2012.03.05.
Nálunk is készül...
Németországban egyre durvább konfliktust okoz a taxisok és a taxitársaságok között egy okostelefonos taxirendelő-alkalmazás. Ennek lényege, hogy a cégek megkerülésével lehet rendelni taxit, akár több társaságtól is. Magyarországon is készül hasonló applikáció, a taxicégek szerint azonban halálra van ítélve, annyire nagy a káosz a magyar taxisok árazásában.
Feszült a helyzet a német taxisok között, miután egy okostelefonos alkalmazás a feje tetejére állította a viszonyokat a német Spigel című hetilap angol nyelvű portálján megjelent cikk szerint. A myTaxi nevű alkalmazás tavaly jelent meg Németországban és más német nyelvterületeken. Lényege, hogy a potenciális utas telefonján keresztül felad egy rendelést a központi adatbázisba, készüléke automatikusan elküldi a GPS-koordinátáit, amire a legközelebb lévő taxisok saját okostelefonjukon egy gombnyomással reagálnak. Azé a fuvar, aki épp ráér és elsőként jelez vissza. A MyTaxi a Google Maps üzleti felhasználási módjait reklámozó videóba is bekerült. A klipben egy berlini taxis vall arról, hogy a munkája sokkal könnyebb, mióta az alkalmazáson keresztül jut újabb fuvarokhoz.
Egy berlini taxis mesél angolul a myTaxiról
Az alkalmazást többségében nagyon szeretik az utasok, már nyolcszázezren töltötték le és harminc német városban használják nap mint nap. Az Android Marketen kétezer szavazatból ötös skálán 4.3-ra értékelték a felhasználók az appot. Akinek működik, az nagyon szereti, viszont viszonylag sok kommentező panaszkodik arra, hogy nem küldi el tartózkodási helyének adatait a rendszerbe és manuálisan sem tudja betáplálni azokat.
Kisemmizve érzik magukat a társaságok
A myTaxin keresztül utas és sofőr közvetlen kapcsolatba kerül egymással, ezáltal viszont a taxitársaságok háttérapparátusának és diszpécserszolgálatának munkája feleslegessé válik, hiszen minden kommunikáció és tranzakció a telefonok között, illetve a járműben történik. Aki viszont jól jár az új technológiával, az a myTaxit fejlesztő Intelligent Apps nevű cég, amely tulajdonképpen átvette az összes taxitársaság szerepét. Korábban a társaságok fizettek pár száz eurót a sofőreiknek - akik persze részesednek a fuvardíjból is -, most viszont már a myTaxi számláz nekik minden kör után egy dollárt, természetesen a menetdíjon felül.
A taxitársaságoknak természetesen nem tetszik a változás, úgy érzik, hogy munkájukat kiszervezték alóluk. Az pedig különösen felháborította őket, hogy a myTaxi további fejlesztésére kifizetett tízmillió eurós támogatás nagy részét a Car2go nevű cég, a Daimler vezető taxiórágyártó leányvállalata fizette. A Daimler támogatása teljesen felháborította a Német Taxiszövetséget (BZP), akik a megavállalatnak küldött levelükben úgy fogalmaztak, hogy "rendkívül mérgesek és csalódottak, szerintük a Daimler lepaktált az ördöggel, az eseményeket pedig arculcsapásként élik meg".
A társaságok nem álltak meg egy hangzatos levélnél, különböző kemény módszerekkel próbálnak a sarkukra állni. Az egyik cég például azzal fenyegette meg sofőrjeit, hogyha használni kezdik a myTaxit, akkor kirúgják őket. Egy másik társaság létrehozta saját, a taxi.eu-ról letölthető alkalmazását, ami már hatvan városban 40 ezer regisztrált autóval működik. A társaságok tehát nem akarják kiengedni a kezükből az irányítást, miközben egyre népszerűbb a myTaxi és minden jel arra mutat, hogy a fogyasztói oldalon igény van az okostelefonos rendelésekre.
Itthon megegyeznének a piaci szereplőkkel
A német események tükrében különösen érdekes, hogy hamarosan megjelenik a myTaxi magyar megfelelője, a TaxiLike 1.0. A Digital Natives nevű cég által fejlesztett app nagyjából ugyanazt fogja tudni, mint a myTaxi, ugyanis ugyanazt a problémát kívánja orvosolni - mondta el az [origo] kérdésére Bárdos Kristóf, a cég üzletfejlesztési menedzsere. A TaxiLike-on keresztül meg lehet majd nézni a közelben lévő társaságok elérhetőségeit, árait, a felhasználók értékelésén keresztül a megbízhatósági pontjukat, de hamarosan közvetlenül az alkalmazásból is lehet majd kocsit rendelni.
Bárdos elmondta: munkájuk abból a hipotézisből indul, hogy országonként változó a taxikultúra, ezen belül az, hogy mi alapján választanak taxit az emberek. Magyarországon nem az ár a legfontosabb, hanem a megbízhatóság. Lehet valami olcsó, de a többszörösét is legombolhatják az emberről, hanem figyel oda - vélekedett a szakember.
Arra a kérdésre, hogy az alkalmazás megjelenését követően itthon is kisemmizett helyzetbe kerülnek-e a társaságok, Bárdos azt válaszolta, hogy többféle ötletük van üzleti modellre, amiből az egyik legfontosabb, hogy megállapodjanak a társaságokkal. Nem megkerülni akarják őket, hanem együttműködni velük, ugyanakkor ő is úgy vélte, hogy néhány ember munkáját feleslegessé teszi majd az alkalmazás.
Szükség van még a "küldjük az autót" mondatra
A magyar taxizásban egyébként nem ismeretlenek az okostelefonok. Pár évvel ezelőtt kezdtek próbálkozni a társaságok, igaz, mindenki a saját szolgáltatásának kiegészítéseként. Reif Zoltán, a Taxi 4 értékesítési vezetője az [origo] kérdésére elmondta, hogy saját alkalmazásuk nagyszerűen működik, négy másodperc alatt beérkezik a megrendelés a diszpécserhez, aki az alapján küldi az autót.
Reif szerint hiába jó a rendszer, az emberek még nem igazán hiszik el, hogy valóban sikeres volt a rendelésük, a többségnek egyelőre még szüksége van a "küldjük az autót" mondatra - mondta. Havi száz körüli megrendelést kapnak okostelefonon keresztül, főleg akkor szeretik használni az emberek, amikor foglalt a többi hálózat, például szilveszter és karácsonykor.
Reif Zoltán szerint a myTaxi olyan helyeken működhet jól, ahol rend van, tehát annyi a kilométerdíj, amennyi a kocsi oldalára van írva. Szerinte Magyarországon ez nincs így, a legtöbb helyen katasztrofális a helyzet; rend csak ott van, ahol a társaság rendet tart, és nem enged a túlkapásoknak.
Itthon még a Rádió Taxi társaságtól lehet okostelefonon keresztül rendelni járművet. Horváth Csaba, a cég ügyvezetője az [origo] kérdésére azt válaszolta, hogy nagyon sikeres az alkalmazásuk, ezért folyamatosan dolgoznak a továbbfejlesztésén. A Rádió Taxi múlt hónapban már 215 megrendelést kapott okostelefonon keresztül, ez a szám pedig hónapról hónapra növekszik. Egy esetleges myTaxihoz hasonló app bevezetését viszont kudarcra ítéltnek tartja, mert szerinte az emberek a saját társaságukat szokták keresni, nem többől választanak. Horváth szerint itthon ár alapján tesznek különbséget taxitársaság és taxitársaság között, Németországban ez azért működhet, mert ott nagyjából minden cég ugyanannyi pénzt kér egy fuvarért.