2012.04.03.
Vitézy: Több feltételnek kell teljesülnie az egységes taxitarifához
A főváros csütörtökön ismerteti a taxis érdekképviseletek vezetőivel az ágazattal kapcsolatos stratégiát − mondta a Napi Gazdaságnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Az érdekképviselet nagy meglepetésekre nem számít, reményeik szerint megjelennek a dokumentumban a korábban már megtárgyalt kompromisszumok.
Az OTSZ, és a TGFSZ közös javaslata 2012.04.16.
A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A taxisszervezetek akkor tudnak kompromisszumot kötni és javítani a szolgáltatáson, fejlesztést, járműcserét végrehajtani, ha bevezetik a hatósági rögzített árat a taxiszolgáltatásban. A versenyt jelenleg nem a piaci viszonyok határozzák meg, hanem az egyes fuvarszervezők nyomott árai. Az elnök szerint Budapesten a piac által indokoltnál lényegesen több fuvarszervező működik, a literenként 450 forintos benzinár mellett teljesen irreális a 160 forintos kilométerenkénti díj. Azok a vállalkozások, amelyek eddig is befizettek minden járulékot, már a 24. órában vannak, Metál szerint ezzel Tarlós István főpolgármester is tisztában van.
A 12 évvel ezelőtt, literenként 220 forintos üzemanyagár mellett kialakított, ma is érvényben lévő taxirendelet szerint a nappali tarifa kilométerenként 240, míg az éjszakai 336 forint lehet. A taxisok célja, hogy a tarifarendszert közgazdasági számítások alapján alakítsák ki. Az érdekvédők tisztában vannak azzal, hogy ez csillagászati árakat eredményezne, ami az utasokat is sokkolná, a szövetség ezért azt javasolja, hogy a jelenlegi maximum 240 forintot tekintsék hatósági árnak. Ez a díj lenne érvényes minden napszakban, így a jelenlegi éjszakai tarifa csökkenhetne is. A tervek szerint nem különbözne a rendelt és az utcán leintett taxi ára sem, így visszaállhatna a bizalom az utóbbi lehetőség iránt, a fuvarszervezők pedig a szolgáltatásban, és nem az árakban versenyeznének egymással.
A hatósági árak mellett a szövetség szigorúbb ellenőrzéseket, illetve feltételeket is bevezetne, reményeik szerint mindezek eredményeként egy tisztulási folyamat indulna el a piacon. A parlament előtt lévő személyszállítási törvény, illetve az ahhoz kapcsolódó kormányrendelet megszületése után az érdekképviselet reményei szerint a főváros már a nyáron elfogadhatja a taxirendeletet, ami várakozásaik szerint rendet tenne a fővárosi taxipiacon.
A taxisszövetség − amennyiben kéréseiket elfogadja a főváros − kész az alkalmazkodásra, például nyitott lenne az egységes arculat megteremtésére is. Metál Zoltán szerint első körben azon járművek tetejét fóliáznák be, amelyek üzemeltetői "jogosultak" a taxiszolgáltatásra, és egységes "szabad jelzéssel" (taxitáblával) látnák el őket. Jelenleg mintegy 20-féle szabadjelző van forgalomban.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója szerint több feltételnek kell egyszerre teljesülnie ahhoz, hogy bevezethető legyen a budapesti a taxiszolgáltatásban az egységes tarifarendszer.
A BKK vezetője ezt arra reagálva közölte kedden az MTI-vel, hogy a Napi Gazdaság azt írta Metál Zoltánra, az Országos Taxis Szövetség elnökére hivatkozva: a főváros csütörtökön ismerteti a taxis érdekképviseletek vezetőivel az ágazattal kapcsolatos stratégiát. Információik szerint a szakma a mostani nappali maximumon rögzített kilométerdíjat kívánja elérni, a szigorúbb ellenőrzésektől és feltételektől pedig a piac tisztulását várják.
Vitézy Dávid azt mondta, ahhoz, hogy az egységes árakat be lehessen vezetni, először Budapestnek törvényben kell megadni a jogot arra, hogy rendeletet alkothasson a taxiközlekedés szabályozására, az autók életkorára, környezetvédelmi besorolására, méretére, formatervére vonatkozóan.
Ezt követően a fővárosnak olyan új szabályozást kell elfogadnia, amelyben szigorítják a budapesti taxikkal szembeni műszaki (jármű életkor és méret), környezetvédelmi elvárásokat, egyúttal egységes arculatot adnak a taxiknak. Ennek teljes körű bevezetése több évet vesz igénybe - tette hozzá.
Az OTSZ, és a TGFSZ közös javaslata 2012.04.16.