Túlteljesít a Zóna Taxi - áremelésben

2007.09.12.

[origo]
Egy évvel a szabályozott, fix áras taxiszolgáltatás elindulása után a kvázi monopolhelyzetben lévő Zóna Taxi még mindig nem azt csinálja, amit a tendergyőztes szerződésben vállalt - részben azért, mert a megállapodást időközben többször módosították. A pályázatot kiíró Budapest Airportot nem zavarják az ezen túli fogyatékosságok sem, inkább örül annak, amit sikerült elérni.

számoltak össze a 2A terminálnál.

Samu Attila, a Zóna Service Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, az aláírt szerződést a felek időközben több ponton, így a járműpark összetételére nézvést is módosították. A típusokra vonatkozó megkötést törölték, helyette azt írva elő, hogy a limuzinok Mercedes, Volkswagen és Skoda, az egyterűek Mercedes, Volkswagen és Opel gyártmányúak lehetnek, a mozgássérültek szállítására alkalmas autók pedig bármilyenek. (Ezzel szemben a Hallotaxi.hu képein Citroën, Ford, Seat és Toyota egyterűt is látni.)

A pályázati kiírásban szereplő szerződéstervezet 1. számú mellékletében az is olvasható volt, hogy a flotta minden autója azonos színű kell legyen - az egységesítés e szempontból sem sikerült. Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője szerint annyi az eltérés, hogy a kombik és egyterűek fekete helyett ezüstszürkék, jóllehet a valóság ennek ellentmond (igaz, más színű Zóna-autót ma már valóban nem látni).

Ugyancsak elmaradt az ígért londoni taxik forgalomba állítása - a hivatalos indoklás szerint azért, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság a kocsik fényszóróbeállításának változtatását írta elő, ami összesen többmillió forintos költséget jelentett volna. A BA ezt vis maiornak tekintve eltekintett a teljesítéstől.



Bankkártya-leolvasó mégsem kell

Felvetésünkre, hogy a frissen az országba lépő külföldiek számára vélhetően hasznos bankkártya-leolvasó sincs minden taxiban, a BA szóvivője úgy felelt: "a tapasztalat azt mutatja, hogy az utasok ezt a fajta fizetési módot nem preferálják." Ezért a terminál Zóna-pultjait szerelték fel leolvasókkal, ahol a voucher átvételével egy időben lehet fizetni.

Hasonló a helyzet a pályázati kiírásban szintén szereplő, az első ülések fejtámlájába szerelendő multimédiás berendezésekkel. Szollár Domokos tájékoztatása szerint "biztonsági aggályokat vetett fel az ötlet, baleset esetén ugyanis előfordulhat, hogy a berendezés járulékos károkat és sérüléseket okoz".

Az arculati hiányosságok jelentősége sem lebecsülendő ugyan - a BA is többször hangsúlyozta, hogy az ország és a repülőtér imázsa szempontjából sem mindegy, mivel találkoznak a külföldi vendégek -, de az utasokat természetesen a tarifák érintik a legérzékenyebben.



Emelés az infláció duplájával

A Zóna Konzorcium egy éve azt vállalta, hogy a tarifákat évente egyszer, legfeljebb a Központi Statisztikai Hivatal aktuális inflációs rátájának megfelelően emeli. Nos, idén februárban a négy fővárosi zóna fix fuvardíja átlagosan 14,15 százalékkal emelkedett, miközben az egy évre visszatekintő fogyasztóiár-index februárban 7 százalék alatt volt, de azóta sem érte el a 10 százalékot.

Megjegyzendő, az emelés súlyozottan nagyobb, mint 14 százalék. Az öt külső kerületből álló 1. zóna, ahova a külföldiek ritkán utaznak, csupán 3,4 százalékkal drágult, míg a frekventált 2. és 3. zóna tarifája 17,1, illetve 16,7 százalékkal magasabb február óta. A pesti Belvárosba, ahol a legtöbb szálloda van, hét hónapja 4100 forintért lehet eljutni, ami alig vagy egyáltalán nem marad el a többi budapesti taxistársaság árszínvonalától (4100-4300 forint).

Mindez azért fontos, mert a tender pontozásából úgy tűnt, a Zóna Konzorcium jórészt nagyon alacsony áraival tudott győzni. "Ha tudtuk volna, hogy ilyen feltételekkel is lehet pályázni, fél éven át mi is vállaltuk volna az irreálisan alacsony díjakat" - nyilatkozta februárban a Magyar Hírlapnak Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója.

Az alulmaradt vetélytársak azóta - "piacrabló árakra" hivatkozva - vizsgálatot kezdeményeztek a Gazdasági Versenyhivatalnál. A GVH megvizsgálta a Zóna magatartását, és elutasította az árképzésre vonatkozó panaszt, mire a hét rivális taxistársaságot tömörítő konzorcium a bírósághoz fordult - tájékoztatott Lengyel Sándor, a 6x6 Taxi üzletág-igazgatója. Az ügyben döntés még nem született.



A Budapest Airport elégedett

A BA szerint nem véletlenül kapott engedélyt a Zóna az inflációnál nagyobb mértékű drágításra, figyelembe vették ugyanis a többletfejlesztéseket. "Az első hónapok után nyilvánvalóvá vált, hogy sokkal nagyobb a kereslet a szolgáltatás iránt, mint amit a Zóna a szerződésben foglalt létszámmal ki tud elégíteni" - mondta kérdésünkre Szollár Domokos, hangsúlyozva, hogy 150 helyett már több mint 200 autó van szolgálatban.

(A szerződésben ugyan tudomásunk szerint nem szerepel erre vonatkozó kitétel, de érdekes adalék, hogy aki euróban szeretné kifizetni a fuvardíjat, annak - zónától függően - 214-228 forintos árfolyammal kell számolnia, miközben az euró mostanában 255 forint körül mozog a bankközi devizapiacon.)

A szóvivőtől megtudtuk még, hogy a fent említett hiányosságok miatt a BA semmilyen szankcióra nem készül a Zóna ellen, mert "a Budapestre repülővel érkezők nagyon magas szintű taxiszolgáltatást kapnak, igen kedvező áron", szemben a korábbi, hiénák és túlárazás révén elhíresült állapotokkal.

Korábban ugyanakkor több ízben rótt ki kötbért a BA a szolgáltatóra, elsősorban azért, mert ősszel még nem működött a Zóna Taxi internetes oldala. Később elindult, manapság viszont ismét nem működik a Zonataxi.eu; a kiírás szerint fejlesztés alatt áll, és ezt Samu Attila is megerősítette.

 

Kihagyták az Airport Securityt

A nyertes Zóna Konzorciumot alkotó cégek közül egyébként nem mindenki vett részt a szolgáltatásra alapított projektcég, a Zóna Service Zrt. létrehozásában. Nincs köze a társasághoz például az Airport Security Kft.-nek, mert - ahogy Szita János ügyvezető igazgató az [origo] kérdésére fogalmazott - "kihagyták belőle". Pedig, úgymond, a repülőtér biztonságáért felelős, 800 munkatársat foglalkoztató vállalat jelenléte a pályázatok elbírálásakor sokat nyomhatott a latban.


Szita János úgy fogalmazott, ők nem taxizni akartak, hanem szerették volna, ha európai színvonalú taxiszolgáltatás alakul ki Ferihegyen, elvégre nekik sem mindegy, hogyan érkezik meg az utas a szállodába. "Perelhetnénk, bizonyára nyernénk is, de fölösleges, ezek után úgysem akarunk együttműködni a Zónával" - tette hozzá.

             komment (5)        Kommentálja Ön is!