2005.10.26.
A tegnap délutáni, kormányszóvivői sajtótájékoztató fő témája a benzináremelés bejelentése volt. Kiderült, hogy az egyes üzemanyag-fajtákért oktánszámtól függően csaknem a dupláját kell fizetniük a fogyasztóknak, mint korábban. Budapesten a taxisok tiltakozása órákra megbénította a forgalmat.
Kardos Antalné, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium szóvivője bejelentette a benzinárak emelését. A normálbenzin litere 56, a 92-es oktánszámúé 59, az ólommentesé 61, a 98-as extrabenzin ára pedig 62 forint lesz. A dízelolaj ára 42 forintra emelkedik.
Az áremelési okok között a szovjet szállítások csökkenését, az Öböl-válságot, a hektikusan változó világpiaci árakat említette. Elmondta, hogy ebben az évben 6,5 millió tonna kőolajat kellett volna kapnunk a Szovjetuniótól, ám eddig l millió tonnányi a lemaradás. Az idén még 6-700 ezer tonna kőolajat kell vásárolnunk nyugati relációból. A világpiaci árak mozognak, nem ritka a napi 6-7 dolláros ugrás. A kormány döntése alapján a 29 dolláros világpiaci árközpontot tekintették irányadónak.
Kardos Antalné szerint a tervezett enegiahordozók fogyasztói áremelésére az idén nem kerül sor, november elsejétől viszont a termelői árak az égbe szöknek. A kőolaj termelői ára 90, a benzin 65, a földgázé 80 százalékkal emelkedik.
Ennek az intézkedésnek kétségkívül óriási inflációs hatása lesz. Azt viszont a minisztériumi szóvivő nem tudta megmondani, kiszámították-e egyáltalán, mire lehet számítani. Félő, hogy elképzelhetetlen méretekben szabadul el az év végére az infláció, ugyanis a műtrágyáktól az élelmiszer-gazdaságon, a szállítókon és forgalmazókon keresztül gyűrűzik majd a termelői áremelés a fogyasztókig.
Világpiaci árközpontú benzinünk már van. ám béreink jóindulattal sem nevezhetők piacinak. S ma még azt sem lehet tudni, hogy a jövőben a közlekedési költségek a fentieket figyelembe véve hogyan alakulnak. Mint ahogy azt sem lehet tudni, hogy a nagy közlekedési vállalatok felkészültek-e egy olyan rohamra, amelynek során az autósok fele a tömegközlekedést szeretné majd igénybe venni.
A benzinkutak előtt egyébként már napok óta hosszú sorok állnak; jól értesült, de ezért a helyzetért cseppet sem hibáztatható autósok sorakoztak a még „olcsó" benzinért. A szóvivői értekezleten azonban megtudtuk, ezért az áremelés előtt kialakult helyzetért is a sajtó a hibás. Igaz is. minek ír igazat, s híresztel, mikor el is hallgathatná a szomorú valót.
Iván Gizella