2013.07.27.
Szeged -
Nem a legjövedelmezőbb szakma a taxisoké: ha nincs pénz az emberek zsebében, nem hívják őket. Kiderült, hogy a turisták nem taxiznak, de az elkövetkező napok kánikulája javíthatja az üzletet.
Fuvarra várva a szegedi Széchenyi téren.
Fotó: Karnok Csaba
– Reggel 6 óta itt állok, és még nem volt utasom – ezt a Szeged étterem előtti droszton mondta tegnap délután 2-kor egy szabadúszó taxis. Mögötte a Rádió Taxi autói várakoztak, a sofőrök azt mondták: nagyon sokat kinn kell lenni, alig van utas, és már nem olyan a munka, mint 20 éve. Akkor se dolgoztak kevesen, de volt pénzük az embereknek.
– Napi 8-10 órát dolgozom, a hétfő a szünnap – folytatta egy középkorú férfi. – Az a baj, hogy „le vagyunk öregedve", máshol már nem tudnánk elhelyezkedni. Sokszor arra gondolok: ha kapnék valahol nettó 90-et, itt hagynám az egészet. Ez az idegek harca.
– Kevés az utas, a taxizás luxusnak számít Szegeden – válaszolt lapunk érdeklődésére Sárkány Lukács, a szegedi Rádió Taxi ügyvezetője. – Csak akkor hívnak bennünket az emberek, ha elkésnek valahonnan, vagy ha időseket orvoshoz kell vinni. Ez a forróság talán fellendíti a piacot: ha szélsőséges az időjárás, akkor több a munkánk, ezért például a tél is jobban kedvez nekünk, mint a nyár. Hiába sok a turista a városban, ők a szállodákból pár perces sétával elérik a belvárost, máshová nem akarnak menni.
Szeri István, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének igazgatója elmondta: a megyében 432 taxisnak adtak ki engedélyt, ebből Szegeden 347-et tartanak nyilván. Bobkó Attila, a Taxi 3 ügyvezetője, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamra közlekedési osztályának elnöke azzal egészítette ki az információkat, hogy a szegedi taxisok 6 társasághoz tartoznak. Utoljára 2 évvel ezelőtt emeltek tarifákat, holott azóta egekbe szökött a benzin ára. Mindegyik társaság az önkormányzat által meghatározott maximált tarifaárak alatt dolgozik. – A fizetőképes kereslet Szegeden nem nulla, hanem mínusz – fogalmazott Bobkó Attila. – Csak az hív taxit, akinek hirtelen nagyon kell az autó.
Az átlagos alapdíj 400, a kilométerdíj 300, a várakozás percenként 50 forint körüli. Kiderült: mindegyik társaságnál van törzsutaskedvezmény, ezzel próbálják magukhoz kötni az utasokat.
Vannak-e hiénák Szegeden? Sárkány Lukács szerint nem hiénák, hanem taxitársasághoz nem kötődő szabadúszók dolgoznak, mintegy 20-25-en, az állomáson vagy a Széchenyi téren várakoznak. Nem tekintik őket konkurenciának, hiszen a rendelések 95 százalékát telefonon kapják a társaságok.
Feltételek
Az autókra vonatkozó előírások olyanok, hogy a korszerű járművek ezeket már könnyen teljesítik, például 3 ajtónak kell lennie az utas- és egynek a csomagtérben, kötelező a 2 visszapillantó tükör, a tolatólámpa, a fékrásegítő, és a hátsó ülésen is kell lennie biztonsági övnek. A klíma még nem elvárás. Feltétel viszont az egyszínű és rozsdafoltmentes karosszéria, a megfelelő környezetvédelmi besorolás. Ezeken felül pluszkövetelmény többek között a Taxi feliratú fényjelző berendezés, a sárga rendszám, a hitelesített viteldíjjelző készülék, a díjtáblázat az utasoldalon elöl, valamint a jobb hátsó ablakon. A taxisnak engedélyre, szaktanfolyami végzettségre, szakvizsgára, pénzügyi fedezetre, utasonként 25 ezer forint biztosításra is szüksége van.
Fekete Klára - Délmagyarország napilap - 2013.07.25.