2006.06.07.
- Szia, kérlek mutatkozzál be.
- Vásárhelyi Tamás vagyok, a Tele5 taxi 876-os taxisa és az Etikai Bizottság elnöke.
- Elmondanád, hogy kerültél a Tele5-höz?
- Amikor a Tele5 megalakult, és bevezették az urh-zást, akkor mi a Buda taxitól egy jó páran régi taxisok átmentünk, mert sajnos kevés volt a fuvar és dönteni kellett, hogy vagy maradunk és éhen halunk, vagy feleződik a társaság. Átmentünk, a fuvarszervezés jó volt, a címmennyiség jó volt, a régi taxisokkal földobtuk a céget, mindent elkövettünk, hogy jó legyen. Idáig jutottunk.
- Akkor te alapító tag is vagy?
- Nem vagyok alapító tag. Tulajdonképpen a yelow taxiból 45-50 kolléga megmaradt, onnan építettük fel a céget.
- Ez hányban volt?
- Megmondom őszintén, a dátumokkal nem szoktam foglalkozni, mert dolgozok, megy az idő, megy a nap. 10- 15 év lehet.
- A 2006-os tavaszi szemle volt a Tele5-nél. Mi az általános véleményed a kollégák hozzáállásáról, az autóparkról?
- Abszolút meg vagyok elégedve, nem csak a kollegákkal, de ezt ti láttátok, itt voltatok mind a két nap, sőt a Buda taxinál is voltatok, nem akarok dicsekedni, de szerintem abszolút jó kocsiparkunk van, nagyon sok új, nagyon sok jó autónk van. Kifogást mindössze 10-12 kocsinál találtunk. Ezek is csak kisebb dolgok voltak, talán 3 olyan korrodált autó volt, ahol a sárvédő íven találtunk korrodációt, az cserére szorul és a kolléga utána tud dolgozni, a többi nem is volt kifogás, tulajdonképpen a kisebb kocsikkal idejövő kollégáknak mondtuk, hogy készüljenek fel a kocsi cserére, amit persze már tudnak több mint egy éve. Ahogy hallottad nem tiltakozott senki, mert tudja mindenki, ahogy lejár az idei vizsga a forgalmiról, már nem vizsgáztathatják taxira az autót. Láthattad volt itt 5-6-7-8 éves Opel Astra. Kifogástalan, gyönyörű szép autó, tudomásul vették a srácok, hogy az utazóközönség a nagyobb autókhoz ragaszkodik. Nálunk a kocsi szemle nem csak az évjáratra vonatkozik, a minőséget nézzük, a kocsi állapotát. Amelyik kocsi megfelel, teljesen mindegy, hogy három éves, vagy nyolc éves, addig marad, amíg normális állapotban tudják tartani. Nyílván mindenki cseréli az autót, de mi a minőségre megyünk.
- Az urh-kat most jelenleg nem ellenőriztétek, de értesüléseim szerint folyamatos ellenőrzés történik. Ez milyen formában zajlik?
- Szúrópróbaszerűen ellenőriztünk egy pár kollégánál, de nem mindenkit. 4 napos kocsi szemlénél mindenkit meg szoktunk nézni, de most csak 2 naposat tartottunk. Ezzel nem akartuk húzni az időt, mert egész évben folyamatosan ellenőrizzük az urh-kat és a kocsik állapotát. Nálunk a kocsi szemle egy igazi nagy szemle, de ha hónap közben, vagy 2 hét múlva meglátunk valakit sérült autóval, vagy valamilyen hibával, akkor ugyanúgy a helyszínen rögtön megbeszéljük a kollegával és akkor megy csinálja a dolgokat.
- Hány főből áll az Etikai Bizottság?
- Heten vagyunk.
- Gondolom, eloszlanak nappalos, és éjszakás etikásra.
- Így van, 4 nappalos és 3 éjszakás kolléga van.
- Ti a kollégák munkáját az utcán mennyiben tudjátok segíteni?
- Igény szerint, akár minden nap rendelkezésükre állunk, felmerülnek kérdések tarifával kapcsolatban, visszaútnál milyen tarifát alkalmazunk, milyen kedvezmények, melyik cégre vonatkoznak. A kolléga akkor természetesen etikást keres és akkor a beszélgető csatornán megoldjuk a problémát, ha megtudjuk.
- Nagyon kedvező hangulat fogadott minket itt a szemlén, ez a hétköznapokra is jellemző a Tele 5-nél?
- Igen. A Tele5-re jellemző, hogy megérti a cég a kollégákat, a minőségi szolgáltatást elvárjuk a kollégáktól. Tudomásul vették, aki nem vette tudomásul az kilépett, vagy el kellett mennie annak idején, most évek óta egy nagyon szép törzsmaggal, egy régi csapattal dolgozunk. Nálunk, ahogy láttad elég rutinos taxisok vannak zömében, ők megértették, tudják, ha jól szolgáltatnak, marad a megrendelő, hozza a többi megrendelőt, nem is kell nagyon nógatni őket. Vannak problémák mindenhol, mert emberek vagyunk, de itt nagy részben, ahogy láttad te is, nem volt vita, probléma most se. Egy érett, jó társaság.
- Nem tudta elkerülni a figyelmünket, hogy nálatok bizonyos matricák helye eléggé szigorúan meg van határozva, mint például a kódkiírás de nagyon sok pozitív engedmény van adva, ami szimpatikus. Ezt mi alapján döntitek el?
- Vannak állandó matricáink, a telefonszámunk, a taxis urh hívószám. Ezeket jól látható helyre kell kitenni, meghatározzuk, hogy a szélvédő tetején középen, vagy a szélvédő alatt, mint a kódszám, ami vezetés közben szemmagasságba jól látható a kollégának. Ez azért szükséges, hogy az időmérő kollégák is figyelemmel kísérjék a forgalomban. Ha koszos vagy sérült autót látnak, akikor rá tudnak szólni, látják a hívószámát, megkérik, - persze akkor, amikor nincs utas,- hogyha végzett a fuvarral, akkor menjen át. Beszól a kolléga a kettes csatornán, közlik vele, hogy most menjél el mosatni, addig nem dolgozhatsz, vagy ilyesmi. A szerződéses reklámmatricát a Manager igazgató mindig úgy köti, hogy meghatározzák a helyet, hogy hol kell hordani, és azt mi egységesítjük, az egységes forma miatt, sokkal szebb, frappáns, nem kell keresgélni, ránézek és rögtön tudom, ha valami hiányzik.
- Több cégnél látszik az, hogy próbálnak az autók minőségével, a kollégák ruházatával versenyre kelni az utasok kegyeiért. Mi azt tapasztaltuk itt, több kollégánál, hogy az egyébként divatos farmer is engedélyezett.
- Csalóka, nem kötöttük most a szemlét ahhoz a ponthoz, hogy az öltözete olyan legyen minden kollégának, ahogy dolgozik. Megpróbálunk nem beleavatkozni a civil életbe. Idejön a kolléga, a kocsit szemléztük le. A kollégákat, azt minden nap, amikor felveszi a munkát egy Tele5 taxis, akkor ápoltnak, kulturáltnak, tisztának kell lennie. Amikor egy Tele5 taxi felteszi a szabadjelzőjét, a Tele5 matricát, akkor az előírásoknak megfelelően kell öltöznie a kollégának és a kocsi állapotának is mindig olyannak kell lenni. Ha elmegy horgászni és leveszi a szabadjelzőt, ha hazajön egy sáros autóval, és kint van a tükörmatrica, a kódmatrica és látják, nem küldhetik el a mosóba, mert mint civil használja az autót. Ezért foglalkozunk ezzel csak akkor, ha munkaidő van. Elvárjuk a kollégáktól, hogy amikor a felségjel rajtuk van, tegyük fel a kolléga, úgy megy horgászni, akkor tiszta autóval közlekedünk az országban és a városban.
- A kategóriák szerinti öltözködésről mondanál egy pár szót? Mit az elvárások?
- Az A és a B kategória között szinte semmi különbség nincs a kocsi állapotában és a kocsi nagyságában. Szóval méretben majdnem egyforma. Egy nagy különbség van, A kategóriánál, ing, nyakkendő, szövetnadrág, bőrcipő van előírva, a B kategóriánál nem kötelezzük a kollégát erre az öltözetre, nagyon sokan nem szeretik a nyakkendőt, nem vállalják. Nálunk az A és a B kategória is ugyanolyan klímás, nagyméretű autó. A különbség, hogy a kolléga öltözik-e úgy, hogy bármikor, bármilyen fuvarba lehessen küldeni. Tudja a kolléga, ha nem vesz nyakkendőt, B kategória, és ha a szálloda rendel egy olyan autót, akkor nem megy oda. Nem nyom rá, mert nem mehet oda, mert ő bevállalta, hogy erről a fuvarról lemarad. Ennyi a különbség, majdnem minden autónk klímás, még a C kategóriában is, amik vannak autók azoknak a 90 %-a klímás.
- Az A kategóriának feltétele a klíma?
- Igen
- Nem láttam, hogy ellenőriztétek volna a klímát.
- Ellenőriztük, bemondtuk általánosba, hogy járó motorral, működő klímával jöjjenek a kollégák. Amikor behajoltunk az ablakon a papírokért, rögtön éreztük a klíma hatását, ennek ellenére az első napon fűteni kellett, nem klímázni, de mindenkinek üzemképes a klímája. Nem csak benne kell lenni, hanem üzemképesnek kell lennie. Ezt kontroláljuk, az utasok bejelentését nagyon szigorúan vesszük. Mi az alapszabályzatot betartjuk. Jó hangulatban dolgoznak a kollégák, mert tudják, hogy mi az elvárás, és azt is tudják, ha ezt nem hozzák, akkor mi jár érte. Nem kitaláljuk, hogy te bejössz egy napot kapsz, a másikat egy hónapra tiltjuk ki ugyanazért, a harmadik kollégát meg kirúgjuk azért, mert nem hordta a nyakkendőjét. Ő bevállalja, tudja, hogy mit lehet érte kapni, kész. Nagy szabálytalanságok nincsenek, felnőtt emberként kezelünk minden kollégát. Kollégák vagyunk, egy nagy család, szépen beszélgetünk egymással, jó hangulat van, itt voltak a kollégák időben, senki nem idegeskedett, nem morgott hogy lopjuk az idejét. Tudják, hogy ez kell, az ő érdekükben van.
- Volt valamilyen meghatározás, hogy melyik nap kinek kell érkezni?
- Nem, egyik évben se csináltuk így. Amikor négy napig van, beszólnak a kollégák, sokan vagytok, nem vagytok sokan. Ha sokan vannak, akkor még egy kanyar, ha nincsenek sokan, beugranak. Teljesen kulturált módon folyik ez, meg lehet oldani így is. Annyi szabály van a taxis társadalomban, nem akarjuk úgy szabályozni a kollégákat, hogy a szabadságérzetüket elveszítsék, önálló vállalkozók, felelősek mindenért, döntse el, nem erőszakoskodunk, szépen beszélünk, el is várjuk, de az utas, a forgalmazás szent dolog. Az alapszabályokat mindenkinek be kell tartani. Ezért látod nálunk jó a hangulat, kijön dolgozni és nem kell rettegnie, hogy most valaki rám száll, nem csinálok semmit, de meg fognak fogni, bemondják, hogy késtem, pedig nem késtem. Ilyen itt nincs, nagy szép családi hangulat van. Évek óta tartjuk ezt a szintet, hál istennek.
- Nem tudta elkerülni a figyelmemet, hogy a veled való kapcsolatuk közvetlen, szinte baráti. De az utasításaidat, azonnal szó nélkül végrehajtják. Mivel tudtad ezt elérni?
- Erről a kollégákat kellett volna megkérdezni, 30 éve vagyok a szakmában, 18 éve vagyok etikás. Annak idején a kollégák választottak meg a Buda taxinál is, én a városban talán az egyetlen olyan etikás vagyok, akit annak idején a kollégák akartak és utána a vezetőség is megválasztott.
- Milyen a kapcsolatod a vezetőséggel?
- Korrekt.
- Együtt tudtok működni?
- Igen, mindenki tudja, hogy mi az elvárás. Ők tudják, hogy mit tudnak szolgáltatni, ez nem hízelgés, nem nyalás. Korrekt a kapcsolatunk, mindenki teszi amit kell, látod engem se utasítottak semmire, ha volt probléma egyeztettük. Hagynak dolgozni, mi nem szólunk bele az ő dolgukba, mindent megbeszélünk, tarifaemelést mindent. Nem az van mindig, amit mi akarunk, ők is belátással vannak. Szerintem egészséges a kapcsolatunk.
- Mennyire tudod a kollégák észrevételeit képviselni a vezetőség előtt?
- Ha bármelyik etikás kollégámhoz problémájukkal fordulnak, elmondjuk, tolmácsoljuk, ha kell, behívjuk a kollégát, hogy jöjjön be és mondja el, ne csak a mi szánkból hangozzék el ez a dolog. Más hatása van, mintha mindig én mondom, mert akkor megunhatja a vezetőség. Ha van problémája, jöjjön be, mondja el. Bármikor jönnek a kollégák, közvetlen főnökeink vannak, a vezetőséggel is abszolút jó baráti kapcsolatban vagyunk. 30 éve együtt dolgozunk Sanyival, ő a közvetlen főnökünk, vele is mindent megbeszélünk. A Gyuriékkal is jó kapcsolatban vagyunk, a tulajdonossal is. Nyílván ami az ő érdekük, azt képviselik, ők az erősebbek. Megbeszéljük, ahogy sikerül, annyit tudunk elintézni. Ebben a felállásban a tulajdonos a minden, nehezebben mennek a taxi szempontjából a dolgok, a vállalkozóknak is a tulajdonlás az érdeke, de tárgyalunk mindenről, mindent megpróbálunk megoldani, szerintem egészséges a kapcsolat.
- Ha a csatorna fegyelemről tudnál egy kicsit mesélni, hogy más cégnél is megismerjék a Tele5-öt. Mik az elvárások a forgalmi csatornán?
- A legnagyobb elvárás a munkával kapcsolatban, a forgalmazást nem zavarjuk. Amikor cím dömping van, nincs beszéd, nincs felesleges reklama, ne tartsák fel a kollégák a diszpécsert, saját zsebükből ne vegyék ki a pénzt. Ha nem jön úgy a forgalom, mert vannak azért olyan időszakok, amikor nem özönlik a cím, egy - egy jó poént a diszpécser megenged, de van egy meghatározott fegyelem, nem a vasfegyelem. Nem parancsolunk, kérünk, nem utasítunk, kérünk. Hallod a hangnemet itt is, bárkinek szóltunk, jó megoldom, megpróbálom, tudtok-e segíteni. Kocsivásárlásnál, mindennél segítünk. Megkeressük a kapcsolatot, ha kocsit akar cserélni a kolléga, lakatos, fényező gondja van. Ismerős van, hívjuk, segítünk, szóval tényleg egy nagy családi kapcsolat van. Én nagyon régóta harcoltam ezért, annak idején is, sokkal jobb a közérzete az embernek, amikor kijön dolgozni, hogy nincs benne szorongás, félelem. Kijövök és tudom, hogy dolgozunk és jópofizunk, amikor meg munka van, akkor meg szigorúan dolgozunk. De hál istennek nagyon jó a társaság itt.
- Több cég a droszt rendszerek felé mozdult el. Nálatok ez hogy zajlik?
- Igen, a társaságokat belekényszerítik a droszt rendszerbe. Tárgyalunk a dolgokról. Ahova kell oda rakunk drosztot, ahova nem feltétlen szükséges ott védekezünk. Másként látják az emberek a dolgokat, mi Tele5 taxisok nem nagyon vagyunk droszt pártiak. Nálunk is vannak, akik szeretik a drosztot, mert nem olyan a szakmai tudásuk esetleg, mint a többieké. Az a baj nálunk, hogy idősebb 20-30 év tapasztalattal rendelkező taxisok vannak. Itt nem lehet azt mondani, hogy rutintalanok vannak. Itt menet közben címet felvenni, csak kapásból tudással lehet. Élvezzük ezt, megvívunk egymással, van romantikája a taxinak, ezért a Tele5 taxisok nem nagyon szeretnének drosztra állni, addig amíg nem muszáj. Az utasok kiszolgálásában, ebben nem értünk egyet, az igazgató a Dudás Zoli ő másképp látja, én is másképp látom a dolgot. Ezt meg szoktuk vitatni, most kordában van tartva, ők engedtek ebbe a részbe és a vezetőség mellénk állt, mert mi így szerettük volna, a többség. Megszavaztattuk az egy évvel ezelőtti szemlén, mindenki nyilatkozhatott, hogy szeretné-e a drosztot, hol szeretne, és milyen feltételekkel, milyen drosztot szeretne. Mi is dolgoznánk drosztról, ha Tele5 droszt lenne, nem vegyes. Ebbe ne is menjünk bele, nyilatkoztam is, ha egy 5 személyes droszton minden taxitársaságtól csak egy kolléga akarna beállni, akkor 15-en lennének. Fizikális feltételei nincsenek meg, droszt rendszer akkor jó, amikor 5 percen belül egy kerületben van 4-5 droszt. Nem kell kilométereket menni, kerületeket átmenni ahhoz, hogy beálljak egy drosztra, utána visszamenni címre, megy a guruló ugyanúgy. Nem értettem egyet vele, hogy a drosztrendszer a gurulót javítja, nem igaz, tudatlan taxisnak javítja. Oda kell drosztot kihelyezni, ahol rendszeresen, tömegével jelentkezik a cím, vagy nagy dömpingbe időszakonként, és másképp nem tudnák biztosítani, akkor a jó fuvar reményében többen odaállnának, mert tudják, hogy egy este van mondjuk 15 fuvar az Auchannál 10 órakor, akkor odamennek fél 10 kor, lesz ott 15 ember, akik elviszik a fuvart és kész. Ez így jó, teljesen korrekt a dolog, biztos, hogy kap a megrendelő autót, kollégák át tudnak állni, tervezik, kaját, piát, kávé szünetet úgy tervezik. Én ebbe egyetértek, fizikálisan a pesti drosztrendszert nem látom megoldottnak. Vegyes drosztok, nem drosztok. Ebbe ne menjünk bele, mert külön 3 oldal lenne, ha kifejtenénk Minden cég azért áll a drosztra, mert urh-n kiközvetítik a címet. Jó üzletmenetnél cityst is, Budást is, főtaxist is küldik, az urh-k úgy zavarják egymást, amikor egymás mögött vagyunk, hogy csak kerreg, berreg a rádió. Ebbe a megoldásba ez nem egészséges dolog.
- A kor ugye halad előre, itt kopogtat már az ajtóban a műhold, a gps. Várható, hogy előbb utóbb valamelyik cég megoldja, hogy nem egy diszpécsert fogunk hallani, csak a gép kiírja, hogy hova kell mennünk.
- Így van, amit én mondtam az előbb, klasszikus taxisoknak érezzük magunkat, élvezzük a csatákat, ha púdert kapunk, vagy szidjuk magunkat, vagy mosolygunk. De van egy kis élet, nem alszik, nem tunyul az ember, tornázik az agya, nem rámcsöngetnek és akkor kész. A másik rendszernek is vannak előnyei, olvasok, angolt tanulok, nem kell rádiózni, nem kell hallgatni, csak tik berreg a rádió, odanézek jó a cím, leokézom és megyek. Én azt mondtam, hogy a műholdkiadást sokkal jobbnak tartom mint a drosztrendszert. Egy kerületben 3 helyre orientálni az összes taxit hülyeség, hát éppen az a lényeg, hogy minél jobban lefedjük a várost. Megállok az árnyékos tölgyfa alatt nyáron, a drága üzemanyagot nem klímázom el. Két órát várok egy címre, mikor nem megy az üzlet állok egy fa árnyékában, de én vagyok az első a kerületben. Rámszólnak hopp és már elgurultam. Nem fogy az üzemanyagom, nem kellett nagyon gurulnom a drosztra, nem kellett megvívni, nem zavarják a rádiómat, én ezt a fajta címkiadást, a klasszikus címkiadást, hogy a kerület első besorolásra küldik az autót abszolút pártolom. Pedig ellentmond a mi szabadságunknak, de ezért, ezt a szabadságot, a többség érdekében feláldoznám például én saját magamnak. Nem tudsz úgy válogatni a fuvarba, tudod, hogy mikor milyen rendelés van, de ha a többi kolléga ezt így szeretné, én benne vagyok. A többi kollégám is így érzi, aki rutinos, de amíg lehet, addig klasszikusan taxiznánk
- Többször hallottam tőled azt, hogy sajnos elöregedik a szakma. Viszont a másik oldalról, meg hallottam, hogy a kevesebb ismerettel rendelkező taxis.
- Fiatalabb kolléga, most mindenki mondhatja, hogy mennyire nagy taxis. Én 30 év után se mondom azt, hogy én egy príma taxis vagyok. Nem vagyok rossz taxis, hibát nem követtem el még, nem volt utas panaszom, a szolgáltatásom jó, a többi kollégámnak is jó. Egy-egy probléma adódhat, nem ezen múlik, hogy ki milyen taxis. Fiatal taxisnak kevesebb rutinja lehet, bizonyos évnek el kell telni, aki azt mondja, hogy a fővárost ismeri, az hazug ember. 10-20 éves taxis is kezdő tud lenni területenként. De egy biztos, hogy 5 éves taxis, nem tud rutinos lenni egy területen se, mert 5 év ebben a szakmában ismerkedési est. Mindig azt szoktam mondani, hogy amikor teljesen mindegy hol megállok, beül az utas, teljesen mindegy hogy milyen címet mond, nem jövök zavarba. Akkortól kezdve kezdődik, hogy taxis vagyok. Ha ez valakinél 3 év, akkor 3 év, ha valakinél 15 év, akkor 15 év. Ha a taxis beül a kocsiba és vajon hova visz az utas, retteg attól, hogy mit mond be neki, hogy hova megyünk, az még nem rutinos taxis. Mikor ez az érzés – ez mindegyikünkben benne van, ezt tudni kell, - hogy amikor elkezd taxizni az ember, retteg, hogy vajon mit mond az utas, tudom majd az utat, siet, kerülő úton megyek leszidnak, nem akarnak fizetni, konfliktushelyzet. Amikor az emberben ez az érzés megszűnik, attól kezdve rutinos taxis. De valljuk be, ez jó pár év. Mindig azt szoktam mondani a Gyuriéknak, hogy a Tele5 taxi nem tanuló csoport. Azért nem tanuló csoport, mert a mi utazóközönségünk hál istennek, nem a kocsma jellegű, mi azokat is megbecsüljük, de vannak olyan cégek, akik tipikusan erre álltak rá, kiskocsmára meg hasonlóra, éljenek meg belőle. Mi a biztonság kedvéért a fix munka kedvéért egy magasabb szintet pályáztunk meg, hál istennek a kocsi állományunkat is hozzá igazítottuk, a taxis kollegáknál a követelményeket felemeltük, az átlagos szint fölé. 99 %-os teljesen megbízható utas forrásunk van. Nem kell félni, hogy mögém ülnek, hová visz. Nézd meg Tele5 taxit nagyon keveset támadnak meg, hál istennek. Mert az utazóközönségünk az elit rétegből fakad, abszolút megbízhatók. Mindenki tudja ki hová megy, már a kollégák is. Nem kell félni tőlük, van egy olyan biztonságérzete az embernek, hogy nem kell a visszapillantóba nézegetni, hogy most lehajolt, vagy hová ment, kést nyitnak, nem nyitnak. Nincs fizetési probléma, nincs az, hogy kocsmáról, kocsmára megyek, berúg, elfelejti, hogy kint vagyok 6800 forint az órában, bemegyek, szólok, pofánvágnak, hogy mit keresek ott. Letagadják, átmennek a lépcsőházon, szóval ezek a fuvarok nem a mieink. De ez kialakult egy bizonyos szolgáltatástól és azok az utasok, akik nem voltak megelégedve más cégek szolgáltatásával, váltottak és megrekedtek nálunk. Amikor mi már nem a legolcsóbbak voltunk a városban, akkor is itt maradtak. Most ott tartunk, hogy majdnem mindenki egy árszinten dolgozik és meg tudtuk tartani az utazóközönségünket. Sőt, szerintem az egyik olyan cég vagyunk, akinek nem visszaesett a címmennyisége, hanem évről évre, nem sokkal, de határozottan minden évben emelkedik. Még akkor is, mikor más cégeknél 3 éve tapasztalható volt egy visszaesés, mi a visszaesés évében is szépen mentünk felfelé. Nem tízezrekkel egy évben, de 2-3 ezer címmel minden évben szaporodtunk. Ezt annak köszönhetjük, hogy jól szolgáltatnak a kollégák.
- Itt van egy új módszer, a gps I go például, műholdírányitású rendszer. Sok idősebb kolléga ágál ellene, mert elvesztik előnyüket a kezdőkkel szemben, főleg, hogy a kezdők még nem fáradtak, nem fásultak, szeretik, amit csinálnak, függetlenek, könnyebben tudnak megélni ebből a pénzből. Esetleg még jobban is szolgáltat egy kezdő.
- Igen, egy idősebb taxisnak, már nehéz megmondani, hogy mit csináljon, ha idáig nem jött rá, hogy mi a követelmény, akkor már nagyon nehéz megváltoztatni, de nem is akarjuk, hál istennek nem is kell. Amikor mi megalakítottuk a Tele5-öt és fölhoztuk, egy rutinos gárda jött át. Őket nem kell már alaktani, vállalkozók voltunk, összefogtunk, változtattunk, tartottuk a színvonalat, szépen feljöttünk és tartjuk. Ezért köszönet minden kollégának. Ezzel nincs is probléma, meg fogják érteni. Nagyon sok kollégának most is van gps-e, én sakkozok. Én amikor a droszton állok, vagy beszélgetek a kollégákkal, vagy amikor már figyelni kell, bekapcsolom, sakkozok rajta. Nem nagyon kapcsolgatja be az ember ennyi év után, de vannak olyan helyek, külterületek, vidék, ahol nem tudom az utcát, beütöm és megyek. Ez egy jó dolog, de nekem és a többi kollégának is kikapcsolt, készenléti állapotban van. Tudunk segíteni kilométer ajánlatnál, Győrbe megnézni valamit, hall valami árajánlatot az ember és akkor kalkulál. Egy jó játék, de ha majd gps-en keresztül lesz a címkiadás, lesz egy pár kolléga akinek ez nem fog tetszeni. De lesz olyan, akinek tetszik, akkor cserélünk. Nekünk tulajdonképpen két cégünk van, nekünk könnyű a mozgás. Akinek a Tele5-ben ez a része nem tetszik, régi Budás volt, és visszahúz a szíve, mert ott még esetleg nem lesz, akkor ők átmennek, onnan meg átjönnek azok a kollégák hozzánk, akiknek ez jó lenne. Vagy mind a két cégnél be lesz vezetve, meg fogják érteni a kollégák, áldozatokat kell hozni. Ha tudunk dolgozni, beleférnek az áldozatok, ha keservesen szenvedünk, akkor már kevésbé. Reméljük ez az idő nem jön el.
- A városban a Tele5-öt és a Budát együtt emlegetik. Mennyire igaz ez, mekkora az együttműködés köztetek?
- Egy tulajdonos, egy igazgatóság van. A cél is közös. Az utazóközönség nem közös, mert mindenki hozta a saját bázisát, vendéglátó, szálloda, szórakozóhelyek inkább a Buda taxié volt, nekünk kevesebb szállodánk volt, mi más utazóközönséget hoztunk. Nekünk megmaradt az üzleti élet, nagyvállalkozások, nagy cégek és a jól menő kisvállalkozások. Közösen visszük a címeket, amit mi nem tudunk teljesíteni nyílván a testvér céghez visszük át, és fordítva. Előbb utóbb nem lesz olyan utas, aki ne utazott volna Buda vagy Tele5 taxival, tulajdonképpen egységes az irány, jól haladunk. Voltak nehézségek, külön cég, de mégis a normatívák egyformák lettek. Most közös az etikai bizottságunk, van Tele5 etikai bizottság, Buda etikai bizottság, de minden hétfőn közösen tartjuk a Buda és a Teée5 etikai gyűlését. Egy lett a szabályzatunk is, kicsit módosítottuk, nagy dolgok nem változtak, finomítottunk a dolgokon.
- A taxisok egymás közt hogy élik ezt meg.
- A tele5 és a Buda taxisok?
- Igen
- Most mit mondjak erre, valamikor volt a Főtaxi. Én Főtaxis voltam, nem volános, mert az kisebb csapat volt. Voltak itt is haverok, meg ott is. Utána lett a magántaxi. Megalakult a Buda taxi, a City taxi. Az egyik haver a Buda taxihoz, a másik a city taxihoz ment. Mindenhol régi ismerősök vannak. Más kolléga itt dolgozott pár évig, kilépett, átment másik céghez, mert úgy gondolta, hogy az éjszaka ott jobban megy. Ismerjük egymást, naponta találkozunk, jóba vagyunk, ezt másként nem lehet. Ellentét persze akad, ha három ember összetalálkozik, összevesznek, nekiállnak politizálni, rögtön minden barát összeveszik, ellenség lesz mert mindenki mást mond. Itt is ugyan együtt vagyunk, de amikor a címekért harcolunk, fuvarszervezésért, akkor mindenki a sajátját akarja.
- A kistestvér, a Tele4, milyen megítélés alatt van nálatok?
- A kistestvér, hát ő a harmadik cégünk. Mondhatnám a Budára is, hogy ő a kistestvér, de tulajdonképpen nem ő a kistestvér, mert a Buda kft vette meg a Tele5 taxit, holott mi voltunk a nagyobb létszámmal, nagyobb címmennyiséggel. Ez fordított állás, mindig a fejünkhöz is vágják, hogy hallgassatok, mert mi vettünk meg titeket. De az irányelveket szépen nyomjuk, fejlődünk, jönnek velünk, ők is fejlődnek.
- Lehet úgy fogalmazni, hogy a Tele4 neveli ki a jövőbeni Tele5-öket?
- Lehet így fogalmazni és pontosan így van. Fiatalabb kollégák, akiknek nincs olyan rutinjuk, tesztlap kitöltés, és egy elbeszélgetés után, jelentkeznek hozzánk, mint ember, korrekt, becsületes taxis, a rutinja nem olyan próbáljon ott szerencsét. Ott kevesebb rutinnal dolgoznak a kollégák, tanulócsoport féle, nem akarom őket megsérteni, mert egy különálló cég, ott is vannak rutinos kollégák, de ott könnyebben tudnak fuvart felvenni, könnyebben tudják a megélhetésüket biztosítani. Feljön majd arra a szintre, hogy nem remeg a keze, lába, mikor rányitják az ajtót, akkor azt mondja, hogy gyerekek úgy érzem szeretnék belépni hozzátok, mert nagyobb cég, több lehetőségem van. Tesztlapon, elbeszélgetés alapján megfelel, kocsija állapota megfelel, tudjuk, hogy vele ott nem volt probléma, kész. Nekünk is jó, mert kapunk egy jó embert. Nem tanulócsoport, ő a Taxi4 külön cég.
- Taxizáson kívül van közös programotok, rendezvényetek a Buda kft.-vel?
- Biztos hallottál róla, minden évben Tele5 bál van, jubileumi évünk volt, közös Tele5 Buda bál volt. Színészek, zenekar, gyönyörű lányokkal táncoltunk, külön műsor, mindenki a családjával jött, egy nagy család voltunk. A Tele5-nek hagyománya van, minden évben mióta megalakult van Tele5 bál. Horgászversenyt rendezünk, futballozni járnak el, ugyanezt el tudom mondani a Buda taxiról is futballozni járnak, együtt járnak szórakozni. Ők nem a bállal kapcsolatban jönnek össze, ők más dolog miatt, de ez bevált dolog.
- Mikor várható a következő szemle?
- Most nagyon frissek vagyunk, jó a kocsi állományunk, nem igazán indokolt, hogy fél év múlva legyen szemle. Olyan kollégáknál, akiknél felmerültek apró problémák, határidőre megjavítják, őket lehet, hogy majd ősszel be fogjuk hívni. De nyílván a fél éves, egy éves most vásárolt autókat, nincs értelme újból behívni. Ezt mondhatjuk úgy, hogy kis szemle, vagy ellenőrzés, visszahívjuk akik beletartoznak abba a körbe, hogy ma még szép az autó, 6 hónap múlva várható valami, akkor azt megint megcsináltatjuk velük. De 90 % ban nem indokolják.
- Neked mi a kitűzött cél az elkövetkező 1 évben, mint tele5 etikai bizottság vezetőnek?
- Rosszabb évet ne zárjunk, a fejlődéssel abszolút meg vagyok elégedve Maximalista vagyok, lehetne 10 x jobb a fuvarszám, anyagi oldal, a tarifa meg minden. Szerintem rosszabb ne legyen. Ha nem lesz rosszabb az elkövetkező 5 év mint a mostani vagy a tavalyi év volt, én szerintem mindegyikünk elégedett lesz. Pár ezer cím, amit minden évben hozunk magunknak pluszba ez jó. Katasztrófát nem szeretnék. Se az üzemanyag, se a gépkocsi árakkal, se a regisztrációs díjakkal, se az adóval. Ha ezeket a körülményeket figyelembe vesszük és így haladunk, ezt a fejlődést el tudnám fogadni. Ez a fejlődés az amortizációnál lényegesen jobb, ezt én amíg nyugdíjba nem mennék, elfogadnám.