2006.08.23.
Megkérdeztük Szollár Domokost
Információink szerint, kedden délelőtt tíz óra körül, a repülőtéri drosztnál, az ott posztoló rendőr leintett egy 6x6-os kollégánkat, és megkérte, hogy vigyen el utast a sorból, mert annyian vannak, hogy az már kaotikus. A kolléga természetesen nem mert nemet mondani, de rádión jelezte az eseményt a központnak.
hallotaxi.hu:
Az lenne a kérdésem, egy olyan információ jutott el hozzánk, hogy a reptéri droszton a rendőr megállítja a városi taxikat és utast ültet be hozzájuk.
Tehát az a kérdés merült fel bennem..
Szollár D:
Micsoda? A rendőr? Megállít?
hallotaxi.hu:
Így van! Rendőr megállít és beültet utast. Tehát, a kérdésem az lenne…
Szollár D:
Városi taxit? Hol?
hallotaxi.hu:
Ott, a 2/B terminálon.
Szollár D:
A 2/b-n… A rendőr ilyet csinál? Miért csinál ilyet?
hallotaxi.hu:
Gondolom akkora a káosz, hogy ez a reptér biztonságát veszélyezteti.
Szollár D:
Hát……..hát……….
hallotaxi.hu:
Ezt nem állítom, ez a kérdésem.
Szollár D:
Volt ön a repülőtéren?
hallotaxi.hu:
Nem, ma nem. Tehát ez a kérdésem, és 10 órakor nem kéne…
Szollár D:
Hát akkor ki kéne menni a reptérre, és meg kéne győződni, hogy valóban káosz van-e, mert én ilyen káoszról nem tudok.
hallotaxi.hu:
Én most kérdezek, nem állítok.
Ez a rendőrös, teljesen biztos információ. Kb. 20 perce történt, lehet hogy még annyi sincs. Megállított a rendőr egy 6X6 taxist, és elvitetett vele egy utast.
Ez biztos, mert az autóban ültem és hallottam, amikor bemondta urh-n, önmaga védelmében. Mert-ugye most nálunk az van kiadva utasításba, hogy nem vehetünk onnan föl utast.
Szollár D:
De miért?
hallotaxi.hu:
Mert a budapesti taxisok, nagyon nem szeretnék hogy az a vád érje őket, ha bármilyen túlszámlázás, összeültetés, botrányos esemény van, azt mondhassa az reptéri szolgáltató, hogy ezt sajnos nem mi csináltuk, hanem ők csinálták.
Szollár D:
De rendelésre se mennek?
hallotaxi.hu:
De, rendelésre természetesen mennek. Csak leintésre nem fuvaroznak. Tehát olyan utast nem hozhatnak el, ami nincs dokumentálva. Ez azt hiszem, egy egyszerű önvédelmi reflex.
Szollár D:
Nyílván tudja azt, hogy a drosztokra, amire a Zóna kapott szerződést, csak a Zóna állhat.
hallotaxi.hu:
Igen természetesen.
Szollár D:
Tehát ha a Zóna meghívja a Rádió Taxit, vagy a 6X6-ot, hogy segítsenek és álljanak drosztra, akkor az szerződésszegés.
Nem-le-het.! Nem lehet, mert pont az a rendszer lényege, hogy az alkalmi taxit csak a zóna csinálhatja. Ha bedől a rendszer, akkor sem lehet ehhez a dologhoz nyúlni, ha bedől a rendszer, akkor nekünk a Zónával ezt tisztáznunk kell.
De hangsúlyozom, nem dől be a rendszer. Nincs erről szó. Amit mondott, hogy esetleg rendőrök beültetnek taxikba utasokat én ezt nagyon életidegennek érzem, tehát én ezt nem tudom elfogadni.
hallotaxi.hu:
Én meg azt érezném életidegennek, ha egy ilyet kollega magától kitalálna. Miért mondaná be egy kollega, aki éppen kint van a reptéren, hogy beültettek hozzá egy utast? Miért találna ki valaki pont egy ilyen tényleg faramuci történetet?
Önmaga védelmében mondta be, nehogy megbüntessék őt ezért.
Szollár D:
Jó csak azt tudom, hogy ez így nonszensz.
hallotaxi.hu:
Lehetett egy rendőr magánakciója. Emberiességi magánakciója. A lényeg az, hogy ez most olyan fényt vet a dologra, (abban a pillanatban, ha hatósági közeg kényszeríti a taxist, arra hogy márpedig neki el kell vinnie az utast) hogy az állapotok, már a reptér biztonságát veszélyeztetik.
Tehát az lenne a kérdésem, hogy ön mikor járt kint a droszton, mit látott, milyen állapotok uralkodnak éppen?
Szollár D:
Én az 1-terminálnál voltam. Az 1-esnél teljes a béke, teljes a nyugalom.
Van autó elég, az utasok nem hosszan állnak sorba, minden rendben van.
A 2-esen nem voltam ma, tehát nem tudom hogy mi a helyzet.
Ha valami történne, pl. extra hosszú sor, nagy fennakadás lenne, akkor biztosan tudnék róla, mert nekem szólnak ha ilyesmi előfordul. Nekem muszáj, hogy szóljanak mert én vagyok itt a frontvonalban.
hallotaxi.hu:
Mi jelent extra hosszúságú sort? Tehát engem az érdekel, (mert most már azért elég sokszor voltam kint a reptéren az elmúlt egy hét alatt, és sok érdekeset láttam) tehát, ha az ajtón belül ér a sor vége, akkor az már extra hosszúságúnak számít?
Szollár D:
Nézze, ez nincs méterre megszabva. Pont az utasokra tekintettel mondom ezt. Ha nagyon sokat kell várni, mondjuk többet, mint harminc-negyven perc, az már tűrhetetlen.
hallotaxi.hu:
Ez a harminc-negyven perc többször dokumentálva lett.
Szollár D:
Tudjuk. Tisztában vagyunk azzal, hogy az első héten, a csúcsidőszakokban hosszú sorok álltak. Tisztába vagyunk vele. Tudjuk az okát is.
hallotaxi.hu:
Erre kíváncsi lennék!
Szollár D:
Három oka van. Az első oka, hogy nagyon népszerű lett a Zóna. Nagyon népszerű lett, hiszen nagyon olcsó, és mindenki ezzel akar menni. Az utasok inkább sorba állnak, mint hogy más taxit hívjanak. Egyszerűen a kereslet olyan nagy lett, hogy mi magunk is meglepődtünk. Alulbecsültük az igényeket. Azt hittük, hogy ez a 150 autó elég lesz arra, hogy a forgalmat elvigye. NEM ELÉG! Sokkal, sokkal többen akarnak menni.
hallotaxi.hu:
A nagyközönség természetesen ezt el is hiszi. De én egy taxis vagyok. Pontosan tudom, hogy mi a helyzet. Egy darab Magyar utas nem áll a sorban, egyetlen darab olyan utas nem áll a sorban, aki tudná azt, hogy neki milyen telefonszámot kéne felhívnia ahhoz, hogy kapjon egy taxit. Azok a szerencsétlen külföldiek állnak a sorban, akik nagyrészt először járnak Magyarországon, akik sem egy telefonszámot nem tudnak amit hívni kéne, sem azt nem tudják, hogy ezek az állapotok Magyarországon nem normálisak, nem általánosak. Azt hiszik, hogy ez itt mindennapos, ez a természetes, ez a rend. Ki kell állnia a sorát, és majd egyszer csak valaki őt is beviszi a városba. Jól nevelt, kultúrált, fegyelmezett emberek, akik nem tudják, hogy kétszáz autó áll ugrásra készen tőlük kb. ötszáz méternyire, aki elvinné őket boldogan, igaz, öt-hatszáz forinttal drágábban. Ugye nem gondolja komolyan, hogy az a külföldi, aki zokszó nélkül fizet ki a vocherre 19 Eurót, önszántából áll sorba fél órát, ötszáz forintért?
Szollár D:
Ez feltételezés, amit ön mondott! Ön azt mondja, hogy mindenki külföldi, én azt mondom, hogy nem mindenki külföldi.
Lépjünk tovább.
A második pont, ami miatt sajnos nagy a sor, az a közlekedés. Olyan a reptér szempontjából kulcsfontosságú utakat újítanak fel, ami irdatlanul megnehezíti a reptér megközelítését, és a taxisok munkáját. Ezek a felújítások rettenetesen megnövelik a forduló időt. A korábbi egy órás forduló idő legalább a duplájára nőtt. Egyszerűen beragadnak a városba a kocsik, nem érnek ki a reptérre időben. Ez nagy probléma, ez megint azt mutatja, hogy a 150 autó, amivel számoltunk, az kevés. Több kell, hogy ezeket a nagy csúcsokat is tudjuk kezelni.
hallotaxi.hu:
Mint már említettem, én is taxis vagyok.
Mindig is, minimum másfél óra volt egy forduló, a normális, hétköznap délutánban. Aki ennél gyorsabban megcsinálja, az varázsló! (természetesen, ha a Népligetig kell csak menni, akkor nem, de egy normál, belvárosi, belbudai kanyar, ennél rövidebb idő alatt nem megy) A forgalom fél évvel ezelőtt is ugyanekkora volt a városban. (sőt, pillanatnyilag a nyári pausa van, Szeptembertől ez sokkal, de sokkal rosszabb lesz) Egy TAXIS nem az Üllői úton közlekedik. Tehát az, hogy az Üllői út fel van bontva, csak annyit jelent, hogy kicsit hosszabb úton, de reális idő alatt, kerülővel kell kimenni a reptérre. Egy TAXIS legalább öt ilyen utat ismer!
Szollár D:
A harmadik ok, ami összefüggésben van az első két okkal, hogy be kell látnunk, 150 autó kevés. A pályázat félreérthető volt, mi nem fogalmaztuk meg pontosan. Egyértelmű, hogy ezt a 150 autót, nem úgy kell értenünk, hogy összesen ennyi autó legyen, hanem úgy, hogy folyamatosan 150 autó legyen szolgálatban. Szóltunk a Zónának, hogy meg kell emelni az autók létszámát. A múlt hét végén, már 170 autó volt, és augusztus végére pedig 220 autó lesz.
hallotaxi.hu:
Ezt én természetesen leírom, de pontosan tudom, hogy nem így van. Pontosan tudom, hogy például hétfőn délelőtt, 71 darab autó fuvarozott.
Szollár D:
Ne haragudjon, hogy ezt mondom, de ez nem igaz. Maga mindig ilyenekkel jön, hogy pontosan tudja, Nagyon kérem, bizonyítsa!
hallotaxi.hu:
Pontosan tudom, hiszen egész nap az utcán vagyok, egész nap taxisok között vagyok, és ebben a szűk szinte családias körben nincsenek titkok.
Természetesen bizonyítani nem tudom. Bizonyítani csak önök tudnának. Ha megtennék, amit már régen, és sokan forszíroznak. Mégpedig úgy, hogy az összes többi taxitársaság példáját alapul véve rendeznének, egy gépkocsiszemlét! Egy olyan gépkocsiszemlét, ahol egyszerre meg tudnák nézni az összes autót, az összes gépkocsivezetőt, és azoknak az összes papírját, ami a taxiszolgáltatás végzéséhez szükséges.
Szollár D:
Miért kéne nekünk egy ilyet megszerveznünk?
hallotaxi.hu:
Mert az a gyanú, hogy nincs valami rendben.
Szollár D:
Mi az, hogy az a gyanú? Nem kell nekünk védekeznünk! A szolgáltatás jól működik. Valóban vannak csúcsidőszakok, aláírom, de nincs káosz, nincsenek kaotikus állapotok, a problémák nagyon rövid idő alatt meg lesznek oldva.
hallotaxi.hu:
Szollár úr: Ha a szolgáltatás jól működne, akkor most nem önnel beszélgetnék, hanem a városi taxicégvezetőket kínoznám azzal, hogy kapják össze magukat, mert a kollegák elvesztették a reptéri fuvarokat.
Köszönöm, a lehetőséget.