Taxizás: feketébe terelve?

2011.11.15.

Farkas Zsolt tartott tegnap fórumot Dunaföldváron
Dunaföldvár - Nem értenek egyet a taxisok a minisztérium rendelettervezetével, amely szerintük nem segíti a szakmában dolgozók megélhetését. Sőt, inkább a feketegazdaság felé kényszerít.
2011. november. 15. kedd | Szerző: Gallai Péter

A Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke, Farkas Zsolt tartott tegnap fórumot Dunaföldváron, amelyre az ország minden pontjáról érkeztek képviselők, így Pécsről, Szegedről, Egerből, Veszprémből - Fejér megyét pedig a dunaújvárosi Vámi Ferenc képviselte.

- Januárban alakult újjá a szervezetünk és annak vezetősége. Egyik célunk az, hogy a fővárosiak mellett a vidéki taxisok körülményeit is felmérjük, ők pedig tájékoztassanak minket gondjaikról. Ennek a folyamatnak része ez a fórum is, mivel egyenként nem tudunk eljutni mindenkihez, ezért a megyei képviselők tolmácsolják majd az elhangzottakat a kollégáknak. S fontos, hogy itt nem tagtoborzást tartunk, hanem mindenkit érintő problémákról beszélünk. Az apropó, amiért összejöttünk: megjelent a minisztérium személyszállítást szabályozó rendeletének tervezete, amiről pont a leginkább érintettek, azaz a taxisok nem értesültek. Azzal egyetértünk, hogy az 1989 óta toldozgatott szabályok helyett újak kellenek, de ez a kapkodva elkészített anyag szerintünk nem azt a célt szolgálja, hogy taxisnak és utasnak is megfeleljen - kezdte Farkas Zsolt.

Az elnök több olyan dolgot emelt ki, ami aggályos. Az egyik: a tervezet szerint 2013 végétől tíz évnél öregebb járművel nem lehet dolgozni. Ezzel az a gond, hogy nincs átfutási idő, mi lesz azokkal, akik idén vettek mondjuk ötéves hitelre hétéves autót. De azt is csak pénzbeszedésnek tekintik, hogy a működési engedélyhez hasonlóan öt évente a taxis jogosítványt is meg kellene újítaniuk.

- Az ország minden területén meg kell határozni a működési feltételeket, egységes előírásokra van szükség. Az egyik ármegállapító hatóság, ha foglalkozik vele, az önkormányzat. Viszont nincs törvényi előírás, mikor kell felülvizsgálni a tarifákat. Budapesten 2000 óta ugyanaz a maximált ár van, holott minden sokszorosába kerül, a járulékokról, adókról nem is beszélve. Mivel minimum tarifa nincs megszabva, vannak, akik a piaci ár alá mennek. A fuvarszervezők - akikkel szerződött alvállkozói státuszban vannak a sofőrök - kisajátították a piacot, a taxisok pedig kénytelenek elfogadni az általuk diktált feltételeket, az árakat is. A taxisok pedig ebből nem tudnak profitot termelni, még megélni sem. Nem csoda, ha a szürke- vagy a feketegazdaságba menekülnek.