2007.08.15.
Jó ütemben halad az északi szektor és a Duna-híd építése
A magyar autópálya-hálózat egyik legattraktívabb szerkezete lesz az M0-ás egy év múlva elkészülő északi Duna-hídja. Gigantikus hatású, száz méter magas tartópilonjai decemberre, a látványos szintemelésekkel, keresztezésekkel épülő hídfői pedig már az idén elkészülnek.
A nemrégiben avatott kőröshegyi viadukt és a dunaújvárosi Duna-híd után kétségkívül az M0-ás északi hídja lesz a honi gyorsforgalmi úthálózat leglátványosabb, a Duna-partokról részleteiben már jól látható szerkezete. Mivel a kivitelezőknek sikerült behozniuk a tavalyi árvíz miatti csúszást, tartható lesz a híd jövő augusztusra tervezett átadása. Az összesen öt, három vasbeton és két acélszerkezetű átkelőből álló, teljes egészében 1861 méter hosszú híd félig már elkészült, a teljes szerkezet jövő március végére állni fog - tudtuk meg Rapkay Kálmántól, a kivitelező konzorciumban részt vevő Hídépítő Zrt. igazgatójától.
A kétoldali ártéri vasbeton átkelők előretolt technikával (helyben betonozott elemek rácsúsztatása a pillérekre) készülnek, a budai oldalon nemrég fejezték be a szerkezetépítést, a speciális hidraulikus berendezések már Pesten dolgoznak. Ez a szakasz március végére készül el. A Szentendrei-sziget feletti 560 méteres híd északi pályája már kész, a Duna-ág felett ívelő 100 méteres átkelőé pedig szeptember végére lesz meg.
A projekt leglátványosabb eleme a Nagy-Duna-ág feletti 591 méter hosszúságú acélhíd lesz, két, egyenként száz méter magas tartópilonjának felfelé történő betonozása már javában tart. A mintegy 50 darab, az oszlopokhoz ferde kábelekkel rögzített acél pályaelem jó részét az után emelik a helyükre, ha - várhatóan decemberre - elkészülnek a pilonok.
Jó ütemben halad a budakalászi és a Váci úti csomópont építése, mellyel a tervek szerint év végére végeznek. A budai kivitelezés során a legkülönbözőbb szintemeléseket, magassági korrekciókat, sáveltolásokat és szélesítéseket kell megoldaniuk a szakembereknek úgy, hogy eközben a 11-es főút forgalma lehetőség szerint zavartalanul haladhasson. Az alkalmi forgalomkorlátozások elkerülhetetlenek, de ezt a kivitelezők igyekeznek a legrövidebb időre és szakaszokra csökkenteni - tájékoztatta lapunkat Kosztola János fő-építésvezető, a konzorciumban részt vevő Strabag Zrt. munkatársa.
Év végére alaposan megváltozik Budakalásznál a 11-es számú főút és a szintbeli csomópont képe. Várhatóan szeptember közepétől a mostani körforgalom felett 7-8 méterrel lehet autózni a 11-esen, változatlanul kétszer két sávon. Alatta megmarad a körforgalom, de annak be- és kivezetőágait is magassági korrekciókkal építik át. Ahhoz hogy a híd szeptemberben járható legyen, már javában tart a pályaszerkezet szintbeli csatlakoztatásának kialakítása. Emiatt a következő egy hónapban egy-egy rövid szakaszon sávszűkítésekre kell számítani.
Ezután hozzáfognak az áruházak körforgalmi kihajtójának 4-5 hetes átépítéséhez, szintbeli megemeléséhez. Szeptember végétől október végéig a bevásárlóközpontból csak egy rövid, Szentendre felé történő kitérővel lehet majd visszakanyarodni Budapest felé. Végül az M0-ás főváros felől érkező csatlakozásának a kiépítése következik. Ehhez kiszélesítik, megerősítik a Barát-patak hídját, és kétszer háromsávosra bővítik a 11-es fővárosi szakaszát. Emiatt a nyomvonal íve is megváltozik. Budapest felől a harmadik sávon lehet majd az M0-ásra elkanyarodni, 100 méter után azonban a felhajtóág is kétsávosra szélesedik. Ugyanilyen lesz a Szentendre felől érkező szakasz is. Pesten, a 2/A út M3-as utáni szakaszán, a bevásárlóközpontoktól bő egy kilométerre a Váci úti csomópont építése is zajlik már. A 2/A-t szintén egy-egy sávval bővítik, és gyűjtő-elosztó sávot alakítanak ki az M0-ás 2/A-ból történő csatlakozására.
Attól persze, hogy a kivitelezők készen lesznek a 2008. augusztusi műszaki átadásra, még korántsem biztos, hogy az autósok is birtokukba vehetik az északi szektort a lapunkban nemrég ismertetett bonyolult jogviták miatt. Azt pedig még találgatni is nehéz, mikor zárulhat be teljesen az M0-ás körgyűrű. Az északnyugati szakasz budai folytatását ugyanis számos civil szervezet támadja.
Egy kormányhatározat szerint másfél évtized után, 2007 vége felé elkezdődhet az 1994-ben átadott déli szektor kétszer háromsávosra bővítése az M1-es és M5-ös közti szakaszon. Ez magában fogalja a beruházás részeként elkészült déli Duna-hidat is. Talán kevesek előtt ismert, de az az átkelő, melyen a gépkocsik a mai napig haladnak, gyakorlatilag az eredetileg tervezett szélességű hídnak csupán a fele. A bővítéssel lényegében egy ugyanekkora másik hidat építenek e jelenlegi mellé. Szakemberek szerint a teljes déli szektor kivitelezése optimális esetben két-három év alatt elkészülhet.
Kálmán Attila