2012.11.09.
TGFSZ beszámoló, a 2013. február 7-i megbeszélésről:
Tisztelt Székely András Úr!
Üdvözöljük a Minisztérium azon szándékát, hogy egy 21-ik századnak megfelelő egyszerű, élhető szabályozási környezetet alkosson. Bár a szándék nemes, valójában az ellenkezője tükröződik ebben a rendelet – tervezetben.
Ma már tudjuk, hogy újabb több lépcsős megszorító csomagokat léptet életbe a kormány. A Magyar Nemzeti Bank a stabilitási jelentésében megállapítja, hogy a pénzügyi rendszer jövedelmezőségi kilátásai a romló portfolió minőség és a magas adóterhelés miatt kedvezőtlenek, így a magyar bankszektor nem támogatja hitelezéssel a gazdaság növekedését. Magyarul: a bankok nem fognak hiteleket adni! Egy átlagos taxis vállalkozónak az autócsere hitel nélkül elképzelhetetlen, köszönhetően a fuvarszervezők által a taxisokra kényszerített alacsony szolgáltatási tarifák miatt, melyek minimálisra csökkentették a szakma jövedelemtermelő képességét. Ezeknek a megszorításoknak a tetejébe a taxis vállalkozókat belekergetik több milliós szükségtelen kiadásokba az autócserét illetően, valamint a legalább 5 évente, de a körülmények kedvezőtlen alakulása során akár évente megismétlendő tanfolyamok és vizsgák, engedélycserék révén.
Miért nem értünk egyet a taxik ennyire sokkolóan ható korhatár korlátozásával?
A jelenlegi szabályozás szerint a taxi gépkocsik évente szigorított műszaki vizsgára kötelezettek. Ebből adódóan kitűnő műszaki állapotban vannak. Ameddig a Nemzeti Közlekedési Hatóság taxisszolgáltatásra alkalmasnak tartja ezeket a gépkocsikat, addig azok igenis alkalmasak az utasok biztonságos kiszolgálására!
Nem értünk egyet a képzésre vonatkozó szabályozással sem.
A jelenleg érvényben lévő rendelet is előír képzést, mi több, jóformán ugyanazokat, amik e tervezetben is szerepelnek. Feleslegesnek tartjuk a képzés elnevezését módosítani annak érdekében, hogy Magyarország összes taxi gépkocsivezetőjét újra iskolapadba ültessék. A korábban megszerzett képesítéseknek érvényesnek kell maradniuk! Semmi nem indokolja azok annulálását.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudatosan vagy akaratlanul de megsérti és a feladatának elvégzésére alkalmatlannak tartja a Nemzeti Közlekedési Hatóságot. Megkérdőjelezi NKH gépkocsi- vizsgáztatási rendszerét és gyakorlatát, valamint a képzést-, vizsgáztatást végzők szakmai felkészültségét. Ha a minisztériumnak problémája van a Nemzeti Közlekedési Hatóság által felügyelt gépjármű vizsgáztatási rendszerrel, illetve a képzési és vizsgáztatási rendjével akkor az NKH-n keresztül kényszerítse ki a képzés hatékonyságát.
Miközben a kormány deklarált célja a gazdaság kifehérítése, e rendelet az eddiginél is nagyobb esélyt ad a taxizásban a másodlagos piac kialakulásának. A személygépkocsis személyszállításra vonatkozó előírások a fehér rendszámos taxizásnak még nagyobb teret adnak, hátrányos helyzetbe hozva a legálisan tevékenykedő taxis vállalkozókat.
Véleményünk szerint e rendelet célja nem az európai módon történő szabályozás, hanem egy lobbi tevékenység megerősítése illetve a taxis szakma tudatos tönkretétele.
Kelt: Budapest. 2012. 11. 08.
Tisztelettel:
Telegdy Gábor Farkas Zsolt, Kovács Miklós
Alelnök Elnök Alelnök
A rendelettervezet részletes véleményezése: