2006.03.21.
Csogu az ál civil
Kocsimat szervizbe vittem és mivel nem vagyok nagy BKV-s és gyalogos, így rendeltem egy taxit. Mivel az utcán azt hallani, hogy most ott igazi fellendülés van, így Budapest taxit hívtam, és sokat kérdeztem.
Budapest egyik eldugott szegletébe rendeltem az autót. Nagyon kedves volt a telefonos hölgy, semmi rosszat sem tudok rá mondani. Felvette annak és rendje módja szerint a rendelést és úgy köszönt el: Köszönjük a rendelést, küldjük az autót.
Ez nálam már egy nagy jó pont.
Semmi ígérgetés feleslegesen, semmi akaratlan félretájékoztatás.
A kocsi a rendeléstől számított 10. percben meg is érkezett. Egy idősebb kollégával a volánnál, aki mint kiderült beszélgetésünk alapján, immár 25 éve taxizik. Igaz ebből a nyugdíjig másodállásban, majd a nyugdíj mellett főállásban űzi az ipart.
Nagyon hálás alany volt, hiszen kérdéseimre rendesen, összefoglalva válaszolt.
Csogu: - Látom emeltek a tarifán.
Taxis : - Igen, valóban most van némi emelés, de ez nem nekünk jó.
Csogu: - Ezt nem értem, akkor kinek jó? – tetettem az értetlent.
Taxis: - Most még nekünk hoz hasznot, de bevált szokás, hogy egy-egy ilyen emelés után automatikusan emelkedik a tagdíj is, így ez nem nekünk plusz, hanem a cégvezetőknek.
Csogu: - Akkor miért cégnél dolgozik?
Taxis: - Mert mezítláb még ennyire sem megy. Mindig jön valami riport, valami újságcikk, ami még jobban arra ösztönzi az utasokat, hogy csak telefonról rendeljenek.
Csogu: - De ha jól tudom, akkor a Fővárosi önkormányzat maximálta a nappali és az éjszakai tarifákat is, miért nem azzal járnak akkor?
Taxis: - Mert ez a cégvezetők üzletpolitikájával szöges ellentétben áll. Nekik az a lényeg, hogy az utas telefonról rendeljen, mert csak így tudnak ennyi embert céghez kötni. Pedig véleményem szerint ez felesleges aggodalom, mivel a normálisan taxizni akarók akkor is cégesek lennének és az utasok továbbra is telefonról rendelnének.
Csogu: - Miért, ha egyszer az utcáról is annyi lenne?
Taxis: - Mivel nem mindig van lehetőség utcáról leinteni autót, így kényelmesebb és biztonságosabb telefonról rendelni.
Csogu: - Biztonságosabb?
Taxis: - Igen, mert ha bent felejt valamit, akkor visszakereshető a taxis, de így van ez akkor is, ha nem megfelelően viselkedik.
Csogu: - Mi most miért 4-es tarifával megyünk?
Taxis: - Mert ön törzsutas!
Csogu: - Ez meglep, mitől lesz valakiből törzsutas?
Taxis: - Hogy benne van a számítógépben.
Csogu: - De ha én egyszer rendelek, akkor azonnal bekerülök a rendszerbe, így én azonnal törzsutassá lépek elő?
Taxis: - Igen, így jött le általánosba.
Csogu: - Az utasok nem nehezményezték az emelést?
Taxis: - Észre sem venni, 10 km alatt plusz 100 forint, így ebből semmi negatív visszajelzés nem érkezett.
Csogu: - Éjszaka vagy nappal érdemesebb dolgozni?
Taxis: - Nézze, én még nagyon régen kipróbáltam az éjszakát, de az első héten kiraboltak, azóta nem kockáztatok. Nem éri meg, nagyon veszélyes.
Csogu: - Én úgy hallottam más taxisoktól, hogy most a Budapest taxinak nagyon fellendül a megrendelése.
Taxis: - Igen?
Csogu: - Ön ezt nem érzi?
Taxis: - Hallja most az URH-t?
Csogu: - Be van kapcsolva?
Taxis: - Igen! – és itt mosolyodik el először, egyben utoljára.
Csogu: - De én akkor is azt hallottam, hogy statisztikailag most ennél a cégnél jól megy. – Erősködtem tovább.
Taxis: - Statisztikailag lehetséges, én ezt nem érzem de nem is hallom. Igaz, van amikor nem tudja a címeket eladni a kezelő, de akkor az utca is megy, vagy akkora a forgalom, hogy képtelenség haladni.
Csogu: - Maga azt mondta nyugdíjas, meddig lehet ezt csinálni, meddig lehet valaki taxis?
Taxis: - Amíg bírja, addig kell.
Csogu: - Köszönöm, itt nekem megfelel, mennyivel tartozom? – pillantottam a taxiórára.
Taxis: - 880 forint…
50%-kal megfejeltem, nem volt arcom kevesebbet adni, mert ezzel úgy éreztem, megsérteném…