Százak késnek egy miatt

2007.01.29.

A rendőrség nem hagyott fel a tömegközlekedést akadályozó autók elszállításával, csak ritkán jár sikerrel.
Naponta többször kényszerül várakozásra tömegközlekedési jármű egy-egy rosszul parkoló autó miatt. Az esetek nagyobb része néhány perc alatt megoldódik, de előfordul, hogy valaki figyelmetlenségből vagy nemtörődömségből több mint egy órára blokkolja a forgalmat.

A 17-es villamos utasai leplezetlenül gyakorolják a szólásszabadságot. Egyre szaporodnak a megjegyzések és radikalizálódnak a vélemények a sofőrről, aki miatt a villamos képtelen bevenni az enyhe balos kanyart. Negyedóra múlva úrinő közelít az útban parkoló autóhoz, és vitába keveredik a villamos vezetőjével, aki miatt nem tud kiállni a helyéről. Ekkor már a nő felmenői is szóba kerülnek.

Átlagos, már-már mindennapos jelenet ez a 17-es vonalán, de hasonló eset gyakran történik szerte a városban. A tömegközlekedést általában háromféle sofőr szokta akadályozni. Egyik lehet, hogy szociálisan érzékeny, de ügyetlen, míg a másik tökéletesen érzéketlen. A harmadik kategóriába - az utasok terminológiája szerint - a "bunkó bénák" tartoznak.

Hétköznapokon átlagosan 3-5 esetben fordul elő, hogy egy tömegközlekedési jármű nem tudja folytatni útját egy rossz helyen parkoló autó miatt. (A tavalyi akadályozásrekordot április 21-én állították be figyelmetlen vagy nemtörődöm úrvezetők a csúcsot, amikor tizenegy alkalommal okoztak bosszúságot több száz embernek.) Ide számolják azokat az eseteket is, amikor a vezető vészvillogóval megáll a buszsávban, hogy beugorjon egy üzletbe, vagy pénzt vegyen ki a közeli automatából. Gyakori, hogy valaki ugyan nem áll a villamossínre, de nem veszi figyelembe a sárga jármű méreteit, amely képtelen elmenni a pálya közelében álló kocsi mellett. Általános jelenség, hogy a buszok útvonalán valaki annyira közel parkol a sarokhoz, hogy a jármű már képtelen befordulni.

A szabálytalanul parkolók átlagosan negyedórát vesznek el mások életéből. Nem ritka azonban, hogy a villamos vagy a busz háromnegyed órát vagy még többet vesztegel. A BKV ilyenkor - buszok esetében - más útvonalra terelheti a járművet, ám ez a villamos- vagy trolivonalakon megoldhatatlan. A legrövidebb, negyedórás akadályoztatás miatt a környék forgalma a tapasztalatok szerint, napszaktól függően, negyven-ötven percen belül áll helyre.

A forgalomirányítók tapasztalata szerint ezek az esetek leggyakrabban Óbudán, Erzsébetvárosban, Ferencvárosban és Újbudán fordulnak elő. Vannak olyan járatok, amelyek utasai naponta ki vannak téve mások figyelmetlenségének. A 17-es villamosnak a Frankel Leó utca és Vidra utca, a 2-es villamosnak a Jászai Mari tér, valamint a Boráros tér és Duna-ház közötti szakasza a kritikus, míg a 30-as villamos a Mester utcában szokott vesztegelni. A trolin közlekedők a 83-as útvonalán a Csobánc utca és Orczy tér között számolhatnak időveszteséggel. A buszon utazók a 15-ös vonalán a Ráday utcában, 17-esen pedig a Harminckettesek terén a Kis stáció utcánál szidják gyakran a parkoló autósokat.

Bár a BKV sajtóosztályának nem volt információja arról, hogy kérnek-e rendőri segítséget, a BRFK közlekedésrendészetén Szécsi Tibor őrnagy, alosztályvezető elmondta, hogy együttműködnek a közlekedési céggel az ilyen esetekben. Ha azt a BKV jelzi, ők azonnal, soron kívül intézkednek. Bár a tilosban parkolók korábbi rémeit, a "lopós" autókat már nem üzemeltetik, e célra mégis van ilyen járművük, amellyel az akadályozót azonnal elszállítják Mélyfúró utcai telepükre. Ilyen eset szinte hetente fordul elő.

Mivel az ilyen elszállításokat nemcsak a hatóság, de a közvélemény is indokoltnak tartja, az elszállítások számát mindkét fél szívesen szaporítaná. Az esetek többségében azonban nem kevés időbe telik, míg a darus kocsi a dugóban a tetthelyre ér vagy akár csak megközelítené a szabálytalanul parkoló kocsit, a sofőr előkerül és elhajt. (Ez lehet a magyarázata, hogy a közvélemény alig-alig tud ilyen esetről, pedig a rendőrség népszerűségének biztosan jót tenne, ha gyakrabban fordulna elő.) Az utasok szerint azonban az is némi elégtételt jelente, ha az ilyen sofőröket a rendszám alapján kíméletlenül megbírságolnák. Az eljárásokhoz tanú is akadna bőven.

Forrás: