Matrica helyett elektronikus díjfizetés

2006.03.25.

Népszerű Európában az elektronikus díjfizetés
Május elején hirdethetnek eredményt az elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer tanácsadói pályázatán – értesült lapunk. A matricát felváltó új rendszert a tervek szerint jövőre vezetik be, elsőként a három és fél tonnánál nehezebb teherautóknál. Arról még nincs döntés, hogy a személyautók után is kell-e majd fizetni.

Népszerű Európában az elektronikus díjfizetés, a kontinens 17 országában használják. Az autópályadíj fizetését – elméletileg – leegyszerűsítő rendszer bevezetését régiónkban is sok országban tervezik; Csehország és Szlovákia már ki is írta a közbeszerzési tendert. Magyarország még csak a tanácsadói pályázatnál tart, annak eredményét információink szerint májusban hirdetik ki.

 
A személyautókat továbbra is megállítanák
fotó: Sárközy György

A kiépítés költségeit egyelőre becsülni sem lehet (korábban tízmilliárdos nagyságrendű beruházást tartott valószínűnek a gazdasági tárca), nem tisztázott ugyanis sem a technológia, sem az, hogy hol vezetnék be a használatarányos rendszert. El kell dönteni például, hogy mi legyen a jelenleg ingyenes sztrádaszakaszokkal (a teljes autópálya-hálózat ötödén nem kell fizetni), mint ahogy azt is, hogy a gyorsforgalmi utak bekerüljenek-e a rendszerbe. Egyelőre kérdés az is, hogy a személyautók után is elektronikusan kelljen-e fizetni (a három és fél tonnánál nehezebb teherjárművek mindenképpen bekerülnek a rendszerbe, ha minden a tervek szerint alakul, már jövőre). Még folynak a tárgyalások a közlekedéspolitikai szakértők között – tájékoztatta lapunkat Siposs Árpád, a tanácsadói pályázatot kiíró Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság díjstratégiai menedzsere.
Az elektronikus útdíjfizetés kétféle technológiával valósulhat meg. Az egyik a széles körben elterjedt mikrohullámú, a másik a csak Németországban bevezetett műholdas technológia. A mikrohullámú rendszert kifejezetten útdíjbeszedésre fejlesztették ki, szerte a világon elterjedt, s kiválóan működik. A német rendszert viszont egy már létező műholdas technológiára építették – tudtuk meg a Kapsch Hungária Kft.-től. Az osztrák cég Ausztriában, Svédországban és Spanyolországban is részt vett a rendszer megvalósításában, és itthon is tervezi, hogy elindul a kiépítésre vonatkozó tenderen.
Mindkét technológia úgy működik, hogy az autóban el kell helyezni egy cigarettásdoboz méretű berendezést, egy úgynevezett go-boxot. Ezt érzékelik az autópályákra kihelyezett speciális szerkezetek le- és felhajtáskor. Az érzékelőberendezések, amelyeket a sztrádák felett átívelő vasszerkezeteken, hidakon helyeznek el, nem hasonlítanak a megszokott autópálya-kapukhoz. Előny az autópálya-használóknak a matricás rendszerhez képest, hogy a számla utólag érkezik meg, és van lehetőség az internetes fizetésre is.
Az átállás ráadásul nem jelent nagy érvágást az autósoknak: Ausztriában például a go-boxokat öt euróért lehet beszerezni. Ez egyébként nem vételár, hanem kezelési költség; a húsz-negyven eurós berendezés ugyanis az üzemeltető tulajdonában marad.

F. Szabó Emese