Nincs elég traffipaxos rendőr

2006.05.16.

Az elmúlt három napban nyolcan haltak meg az utakon
Naponta átlagosan hárman halnak meg az utakon, a közlekedési balesetek leggyakoribb oka a gyorshajtás. Mégis több száz kilométert is autózhatunk anélkül, hogy traffipaxba botlanánk. Nincs elég eszköz és ember.

 
 

Az elmúlt három napban nyolcan haltak meg az utakon. Átlagosan minden huszonnégy órában hárman életüket vesztik közlekedési balesetben Magyarországon, ám az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szerint ezzel nemzetközi szinten "csak" a középmezőnyben vagyunk.

A balesetek átlagosan negyven százalékát "a sebesség helytelen megválasztása" okozza – mondta érdeklődésünkre Jámbor István rendőr alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának munkatársa. Szerinte ebből az adatból is arra lehet következtetni: a tipikus magyar sofőr képtelen önmérsékletet tanúsítani, s figyelembe venni a korlátozó tényezőket, s a közlekedés más résztvevőit. A felvilágosításon és az elrettentésen kívül az alezredes szerint a szankcionálásnak van igazi hatása, ám szavai szerint a rendőrség nem tud nagyszámú szabályszegőt kezelni.

A kapott adatokból úgy tűnik, van némi igazuk azoknak, akik úgy gondolják: őket úgyse kapják el. A rendőröknek mindössze száz traffipaxuk van, hogy elcsípjék a gyorshajtókat, ám a 24 órás ellenőrzés nemcsak emiatt lehetetlen. "A Magyarországon használatos sebességmérőkkel sötétedés után csak korlátozott lehetőségünk van bizonyító erejű felvételt készíteni" – mondta az alezredes. Még ahhoz sincs elég ember, hogy az év minden napján, a "világos" órákban dolgozzon a száz traffipax. Ehhez nyolcszáz olyan emberre lenne szükség, aki ezenkívül semmi mást nem csinál. Most egyetlen sincs.
Ilyen okok állnak a hátterében annak, hogy átlagosan háromszáz kilométert meg lehet tenni anélkül, hogy ellenőrzésbe botlanánk.

A halálos kimenetelű balesetek számát egyébként az is befolyásolja, hogy melyik országban mennyire elterjedt a különböző biztonsági extrák – például blokkolásgátló, menetstabilizáló, légzsák – használata. Ebből a szempontból Magyarország rosszul áll az uniós átlaghoz képest, sok az öreg kocsi az utakon, amelyekben pusztán biztonsági öv van. Sokan még az öveket sem használják: csak az utazók ötven-hatvan százaléka köti be magát nálunk, míg például a briteknek csak öt százaléka nem használja ezt a védőeszközt.
A balesetek kicsivel több mint négy százalékát okozták a motorosok a múlt évben, ám 1999 óta negyven százalékkal nőtt az általuk okozott ütközések száma.

DP