2008.06.28.
Talán valami történik végre!
Megkaptuk azt az anyagot, ami be lesz nyújtva a Fővárosnak. Megvallom, engem nagyon meglepett! Az eddigi kezdeményezésekhez képest, ez nagyon kiforrott, és előremutató. Mintha átvettek volna az urak néhány ötletet az itt /hallotaxi.hu/ elhangzottakból. Gratulálok! tomajer
A minket érintő rész, 6.35 percnél kezdődik
BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének közös kezdeményezése a taxi hatósági maximált árának változására.
Az Ártv. 10. § (1) bekezdése alapján a hatósági ár megállapítása, módosítása - ideértve az áralkalmazási feltételeket is – hivatalból, vagy az árat érvényesítő vállalkozó kérelmére történhet.
Ez utóbbi esetben a kérelmező köteles a hatósági árra vonatkozó javaslatát a hatósági ár megállapítója részére egyidejűleg megküldeni.
A fenti § alapján a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége közösen kezdeményezi a tisztelt Fővárosi Közgyűlésnél a taxi hatósági maximált árának változtatását
A tavalyi évben a Fővárosi Közgyűlés nem vette napirendjére az önmaga által kezdeményezett taxi hatósági maximált tarifamódosítást.
A közgyűlés arra hivatkozott, hogy további egyeztetést tart szükségesnek. Az ügyben, azóta sem történt semmi. A taxis szakmával semmilyen egyeztetést nem kezdeményezett a Főváros.
Mivel eltelt egy újabb év, és a benzinárak is elszabadultak, így a taxis szakmai, és érdekképviseleti szervek elhatározták, hogy minden törvényes eszközt felhasználnak annak érdekében, hogy a több mint 7 éve megállapított maximált tarifát módosítsa a Közgyűlés.
Elöljáróban néhány gondolat a Közlekedési Tudományi Intézet tanulmányából, amely 2005 februárjában készült.
Hatósági ár: Az árak meghatározása kormányzati beavatkozás útján történik. Általában hatósági árképzés akkor indokolt, amikor a kereslet-kínálat piaci mechanizmusa és a gazdasági verseny bizonyos okok miatt nem tud érvényesülni, és ilyenkor az adott szolgáltatásra az illetékes miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben a legmagasabb vagy a legalacsonyabb hatósági árat határozza meg. Ez vonatkozik a belföldi közforgalmú, vasúti menetrend szerinti személyszállítás, illetve a belföldi menetrend szerinti távolsági autóbusz-közlekedés díjaira is. A taxi-tarifák esetében azonban egyik sem áll fenn: hiszen a kereslet-kínálat piaci mechanizmusa és a gazdasági verseny jelenleg egyaránt érvényesül. A legmagasabb árnak fedeznie kell a hatékony működéshez szükséges ráfordításokat és a nyereséget is, a legalacsonyabb árnak pedig "csak" a hatékony működés ráfordításait kell fedeznie (mindkét esetben figyelembe véve az elvonásokat és a támogatásokat). A hatósági ár tehát költségelvű.
A legmagasabb árat úgy kell meghatározni, hogy az a hatékony működéshez szükséges ráfordításokat és a nyereségre fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és a támogatásokra is, ez vonatkozna a személyszállításra is. A legalacsonyabb árat pedig úgy, hogy a hatékony működés ráfordításait fedezze, ekkor is figyelembe kell venni az elvonásokat és a támogatásokat.
A hatósági ár megállapítása történhet tételesen vagy a hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírásokkal. A hatósági árat és annak alkalmazási feltételeit jogszabályban kell közzétenni, utalva az érvénybe lépés időpontjára és alkalmazására szerződést kell kötni. Fontos az a megkülönböztetés, hogy a hatósági ár megállapítása történhet tételesen vagy a kiszámítására vonatkozó előírásokkal.
Keresletfüggő ár: A költségelvű és értékelvű ár között helyezkedik el. Ebben az esetben az árat nem a költségekhez, a versenytársak áraihoz, hanem a fogyasztói igényekhez igazítjuk: ha a kereslet bizonyos típusokat preferál, akkor emelhetjük, ellenkező esetben csökkentenünk kell az ár(ak)at. Például a vasúti személyszállításban az InterCity tarifáit, vagy a taxi-tarifákat (elméletileg) a ténylegesnél magasabban is meghatározhatjuk, ha az utasok azt hajlandók megfizetni.
Más megközelítésben nem az átlag-, illetve a határköltségre építünk, hanem az értékelvű ár segítségével keressük az optimális árhoz tartozó mennyiséget, a termelés vagy a szolgáltatás mennyiségét.
Egyensúlyi ár: A vállalatnak, vagy vállalkozásoknak a profit maximalizálásához meg kell találniuk azt az egyensúlyi árat és mennyiséget, amely a legnagyobb összes bevétel és összes költség különbségét adja; amit a vállalat, vagy vállalkozás csak akkor érhet el, ha a határ- (marginális vagy pótlólagos) bevétele éppen egyensúlyba kerül határ- (vagy pótlólagos) költségével. A maximális profit melletti egyensúly tehát ott van, ahol a határbevétel és a határköltség egyenlő, azaz az utolsó eladott kis mennyiség olyan nagyságú pótlólagos bevételt hoz, amely éppen egyenlő pótlólagos költségével.
A Fővárosi Közgyűlés a 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendeletével rendelte el, a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapítását, és annak alkalmazási feltételeit.
A rendeletet módosította a Fővárosi Közgyűlés a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. Rendelettel mely a következő maximált árakat állapította meg.
Tarifaosztály |
Alapdíj (Ft) |
Távolsággal arányos |
Idővel arányos egységdíj |
I-s (normál) tarifa |
300 |
240 |
60 |
II-es (emelt) tarifa |
420 |
336 |
84 |
Ezt követően még egy rendeletmódosítás született, a 35/2000. (VII. 21.) Főv. Kgy. Rendelet, amely azonban tarifa értékekben változást nem hozott, csupán a tarifa feltüntetésének pontos körülményeit, és méretét szabályozta.
A fentiekből megállapítható, hogy a maximált tarifa mértéke több mint 7 éve változatlan, ami rendkívül hátrányosan érinti, az un. „mezítlábas” kollégákat, akik csak az utcáról dolgoznak, és így munkájuk hatékonysága meglehetősen alacsony.
Az elmúlt 2 év a fix tarifa bevezetésének jegyében telt el, amelyhez azonban hiányzott a szükséges politikai akarat, így az nem került bevezetésre.
Mostanra elkerülhetetlenné vált, a tarifa, és véleményünk szerint a tarifa szerkezet módosítása, melyet mind kamarai tagok, mind kamarán kívüli vállalkozók egyaránt kezdeményeztek a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma felé.
A Taxis Szakmai Kollégium, és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége kétféle lehetőséget lát a hatósági maximált tarifa árainak kiszámítására, és alátámasztására.
Az egyik és talán legegyszerűbb módja a KSH által a szolgáltatásokra vetített inflációs adatainak figyelembe vételével módosíthatóak a Fővárosi Közgyűlés által 2000.IV.27.- én megállapított árai.
A KSH által közzé tett, a szolgáltatásra vetített inflációs ráták éves bontásban, a következőképpen alakultak:
Év |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Éves infláció |
9.7% |
9.8% |
6.4% |
5.9% |
7.6% |
5.5% |
8.2% | |
Alapdíj |
300 |
329 |
361 |
384 |
407 |
438 |
462 |
500 |
Km díj |
240 |
263 |
289 |
307 |
325 |
350 |
369 |
399 |
Perc díj |
60 |
65 |
72 |
76 |
81 |
87 |
92 |
99 |
A másik megközelítési mód lehet a tarifa kiszámításra a BKIK szakértői által elkészített „Ajánlás a taxis személyszállítók árképzésére” című füzet, melynek elkészítésében részt vettek közgazdászok, és költségelemzők.
A fenti számítások ugyan azt az eredményt adják, amit tavaly is a Tisztelt Fővárosi Közgyűlés elé terjesztettünk, sőt az üzemanyag árrobbanás, és a magas infláció még tovább rontotta helyzetünket, mint az a 4. sz. mellékletből is kiderül.
Úgy gondoljuk, hogy ezek a tarifák szakmailag, és közgazdaságilag teljesen megalapozottak, hiszen az elmúlt évben a Gazdasági Bizottság is belátta a jogosságát, és el is fogadta, sőt támogatta azt.
Az, más kérdés, hogy nem volt rá politikai fogadókészség, de mint tudjuk az nem közgazdasági fogalom.
Mivel a politikai helyzet most sem kedvezőbb, mint tavaly, úgy gondoljuk, hogy a fenti tarifákkal ellentétben egy kompromisszumokon alapuló kezdeményezést terjesztünk a Fővárosi Közgyűlés felé.
BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának
és a
Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének
kompromisszumos javaslata, a
taxi hatósági maximált árának változására.
A 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendelet szövegében az alábbi módosítást kezdeményezzük:
A 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendelet eredeti szövege:
3. § Az alapdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének kétszeresénél nagyobb nem lehet, és nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét.
Javasolt módosítás:
Ez a § maradjon ki a rendeletből.
A módosítást követően, az alapdíj emelése, nem kényszeríti ki, a Km díj automatikus emelését, de kompenzációt nyújtana a vállalkozóknak azokra a költségeire, amelyek nem közvetlenül a futás teljesítménnyel állnak összefüggésben.
A fenti elképzelésünkhöz hasonlót terjesztettünk elő tavaly, amire volt fogadókészség.
A 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendelet eredeti szövege:
4. § Az idővel arányos egységdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének negyedénél nagyobb nem lehet. Ez az arány 15 km/óra határsebesség értéket határoz meg.
Javasolt módosítás:
4. § Az idővel arányos egységdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének harmadánál nagyobb nem lehet. Ez az arány 20 km/óra határsebesség értéket határoz meg.
A fenti módosításra Budapest főváros megváltozott közlekedési áteresztő lépességének romlása miatt van szükség, melyet a 4-es metró építésével szükségessé vált elterelések, és útlezárások, valamint jelenleg a Szabadság híd felújítása, a budai alsórakpart, részleges lezárása, idézett elő, és a későbbiekben a Margit híd lezárása állandósít. Úgy gondoljuk, hogy a fenti tényt nem kell bizonygatnunk, hisz a Főváros minden adattal rendelkezik a forgalom lassulásának ütemével kapcsolatban.
Kerüljön be a rendeletbe továbbá, hogy:
A fogyasztó megkárosításának esetén, -(a megengedettől eltérő tarifa használata) a vállalkozó droszt engedélyének, valamint a taxi-gépkocsivezetői igazolványának egyidejű, időszakos visszavonására irányuló eljárás kezdeményezésének a kötelezettsége.
Azért van szükség az igazolvány visszavonására is, mert annak hiányában nem kaphat a fogyasztót megkárosító taxis arcképes igazolványt, és így alkalmazottként sem tudja folytatni áldásosnak nem nevezhető tevékenységét.
Kezdeményezzük továbbá, hogy a rendelet módosítása határozza meg azon folyamatot, amely alapján a meghatározott tarifa maximumok éves rendszerességgel, kötelező jelleggel felülvizsgálatra kerülnek, vagy egy meghatározott automatizmus szerint a piaci tendenciáknak megfelelően módosulnak. Ezzel kizárható a jelenlegihez hasonló helyzet, amikor 7 év után válik szükségessé a tarifák módosítása, továbbá nem kell tartalékot képezni a tarifában, hisz minden évben aktualizálódik.
Ha a fentiek bekerülnek a rendeletbe, akkor a következő maximált tarifamódosítást tartjuk elfogadhatónak:
Általunk elfogadható taxi tarifák: | ||
TARIFA |
Nappali |
Éjszakai |
Alapdíj |
500 |
500 |
Km díj |
260 |
364 |
Perc díj |
86 |
121 |
Budapest, 2008. június 23.
Dudás Zoltán BKIK VI. Osztály elnökségi tag |
Sipeki József BKIK VI. Osztály Taxis Szakmai Kollégium vezető |
Surányi Attila Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége elnök |