetések során, ennek lehetőségét azonban az Alkotmánybíróság korábbi
határozata megtiltotta. A rendeletalkotásban résztvevők ezért minden esetben kinyilvánították, hogy
1
csak a fővárosban élők, a hivatalosan itt dolgozó taxisok érdekeit akarják rendezni. Az elfogadásra
került rendelet ezt a szempontot biztosítja is, így fővárosi taxi-engedélyt csak a Budapesten állandó
lakással rendelkezők kaphatnak. A létszámkérdés azonban egy fondorlatosan ravasz igény volt a
tárgyalóasztalhoz került taxis képviselők részéről, miszerint magukat körön belüliként fogalmazták
meg mindenki mással szemben.
Az alapvetések között kiemelten megfogalmazott cél volt az eszkalálódott piacon túlsúlyossá
vált fuvarszervezők szerepének csökkentése, mivel tevékenységükkel jelentősen eltorzították a
szolgáltatás egészét. A rendelet szeptember elsejétől számított idejétől máig harmadára csökkent
a számuk, ami szerintünk még mindig sok. Talán nem ördögtől való lenne, ha ezen a téren a
főváros egy nonprofit alapú szolgáltatással szerepet vállalna, amivel a torzító körülmények végleg
felszámolhatóak lehetnének.
Végül, de nem utolsó sorban beszéljünk a csendes címkiadásról, levele meghatározó részéről.
A taxizás anno várakozással és utcán történő leintéssel kezdődött, majd az URH rendszerek
telepíthetőségével korszerűsödött. A fuvar és címvadászat érdekében hamar megkezdődött az
engedélyezett rendszerek „turbósítása”, miközben a taxik számára kijelölt várakozási helyek
kiüresedtek és sokan extrém helyeken (hidakon, járdákon, zöldterületen) várakoztak a jobb vételi
lehetőségek érdekében a többiek kárára. Közérthetően a címrablás jogalapot nyert, és az URH-ás
forgalmazás már-már fontosabb lett a szolgáltatásnál. Tapasztalati ismeret alapján némelyeknél
érdektelen lett ugyanis az utas jelenléte, a kollegák egymás közötti vicceskedése, nem ritkán vitája
tovább folytatódott, és nem ritka esetben fuvarteljesítés közben újabb címfelvételre is sor került.
Az egyéni kapcsolattartásban a mobileszközök vitán felül egyeduralkodók ma, és így a közlekedésben
is már régen teret nyert a digitális rendszerek alkalmazása. A rendeletileg megkövetelt néma, azaz
a digitális alapú címkiadás technikailag – mint a telefonok esetében is – megoldott, és erre több
termék, ezen belül több alkalmazás vásárolható meg. Az tény, hogy a fuvarszervező társaságok
egymástól eltérő terméket és alkalmazást vásároltak meg, így a címkiosztás és annak fogadása
is társaságonként eltérő. Panaszában rendeleti beavatkozást javasol, miközben tényszerűen két
szerződéses jogviszonyban lévő közötti kapcsolattartó eszköz alkalmasságát vitatja.
Más lenne a helyzet akkor, ha egyik társaságnál sem lenne jó eszköz a digitális címkiosztásra, de ez
nem így van. Mi több, a beérkezett ismeretek alapján kijelenthető, hogy átlagosan az úgynevezett
címvesztés már kevesebb, mint korábban, és tényszerűen csökkentek az üres kilométerek is a
fővárosban a taxi-szolgáltatást végzőknél.
A hosszas tárgyalások során elhangzottak visszaigazolódtak, miszerint az egyéni szolgáltatók
többsége régtől várt a rendelet megújulására, és annak tartalmi részére. Ugyanis a rendelet
életbelépését követően a mai napig ötezer feletti új engedély került kiadásra, és ezek közül nagyjából
1300 új gépkocsit vásároltak és vizsgázattak le taxinak.
Mindezek alapján kijelenthető, hogy a taxirendelet alapvetően rendezte és rendezi az eltorzult
viszonyokat, a két éves türelmi időszak biztosítja az átállás lehetőségét, az ellenőrzések
folyamatossága alkalmas a rendelettől eltérők kiszűrésére, ami áttételesen a szolgáltatásban részt
vállalók számát is a keresletnek megfelelően alakítja.
2
Az összes felsorolt szempont időarányos teljesülése pedig a főváros érdeke, amelyben egy teljes
új és fontos szerepet töltenek be a taxis szolgáltatók. Biztonságos, magas komfortfokozatú,
mindenki számára tervezhető szolgáltatás valósul meg rövidesen Budapesten, ahol a taxi a közösségi
közlekedés része, sárga színével jól látható információs hely a vidékről érkezőnek és a turistáknak
egyaránt, miközben a város minden normális működésétől eltérő rezdülést jelezni képes rendszer
alakul ki általuk a nap minden szakaszában.
Budapest, 2014. február 10-én
Szabó György
fővárosi képviselő
Téma: CSENDES CÍMKIADÁS 2013!
Hozzáadva: 2014.01.24 13:59
felhasználnám azt a szöveget ha nem gond,mert sajnos a 3-ban nem vagyok benne de a 150 főt ezért hoztuk össze
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 19:15
Akkor nélküled probálkozunk
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 19:05
Figyelj én sajna az ilyenekhez nem értek,ha szívesen segítesz természtesen örülnénk neki
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 19:03
Azt tervezzük hogy a Hősök terétől felvonulunk a Városház utcáig,két kérésünk van azonnali létszámstop és visszaállás a félcsendes címkiadásra
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 18:44
Hozzátenném nem szokásom délután 3kor "bebaszva" höbörögni és garantálom ott leszek és sokan mások is akik hasonlóan gondolkoznak erről a rendszerről
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 18:40
Nem én vagyok a szervező,én csak a barátja vagyok ő intézi a papíokat én meg szólók akinek tudod.
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 18:38
Hiába fedné föl magát mert ugyse ismered,nem nagyon szoktunk középpontban lenni de most kellett mert senki nem csinál semmit.Holnap fog majd bemenni a teve utcába aláirni azt a felelőségvállalási papírt,ugyhogy emiatt nem kell aggodnod.Gyere el és akkor majd megismered
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 17:24
Én szeretném ezt az életformát még egy darabig élvezni,tudom kicsi rá az esély de hátha.Mindenesetre a csütörtök déli gyülekezéshez meg van az engedély ugyhogy mi ott leszünk
Téma: A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye. (Fővárosi taxirendelet)
Hozzáadva: 2014.01.20 17:10
Szerintem a félcsendessel és minden fuvaradatot el lehet raktározni talán ehhez nem kell csendes cimkiadás.Tudod nem is a többség a lényeg,ők valószinüleg nem is szeretnek taxizni csak nincs jobb ötletük,az hogy a csendes bejött a mi munkánkat egy kényelmetlen sofőr állássá alakitotta és közben a taxizás elvesztette a -feelingjét- a mindennapos harcot,a helyezkedést,az összetartást,nekem ez hiányzik a legjobban nem a pénz