2006.08.21.
Népszabadság • Szakály Attila • 2006. augusztus 16.
Főnixmadárként támadtak fel poraikból a reptéri taxisok: amikor már legyőzöttnek hitték a ferihegyi fuvarokat eddig jogalap nélkül kisajátító vállalkozókat, cégük nyert a Budapest Airport pályázatán, és tegnaptól hivatalos papírja is van arról, hogy kizárólag e cég sofőrjei állhatnak a reptéri drosztokon.
Tegnaptól szerződés köti a ferihegyi fuvarokat eddig önkényesen kisajátító vállalkozókat
Van oka az ünneplésre a Citadella-terasz építésével elhíresült Veres István vállalkozónak: végre egy történet, amely "jogtiszta", igazi sikersztori lehet, és a nevéhez köthető. Hosszú évekig jogalap nélkül, zavaros körülmények között uralta a reptéri taxispiacot, tegnaptól azonban hivatalosan is ő lehet a főnök a ferihegyi drosztokon. Érdekes, hogy a repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. illetékesei, sőt maga Veres is egészen a legutóbbi időkig igyekezett kisebbíteni szerepét ("ő - mint mondta - csupán a pályázaton részt vett konzorcium egyik cégének a képviselője"), a tegnapi sajtóbemutatónak azonban egyértelműen ő volt a főszereplője. Készséggel mutatta meg az egyes terminálon kialakított információs pultokat, büszkén fotóztatta magát a Zóna Taxi legújabb autója előtt, és mindenkit igyekezett biztosítani arról, hogy fair játékos lesz a piacon.
Veres sikerére pár hónapja kevesek fogadtak volna. Március végén a repülőtér angol vezérigazgatója, Chris Woodruff még a reptéri taxisszolgáltatás megpályáztatását indokolva úgy fogalmazott: "a legtöbb panasz a taxiszolgáltatások színvonala miatt érkezik hozzánk. Az egész ország tudja, hogy a szolgáltatás elfogadhatatlan. Nem ez a megfelelő fogadtatás a Magyarországra látogatóknak, ezért lépünk kellett az ügyben." Majd villámgyorsan kiírtak egy pályázatot - a jogállamiság keretei között igyekezve megakadályozni, hogy a szolgáltatást addig erőszakkal kisajátító vállalkozók, illetve az őket tömörítő társaság indulhasson a versenyben. Veres mégis talált módot arra, hogy rajthoz álljon, és nyert, elfogadva a kőkemény szabályokat: egy éven belül egységes flotta, angolul beszélő, biztonsági ellenőrzésen átesett és nem dohányzó sofőrök, átlátható tarifarendszer - összesen hatvan szempont, amely java részét éveken át hiába kérte számon bárki, és amelyek augusztus 15-től az ígéretek szerint maradéktalanul teljesülnek.
A cégalapításhoz talán több időt is hagyhatott volna a Budapest Airport, a Zóna Service Zrt. ugyanis egyelőre egy bejegyzés alatt lévő, július 25-én alapított, húszmillió forintos jegyzett tőkéjű társaság, melynek tulajdonosa az Euro Taxi Bt. (képviselője: Veres István).
A konkurens társaságok vezetői lényegében azt állítják: Veres egy báránybőrbe bújt farkas, és csak addig teljesíti a feltételeket, amíg az új körülmények között ismét meg nem szilárdítja helyzetét a ferihegyi drosztokon. Sőt Lengyel Sándor, a 6X6 Taxi igazgatója szerint a Zóna konzorcium már most sem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit (például a flotta életkorára vonatkozóan). Újságírói kérdésre, hogy mindezt nem azért tartja-e fontosnak, mert "savanyú a szőlő", azt válaszolta: piaci szereplőként fontosnak tartják, hogy felhívják a Budapest Airport figyelmét a hiányosságokra.
Majercsik Tamás, a www.hallotaxi.hu (taxisszakportál) főszerkesztője szerint egy hétfői egyeztetésen elhangzott: a sofőrök 15 eurót kérhetnek a 3000 forintos fuvarért, azaz 200 forintért válthatnák az eurót, miközben az árfolyam 270-275 forint körül mozog. A Budapest Airportnál azt ígérik, hogy a terminálépületben árfolyam-ismertetőt is elhelyeznek majd.
Csak átmeneti az alacsony tarifa?
Csak decemberig kell alkalmazni a jelenlegi, erősen nyomott reptéri tarifákat - hírek szerint ezzel az ígérettel sikerült megakadályozni, hogy a sofőrök nagyobb létszámban hagyják el a Touristról Zónára átkeresztelt ferihegyi taxitársaságot. Az aggodalom nem alaptalan: a Zóna Service Zrt. ugyanis - a többi társasághoz hasonlóan - csak a fuvarszervezési feladatokat látja el, a sofőrök alvállalkozókként dolgoznak, a régi-új taxiscég által bevállalt tarifákból mindenkinek magának - jellemzően egyéni vállalkozóként vagy betéti társaságként - kell megélnie. A bel-budai, észak-pesti területeket magában foglaló 3. díjzónába utazók hétfőn még 5800, tegnap azonban már csak 3600 forintot fizettek - és ebből még 450 forint jut a Budapest Airportnak. A konkurens taxitársaságok vezetői a pályázat eredményhirdetése után tiltakoztak ugyan az önköltségi ár alatti fuvarvállalás miatt, a Budapest Airport azonban a piaci verseny árleszorító hatásával érvelt, illetve arra hivatkoztak, hogy a Zóna Service a szerződés szerint csak évente egyszer, az inflációval megegyező mértékben emelheti árait. Lapunk korábbi értesülése szerint a ferihegyi taxisok által remélt áremelés (pontosabban: visszaemelés) akkor volna lehetséges, ha a fővárosban időközben bevezetik a fix tarifarendszert. Ebben az esetben ugyanis Ferihegy üzemeltetője se tehetne sokat. Rusznák Imre, a Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy a fix tarifarendszer bevezetése ugyan most nincs napirenden, az azonban lehetetlen állapot, hogy nálunk hasonló üzemanyag- és autóárak mellett feleannyiba kerül a taxi, mint Ausztriában. (Munkatársunktól)