Frankfurt és Berlin után egész Németország területén betiltották az
Uber közösségi taxialkalmazást. Az ok nagyon egyszerű: hiányoznak a személyszállításhoz szükséges engedélyeik. Itthon még nem nagyon történt semmi az Uber kapcsán, a cég még mindig hirdeti budapesti állásait, de a fővárosi taxisok nem pánikolnak. Saját érdekvédelmi szövetségeik szerint a városvezetés, pontosabban a taxiszolgáltatást koordináló Budapesti Közlekedési Központ (BKK) biztosítja az érdekeiket. Na de a BKK nem adja ám ingyen a védőpajzsot, a most egyéves taxirendelet értelmében szeptember elsejével legkésőbb az összes fővárosi taxinak be kellett sárgulnia.
A 2013. szeptember elsejével életbe lépett taxirendelet szabályozza az autók minimális méretét és maximális életkorát, meg közös arculati elemeket vezetett be. Mégis ezeken a külsőségeken felül a legfontosabb lényegi változás a taxisok életében, hogy a korábban meghatározott maximális ár helyett fix tarifát is hozott. Ennek értelmében az alapdíj 450, a kilométerdíj 280, a percdíj meg 70 forint. Ez a kitétel az árversenyről a valós minőségversenyre tette át a hangsúlyt, tehát az egységes áron dolgozó egyensárga kocsik közül az utas majd a kellemes modorú, idegen nyelveket beszélő fuvarost fogja inkább választani. A taxirendelet értelmében egy mai budapesti taxi jobb, mint egy éve volt, hiszen mindben van már lehetőség bankkártyával fizetni, kötelező bennük a légkondicionáló, és az évszakhoz igazodó abroncsgarnitúrával kell fussanak.
A BKK taxiellenőrei akcióban. A számok igazolják a hatékonyságukat (Forrás: BKK)
A BKK folyamatos ellenőrzései és a rendelet betartatása azt eredményezte, hogy az amúgy túltelített piacon a korábbi hatezerről ötezerre csökkent a taxiszolgáltatást nyújtó kocsik száma, ezek színvonala viszont javult. A piaci szereplőktől megkövetelt minőségi és pénzügyi elvárások hatására a 21 korábbi fuvarszervező vállalkozás helyett ma már csak 9 dolgozik Budapesten. A BKK közleménye szerint mindezen intézkedései nem eredményezték a fuvarszámok csökkenését: a havi egymillió megrendelés éves szinten 35-40 milliárd forint árbevételt eredményez a taxiszolgáltatóknál.
A BKK üzenete egyszerű: kiszűrték az ocsút, az ép szemek megmaradtak
A BKK a rendelet életbelépése óta 6908 jármű minősítését végezte el, ebből 5432 elsőre megfelelt minősítést kapott. Pótszemlére 1457 autót rendeltek vissza, melyek nagy része az újabb minősítésen megfelelt, véglegesen csak 19 személytaxi szolgáltatói engedélyét vonták vissza. A mai állás szerint az alábbi 9 cég rendelkezik a BKK, mint közlekedésszervező által kiadott fuvarszervező minősítéssel:
- Főtaxi Zrt.
- TaxiPlus Europe Kft.
- TAXI 4 Kft.
- City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet
- MAXTAXI Magyarország Zrt.
- 6X6 Taxi Kft.
- TOP Taxi-2000000 Kft.
- MB ELIT LUXURY Kft.
- RT 5 TAXI HOLDING Kft.
Jelenleg a BKK vizsgálja a Tele 5 Taxi Hungary Kft., a Magyar TAXI Kft. és a TaxiLike Hungary Kft. előzetes megfelelőségét. A BKK taxiellenőrei három műszakban dolgoznak, és mint korábban
Vitézy Dávidtól megtudtuk, ha kell, álcázzák is magukat. Tízezer próbautazáson vettek részt és mintegy húszezer szabálytalanságot tártak fel, köztük 528 olyan esetet, amikor a taxis buherált taxiórával verte át az utast. A budapesti taxirendelet szigora miatt más székhelyre áttelepült taxisok is bepróbálkoznak a fővárosi taxiállomásokon, ráadásul gyakran a megtévesztéshez tökéletes, sárgára fóliázott autókkal. Az ő kiszűrésük és az esetleges utaspanaszok kivizsgálása is a BKK feladata. Utasként a sárga autót és rajta a BKK hitelesítő matricáját kell keressük, hogy biztosan a szabályzatban előírt körülmények között utazhassunk.