2006.08.13.
Portfolio.hu 2006.08.07
Valódi össztűz zúdult az elmúlt hetekben a Zóna Service konzorciumra a reptéri taxiszolgáltatás miatt. Egyesek szerint túl alacsonyak a díjak, mások pedig már azt is tudni vélik, hogy a cég három hónap múlva úgyis árat emel majd. A cég közben alig néhány napja aláírta szerződését a Budapest Airport Zrt-vel, ebből az apropóból Veres Istvánnal beszélgettünk a konzorcium képviseletében.
Hangzatos a Csillaghegyi fuvar
portfolio.hu:
A Zóna Service Konzorcium tegnap aláírta az utóbbi időben taxis körökben igen nagy port kavart szerződését a Budapest Airport Zrt-vel. A konkurencia élesen bírálja a konzorciumot, és ha belegondolunk, aki nap mint nap taxizik annak a 3,600 forintos maximum díj például egy Ferihegy-Csillaghegy viszonylatra valóban feltűnően alacsonynak tűnhet. Hogyan tudtak ilyen alacsony árakat ajánlani?
Veres István:
Nagyon hangzatos dolog ferihegy-csillaghegyi fuvarokról beszélni, azonban hadd mondjam el, hogy jelenleg a reptérről induló fuvaroknak 1-3%-a az, ami Budapestnek ilyen távoli kerületébe, körzetébe irányul. Az emberek hajlamosak figyelmen kívül hagyni, hogy a fuvarok 75%-a Bel-Budára, illetve a Belvárosba irányul, ez pedig mindössze 20 km távolságra van a reptértől.
Ezenkívül el kell mondanom, hogy a fuvarközvetítő/szervező cégek (hiszen klasszikus értelemben nem nevezhetjük őket taxitársaságoknak, mivel autókkal nem rendelkeznek, mindössze vállalkozókat foglalkoztatnak) a nagy szerződéses partnereknek (bankok, médiatársaságok, egyéb nagyvállalatok) 130-165 forint/km között fuvaroznak (kérem ne vegyék ezt készpénznek, mindenki nézzen utána). Egy gyors fejszámolással belátható, hogy a már említett 20 kilométer megtétele ezzel a díjjal 2,600-3,300 forintba kerül. Miért is vagyunk akkor mi túl olcsók?
Egyébként csak rá kell néznünk a konkurencia autóira: a transzferárak 3,500-4,500 forint között mozognak általában. Szerintem ettől a mi áraink nem térnek el olyan eget rengető mértékben.
portfolio.hu:
Milyen gazdasági számításokat végeztek a díjak kialakítása előtt?
Veres István:
A pályázatot pénzügyi tanácsadókkal, könyvvizsgálókkal közösen készítettük el, döntő tényező a modellben a gépkocsi beszerzések miatt a forint-euró árfolyam, valamint a benzinár. Természetesen a konkurencia árait is figyelembe vettük és mivel ezek a szerződött partnerek esetében igen alacsonyak, a tervezésben igen hosszú távú megtérüléssel számoltunk.
portfolio.hu:
Igen nagy igényeket támasztottak a gépkocsivezetőkkel és a gépkocsikkal szemben is. Elvárt az angol nyelvtudás, az autókat pedig GPS-szel és különböző multimédiás felszerelésekkel kívánják egy éven belül ellátni. Hogyan tudják majd ezt finanszírozni?
Veres István:
A fejlesztéseket ütemezetten kívánjuk megvalósítani az elkövetkezendő év során, tulajdonosi tőkéből és bankhitelből történik majd a finanszírozás. 1.2-1.5 milliárd forintra taksáljuk most a szükséges összeget, azonban ha a siker miatt bővül a géppark, akkor természetesen növekedhet ez a szám. Mivel a konzorciumunknak tagja egy autókereskedő cég is, nem fog problémát okozni, hogy a lehető legmagasabb kedvezményeket érjük el a gyártóknál.
portfolio.hu:
Milyen feltételek mellett emelheti a Zóna árait?
Veres István:
Az infláció és a benzinár alakulását követhetjük, évente egyszer, január végén igazíthatjuk árainkat. Természetesen a Budapest Airportnak sem érdeke, hogy bajba kerüljön a konzorcium, így az olyan rendkívüli eseményekkor, mint egy olajárrobbanás, vagy egy jelentős forint/euró árfolyam elmozdulás tárgyalóasztalhoz ülünk. Nem felejthetjük el azt sem, hogy a fix budapesti tarifák esetleges kialakítása természetesen minket is érint majd.
Kellene a fix tarifa
portfolio.hu:
Hogyan érintené a fix tarifák bevezetése a társaságot, üdvözölne ön egy ilyen döntést?
Veres István:
Ez kedvezően érintene minket és úgy gondolom, hogy már rég be kellett volna vezetni a fix tarifákat. Ezzel megszüntethetőek lennének a folyamatos visszaélések és az utasok így a szolgáltatás minőségére fókuszálhatnának, amiben mi rendkívül erősek leszünk.
portfolio.hu:
Lesz-e valamilyen egyéb bevételi forrás a rendszerben?
Veres István:
Természetesen! Teljes mértékig ki kívánunk aknázni minden csatornát, maguk az autók is reklámhordozók lehetnek, de még nagyobb lehetőségeket látok az autókban elhelyezendő multimédiás eszközökben. A designereink jelenleg is dolgoznak azokon az arculati elemeken, amiket cégünk viselni fog. A markáns profil kialakítása vonzóvá teszi majd vállalkozásunkat a hirdetők számára.
portfolio.hu:
Mi a véleménye arról, hogy a konkurencia háttéralkut emleget az ügyben? Egyesek azt valószínűsítik, hogy három hónapon belül árat emel majd a Zóna.
Veres István:
Az egész eljárás nyílt pályázat volt, minden lépésünk a nyilvánosság előtt történt. Valami olyasmit indítunk el Magyarországon, ami új alapokra helyezi majd az egész taxikultúrát, egyértelmű, hogy a konkurencia ezt minden eszközzel megpróbálja megakadályozni. Én komoly esélyt látok arra, hogy ha kiépítjük azt a minőségi reptéri taxiszolgáltatást, ami a fejünkben megszületett és az emberek látják majd hogy mennyire működik ez a rendszer, akkor csatlakoznak majd a reptérhez például a pályaudvarok és azoknak a személyszállítási rendszerére is jó eséllyel pályázhatunk majd. Ezzel tisztában van a konkurencia is, ezért küzdenek ellenünk foggal-körömmel.
Bizonyára mindenki emlékszik még az Est Taxira. Ugyanez volt a helyzet azzal a társasággal is, rájuk is hasonló koncentrált támadás zúdult annak idején, pedig a koncepció jó volt.
portfolio.hu:
Mégis eltűntek a színről...
Veres István:
A probléma ott abban rejlett, hogy a sofőröket nem tette a cég eléggé érdekeltté a kiváló működésben, az autó pedig nem a saját volt, így gyakran előfordult, hogy a taxisok egyszerűen eladogatták a gumikat, vagy egyéb alkatrészeket az autóról. Annyit mondhatok, hogy mi nem fogjuk elkövetni ezt a hibát.