2006.12.08.
Bárkay Tamás • NÉPSZABADSÁG 2006. december 8.
A Közlekedési Főfelügyelet budapesti helytartóságán azt mondták, nekik nincs közük a területhez, érdeklődjünk talán a fővárosi önkormányzatnál - még csak arra sem voltak hajlandók, hogy kifejtsék álláspontjukat: ki szabad-e rakni olyan táblát, amely nincs benne a KRESZ-könyvben, és pláne, lehe-e büntetni ilyen táblák alatt?
Új KRESZ-táblát találtak fel a Budapest Airport szakamberei: megalkották, a "taxival behajtani tilos" jelzést, és rögtön ki is helyezték, a kettes terminál külső körén, a parkolósor bejáratához.A taxisok őrjöngenek - írja a hallotaxi.hu. A Népszabadság Budapest rovata egyetlen illetékest sem talált, aki megválaszolná kérdéseit, a Budapest Airport Zrt. szóvivője közölte: a hiénák miatt kellenek a táblák, de miután kiderült, hogy nem szabályosak, más megoldást keresnek helyettük.
Dühös taxisok tömege hívja folyamatosan a hallotaxi.hu c. portál telefonjait: az Aiport Zrt. eddig nem látott táblákat állított a reptér több pontjára, amely arra figyelmeztet: taxival behajtani tilos; ezzel, az eddig is meglehetősen nehézkes utasfelvételt most már szinte véglegesen megnehezítették a telefonon rendelt taxik számára - olvasható a site-on.
A szerkesztőség természetesen azonnal utánanázett, hogy a KRESZ-ben létezik-e ilyen tábla, mert eddig nem hallott róla. Természetesen nem talált, még hasonlót sem. Ilyen tábla tehát elméletileg nem létezik.
A való életben viszont igen, így aztán a helyi rendőri erők komolyan veszik, annyira, hogy egyetlen taxit sem engednek be a parkolósorra. Nem hatja meg őket érv, zokogás, panasz - a parancs, az parancs - írja a lap.
A pillanatnyi felállás szerint tehát az úgynevezett belső körre csak taxik, minibuszok, és a BKV buszai mehetnek, a külsőre viszont mindenki, csak a taxik nem. Viszont a belső körön, a város ötezer taxija részére a reptér - nagyvonalúan - kétszer két helyet biztosított utasfelvételre. Ez a két hely, mondani sem kell, hogy a kevésnél is kevesebb, az oda be nem férő kollégáknak körözniük kell, amíg a jószerencse úgy hozza, hogy beférnek a számukra biztosított helyre, vagy megtalálja őket az utasuk, véletlenül, menet közben. Erre viszont kicsi az esély.
A gyakorlat az, hogy a taxisok megállnak harmadikként, negyedikként, de természetesen ezt a rend helyi őrei mosolyogva egy-egy feljelentéssel honorálják. Ennél is nehezebb helyzetben van az a kolléga, akinek a jószerencse olyan megrendelőt juttatott, akiért be kell menni a terminál épületébe. A "Rendelt Taxi" táblánál, az autót bezárni, és otthagyni szigorúan tilos. Ezért az élelmes és szerencsés taxisok a fizető parkolóban szokták letenni az autójukat, és onnan sétálnak be kis tábláikkal, a fáradtan, sok csomaggal érkező utasukért. Az új ál-KRESZ-tábla éppen ebben akadályozza meg őket. A taxis mostantól majd az alsó parkolóban áll meg, ami több száz méterre, és rengeteg lépcsőfokra van a terminál épületétől, és lecipeli a kedves utast bőröndöstül, az autóhoz.
"Kiderült, hogy a taxis egy külön állatfajta, akinek már akkor sincs joga parkolni, és természetesen dolgozni, ha még fizetni is hajlandó érte. Alapvető jogunk, lett korlátozva már megint, és mi ahogy mindig, kénytelenek leszünk lenyelni ezt a békát is! Felkérünk, minden jóérzésű ember, szakmai vezetőt, érdekvédőt, politikust! Állítsák meg az ámokfutókat! Állítsák meg, azokat, a dilettánsokat, akik rendcsinálás címén negyedik hónapja egyre nagyobb káoszt okoznak Budapest kapujában!" - olvasható a hallotaxi.hu-n.
Természetesen megpróbáltunk utánajárni az ún. illetékes szerveknél, vajon szabályosak-e a hivatalosan nem létező táblák egy magntulajdonú, de közforgalomnak átadott területen, ha igen miért, és ha nem, mi következik ebből. Meglepetésünkre azonban eleddig nem találtunk illetékes szervet, pedig keressük nagy erőkkel. A Közlekedési Főfelügyelet budapesti helytartóságán azt mondták, nekik nincs közük a területhez, érdeklődjünk talán a fővárosi önkormányzatnál - még csak arra sem voltak hajlandók, hogy kifejtsék álláspontjukat: ki szabad-e rakni olyan táblát, amely nincs benne a KRESZ-könyvben, és pláne, lehe-e büntetni ilyen táblák alatt. A fővárosi önkormányzattól azt a választ kaptuk, hogy alaposan utánanéztek, de ők sem illetékesek, a Pest megyei közlekedési felügyelet az. (Érdekes, hogy amikor a Városháza a főváros taxisrendeletét kérte számon az Airport Rt.-n, akkor még azzal érvelt, hogy Budapesthez tartozik a terület.) Mindegy, legyen Pest megye. Felhívtuk a közelekdési felügyeletet, de - gondolom már kitalálták - ott sem jutottunk többre. Mint megtudtuk, az ominózus táblák, ha csak néhány tízméterre is, de kívül esnek a vármegye határán. A fiktív táblák kirakásával kapcsolatos kérdésünkre sem kaptunk választ, a Pest megyei szakember azt mondta, a hivatali szabályzat szerint csak az igazgató engedélyével foglalhat állást a sajtónak,az igazgató viszont legközelebb hétfőn lesz engedély-adó helyzetben.
Az Airport Zrt. szóvivője, Szollár Domokost viszont néhány sikertelen teleofonhívás után könnyedén szóra bírtuk. Közölte: a külső körre a hiénák miatt tették ki az ominózus táblákat, az egysávos út ugyanis az utasok ki-beszállítására szolgál, nem arra, hogy valakik éjszaka-hosszat vadásszanak rajta a fuvarra, ahogy ez az utóbbi időben gyakorlattá vált - fogalmazott. Korrekt megállapodást kötöttek minden érintettel, hogy a belső körön hogyan, hányan, meddig állhatnak a taxisok, a rendszer működik is, a külső körön tehát semmi keresnivalójuk a személyfuvarozóknak. Szollár ugyanakkor elismeri, hogy a tábla jogilag nem stimmel, mert - mint a szakemberek felvilágosították - valóban nem ismeri a KRESZ; azt mondta, le fogják szerelni őket és más megoldást keresnek, hogy a külső kört megvédjék a hiénáktól. Ez a megoldás valószínűleg egy sorompó lesz, amelynek felszereléséhez azonban magánúttá kell nyilvánítaniuk az eddig közforgalomnak átadott útvonalat.