2007.12.28.
itport.hu
GPS alapú műholdas navigációs rendszerek (angolul „stat-nav”) egyikét mérték össze egy tapasztalt taxisofőr tudásával London utcáin. Amikor a navigátort követő televíziós riporter megérkezett a parlamenthez, a taxis már átvette a nyereményét és nyugodtan teázgatott – mivel huszonhét perccel győzött.
A navigációs eszközök használata nagyon egyszerű. A felhasználónak meg kell adnia, hogy pontosan hová szeretne eljutni; majd követnie kell a készülék által javasolt útvonalat. A vizsgálatban a „Tom Tom 720”-as készülék mérettetett meg.
Az eszközök egy részét akár élőszóval is utasíthatjuk. A készülék a műholdak jelét veszi és megállapítja néhány méter pontossággal, hogy abban a pillanatban a Föld mely pontján tartózkodunk. Majd kiszámítja az optimális útvonalat a cél eléréséhez. Az optimális útvonal számításánál figyelembe veszi az utak terheltségét, a kialakuló közlekedési dugókat, az útvonal hosszát. A menet alatt a készülék nyomon követi a haladást és tanácsokkal látja el a vezetőt. Ha a vezető eltér a kijelölt úttól, vagy megváltoznak a forgalmi viszonyok, akkor a készülék újraszámolja az útvonalat az aktuális haladási irányt figyelembe véve. Néhány érdekesség; a sofőr megválaszthatja, hogy az eszköz milyen hangon szóljon hozzá. Internetről számos színész hangja letölthető; ugyan azt az instrukciót mind egyedi szóhasználattal adja elő. Az eszköz ismeri számos nevezetesség, hivatalépület, szolgáltató egység pontos címét is.
A kihívást a rettegett londoni taxisofőr mérsékelt magabiztossággal fogadta; hosszú évek tanulása és gyakorlata áll a háta mögött, képes fejben összeállítani bármely utcához vezető útvonalak alternatíváit. Valamint rendelkezik egy olyan tulajdonsággal, amellyel a mai napig egyetlen gép sem, és ez a Józan Ész (common sense).
A kihívás teljesítéséhez a legrövidebb idő alatt sorban a következő helyszíneket kellett érinteni a sofőröknek: 1. Box Hill; 2. Wembley Stadium; 3. Houses of Parliament; 4. Greenwich Observatory. - valamint megkötés volt az is, hogy be kellett tartani a közlekedési szabályokat, s a taxis nem használhatta a speciális taxi-sávokat; a navigációs készülékkel ellátott autósnak pedig nem volt szabad az eszköz instrukcióitól eltérni.
Az első állomáshoz vezető úton a GPS alapú rendszer mellékutakon közelítette meg az M25-ös autópályát, míg a taxis egyéb útvonalakon kívánta a mindig zsúfolt autópályát elkerülni, de végül vissza kellett fordulnia és ő is rátért az autópályára; így a Tom Tom 720-as megszerezte a vezetést. Az eszköz értesült az M25-ösön kialakult dugóról, így az autót az M4-esre vezette, majd a belváros utcáin bonyolult, sok törésből álló útvonalon haladt. A cél-felé viszont a készülék dugóba vezette az autót, amelyet még csak nem is érzékelt; miközben a taxis egy benzinkúton keresztül kikerülte a problémás útszakaszt; így az eszköz előnye csupán 5 percre csökkent, mikor megérkeztek az első célponthoz. A második célpontot a város szűk utcáin keresztül kellett megközelíteni. Yoda hangja összezavarta a vezetőt, ráadásul kis helyen kellett a meglehetősen gyakori fordulókat bevenni. A rendszer a főúton maradt, így ki kellett várni a sort; nagy volt a forgalom és sok jelzőlámpa lassította az előrehaladást, míg a taxis a bár terhelt, de mégis jobban járható utcákat választva átvette a vezetést; mindig azon az úton közelített a Big Ben felé, amely üresebbnek látszott, ezzel a heurisztikával tett szert az előnyre. Kb. 20 perccel ért később az öreg órához az Tom Tom 720-as. Az utolsó állomás-felé pedig, egy kereszteződést körforgalomnak ábrázolt, miközben, az fényjelzővel irányított volt.
Amikor a navigátort követő televíziós riporter megérkezett a parlamenthez, a taxis már átvette a nyereményét és nyugodtan teázgatott – mivel huszonhét perccel győzött.
Szerző: tothaa