Stewart Wingate hivatalosan is a Budapest Airport új vezérigazgatója

2006.06.30.

Odébbáll, a "NAGY RENDCSINÁLÓ"
Július 1-jével Stewart Wingate hivatalosan is átveszi a Budapest Airport (BA) vezérigazgatói tisztségét Chris Woodruff-tól. Az átadást követően Chris Woodruff egy ideig még tanácsadóként segíti a BA munkáját, majd szeptembertől a BAA ausztráliai reptereit vezeti.

Az átmenet zökkenőmentes lesz, hiszen Stewart Wingate és Chris Woodruff együtt dolgozott azóta, hogy a BAA átvette az irányítást Ferihegyen; sőt ugyanazt az irodát osztották meg egymással.

Stewart Wingate (vezérigazgató)

Stewart Wingate a glasgow-i repülőtér ügyfélszolgálati igazgatójaként dolgozott, vagyis a repülőtér napi szintű működtetéséért felelt, mielőtt csatlakozott a BA Rt.-hez. A BAA előtt 16 évig dolgozott a Black & Deckernél különböző vezető pozíciókban, többek között angliai logisztikai igazgatóként, angliai operatív igazgatóként és csehországi ügyvezető igazgatóként.

Stewart Wingate kitűnő minősítésű mérnöki diplomát szerzett a northumbria-i egyetemen, majd MBA diplomát a newcastle-i egyetemen. Anglia mellett Németországban, Csehországban és Skóciában is élt és dolgozott.



„Megtisztelő és megborzongató érzés a Budapest Airport vezérigazgatójának lenni; örömmel veszem át a stafétát Chris-től.” – mondta Stewart Wingate. Hozzátette: „Chris, miután a ferihegyi repülőtér megvásárlását eredményező pályázatunkat vezette, kiválóan irányította a társaságot a kritikus átvételi szakaszban. Ínyemre van, az ami rám vár: megvalósítani hosszú távú terveinket, hogy Ferihegyből egy nagyszerű repteret csináljunk, amelyre mindenki őszintén büszke lehet itthon.”

„Az elmúlt másfél évben Feriheggyel keltem és feküdtem, rengeteg jó emléket és élményt szereztem itt.” – mondta Chris Woodruff. Hozzátette: „Természetesen kicsit szomorú vagyok, hogy távozom, de ugyanakkor örülök, hogy Stewart-nak adom át a vállalat irányítását. Biztos vagyok abban, hogy kiválóan megoldja feladatait, és jól együtt tud majd működni az itt dolgozókkal, a légitársaságokkal, üzleti partnereinkkel és a reptér környékén élőkkel, annak érdekében, hogy Ferihegy Közép-Európa legsikeresebb repülőtere legyen.”


Chris Woodruff-ot tavaly december 22-én nevezték ki a Budapest Airport élére. Az elmúlt hat hónap sommás eredménylistája az alábbi:

Megegyezés a szakszervezetekkel

A Budapest Airport (BA) komoly, konstruktív kapcsolatot tudott kialakítani a vállalat érdekképviseleti szerveivel.

A BA vezetése és a szakszervezetek jelentős, földcsuszamlásszerű megállapodást kötöttek a bérek fejlesztéséről és a teljesítmény alapú juttatások mértékéről. A megállapodás kialakította a társaság átalakításának kereteit is, melynek jegyében kezdődtek meg a létszámleépítések és a kiszervezések. Az átszervezést a Budapest Airport önkéntes alapú kilépést lehetővé tevő kompenzációs csomaggal, a szakszervezetek pedig egy hároméves sztrájk-moratóriummal támogatták.

Elbocsátások és átszervezések

A Budapest Airport új vezetése egy túlfoglalkoztatott és alacsony hatékonyságú társaságot örökölt Ferihegyen, ami nagyon drágává teszi a repülőteret a légitársaságoknak. A Budapest Airport vezetése rögtön az elején világossá tette: át kell alakítani a társaságot, csökkenteni kell a munkavállalók létszámát és meg kell vizsgálni a fizetések mértéket.

A BA márciusban indított el egy előrehozott nyugdíjazási, korai nyugdíjazási és önkéntes távozás programot, melynek keretében mintegy 190-en távoztak a cégtől.

A BA áprilisban jelentette be, hogy 80 főt bocsát el, döntően a vezetéshez tartozó és adminisztratív munkatársak közül. Ezekre a következő hetekben fog sor kerülni.

Az átalakulás során jóval karcsúbb lett a felsővezetés is.

Értékesítések és kiszervezések

A BA elkezdte a reptér alaptevékenységéhez nem tartozó üzletágak kiszervezését és értékesítését. Ezeket sokkal jobban, hatékonyabban tudják erre szakosodott profik üzemeltetni. A kiszervezések összhangban vannak a BA stratégiájával, hiszen azzal, hogy a cég alaptevékenységeire koncentrál, hatékonyabb, eredményesebb, versenyképesebb és olcsóbb lesz.

Májusban a BA zárt pályázatot hirdetett meg a társaság földi kiszolgálási üzletág értkésítésére. A pályázatok beérkezési határideje július 31. Az átvétel augusztusra várható, miután a szükséges munkavállalói egyeztetések megtörténnek.

A Budapest Airport a repülőtéri minibusz szolgáltatást is értékesíteni fogja, ennek előkészítése jelenleg is tart. A pályázatot várhatóan júliusban írja ki a BA, miután a szükséges egyeztetéseket a repülőtér Üzemi Tanácsával lefolytatta.

Az idei év során, a BA értékesíteni fogja a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-t is; a pályázat előkészítése itt is tart.

Az értékesítések nyomán emelkedni fog a ferihegyi repülőtér szolgáltatásinak színvonala, melyeket kedvezőbb áron, olcsóbban vehetnek majd igénybe a légitársaságok illetve az utasok.

Az értékesítések alapelvével a szakszervezetek is egyetértettek, s a törvényben előírt munkavállalói egyeztetések mellett zajlanak. A kiszervezett üzletágak munkavállalóira teljes körűen vonatkozik a 2008 szeptemberéig hatályban lévő Kollektív Szerződés.

Reptér-fejlesztések

A BA kötelezettséget vállalt arra, hogy az elkövetkező hat év során legalább 65 milliárd forintot költ a ferihegyi repülőtér termináljainak, cargobázisának és infrastruktúrájának fejlesztésére.

A fejlesztések a 2-es terminálra összpontosulnak. A BA kibővíti a terminált, új terminálszárnyakat, mólókat épít hozzá; megnöveli a beszállókapuk számát. Egybenyitja a jelenleg különálló 2A és 2B terminált, melynek találkozási pontjánál egy új, hatalmas indulási csarnokot hoz létre. A csarnok praktikusan egy reptér-pláza lesz, üzletekkel és éttermekkel.

A BA elkezdte az új cargobázis tervezését is. Az áruelosztó csarnok a reptér területén lesz, a 2-es terminál szomszédságában, Vescés közigazgatási területén.

A megvalósítás érdekében a BA megkezdte a ferihegyi szabályozási terv módosítását. A szükséges jóváhagyások után kezdődik a bázis építése. Az új központ várhatóan 2007 novemberében áll üzembe.

Árcsökkentés

Ferihegy jelenleg Közép-Kelet-Európa legdrágább repülőtere. Annak érdekében, hogy Ferihegy versenyképes maradjon, és hogy több légitársaságot és utast vonzzon Budapestre, alapvetően szükséges a reptéri díjak további csökkentése.

Áprilisban a BA átlagosan 5 százalékkal csökkentette a ferihegyi repülőtér díjait. Az árcsökkentés összesen 1,3 milliárd forint megtakarítást jelent a budapesti repülőtérről közlekedő légitársaságok számára az idei évben.

A csökkentés mértéke egyébként háromszorosa az erre vonatkozó kormányrendeletben meghatározottnál.

Járatfejlesztések

A BA új járatfejlesztési stratégiát indított el. Ennek keretében szorosan együttdolgozik a hazai turisztikai hatóságokkal, szervezetekkel. Részletes piac és üzletelemzést készít a légitársaságok számára, annak érdekében, hogy újabb járatok kössék össze Ferihegyet a világgal.

Számos új légitársaság indított újabb járatokat Ferihegyen az idén.

Márciusban indította el az Air Baltic vilniuszi járatát, májusban startolt a Condor müncheni járata, a finn Blue1 pedig a Helsinki Budapest járaton fokozta a versenyt.

Május 9-én a Delta Air Lines elindította Budapestet New Yorkkal összekötő járatát.

Június 29-én a Caspian Airlines teremtett közvetlen légiösszeköttetést Teherán és Budapest között.

Ferihegy legnagyobb diszkont légitársaságai a nyári menetrendben tíz új célállomást hirdettek meg.

Jelenleg ötven légitársaság repül a világ 100 városába a Budapest Airport-ról.

Reptéri szolgáltatások fejlesztése

A BA hozzálátott a ferihegyi repülőtér által nyújtott szolgáltatások színvonalának emeléséhez és továbbfejlesztette a BA kereskedelmi tevékenységeit.

Ferihegy taxi szolgáltatásának javítása érdekében a BA nyílt tendert hirdetett meg, melynek során a BA egyetlen társasággal köt kizárólagos szerződést a reptéri utasfelvételre.

A pályázat második fordulója a napokban kezdődött meg. A BA három konzorciumot hívott meg, hogy tegyen újabb pályázatot a ferihegyi taxitender második és egyben utolsó fordulójában. Az új szolgáltatás augusztus 15-ével indul.

A Budapest Airport egy új, 1,000 férőhelyes, a 2-es terminál előtt elhelyezkedő, hosszú távú parkolót nyitott meg június 1-jén. Ezzel egyidőben radikálisan csökkentette a hosszú távú parkolás költségeit: 15 nap parkolásért mindösszesen 10 ezer forintot kell fizetni, ami negyede a korábban kiszámlázott összegnek.

A BA tárgyalásokat kezdett a repülőtér üzlethelységeinek bérlőivel, hogy kedvezőbb bolti és éttermi árakat alkudjon ki Ferihegyen. A BA alapelve, hogy nagyszerű szolgáltatásokat kínáljon a reptér értékarányos áron, hogy az utasok pénzükért jobb minőségű szolgáltatást és termékeket kapjanak.

Júniusban parkolj, vásárolj és repülj címmel egy, a repülőtéri vásárlást népszerűsítő kampányt is elindított a Budapest Airport. A szórólapokon és a reptér honlapján futó kampány a ferihegyi boltok legjobb vételeire, áraira hívja fel a figyelmet.

Környezetvédelem

Új zajstratégiát hirdetett a BA, hogy a lehető legkisebb szinten tartsa a repülőgépek zajterhelésést. A Budapest Airport 12 hónapot kért a repülőtér hosszú távú zajstratégiájának kidolgozására. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól pedig támogatást kért, hiszen a stratégia célja, hogy megtalálja a megfelelő egyensúlyt a repülőtér üzemeltetése és a reptér környékén élők igényei között.

A BA szakértők bevonásával megkezdte a zajgátló védőövezetek felülvizsgálatát, annak érdekében, hogy valós képet kapjon arról, hol-milyen mértékben terheli meg a lakosságot a légiközlekedési zaj.

A BA megbízta a brit Nemzeti Légirányítási Szolgálat (NATS) munkatársait, hogy együttműködve a HungaroControllal vizsgálja felül a ferihegyi légtér jelenlegi használatát. Az elemzések segítségével olyan repülési eljárásokat lehet majd kidolgozni, melyek a repülés biztonságának megtartása mellett, figyelembe veszik a reptér környékén élők érdekeit is.

A BA számos lakossági fórumot tartott a repteret környező településeken és Budapest kerületeiben, hogy közvetlen párbeszédet kezdjen a légiközlekdési zajoknak leginkább kitett lakókkal.

Közösségi kapcsolatok

A BA átalakította a repülőtér kapcsolatait a környező önkormányzatokkal. Az új vezetés volt például az első a reptér eddig történetében, amelyik találkozott Ecser vezetőivel. Azóta napi kapcsolat alakult ki a polgármesterek és a helyi önkormányzatok képviselőivel.

A BA létrehozta a Budapest Airport Konzultációs Bizottságot, melynek tagjai – többek mellett a helyi önkormányzatok és a főváros képviselői, a légitársaságok, légiirányítók reprezentánsai, a fogyasztóvédelmi felügyelet munkatársai és a reptér vezetői – rendszeresen egyeztetnek a ferihegyi repülőteret érintő főbb kérdésekről.