- Mik voltak a szemlével kapcsolatos elvárásaitok?
- Szakmai szempontok alapján ítéltük meg a szemlét, illetve kezdtük a megszervezését. Viszonylag komolynak mondható előkészületi munka van a háttérben, az előző szemlék tanulságait levontuk, a negatív tapasztalatokat, amennyire tudtuk megpróbáltuk kiszűrni. Ez vonatkozik a szervezettségre, a szakmai színvonalra és egyfajta személyre szóló leosztásra is.
- A szemlén zajlottakkal kapcsolatban mit tudnál mondani?
- A három fő szempont a szemlén a szakmai előkészítés, a személyre szóló leosztások, meg egyfajta racionálisabb beosztás. Véleményem szerint, kicsit bővebben ki kell fejteni mindegyiket. Haladjunk sorba.
Először is a szervezettség. A szervezettség vonatkozásában, az előző szemle igen-igen negatív vízhangokat is kiváltott, teljesen jogosan. A sok-sok órás várakozásokat megpróbáltuk kiszűrni a jelenleg élő kódlistát véve alapul. A meglévő gépkocsiállományt felosztottuk arányosan a szemle 4 napjára, az első napon, az indulási dolgokat belekalkulálva, kevesebb gépkocsi volt beütemezve, de a többi napra, teljesen arányos elosztásba, ugyanannyi gépkocsi került beosztásra. Ez számadatokban annyit jelent, hogy az első nap, olyan 150 körüli, a másik három napon 200-200-200 autó volt. Itt még mindenképpen meg kell említeni azt, hogy nem csak az adott napon, egy tól-ig oldottuk meg a szervezést, hanem megadtuk, hogy az adott napon belül, adott órán belül, teszem azt reggel 9-10 óra között, milyen kódszámú gépkocsikat várunk a szemlére. Ettől eltérést, semmilyen indokkal nem engedélyeztünk, se úgy, hogy éjszakás, se úgy hogy nappalos, ilyen kényelmetlenségekkel nem igazán foglalkoztunk. Fél órás késést engedélyeztünk forgalmi viszonyokra való hivatkozás miatt. Valamint mentességet lehetett kérni akadályoztatás esetén, indokolt esetben. Erre a megfelelő személyek adhattak engedélyt a kollegáknak. Ez egy olyanfajta szervezés volt, ami alapján, egy nagyon jól ütemezett lebonyolítási rend rajzolódott ki a négy napra vonatkozóan. A második a szakmai szempontrendszer. Nagy vonalakban úgy tudnám összefoglalni, hogy a cégvezetéssel egyeztetett szempontrendszert próbáltunk kialakítani. A szakmai szempontrendszer elsősorban azt fedi le, hogy a bizonyos kategóriákat és azok határait hol húzzuk meg. Alapvetően a méret szerinti kategorizálás besorolásán most nem változtattunk, inkább az utasok szempontjából lényeges dolgokat helyeztük előtérbe. Itt említem meg azt, hogy A kategóriába egy olyan autót sem soroltunk, amely klímaberendezéssel nincsen felszerelve, vagy az nem működik, még ha méret vagy más szempontok alapján megfelelt volna. Ez egy kizáró tényező volt, ha nincs klíma, nem lehet A kategóriás. Ez olyan szinten hozzátartozik a szolgáltatáshoz, annak a színvonalához, hogy ha az utas igényli, akkor hűtött, kényelmes utasterű autóval tudjunk rendelkezésére állni, akinek nincs ilyen lehetősége, az A kategóriába nem kerülhetett. A másik, ami szintén a szolgáltatás minőségéhez kapcsolható szakmai szempont, természetesen a gépkocsik sérülhetnek, használat közben óhatatlan, hogy történik kisebb, nagyobb gond az autókkal, ezek kijavítására viszonylag szoros határidőket kívántunk megszabni, 1-2-3 hét és maximum 1 hónap. Arra törekszünk, hogy külsőre is esztétikus és hibátlan autókkal szolgáltassunk, a szolgáltatás színvonalát ezzel próbáljuk emelni.
A harmadik elem, amit említettem a bevezetőben a lebonyolítása és ennek megszervezése. Talán ez igényelte a legnagyobb odafigyelést. A lebonyolításba bevontuk az ellenőr kollegákat, akik a szerződés kapcsán kaptak ellenőri feladatokra megbízást. Hozzávetőlegesen 15 fő kapcsolódott az etikai bizottság 15 fős létszámához. Gyakorlatilag 30 fő állt rendelkezésre, hogy a megfelelő ellenőrzéseket lebonyolítsuk. Ennek mindenféleképpen szervezett formát kellett kitalálni, a szemle 7 ellenőrzési ponton bonyolódott. Az első volt a beléptetési pont, ahol a kollegák érkezését regisztrálták. A második ponton a gépkocsi külső, belső tisztaságának ellenőrzése folyt, a harmadik ponton a dokumentáció, mind a kocsi, mind a sofőr dokumentumainak kontrollja. A negyedik ponton a gépkocsinak a matricázása, reklámmatricák vonatkozásában, ennek a szabályos elhelyezése, megléte. Itt ellenőriztük az egyéb engedélyek meglétét, érvényességét, ami a belső szabályainktól eltérő, de engedélyezett, akár orvosilag igazolt, különböző öltözködéskönnyítési stb. engedélyek. Ez is beletartozott a szemlébe. Az ötödik ponton a gépkocsi estleges sérüléseinek a szemrevételezése zajlott. A hatodik ponton az egyik leglényegesebb elem, az URH rádióknak az ellenőrzése, célzottan is, plomba ellenőrzés, teljes átvizsgálás, Főtaxi program felülírás, tehát olyan komolyszintű URH kontrollt iktattunk be, ami reményeink szerint, a lehető legjobban kiszűri az úgynevezett huncut rádióknak a használatát. Ezzel a fuvarfelvételeknél az esélyegyenlőséget szeretnénk növelni.
- Ha az URH-ról tudnál valamit mondani. 3 kritérium volt, ez érdekes lenne.
- Részletesebben ejtsünk szót erről, következő a helyzet, történik egy helyszíni mérés, gyakorlatilag teljesítmény mérés és szemrevételezése a biztonsági plombáknak, valamint az antenna rendszer kialakításának a szemrevételezése. Amennyiben ezek közül valamelyik is gyanút ébreszt az ellenőrzést végző személyekben, vagy az antennarendszer vagy a rádió teljes átvizsgálására kerül sor. A teljes átvizsgálás, annyit jelent, hogy ellenőr kollega jelenlétében, az URH rádiókról a plombák eltávolításra kerülnek, a rádió megbontásra kerül. Megfelelő szakemberek az URH szervizben a rádiót minden szempontból átvizsgálják a szabályosság vonatkozásában. Amennyiben valamilyen meg nem engedett segédeszközt vagy olyan elektronikai átalakítást tapasztalnak, ami a rádió paramétereinek megváltozását eredményezte, akkor erről feljegyzést készítenek. Ezt többnyire az etikai bizottság részére készítik, ebből dolgozik a bizottság az etikai bizottsági gyűlés napján, amikor ez a kollega számot ad a dolgokról. Ennek az etikai feljegyzésnek részünkről 3 elvárásnak kell megfelelnie. Az egyik, a tapasztalt jelenség leírása, a másik, hogy amikor erre fény derül, a kollegának mi az első reakciója, mit nyilatkozik a különböző kérdésekre néhány szóban, hogy mikor került beépítésre, egyáltalán sajátja-e a rádió, tudott-e róla, használta-e, ilyen jellegű kérdések. Az ezekre adott egy-két mondatos válaszokat kérjük olyankor rögzíteni a feljegyzésre. A harmadik elem, hogy a szerviz az átvizsgálás során, még egyéb, a vizsgálatot elindító problémán kívül, valamilyen más dolgot tapasztalt-e, valamire még azon kívül fény derült-e, vagy egyéb más szempontokból az URH készülék szabályosnak minősül-e. A mérés kapcsán tapasztalt probléma lehet sérült vagy nem megfelelő módon eltávolított és visszaragasztott plomba, abszolút hiányzó plomba, ilyen dolgok miatt, megy a szervizbe a rádió, és akkor az a bizonyos feljegyzés az-az után elvégzettek és ezen tapasztalatok fényében készül el.
- Mire használjátok fel, ezeket a műszerekről felvett feljegyzéseket?
- Arra, hogy az etikai szabályzat értelmében tiltott dolog mindenféle paraméterváltoztatás, mindenféle segédeszköz használata, mindenféle olyan átalakítás, ami a szabálytól eltérő működést eredményez. Úgy az antennarendszerben, mint a rádióban vagy mikrofonban, kézi beszélőben. Amikor egy ilyen dolgot tapasztalunk, akkor nyílván az etikai bizottsági gyűlés a hivatott arra, mint testület, hogy a szabályzat értelmében a szükséges döntéseket, ezzel a kollegával kapcsolatban meghozza. A bizottságot a jelenleg érvényes cégvezetői utasítás felhatalmazza arra, hogy szélsőséges esetben, vagy indokolt esetben akár szerződésbontási javaslatot is letegye az igazgató úr asztalára. Ez a döntésünk megalapozottságához, a körültekintő döntés meghozatalához szükséges.
A 7. egyben utolsó ellenőrzési pont volt az úgynevezett kiléptető állomás, a kiléptető kollega egyrészt ellenőrizte a szemle egyes állomásain történő megjelenését a kollegáknak, másrészt a szemlelapon található bejegyzések vonatkozásában, ha ott olyat talált, ami határidőt érintő kérdés, akkor a határidőt kollegával való konzultálás alapján megadta, sérülés javítás esetén, vagy matricák, egyebek pótlása esetén. Itt történt a gépkocsivezető részéről a szemlelap aláírása, a kiléptető ellenőr kollega aláírása, EB elnökének az aláírása, és ha esetleg a kollega még nem látott tisztán, vagy valamit nem értett tisztán, akkor annak a megbeszélése, lezárása. Onnantól kezdve újra a munka frontjára mehettek a kollegák. Ez volt a szervezési kérdés. Még annyit azért hozzátennék, hogy a 7 állomáshelyen előre megbeszélt összetételben, adott esetben egy etikás, két ellenőrrel, vagy két etikás, egy ellenőrrel teljesített szolgálatot, úgy osztva el a 30 fős szemléző bizottságot, hogy volt egy délelőttös és egy délutános műszak. Az egész szemle megszervezéséért, koordinálásáért, helyszíni bonyolításáért, problémás ügyek helyszíni lerendezéséért, továbbvitelét pedig az EB elnök vállalta magára és végül is a szemlelap aláírásával, amikor a EB elnök ezt aláírta, ezek a kérdéskörök lerendezettnek voltak tekinthetők.
- Ha jól veszem ki a szavaidból, akkor a Főtaxinál is egy folyamatos színvonalnövelésre számíthat az utazóközönség és a kollégák is.- Természetesen, alapvetően egy szemle, soha nem lehet öncélú, tehát az a legnagyobb hiba, amikor valakik azért szerveznek szemlét, hogy utána egymás vállát alaposan veregetve, egy öncélú dolgot produkálnak, de esetleg a haszna nem sok, mert nem olyan a kritérium rendszer nem olyan a szakmai elvárási követelmény szint, amit jelen időszakban az utasok elvárnak. Mi megpróbáltunk arra törekedni, hogy a szemle nem is titkolt legfontosabb indoka és oka mindenképpen az kell, hogy legyen, hogy az utasok minél előbb ( most ezt úgy értem, hogy 1-2 éven belül) megfiatalított autóparkot találjanak a Főtaxi berkein belül, vagy legalábbis nagyon jól karbantartott, ápolt autóparkot, kulturált sofőröket komoly szakmai ismeretekkel. Tehát a szemle akkor nevezhető jónak és eredményesnek, ha mindenképpen elsődleges célként a szemlét vezető illetve bonyolító társaság ezt tartja elsődleges szempontnak. Az utasok minél jobb kiszolgálását, a szolgáltatás színvonalának emelését, minőségi szolgáltatásra való törekvést. Egyébként még itt megjegyzem, hogy pontosan ugyanennek a célnak a szellemébe, amiről eddig nem ejtettem szót a 6 évnél idősebb autók esetében, azt a bizonyos kategóriát, amit ezen a szemlén az autó kapott egy évig őrizheti meg. A 2007-es tavaszi szemlén automatikusan egy kategóriával visszasorolásra kerül, ezzel azt próbáljuk meg elérni, hogy az „öreg” autókkal dolgozó kollegákat ösztönözzük a minél előbbi autócserére, a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében.
- A szemlén kapott információkat, adatlapokat ti feldolgozzátok?
- Természetesen. Van egy elsődleges feldolgozás, amit én végzek el, ez tartalmazza a létszámkontrollt, az összlétszámot, kik a távolmaradók igazoltan vagy igazolatlanul. Azon kívül a sérülések visszaellenőrzése, illetve kijavításának ellenőrzése, hiszen ahogy említettem a határidők 1-2-3-4 hét, a helyszínen felmerült problémák utólagos, akár etikai gyűlésen történő lerendezése érdekében is az elsődleges feldolgozást el kell végezni. Amikor mi ezt elvégeztük, akkor adjuk át az egységvezetők részére, akik gondoskodnak arról, hogy az ott rögzített adatok, teszem azt dohányzó, nem dohányzó, a számítógépes rendszerben aktualizálják. A szemlén rögzített tényekkel, minden egyes autó vonatkozásában frissítik a jelenlegi adatállományt, arra vonatkozóan, hogy milyen kategóriában jelenleg hány autónk fut, abból hány kombi, az összes autóból hány dohányzó, hány rendelkezik légkondival, hány egyterű autónk van. Tehát egy nagyon komoly adatbázist képeznek ők ebből, ami bekerülve a központ rendszerébe lehetőséget ad arra, hogy az utas igényt lehető legteljesebb módon tudjuk kielégíteni, hiszen az adatbázis ezt tartalmazza, tehát a diszpécser bármelyik pillanatban meg tud győződni arról, hogy az utas kérésének megfelelő autó éppen rendelkezésre áll-e, tudunk-e olyat küldeni.
- Kaptál visszajelzést a kollégáktól, hogy miként véleményezik ezt a szigorított ellenőrzést?
- Igen, a visszajelzések meglepő módon, döntő többségében pozitívak, amire nem számítottam. Természetesen, mint mindig vannak extrém esetek, de én ezzel nem akarok túl mélyen foglalkozni, mert a döntő többség itt az irányadó. Hiszen az extrém esetek hátterében általában az húzódik meg, hogy valakik pontosan a szigorítás, vagy a rádiójuk, vagy az autó állapota, vagy a dokumentáció hiányosságai miatt nem túl pozitívan és élményekkel gazdagon élték meg azt a szemlén, amíg sorra kerültek. Hanem bizony-bizony tennivalóik akadtak ennek kapcsán. Természetesen nagyon örvendtek eddig, a langyos vízben elvoltak, és hát bizony most ráhárulnak olyan dokumentációs, vagy más tennivalók, amiket felsoroltam. Ki az, aki ennek örül? De szerencsére a döntő többség, akinél általában rendben volt minden, nagyon pozitívan értékelte a dolgot. Azt is el kell, hogy mondjam, hogy én pontosan a szigorú követelmény rendszer miatt meglepődtem azon, hogy mindennek ellenére - éppen a szervezettség, a gördülékeny lebonyolítás, az időbeni csúszások minimális volta és egyfajta indokolható, érthető szakmai elvárások, mindezt így figyelembe véve - pozitív volt a visszajelzés. Én azt hiszem, hogy ezen az úton kell haladni a következő szemlék megszervezésénél is, hagy ne beszéljek arról az egy-két apró hibáról, nem fontos, de a konzekvenciákat, még ebből a pozitív vízhangot kiváltó szemléből is levonjuk és a következő szemlét, még jobban szeretnénk megoldani. Még annyit itt mindenképpen el kell mondani, hogy érdekes módon, nem csak a Főtaxis kollegák részéről, hanem más társaságbeli kollegák részéről is egyre több pozitív visszajelzést tapasztalunk, hogy igen ezt valahogy így kell, - most ezt megpróbálom nagyon szerényen előadni - egy szemlét megszervezni és lebonyolítani. Ahol nem volt anarchia, nem volt elvtelen kivételezés vagy bármi, nyílván erre is ügyelni kell ilyen esetekben, mert az is rossz szájízzel távozik, aki előtt éppen az zajlik, hogy valakit úgy engednek át a szemlén, hogy nem egyforma a mérce. Itt ez kizárt dolog volt, itt nem volt barát, itt nem volt haver, jócimbora se, senki. Megpróbáltunk objektívek lenni, talán ez okozza úgy a belső, mint a külső vízhangot. Egyébként a neten a legjobb tudomásom szerint a szemlelapunk teljesen nyilvános bárki részéről megtekinthető, tanulmányozható, nem szerzői jogvédett, habár elég sokat törtük az agyunkat, hogy is nézzen ki, hogy állítsuk össze. Sikerült összeállítani az állomáshelyeknek megfelelően, még a kitöltés is egyfajta logikai sorrendbe volt rendezve. Amelyik társaság netalán úgy érzi, hogy ez így egy alapos szemlét garantál, nagyon szívesen odaadjuk, töltse le, használja egészséggel. Nincs semmi gondunk ezzel, sőt örülünk neki.
- Mikorra várható a következő szemle? A mostani és a 2007-es tavaszi szemle között lesz még egy őszi szemle? - Igen, ősszel lesz. Októberben szeretnénk legkésőbb megtartani ezt a szemlét. Október első napjaiban, az őszi esős időt megelőzően szeretnénk tartani, még jó időben, mert szabadtéren kellene, hogy bonyolódjon, reméljük, hogy akkor sikerül. Ha nem akkor inkább előrehozzuk szeptember végére, de hátrébb már az időjárási körülmények miatt nem akarjuk, mert az nem lenne szerencsés megoldás. Az őszi szemlén egyébként ugyanezt a tendenciát fogjuk követni, mind a gondolkodásmódban, mind a követelmény rendszerben, szervezésben. Természetesen a konzekvenciák levonásával megpróbáljuk tökéletesíteni a dolgot.
- Még egy kérdésem lenne a klímával kapcsolatban. Egy-két kolléga felvetette azt a kérdést, hogy megérti, hogy nyáron A kategóriás autó, csak működő klímával lehet, de szeptember és március között miért mérvadó?
- Nem tudom, hány kollégának mondok újdonságot, szerintem nem túl soknak. Ősszel- télen, amikor a külső hőmérséklet elég alacsony, autóban fűtünk, 4-5 ember ül az autóban, igen gyakran, ha esik az eső párásodnak az ablakok. Na most ennek a legjobb eltávolítási módja , - nem akarok a fizikába belemenni, mindenki tudja -, a klíma. A klíma elősegití, hogy az a bizonyos pára ne csapódjon le az ablaküvegre, illetve ha van akkor az minél hamarabb elpárologjon. A szolgáltatáshoz, az is hozzátartozik, hogy az utas egyáltalán az autóból kilásson, és ne kelljen egész úton törölgetni az ablakot, ha ki akar nézni. Tehát be lehet egy klímát állítani úgy, hogy nem is érzi az utas, hogy működik, de egy kulturált szolgáltatáshoz hozzátartozik, hogy az ablaküvegek átláthatóak legyenek, és a párásódás télen, egy havas esős decemberi napon elkerülhetetlen. A közlekedésbiztonság is indokolja, hogy minden irányba alaposan tájékozódhassunk, tehát ez miatt is szükséges a működőképes klíma.
- Mennyire vagy megelégedve a kollégáid munkájával?
- A kérdésed kapcsán az elosztásra gondolok, azt mindenképpen el kell, hogy mondjam, hogy a szemle első napján a délelőttös brigádnak is és a délutános brigádnak is tartottam egy rövid eligazítást. Úgy érzem, hogy az ellenőri társaság nagyon nagy segítséget nyújtott az etikai bizottság részére. Természetesen itt bizonyos hatáskörök szétválnak, mert ha olyan jellegű intézkedésre volt szükség, amit csak etikai bizottsági tag, bizonyos jogosítványok birtokában végezhet, akkor azt neki kellett végezni, de az ellenőrök besegítése az nagyon nagyot lendített - és ezt nem csak udvariasságból mondom-, a szemle gördülékeny lebonyolításában. Én személy szerint most nem tartanám célszerűnek kiemelni egyik kollegámat sem. Én azt hiszem, hogy mindenki, aki ebben ott részt vett, megpróbálta a maximumot nyújtani odaadásban, alaposságban, lelkiismeretességben, korrektségben. Esetleg kollegák részére szakmai tanácsokban, mert ez is volt bőven, kérdések özöne ért sokszor. Mind az ellenőr kollegák, mind az etikai bizottsági tag kollegák, személy szerint én is próbáltunk a legjobb tudásunk szerint, információink alapján, megnyugtató válaszokat adni a kérdéseikre.
A szervezésen és a 7 pozíciónál beosztott emberek beosztásán kívül, meg kell említeni, hogy a szakmai szempontrendszerről, a kategorizálásokról, egyebekről természetesen a cégvezetéssel komoly konzultáció zajlott a szemlét megelőzően. Így EB elnökként utólag is köszönöm a cégvezetés hathatós segítségét. Nélkülük ez kicsit nehézkesebb lett volna, tehát ezt nem csak illendőségből, hanem tényleg komolyan és őszintén mondva, jól tudtuk így a szemlét lebonyolítani.
- Mik a hosszú távú célok?- Tulajdonképpen ez a szemle is most már egyfajta hosszabb távra elképzelt koncepció jegyében szerveződött ilyenné. Még pedig azért, mert a Főtaxi célul tűzte ki, hogy ismét harcba induljon a Főváros vezető taxitársasága címért. Nem lesz egy könnyű út, de nem megoldhatatlan. Ha abból indulunk ki, hogy a legrégibb társaság, a legpatinásabb hagyományokkal rendelkező társaság, akkor valahol egyfajta kötelezettséget is jelent és ennek próbálunk megfelelni. Folyamatosan - nem csak a szemlén, - arra törekszünk, hogy a szolgáltatás minőségét javítsuk és javítsuk. Természetesen, ahogy mondtam soha nem öncélú ez a törekvés. Mert azzal, hogy most elmondhatjuk magunkról ezt, az minket nagyon boldoggá tehet, mert a végső cél az utasok elégedettsége, minél jobb kiszolgálásának biztosítása. Ez a hosszú távú célunk, hogy ebbe fokozatosan visszanyerjük a piacvezető szerepet, ennek próbálunk megfelelni gépkocsi parkban, személy összetételben, létszám vonatkozásában is. Hogy mikor érünk ennek az útnak a végére, azt most ne kérdezd meg tőlem, mert én szeretnék minél előbb odaérni és érezni azt, hogy tényleg nem hiába dolgoztunk ezért a célért. De hogy ez mikor sikerül? Reméljük minél előbb.
Rafael Péter URH: 1199- Elindult egy folyamat, most egy hónapja kezdik a Citytaxitól a mi URH szervizünkbe hordani a rádiójukat, ahol teljes ellenőrzésen esnek át ezek a gyanúba keveredett rádiók. Ez az egyesség a Főtaxi és a Citytaxi vezetősége között jött létre, de a végleges álláspont most fog eldőlni, hiszen a Citytaxi szövetkezeti tagokból áll és most kerül beterjesztésre ez a javaslat és a döntés után válik véglegessé. Ez nem egy ingyenes szolgáltatás, hiszen a Főtaxi plomba rendszere, szervize, nekünk is komoly anyagi kiadással jár. Ezért az ellenőrzésért egy bizonyos óradíjat számolnak fel, amit a Citytaxi átutalással fizet.
- Hogy néz ez ki a gyakorlatban? Jön egy Citys kolléga és kéri ellenőrizni az URH-ját? - Nem, hanem az etikások az esetleges nem tiszta rádiók ellenőrzésével keresnek meg minket. Ők gyűjtik be az URH-kat és juttatják el hozzánk.
- Amennyiben más cégektől is érkezne megkeresés ebből az ügyből kifolyólag, akkor erre nyitot lenne a Főtaxi?
- Teljes mértékben, de csak a vezérigazgatón keresztül történhet bármilyen megegyezés.