Privát videó a világhálón

2006.09.30.

Kerülik a videooldalakat a hirdetők
Nem váltották egyelőre be a hozzájuk fűzött reményeket a videooldalak. Az internetes publikációs felületet biztosító site-okat kerülik a hirdetők, az amúgy népszerű modell így ráfizetéses.

Kerülik a videooldalakat a hirdetők – erre panaszkodik legalábbis a piac legnagyobb szereplője, az amerikai YouTube. A videooldalak olyan internetes site-ok, ahová bárki feltöltheti, és így a széles nyilvánosság előtt publikálhatja a saját felvételeit. A szolgáltatás általában ingyenes, használata egyszerű, ezért rendkívül népszerűvé vált az elmúlt években. De nem a hirdetők körében, akik – bár nem győzik hangsúlyozni, hogy nagy fantáziát látnak a dologban – továbbra is rendkívül tartózkodók.

Az ok: a portálok tartalma ellenőrizhetetlen, a felhasználók gyakran rasszista, rossz minőségű vagy gyomorforgató videókat töltenek fel. Az elemzők szerint azonban ez a hozzáállás nem tarthat sokáig, hamarosan felismerik a cégek, hogy ezeken az oldalakon kiválóan el lehet érni az újdonságokra fogékony fiatalokat. A prognózisok szerint 2010-re az online videoreklámok globális piaca a tavalyi 265 millió dollárról 2,3 milliárd dollárra nő majd.

A videooldalon elhelyezett reklámoknak a tévés spotokkal szemben több előnyük is lehet. "Nem lehet elkapcsolni a reklámot, emellett interaktívvá tehető, azonnal a cég honlapjára kapcsolhatnak a nézők" – mondja Novák Péter, a Kirowski interaktív ügynökség ügyvezetője. A hirdetők azonban egyelőre kevés spotot készítenek külön az online oldalakra.
Magyarországon is több videooldal működik. A legnagyobb a Blogter Kft. Videobomb, a T-Online Videa és az Econet Freevlog nevű site-ja. Az üzemeltetők tapasztalatai a YouTube-éhoz hasonlók. "Egyelőre kevés a reklám, de a közeljövőben növekedni fog" – mondja Tóthmátyás Tibor, a T-Online portáligazgatója, hozzátéve, hogy a közösségi oldalak hatékonyan működnek, az iWiW-nek például napi 550 ezer egyedi látogatója van.

MH-összeállítás