Egy nagyobb családnak néhol olcsóbb a taxi, mint a busz

2007.06.29.

NÉPSZABADSÁG:   Örömteli konkurenciaharc városlakóknak
Több vidéki városban felerősödött a taxisok tarifaháborúja. Az árversenynek örül a közönség, hiszen van olyan hely, ahol - a fuvarozók konkurenciaharca miatt - taxival már-már olcsóbb utazni, mint például autóbusszal.

Kaposváron két és fél éve indult el a szekszárdihoz hasonló tarifaharc, akkortól ugyanis a Kapostaxi 600 forintos díjjal vitte el az utasokat a város határán belül bárhová. Ennek hatására három másik kaposvári taxis cég sorra levitte a tarifáját 500 forintra, amire válaszul az árverseny elindítója 488 forintra csökkentette a viteldíjat.
Azóta nincs változás. Egy kaposvári taxis, aki 500 forintért viszi utasait, azt mondta: lényegesen több lett az utasa, de tart tőle, hogy a fix árasok sorra tönkremennek majd, mert az alacsonyabb bevételből képtelenek lesznek például autót cserélni.
Pécsett, ahol 300 taxist tartanak nyilván, a sofőrök tizede már fix áron vállal fuvart. Utóbbiak nem kötődnek taxistársasághoz, így az áraik is különböznek.
Találunk 900, 990, 999 és 1000 forintért szolgáltató taxisokat. A fix árasok kikötése általában az, hogy várakozás nélkül legföljebb hét kilométert hajlandók megtenni a kért viteldíjért.
A baranyai megyeszékhely drosztjain a Volán-taxi uralja a piacot, a cég 191 autójának mindegyike 390 forintért indul, és 160-ért tesz meg egy kilométert. Ebből adódik, hogy a fix árasokhoz akkor érdemes beszállni, ha valaki legalább négy kilométert utazik. A Volán-taxi egyébként a 2004-ben feltűnt fix árasok miatt három éve nem tud tarifát emelni.

Az ország keleti felében egyelőre nem ilyen kiélezett az árverseny.
Igaz, Debrecenben is van konkurenciaharc a taxitársaságok között - a városban mintegy 400 személyfuvarozó dolgozik, ez a létszám jóval magasabb a szükségesnél -, de itt úgy küzdenek az utasokért, hogy pluszszolgáltatást nyújtanak.
A Főnix Taxi sofőrjei például, ha kell, be is vásárolnak, kérésre - leginkább a külföldi egyetemistáknak van ilyen igényük - el is mennek a gyorséttermekbe a vacsoráért. Ha szükséges, hivatalos ügyet intéznek vagy pótsofőrt biztosítanak. Tisza Tibor, a vállalkozás vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy Debrecenben is kialakul a szekszárdihoz hasonló helyzet, mert az ágazatban évek óta káosz uralkodik. A vállalkozók alákínálnak egymás árainak: ők például 25 ezer forintért vállalnak egy ferihegyi fuvart, de van olyan debreceni taxis, aki ugyanazért 10 ezer forintot kér, miközben az egyik budapesti cégnél 57 ezer forint ennek az útnak a tarifája.

Egy négytagú család számára Szegeden vagy Szolnokon olcsóbb taxival elmenni néhány kilométert, mint megváltani a fejenként kétszáz-kétszázötven forintos helyi járatú buszjegyet. A két alföldi megyeszékhelyen egy kétgyermekes családnak - egy átszállást feltételezve - 1600-2000 forintba kerül keresztüljutni a városon, a taxit ennél olcsóbban megúszhatják. Mindkét városban 300 forint a taxik kiállási díja, s erre jön rá kilométerenként 180-220 forint.

Az általunk megkérdezett taxisok valamennyien egyetértettek abban: az utasoknak biztosan jó az alacsony ár, ám a sofőröknek lassan havi 380-400 órát kell dolgozniuk ahhoz, hogy megéljenek. Az alacsony bevételekből új autóra sem telik majd, márpedig ez nekik nem luxus, hanem munkaeszköz.

Budapest: a tarifák elérték a törvényes plafont ...