2010.01.14.
Irígylésre méltó állapotok!
Sok taxis emelné a viteldíjat, de egyre árérzékenyebbnek bizonyul a piac. Megugrottak az üzemanyagárak. A taxisok azt mondják, indokolt lenne a tarifaemelés, de még várnak vele. Ennek egyik oka az, hogy sok szánkó, de kevés az eszkimó.
– Már így is alig van munkánk, gyakran órákat is kell várakoznunk egy fuvarért – int a Petőfi Sándor utcai droszton utasokra várakozó kocsik felé Varga Pál, a kecskeméti Hírös Gong Taxi elnöke. – Jóval többet kell kint lennünk ugyanazt a pénzért, mint pár évvel ezelőtt. Az elmúlt évben tizenöt kollégánk hagyott fel a taxizással, nem tudták magukat eltartani. A fiatalabbak még találnak más munkát is, de mi, negyven fölöttiek már nem kellünk sehova. Nincs más választásunk, ezt kell csinálni.
Pár nappal ezelőtt a csináltak egy próbaszavazást a hetven Hírös taxis között. Háromnegyedük az áremelés mellett volt. A tegnap esti vezetőségi ülésen a túlélés lehetőségeit latolgatva mégis elvetették az ötletet. Legalábbis a márciusi közgyűlésig. Addig marad a 360 forintos alapdíj és a kilométerek 250 forintos ára.
– Abban bízunk, hogy az utasaink rájönnek: egy háromfős családnak már olcsóbb taxival utaznia, mint a buszon megvenni a jegyet. Mi gyorsabbak is vagyunk, és a csomagjaikkal együtt háztól házig visszük a kuncsaftot – hangzanak Varga szavai.
A Kecskeméten működő másik nagy társaságnál, a Zebra Taxinál sem változik a kilométerenkénti 230 forintos viteldíj.
– Egy taxi üzemeltetésében nem kimondottan az üzemanyagár a mérvadó. Rengeteg más kiadásunk is van, a közelmúltban például alaposan megemelték a vizsgadíjainkat is – mondja Tóth Imre, a Zebrák ügyvezetője. – Majd ha az embereknek egy kicsivel jobbra fordul a helyzete, többet keresnek, beindulnak a cégek és visszaveszik azokat, akiket elküldtek, akkor mi is emelhetjük a szolgáltatásunk árait. Amikor húsz évvel ezelőtt elkezdtem taxizni, az átlagnál jóval több pénzt vittünk haza. Most már a gyengébben keresők kategóriájába tartozunk. De még ilyen tarifák mellett is meg lehet élni a taxizásból, de ehhez annyi időt kell tölteni a kocsiban, mint bármilyen más munkahelyen. Alapdíjunk továbbra is 360 forint, egy kilométer pedig nálunk 230 forintba kerül.
Vidéken sem lesz tarifaemelés
A kiskunmajsai Szívós István huszonegy éve kezdte a szakmát, az 55 200 forintos nyugdíját próbálja kiegészíteni a taxizásból. Már régóta 150 forint az alapdíja, de a településen belül fix összegért is vállal fuvarokat. A vállalkozót egy kávézóban értük el, ahol napi rendszerességgel olvassa a Petőfi Népét. Mint mondja: belefér az idejébe, nincs olyan sok hívása, hogy ne érjen rá kávézni és olvasgatni.
– Sajnos, manapság alig akad fuvar, az már jó napnak számít, amikor 30 kilométert megyek. Reggelente akad néhány kisiskolás, akik távolabb laknak az iskolától, vagy néhány idős, akiket orvoshoz kell vinni, de napközben már ritkán hívnak. Naponta vagy tízszer kimegyek a vasútállomásra, ám jó ha egy utas akad. Régebben, még nem álltak munkába a tanyagondnokok több megrendelés volt a külterületekről is, vagy piaci napokon is többen hívtak, de ezek a fuvarok is szinte teljesen megszűntek – mondta el a 63 éves vállalkozó, akit városszerte mindenki csak „a taxis Pista bácsiként” ismer.
Baján a taxisok döntő többsége a Sugó Taxi logója alatt dolgozik, tizenhat autó tartozik a társasághoz. Maradnak másfél éve változtatott áraiknál. Kilométerenként 250 forintért viszik az utast.
Borza Lajos szerint a forgalom olyan nagyot esett, hogy nem gondolhatnak emelésre. Az év végi hónapokhoz képest 30 százalékkal kevesebb a munkájuk.
– A január egyébként mindig nagyon gyenge, így van évtizedek óta. Ez a mosta forgalom viszont gyalázatos. Talán tavasszal javul a helyzet és akkor újragondolhatjuk a tarifákat is – összegzi tapasztalatait Borza.
Kiskunfélegyházán a Kiskun Taxi fogja össze a taxisokat. Tóth László, Benkó János és Hevér Antal a város központban lévő droszton beszélgettek, fuvarra vártak. Egybehangzóan kijelentették: nem változtatnak a tarifáikon. Kicsi a város, nem érdemes emelni, mert akkor még annyi kuncsaftjuk sem lesz, mint eddig. Továbbra is tavalyi áron számlázzák a fuvart, de egy újabb benzináremelést már nem fognak tudni kigazdálkodni.