2007.09.18.
A budapesti Buda- és Tele5 Taxinál futó 850 autó negyven százalékában már van GPS készülék, ezeket a sofőrök magánberuházásként vásárolták meg. Maga a cég is tervezi egy flottamenedzselő rendszer üzembe helyezését - mondta az Mfor.hu-nak Dudás Zoltán, a cég igazgatója.
A személyes használat elterjedése után már egyre több fuvarozócég is vásárol navigációs és flottamenedzselő rendszert. A kamionokban persze egészen más eszközök működnek, mint a személyautókban, így ezek a megoldások természetesen többe is kerülnek. Az mfor.hu által megkérdezett fuvarozócégek viszont azt mondják, hogy a befektetés hamar megtérül.
Navigare necesse est
(Mfor-montázs)
Az autós navigációs rendszerek elterjedését nem kis részben egyfajta divathullám is befolyásolta: bár a készülék valóban hasznos lehet bizonyos esetekben, sokan nem igazán használják ki előnyeit, hiszen nem utaznak rendszeresen ismeretlen vidékeken, illetve ha mégis, akkor arra egy térképpel jó előre fel tudnak készülni.
Az üzleti életben viszont fontos lehet a gyorsaság és a pontosság, ráadásul egy-egy hirtelen közbejött üzleti út esetében jól jöhetnek a navigációs rendszerek. Főleg akkor, ha a költséghatékonyság elvét szem előtt tartva egy csomó más szolgáltatást is kap a vállalkozás a pénzéért. A navigációs rendszerek ugyanis a legtöbb vállalkozás esetében nemcsak útbaigazításra szolgálnak.
"Körülbelül két éve használunk ilyen rendszert a több mint 170 járműves flottánkban" - mondta a Menedzsment Fórumnak Kolozsvári Nagy Lajos, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. műszaki igazgatója. - "A mi berendezéseink abban különböznek az elsősorban magáncélra használt GPS navigációs rendszertől, hogy nemcsak háztól házig kísérik a sofőrt, hanem információkat adnak a teherautó állapotáról, például az üzemanyag-mennyiségről vagy a motor hőfokáról is. Ráadásul egy egyszerűen használható internetes felület segítségével az eladó pontosan követni tudja az áru útját, ami biztonsági és logisztikai szempontból is fontos a fuvar megrendelőjének" - magyarázta Kolozsvári Nagy Lajos.
Szerinte - a berendezés "felkészültségétől" függően - 130 és 330 ezer forint közötti árban mozog egy teherautó felszerelése. A befektetett összeg azonban hamar megtérül, mert - ahogy a műszaki igazgató elmondta - mióta működik a rendszer, drasztikusan csökkentek például a nemzetközi hívások miatt hagyományosan magas telefonköltségek. A berendezés révén ugyanis a sofőrök és a cég között gyakorlatilag ingyenes kommunikáció vált lehetővé.
A legfontosabbnak megtérülési tényezőnek viszont azt tartja, hogy a fuvarokért folytatott versenyben sokat számít, mennyire érzi biztonságban áruját a megrendelő. A nagy multicégek hamarosan Magyarországon is megkövetelik majd az ilyen felszerelést, így a megtérülés idejét és mértékét tulajdonképpen felesleges is számolgatni - tette hozzá Kolozsvári Nagy Lajos.
Nemcsak a nagy kamionos cégeknél, hanem a kisebb taxitársaságoknál is jól jöhetnek a navigációs és flottairányító készülékek. A budapesti Buda- és Tele5 Taxinál futó 850 autó negyven százalékában már van GPS készülék, ezeket a sofőrök magánberuházásként vásárolták meg. Maga a cég is tervezi egy flottamenedzselő rendszer üzembe helyezését - mondta az Mfor.hu-nak Dudás Zoltán, a cég igazgatója. "Egy ilyen rendszer hamarosan felválthatja az URH rádiós címkiosztást is. Jelenleg úgy működik ugyanis a fuvarvállalás, hogy a diszpécser a rádión bemondja a címet, aztán amelyik sofőr lecsap rá, az viszi el az utast. Egy ilyen irányítórendszer segítségével a diszpécser viszont láthatja, melyik autó van legközelebb az adott címhez, és azt küldi a helyszínre, hogy az utas minél gyorsabban taxiba ülhessen" - mondta el a cégvezető. Szerinte egy-másfél éven belül már ilyen módszerrel dolgozik majd cégük is.