2000.11.04.
Kötelezően előírt minimumtarifákat szeretnének bevezetni a nagyobb fuvarszervező társaságok, hogy véget vessenek a taxisfronton dúló öngyilkos árversenynek. A versenyhivatal szakértője szerint ezzel árkartellt hoznának létre, amely ellen fellépne a GVH. Eközben a fővárosi önkormányzat egységes hatósági ár bevezetését fontolgatja, ehhez azonban előbb módosítani kellene az ártörvényt.
Elképzelhető, hogy a jövőben a taxitarifák maximuma mellett azok minimális értékét is meghatározzák. A nagyobb fuvarszervező társaságok tegnapi, zárt ajtók mögött zajló tárgyalásukon a szándékot illetően megegyeztek, az árak ügyében viszont még nem sikerült dűlőre jutniuk egymással.
Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke a megbeszéléseket követően csak anynyit mondott: azért merült fel a taxidíjak kötelező legkisebb értékének megállapítása, mert nyáron a magas üzemanyagárak ellenére is akadt néhány társaság, amely dömpingárakon szállította az utasokat.
A tárgyalásról kiszivárgott információk szerint azok a társaságok, amelyek néhány hónapja mélyen a piacon elfogadott ár alá mentek - legalábbis ami kilométerenkénti díjakat illeti -, azt javasolták, hogy 200 forintnál húzzák meg a taxizás alapdíjának alsó határát. Azok a társaságok, amelyek most ennél alacsonyabb alapdíjjal dolgoznak, csak akkor fogadnák el a javaslatot, ha a dömpingárat diktálók felhagynának öngyilkos árpolitikájukkal.
Garamszegi Miklós, a Főtaxi Rt. vezérigazgatója elmondta, náluk a legalacsonyabb - 100 forint - az alapdíj. Ezen azonban év végéig biztos nem változtatnak, mert a nagyobb üzletfeleikkel kétoldalú megállapodásokban rögzítették a tarifákat. A Főtaxi kilométerenként 140 forintos fuvardíjat számol fel. Vannak azonban olyan irodák, amelyek 120 forintos kilométerdíjat számítanak fel. Ez már önköltség alatti ár, amelynek egyetlen célja, hogy a versenytársakat kiszorítsák a piacról.
Rusznák Imre, a Fővárosi Közgyűlés Kereskedelmi és Fogyasztói Érdekvédelmi Bizottságának elnöke emlékeztetett arra, hogy a főváros csak maximálhatja a tarifákat, vagyis abba, hogy milyen kötelező minimumárakban egyeznek meg a taxicégek, nincs beleszólásuk. Rusznák furcsának tartotta, hogy azok a cégek, amelyek nyáron radikálisan levitték díjaikat, tavasszal még azt követelték, hogy a testület emelje meg a maximumértékeket.
Rusznák közölte, annak érdekében, hogy csökkenjék a taxipiacon a feszültség, kezdeményezik az ártörvény módosítását. Szeretnék elérni, hogy a jövőben fix árakon szállítsanak a taxisok.
Szilágyi Béla
Magyar Hírlap 2000-11-04 szám