2006.12.12.
A BUDAPEST TAXI ETIKAI SZABÁLYZATA
V. Fellebbezés
VI. A különböző vétségek elévülésének ideje
VII. Hasznos információk
1. számú melléklet A Budapest Taxi gépjármű kategória rendszere
I. Az Etikai Bizottság feladata, felépítése és működése
Az Etikai Bizottság (továbbiakban EB) feladata a Taxis Etikai Kódexben és jelen Etikai Szabályzatban megfogalmazottak szerint az utazóközönség által, a Budapest Taxitól elvárt magas színvonalú szolgáltatáshoz szükséges rend és fegyelem biztosítása, a mindennapi munkavégzés folyamatos ellenőrzése, a szabályok betartása, betartatása és a Kollégák munkájának segítése. Az EB feladatai közé tartozik továbbá az új belépők kiválasztása, felvétele, képzése, vizsgáztatása, munkájuk, beilleszkedésük figyelemmel kísérése, valamint a beérkezett reklamációk kivizsgálása és a vizsgálat eredményéről a megrendelő tájékoztatása. Az EB tagjait, majd a tagok közül az EB vezetőjét a Vezetőség választja.
Az Etikai Bizottság felépítése
EB vezető: egy személyben irányítja az EB működését, felelősséggel tartozik az EB tagok tevékenységéért.
EB tagjai: az EB vezetőjének irányításával az Etikai Szabályzatban foglaltak szerint önállóan végzik tevékenységüket.
Időmérők: tevékenységükkel társadalmi munkában az EB munkáját segítik. Kiválasztásuk során fő szempont, hogy emberileg és szakmailag egyaránt jó példát mutassanak.
Az Etikai Bizottság heti rendszerességgel tartja zárt üléseit.
II. Jogok és kötelezettségek
1. Az Etikai Bizottság tagjainak jogai és kötelezettségei
a) Az EB tagjainak joga van munkájuk során észrevételeikkel segíteni a diszpécsert a gördülékeny és szabályos címkiadásban.
b) Az EB tagjainak joga van a Budapest Taxinál dolgozó gépkocsivezetők szolgáltatásával kapcsolatos teljes körű ellenőrzésre. A jog kiterjed a gépkocsivezető alkoholos befolyásoltságának megállapítására is (alkoholszonda használata)!
c) Az EB tagjainak joga van a szabályok ellen vétőket figyelmeztetni, URH-n keresztül letiltani, vagy indokolt esetben a kollégát EB ülésére berendelni, és súlyos esetekben addig tiltásba helyezni. Amennyiben a fegyelmi tárgyalásra behívott kolléga nem jelenik meg az EB ülésén, úgy automatikusan tiltásba kerül az ügy megtárgyalásáig. Ez a letiltás nem tartozik bele a későbbiekben esetleg kiszabandó büntetésbe. A fenti alól kivétel az igazolt távollét.
d) Az Etikai Bizottságnak joga van a vállalkozó felé a Budapest Taxi által nyújtott szolgáltatások igénybevételének korlátozására, illetve javaslatot tehet a Vezetőségnek, a vállalkozónak nyújtott szolgáltatás megszüntetésére. /kizárás/
e) Az Etikai Bizottságnak joga van a Budapest Taxi Kft.-vel szerződésben álló kollégákkal szemben szankciót alkalmazni.
f) Az EB tagjai kötelesek a tudomásukra jutott szabálytalanságokkal kapcsolatban haladéktalanul intézkedni.
g) Az EB tagjainak kötelessége szóbeli, vagy írásbeli bejelentés alapján vizsgálatot kezdeményezni, és az Etikai Szabályzatnak megfelelő döntést hozni.
h) Az EB köteles a fegyelmi tárgyalásról jegyzőkönyvet készíteni.
i) Az EB vezetője köteles az EB által foganatosított szankciókról személyre lebontott nyilvántartást vezetni.
j) A beérkező panasszal kapcsolatban az EB köteles szóban vagy írásban válaszolni a panaszt tevő megrendelőnek, amennyiben a Megrendelő ezt igényli.
k) Útvonalbemérés esetén útvonal bemérési jegyzőkönyv készítése kötelező!
l) Az EB tagjainak és az időmérőknek kötelessége a fegyelem fenntartása mellett a kollégáknak a napi munkavégzésükhöz szükséges minden segítséget megadni.
m) Az EB vezetője köteles a Vezetőség felé az EB által elvégzett munkáról hetente beszámolni.
n) Az Etikai Bizottságnak tevékenységéről nyilvántartási kötelezettsége van.
2. Időmérők hatásköre és feladatai:
a) A címre érkezés ellenőrzése, ahol késés esetén az időmérő a szabályzatnak megfelelően tiltást kezdeményezhet.
b) Matricák ellenőrzése, hiány vagy szabálytalan elhelyezés esetén bemutatásig tilthat.
c) Rádió plombák ellenőrzése, hiány, vagy sérült plomba esetén bemutatásig tilthat.
d) A gépkocsik esztétikai állapotának és tisztaságának ellenőrzése, szükség esetén mosatni küldhet, és bemutatásig letilthat.
e) Gépkocsivezetők öltözködésének ellenőrzése, szükség esetén a szabályzatnak megfelelően intézkedhet.
f) A taxizáshoz szükséges iratok ellenőrzése. Azok hiánya esetén bemutatásig tiltásba helyezhet.
3. A Budapest Taxival szerződésben álló kollégák jogai és kötelezettségei:
a) Minden kolléga köteles az Etikai Szabályzatot valamint az URH csatornán beolvasott „Általánosokat” ismerni és azokat maradéktalanul betartva napi munkáját a legmagasabb színvonalon végezni.
b) Mindenki köteles a munkavégzés során a lehető legfrissebb tájékoztató-tájékozódó anyagokat használni. (Budapest, Pest Megye térkép, Utcajegyzék, általánosok stb.) Régi, elavult térképhasználatból eredő mulasztás a kollégát terheli! (Hanyag fuvarkezelés)
c) A kollégák kötelesek az EB által végzett feltáró vizsgálatban aktívan részt venni. Az együttműködés megtagadása etikai vétségnek minősül!
d) Minden kolléga köteles a Budapest Taxi által nyilvántartott adataiban történt változást haladéktalanul bejelenteni. Elmulasztása első esetben 3 nap megváltható letiltást eredményez. Ismétlődés esetén nem megváltható vétségként kezelendő!
e) Szerződésbontás után, a kizárt kolléga legkorábban 1 év elteltével kérheti felvételét a Vezetőségtől. Esetleges másodszori kizárás nem évül el, a kolléga többé nem vehető vissza!
f) Minden kollégénak jogában áll az EB határozata ellen a Vezetőséghez írásban fellebbezni.
III. A mindennapi munkavégzés általános szabályai
1. Felségjelek, reklám anyag, kötelező tartozékok
A taxi üzemmódban közlekedő gépkocsinak és vezetőjének meg kell felelnie a Budapest Taxi előírásainak. Taxi üzemmódnak minősül a szabadjelzővel történő közlekedés!
A Budapest taxisok kötelesek taxi üzemmódban közlekedő gépkocsijukon a Budapest Taxi felségjeleit és reklám anyagait az alábbiak szerint viselni:
- Szabadjelző: csak Budapest Taxi szabadjelző használható, melyet a gépkocsi tetején középen, vagy a tető bal első negyedében kell elhelyezni.
- Budapest Taxi matrica: két első ajtó közepén.
- Tükör matrica: mindkét visszapillantó tükörházon.
- Azonosító számok (4 darab): a szabadjelző két oldalán, a hátsó csomagtartó bal oldalán, valamint a műszerfalon jól látható helyen.
- Telefon csík: a gépkocsi hátsó részén középen, jól látható helyen.
- Budapest Taxi ártáblák: műszerfalon, illetve a jobb hátsó ajtó oldalablakán.
- Panaszmatrica: műszerfalon a tarifatábla közvetlen környezetében.
A reklámanyagok elhelyezéséről a Vezetőség esetenként határoz, melyről általános formájában tájékoztatja a Kollégákat. Ezek bármelyikének hiányában, vagy szabálytalan elhelyezése esetén fuvar nem vállalható, illetve az EB letiltást kezdeményezhet. Kivétel: megrendelő kérésére vidéki, vagy esküvői fuvarok esetén, illetve fényezés után külön engedéllyel, melynek időtartamát az EB határozza meg (maximum 2 hét).
A Budapest Taxikon kizárólag a Vezetőség által előírt vagy engedélyezett felségjelek és reklámmatricák helyezhetők el!
A gépkocsiban az alábbi tartozékoknak kell fellelhetőnek lenni: Budapest Taxi számlatömb, cégbélyegző, taxiórához tartalék papírtekercs, váltópénz, aktuális térkép, kitáblázáshoz szükséges kellékek.
2. A gépkocsi és vezetőjének megjelenése
A Budapest Taxi kiemelt figyelmet fordít a gépkocsi megjelenésére, külső és belső tisztaságára. Amennyiben valakinek a taxi gépkocsiján bármilyen sérülés keletkezik, úgy azt köteles haladéktalanul az EB valamely tagja felé jelezni. Az EB tagja, a szemrevételezés után jogosult eldönteni, hogy a kolléga kategóriájában maradva dolgozhat-e, vagy kategóriamódosítás, esetleg a taxi tevékenység felfüggesztése szükséges. A kisebb sérülések – melyek mellett saját, vagy alacsonyabb kategóriában munkavégzés lehetséges - kijavíttatására és javítás utáni bemutatására adható határidő maximum 1 hónap lehet. A bejelentési kötelezettség elmulasztása (sérült autóval történő munkavégzés), vagy a javítás utáni bemutatásra adott határidő be nem tartása azonnali teljes letiltást von maga után. A taxi gépkocsivezetőre az ápoltság legyen jellemző. A személyes higiénia elhanyagolása miatti utas panaszokat az EB kivizsgálja és fokozott tekintettel az esetleges ismétlődésekre egyedileg, dönt. A gépkocsivezető öltözete legyen gondozott, a közízlésnek, az évszaknak és az időjárásnak megfelelő. A lábbeli elől-hátul zárt, vagy pántos cipő. Zokni viselése minden évszakban kötelező. A Budapest Taxinál az „E” kategóriába sorolt autók vezetőinek viselete: hölgy gépkocsivezetők szövetszoknya (nadrág)-blúz, vagy kosztüm, férfiak szövetnadrág, ing, nyakkendő, télen zakó. Különleges fuvarfeladatok esetén az alkalomhoz (pl. temetés esetén sötét öltöny) és a megrendelő kívánságához kell, hogy alkalmazkodjék az öltözet. Szakadt, piszkos, elhanyagolt ruházatban taxizni tilos! Semmilyen időjárási körülmények között nem megengedett: sapka, kucsma, ujjatlan póló, rövidnadrág, jogging, zokni nélkül viselt szandál, papucs és a mezítlábas vezetés. Női vezetőknél hangsúlyt kell fektetni a diszkrét, félreértésre okot nem adó öltözetre.
Amennyiben a taxi gépkocsi tisztasága nem felel meg a Budapest Taxi által elvárt követelményeknek, úgy a hiányosságot észlelő etikás, illetve időmérő a kollégát a gépkocsi lemosatásáig tiltásba helyezheti. A kolléga ilyen esetben csak a kocsi tisztítása után vállalhat fuvart. A tisztítást követően az autót etikásnak, vagy időmérőnek be kell mutatni, aki a tiltást feloldhatja. Azoknak a kollégáknak, akik gépkocsijának külső, vagy belső tisztasága rendszeresen hagy kívánnivalót maga után, az EB előtt kell számot adniuk hanyagságukról.
A taxi gépkocsivezető feleljen meg a jogszabályi feltételeknek, rendelkezzen a taxizáshoz szükséges okmányokkal. Ezek bármelyikének hiánya pótlásig történő letiltást von maga után. A taxi gépkocsivezető kipihenten kezdje munkáját, nem állhat alkohol, vezetési képességre befolyást gyakorló gyógyszer, kábítószer hatása alatt, ezek fogyasztása munkavégzés közben tilos. Alkoholos befolyásoltság és kábítószer hatása alatt történő munkavégzés (fuvarvállalás, fuvarteljesítés) bizonyított esete szerződésbontást von maga után.
A Budapest Taxi alvállalkozói és taxi gépkocsivezetői kötelesek az Etikai Bizottság által szervezett éves gépkocsi szemlén megjelenni.
3. Gépjármű kategóriarendszer
A Budapest Taxinál is - a többi taxi társasághoz hasonlóan - a taxi gépkocsikat egy kategóriarendszer segítségével különböztetjük meg egymástól, melynek alapja a minőség és a kényelem.
„E”kategória: nagy, kényelmes exkluzív légkondicionált taxi gépkocsik, szövetnadrágot, inget, nyakkendőt viselő gépkocsivezetővel
A Budapest Taxi nagy hangsúlyt fektet a minőségi szolgáltatásra ezért az „E” kategória előnyt élvez a szállodák, a repteres valamint a vidéki megrendelések esetében.
„A”kategória: kényelmes újszerű taxi gépkocsik, tiszta rendezett utcai öltözetű gépkocsivezetővel
„B”kategória: átlagos méretű és minőségű taxi gépkocsik, tiszta rendezett utcai öltözetű gépkocsivezetővel
„C”kategória: Kisebb méretű taxi gépkocsik, idősebb kifutó típusok tiszta rendezett utcai öltözetű gépkocsivezetővel (Az EB engedélyével ideiglenesen ebben a kategóriában dolgozhatnak az enyhén sérült gépkocsik)
A gépjárművek részletes listáját és kategóriatáblázatát az Etikai Szabályzat 1. számú melléklete tartalmazza. A táblázatban nem szereplő autókat, illetve az új típusokat az Etikai Bizottság egyedileg kategorizálja ezért vásárlás előtt mindenképpen célszerű előre tájékozódni. A táblázatban szereplő kategória a maximumot jelenti, azaz kívül-belül hibátlan gépkocsira vonatkozik. A kategóriát a gépkocsivezető megjelenése és ápoltsága is befolyásolhatja!
4. URH forgalmazás, éterfegyelem
A forgalmazó (címkiadó) csatornákon adást kezdeményezni csak a diszpécser engedélyével szabad! Engedély nélküli beszédkezdeményezés 2 órás letiltást vonhat maga után. A jelentkezés két kóddal történik, a diszpécser, amennyiben a forgalmazás üteme engedi, szót ad a jelentkező kollégának. Valamennyi kollégával szembeni elvárás, hogy az összes üzemelő URH csatornán kultúráltan, választékosan, és lehetőséghez mérten röviden, lényegre törően forgalmazzon. Ettől eltérő esetben a diszpécser, vagy etikás a kollégát figyelmeztetheti, ismétlődés, vagy súlyosabb éterfegyelem-sértés esetén 2-24 óra nem megváltható letiltással sújthatja.(súlyosabb esetek etikára történő berendelést vonnak maguk után) A forgalmazó csatornán két nyomás nélkül kizárólag a következő szavakkal lehet jelentkezni: „reklama”, „rendelés”, „segítségkérés”, „hármas break”! Adást kezdeményezni ezekben az esetekben is csak a diszpécser engedélyével lehet!
„Reklama”: Ha a kolléga már minden rendelkezésére álló lehetőséget kimerített, és az utas felkutatása mégis eredménytelen maradt, vagy a rendeléssel kapcsolatosan probléma, illetve kérdés merült fel úgy a diszpécser segítségét lehet kérni a kapott cím és név pontos visszaolvasása után. Ez az eljárás követendő abban az esetben is, ha a már elért címet a kolléga – parkolóhely hiányában (körözés), vagy annak keresése céljából – el kívánja hagyni. A diszpécsert az első kör megkezdése előtt kell tájékoztatni arról, hogy a cím közelében nem lehetséges az utasra várakozni. Utcáról történő „Rendelés” esetén törekedni kell a pontos cím meghatározására, lehetőség szerint a megrendelő azonosítását megkönnyítő információ adására. A kollégák által utcáról leadott rendelést minden esetben a diszpécser dobja fel! Lehetőség szerint az ilyen rendeléseknél az érkező autót meg kell várni.
„Segítségkérés” szóval adást indítani az élet- illetve vagyonvédelmi szempontból indokolt, sürgős segítséget igénylő esetekben (súlyos közúti baleset, tűzeset, bűncselekmény észlelése, taxi gépkocsivezető, vagy az utas rosszulléte) szabad. Ilyen adás kezdeményezés után a diszpécser utasításainak betartása közös érdek, és mindenki számára kötelező.
Az olyan segítségkéréseket, amelyekhez nem kell a diszpécser közvetlen segítsége a kollégák lehetőleg önállóan a mobiltelefonjukon intézzék a forgalmazás zavartalanságának biztosítása érdekében. Ingyen hívható segélyvonalak: mentők-104; tűzoltók-105; rendőrség-107; általános segélyhívó-112.
„Hármas break”: (a taxis ellen intézett támadás) esetén minden addig folytatott forgalmazást fel kell függeszteni, és a frekvencia használatát a diszpécser, valamint a segítségre szoruló kolléga rendelkezésére kell bocsátani. Indokolatlan hármas break bemondása etikai vétségnek minősül.
Az éppen szabad (nem forgalmazó) csatorna használatakor is elvárás, hogy mindenki igyekezzék mondandójának választékos, kultúrált, s lehetőség szerint rövid, lényegre törő megfogalmazására. A Budapest Taxi közösségében dolgozó kollégák kapcsolatát jellemezze az egymás munkájának segítésére irányuló törekvés, és ez nyilvánuljon meg az URH csatornákon elhangzó közleményekben is. Ennek szellemében minden beszélgetés között mindig elsőbbséget kell, hogy kapjon a forgalmazó csatornáról a diszpécser által átirányított munkával, segítségkéréssel, vagy hármas breakkel kapcsolatos beszélgetés.
Tilos az összes csatornán a megrendelővel, utassal, a fuvarral, csekkes fizetési móddal, kedvezményes tarifával, vagy a fuvardíj összegével kapcsolatos megjegyzést tenni!
Továbbá szigorúan tilos bármely URH csatornán a jó ízlésbe ütköző kifejezést használni, valakit a származásával, vallásával, bőrszínével, illetve politikai hovatartozásával kapcsolatosan gúnyolni. Tilos a kollégákra nézve leértékelően nyilatkozni, durván lenézően kioktatni. Tilos a diszpécser, vagy más kolléga adása közben, ok nélkül, szándékosan adást kezdeményezni. A forgalmazás során a gépkocsivezető köteles figyelembe venni, hogy adását más gépkocsikban ülő utasok is hallhatják, ezért szigorúan tilos minden olyan adás, mely a Budapest Taxi üzleti érdekeit sérti, vagy külső megítélését veszélyezteti.
Az éterfegyelmi vétségek súlyosságát figyelembe véve a diszpécser, vagy az EB tagja dönthet az azonnali letiltás alkalmazásáról és mértékéről, vagy az EB ülésén történő kivizsgálás és szankcionálás szükségességéről.
Az éterfegyelem témakörében kiszabott büntetés nem váltható meg!
5. Címfelvétel URH rádión keresztül
5.a Azonnali rendelések
A Budapest Taxihoz beérkező rendelések kiadása URH rádión keresztül történik. Az adott cím első feldobása után az jelentkezhet, aki 3 percen belül a címre érkezik. Jelentkező hiányában 5, 10, 15 perccel, illetve időajánlattal folytatja a keresést a diszpécser. Minden címfeldobás után meghatározott idő áll rendelkezésre (időkapu) a címre jelentkezni, maximum két érvényes kóddal. Akinek ennél többször jön ki a kódja (sokat nyom), az egy pontot kap. Aki sokat nyom, „aláindul” vagy időn túl nyom, az kimarad az aktuális címre jelentkezésből, és csak akkor kaphatja meg a címet, ha az adott időintervallumon belül nincs más jelentkező. A címet kapó kolléga a pontos cím elhangzása után 1 adásindítással (visszaigazolás) nyugtázza a vételt. A kollégának a kapott címet és nevet rögzítenie kell, mert címvisszakérdezésért pont jár. A címre érkezésre rendelkezésre álló idő a visszaigazolástól indul. Időajánlattal felvett címet a vállalt időhöz képest maximum 5 perc késéssel lehet szankció nélkül teljesíteni.
A felvett címeket a közlekedési szabályok, betartásával kell megközelíteni, ellenkező esetben etikátlan címfelvételért az EB letiltást alkalmazhat.
Vidéki cím feldobása esetén a mérési pont:
· Budapesttel határos település esetén az adott település fehér táblája
· Budapesttel nem határos település esetén a zöld Pest Megye tábla
Budapesttel határos településekre érkezett megrendelés címének feldobása minden esetben a következő módon történik:
kívánság – időkorláttal, a cím megjelölésével az adott fehér település tábla
(pl.: Nem dohányzó, E kategóriával,– 10 perccel Budaörs, Patkó utca felé a fehér Budaörs tábla). A pontos cím megadásának ebben az esetben a kivezető útvonal megválasztásánál van szerepe.
A Budapesttel határos vidéki cím felvétele esetén, ha a kolléga a céltelepülésen tartózkodik 20 percen belül, egyébként az időmérési pont, vállalt idővel történt „érintése” után 20 percen belül a címre kell érkeznie.
Budapesttel nem határos településekre érkezett megrendelések esetén a mérési pont Budapestről a település felé vezető legrövidebb úton lévő zöld Pest Megye tábla.
Vidéki cím felvétele esetén, a cím felvételét követően a kollégának minden esetben meg kell határozni, hogy melyik mérési pont felől közelíti meg a címet.
Vidéki címmel vagy vidékre irányuló fuvarral kapcsolatban alkalmazandó szankciók minden esetben duplázódnak!
5.b Időszűkítéses cím
Abban az esetben, ha adott időintervallumon belül több kolléga jelentkezik egy címre, és a cím kiadása hagyományos módon nem, vagy csak jelentős időráfordítással lenne lehetséges, úgy a diszpécser joga - harmadik eredménytelen feldobás után pedig kötelessége - az időszűkítéses módszert alkalmazni. Az időszűkítést a diszpécsernek mindig előre kell közölnie! Ilyenkor a hagyományos 3, 5, 10, stb. perces időintervallum helyett a diszpécser által meghatározott időn belül kell a fuvart vállaló kollégának a címre érkeznie. Időszűkítés esetén a sokat nyomó, aláinduló vagy időn túl nyomó jelentkező, csak akkor kaphatja meg a címet, ha a szűkítés előtti intervallumra nincs más jelentkező.
Az időszűkítéses címről való késés esetén a büntetés duplázódik!
5.c Előrendelések
Az előrendelésre jelentkezés szabályai megegyeznek az azonnali rendeléseknél alkalmazottakkal. Aki tiltottként vagy szabálytalanul jelentkezik a címre, csak abban az esetben kaphatja meg a címet, ha az előrendelés idejére nincs más jelentkező.
Több autós előrendelés egy címnek minősül.
Az előrendelés esetén a késés büntetése duplázódik!
5.d Sorban állás szabályai, sorból kiadott címek
A Budapest Taxinál kialakított sorok taxiállomásként működnek. A sorban állókra fuvarkényszer vonatkozik, mely alól kivételt képeznek a Taxis Etikai Kódexben meghatározott esetek, például ételszállítás, állatszállítás, dohányzó, nem dohányzó, valamint gépkocsi indítás-vontatás, sofőrszolgálat, utólagos fuvardíj kifizetés, kivétel, ha az utólagos fizetés a központban történik.
Fuvarkényszer vonatkozik a sor elsőre akkor is, ha a diszpécser időajánlattal sem talál jelentkezőt egy adott címre, mely a sorból tíz percen belül elérhető!
A drosztokra letiltott kolléga nem állhat be! Kivételt képez a János Kórház, valamint az OPNI droszt.
A sor első két helyén kötelező a kocsiban tartózkodni, és a diszpécser szólítására jelentkezni. Amennyiben a sor első a központ hívására saját hibájából harmadik szólításra sem jelentkezik, úgy 24 óra megváltható letiltást kell alkalmazni. Harmadszori szólításra jelentkezni szóban is lehetséges. Etikás, vagy több kolléga egybehangzó állítása szerint, amennyiben a szólítás pillanatában nem volt vehető a központ adása, vagy ha a szólított kolléga jelentkezett ugyan, de az ő adását nem vette a központ, akkor a kolléga mentesül a letiltás alól. A sor elsőként címet felvevő kolléga a visszaigazolás megtörténte után köteles haladéktalanul a címre elindulni, és azt a lehető legrövidebb időn belül elérni. Kivétel, ha olyan előrendelést, esetleg táblázást kapott, ahol a várakozás, illetve a tábla elkészítése a kapott címen előreláthatóan nehézkesen lenne megoldható.
Ilyen esetekben a már nem sor első (elkelt) kolléga, a sorban mögötte állók számára érthető módon jelezni köteles, hogy ő már nem számit sor elsőnek. A reptéren, vagy más helyszíneken (többnyire pályaudvarokon) előrendelést kapó kolléga a várt utas közlekedési eszközének 10 percen túli késését köteles a diszpécsernek jelezni. Ezt követően a diszpécser – esetlegesen az előrendelés idejének módosítására vonatkozó - utasításainak betartása kötelező. Az ilyen esetekben a kollégának nyilatkoznia kell, hogy megvárja-e az utas érkezésének új idejét, de az órát csak a módosított időben indíthatja el.
A drosztról kiadott címen való megégés esetén, a megégett kolléga a sor elejére visszaállhat!
A sor elsőként címet kapó kollégával szemben elvárás, hogy a címre maximum 10 percen belül érkezzen meg. Amennyiben ebben bármilyen körülmény akadályozza, úgy azt köteles a diszpécsernek a visszaigazolástól számított 10 percen belül jelezni.
Amennyiben valamely kolléga saját hibájául felróható hanyagsága következtében késik a sorból felvett címről, úgy a címről késés esetén alkalmazandó szabályok szerint kell eljárni.
Az utasokat a várakozó taxi gépkocsik sorrendjében kell elszállítani (a sor elejére kell küldeni), kivéve, ha az utas nem a sorrendben az első, hanem a sorban hátrább álló taxit választja. Ebben az esetben a választott gépkocsi vezetőjének tájékoztatnia kell a sorelsőt az utas döntéséről. Az ott várakozó többi taxi vezetőjének a választásról nem szabad rosszalló véleményt nyilvánítania. Taxiállomáson taxi gépkocsi csak fuvarkész állapotban tartózkodhat. Tilos a fuvarok között válogatni az útvonal hossza, vagy más szempontok alapján. A gépkocsivezető által kezdeményezett utas társítás nem megengedett. A sorba elsőként beállóra bejelentkezési, a sort utolsóként elhagyóra pedig kijelentkezési kötelezettség vonatkozik.
6. Címre érkezés szabályai, mérési pontok fogalma, kapcsolatfelvétel
A felvett címre, vagy mérési pontra a gépkocsivezetőnek az általa vállalt időn belül „fuvarkész állapotban” kell megérkeznie, illetve - a cím előtti parkolási lehetőség hiányában – a cím előtt el kell haladnia. Ezt követően, miután taxi gépkocsijával a közlekedés biztonságának veszélyeztetése nélkül le tudott parkolni, azonnal meg kell kezdenie az utas keresését. A diszpécserközpont által kiközvetített fuvart felvevő kollégát a visszaigazolás időpontjától kezdődően – alapos és elfogadható indok hiányában, illetve a fuvarmegtagadás jogszerű eseteit kivéve, szerződéskötési kötelezettség terheli melynek értelmében a diszpécser engedélye nélkül a felvett címet elhagyni nem szabad.
Etikátlan címfelvételnek minősül, ha a kolléga csak a közlekedési szabályok megsértésével tudja betartani az általa vállat címre érkezési időt.
Engedély nélküli cím elhagyás valamint az etikátlan címfelvétel EB behívót von maga után!
Mérési pont az a hely, amit a diszpécser az adott cím kiadásakor megjelölt (kerület, utcanév, házszám, sorompó, település tábla, Pest Megye tábla, stb).
Abban az esetben, ha a kiadott cím kapuval, vagy sorompóval ellátott bejárattal rendelkezik, úgy ez a bejárat (sorompó) tekintendő a mérési pontnak.
Pl.: Csillebérci tábor, Árnyas úti lakópark, Margitsziget, Budai Vár
Szállodáknál, illetve egyéb, vendéglátóipari helyiségeknél, bevásárlóközpontoknál – ha a diszpécser másként nem határozza meg – a főbejárat tekintendő a mérési pontnak.
Fuvarkésznek akkor tekinthető a taxi gépkocsi és vezetője, ha a gépkocsi külső-belső tisztasága valamint a gépkocsivezető öltözete megfelel a Budapest Taxinál meghatározott követelményeknek, és a taxióra szabadjelzést mutat.
7. Óraindítás szabályai
Azonnali rendelés esetén az utassal történő kapcsolatfelvétel után 5 perc elteltével indítható a taxióra. Amennyiben a kapcsolatfelvétel nem lehetséges, úgy a vállalt címre érkezést követő 5 perc elteltével indítható a taxióra. Abban az esetben, ha az utas kifejezett kérése, hogy a taxis ne csengessen, úgy kell tekinteni, mintha a címre érkezés pillanatában fel tudta volna venni a kapcsolatot a kolléga az utassal. Előrendelés esetén az előrendelés időpontjában kell a taxiórát indítani.
A taxiórának mindig a pontos időt kell mutatnia. Maximális eltérés +/- 5 perc lehet, kivéve az egyes taxióra típusoknál a tavaszi, őszi idő átálláskor meglévő 1 órás különbséget. Tekintettel arra, hogy a taxióra által mutatott idő, előrendeléseknél, vitás esetben fontos adat lehet, a pontatlanságából eredő károkat, a taxiórát üzemeltető kollégának kell viselnie.
8. Tarifák használata
Az aktuális tarifák használatát a Tarifa alkalmazási tájékoztató tartalmazza, mely az Etikai Szabályzat 2. számú melléklete.
9. Megrendelővel, utassal szembeni magatartás
A megrendelővel, illetve az utassal szembeni viselkedésünket az általános elvárásokon túl, fokozott udvariasság és választékosság kell, hogy jellemezze! A taxi gépkocsivezetőnek az utassal szemben feltétlenül udvarias és segítőkész magatartást kell tanúsítania, különösen a beteg, mozgáskorlátozott, idős, vagy kisgyermekkel utazó személyek esetén. A taxi gépkocsivezető köteles az utasnak segítséget nyújtani a be- és kiszállásnál.
Az utas - a Taxis Etikai Kódexben foglaltak szerint - külön díj felszámítása nélkül kézipoggyászt vihet magával. A poggyászszállítás megtagadható olyan tárgy esetében, melynek szállítását jogszabály, vagy hatóság tiltja, tömegénél vagy méreténél fogva szállításra alkalmatlannak minősül, lőfegyver, vagy bármely más, támadásra és sérülés okozására alkalmas eszköz esetében (kivéve az erre engedéllyel rendelkezőket), illetve ha a poggyász a gépkocsit beszennyezheti, vagy megrongálhatja. A taxi gépkocsivezető a Taxis Etikai Kódexben foglaltak szerint köteles az utas csomagjait a csomagtartóba elhelyezni. A taxi szolgáltatás fuvardíja a csomagok gépkocsi mellől a csomagtérbe történő bepakolását, illetve a fuvar végeztével a csomagtérből a taxi mellé történő kirakodását foglalja magában. A taxi gépkocsivezető ezen túl terjedő segítségének igénybe vétele az utas részéről minden esetben külön megállapodás alapján történhet.
A taxi utasterébe bevitt kézi poggyász őrzése az utas kötelessége. A gépkocsi utasterében nem szabad elhelyezni olyan csomagot, tárgyat, mely a gépkocsi belsejét megrongálhatja, beszennyezheti, vagy a gépkocsivezető bármely irányban való kilátását zavarja, illetve elhelyezése egyéb okból balesetveszélyes. A fuvar végeztével a taxi gépkocsivezető köteles az utasnak lehetőséget biztosítani arra, hogy a gépkocsi csomagtartójába történő bepillantással csomagjainak hiánytalanságáról meggyőződhessen.
Az utassal beszélgetést kezdeményezni, erőltetni nem illendő! A kialakult társalgásban a gépkocsivezető a megfelelő hangnemben, bizalmaskodás és tolakodás nélkül, az utas hangulatához alkalmazkodva vehet részt, amennyiben az a vezetésben nem zavarja. Műsorszóró rádiót, magnót és televíziót csak az utas előzetes beleegyezésével szabad működtetni. Az URH rádión az utas által hallhatóan csak szolgálati közlemények adhatók. Az utas személyére, illetve úti céljára vonatkozó információkat- kivéve a várható, vagy a bekövetkezett támadást - közölni tilos. A taxi gépkocsivezető az utas kívánságára sem köteles az URH rádiót kikapcsolni, annak lehalkítása a gépkocsivezető által hallható mértékig azonban kötelező. Rádiótelefonon hívást kezdeményezni az utas jelenlétében csak nagyon fontos esetben az ide vonatkozó KRESZ szabályok betartásával szabad. A bejövő hívás fogadása után a beszélgetést a lehető legrövidebb időn belül be kell fejezni. A taxi gépkocsivezető dohányzása esetén köteles előzetesen az utas engedélyét kérni. Tilos rágyújtani gyermekkel utazó, vagy beteg utas jelenlétében. Amennyiben a taxi gépkocsivezető nem szeretné, hogy az utas dohányozzon, az erre utaló udvarias felkérést elhelyezheti az utas által látható helyeken. A Budapest Taxi gépkocsivezetői a gépkocsi szemlén nyilatkozhatnak arról, hogy „dohányzó” vagy „nem dohányzó” taxiként végzik szolgáltatásukat. Címre jelentkezni, csak a besorolásnak megfelelően lehet, kivétel ha a diszpécser nem talál mást és az igénytől való eltérést a megrendelővel egyeztette.
Az utastól beszállás után, de még a fuvar megkezdése előtt meg kell kérdezni az úti célt. Ennek ismeretében és a forgalmi viszonyok függvényében a legrövidebb, illetve a viteldíjkímélés szempontjából legcélszerűbb útvonalat kell választani, majd ismertetni kell az utassal a gépkocsivezető által optimálisnak tartott útvonalat. A forgalmi dugókra és egyéb, az útvonal megválasztása szempontjából lényeges akadályokra az utas figyelmét minden esetben fel kell hívni. Közel egyenértékű választható útvonalak esetén az utas döntését kell kérni. Ezt követően az utas által elfogadott, vagy kért útvonalon kell a fuvart lebonyolítani. Ezzel ellentétes bármely esetben téves útvonalválasztás valósulhat meg. A taxi gépkocsivezető nem köteles a fuvart teljesíteni olyan útvonalon, melyet veszélyesnek tart, vagy a gépkocsi állagát veszélyezteti. A nem fizető, vagy garázda utasokkal szemben tartózkodni kell a jogos önvédelmet meghaladó reagálásoktól. Az önbíráskodás semmilyen körülmények között nem indokolt. A taxi gépkocsivezető vezetési stílusát jellemezze a KRESZ szabályok maradéktalan betartása, a deffenzív vezetési elv. A forgalomban való részvétele ne keltsen félelmet az utasban. Legyen határozott, de mellőzze a durvaságot és az erőszakot. A Budapest Taxi felségjeleit viselő gépkocsi a forgalomban a Budapest Taxit képviseli, ezért különösen fontos, hogy a taxi gépkocsivezető kerülje a közlekedés többi résztvevőjével a konfliktushelyzetek kialakulását.
10. A fuvardíj kifizetése, számlaadás
A fuvar akkor tekinthető befejezettnek, ha az utast a taxi gépkocsivezető az utas által megjelölt helyre szállította, az utas a csomagjait hiánytalanul átvette, és a fuvardíjat kiegyenlítette. A fuvardíj kiegyenlítése történhet:
· készpénzben,
· a Budapest Taxinál rendszeresített Utazási Utalvánnyal, melynek bármilyen névértékű példánya készpénzt helyettesít!
· hitelkártyával az ennek elfogadására alkalmas taxi gépkocsikban,
· „elismervény taxifuvar teljesítéséről” nyomtatvány (ún. taxi csekk) kitöltésével
· utólagos kifizetéssel a Budapest Taxi pénztárában, vagy meghatározott térítés ellenében a megrendelőnél.
Az esetleges utas panaszok korrekt kivizsgálása érdekében kötelező a taxióra által kiadott és az utasok által hátrahagyott nyugtákat 15 napig megőrizni.
A készpénzben, az Utazási Utalvánnyal, illetve a hitelkártyával történő fizetés esetén a taxi gépkocsivezető köteles az utas kérésére a fuvardíj összegéről készpénzfizetési számlát adni.
A Budapest Taxi által kiközvetített fuvarok teljesítése során, számla kibocsátása esetén kizárólag a Budapest Taxinál rendszeresített, sorszám szerint nyilvántartott, kétpéldányos készpénzfizetési számlatömb használható! A számla hiánytalan, helyes adatokkal történő kitöltése a taxi gépkocsivezető felelőssége. A szabálytalanul, illetőleg hiányosan, olvashatatlanul kitöltött számlát a pénztár nem fogadja el és reklamáció esetén az EB a számlát kibocsátó taxissal szemben szabálytalan számlaadás vétsége miatt eljárást kezdeményez. Az Utazási Utalványt a Budapest Taxi pénztárában történő beváltása előtt minden gépkocsivezető köteles lepecsételni, URH számát ráírni és aláírni.
Az „elismervénnyel” (taxi csekkel) történő fizetés esetén az utas kérésére a taxi gépkocsivezető köteles az elismervényt kitölteni. Ebben az esetben az utast az „elismervény” kitöltése után udvariasan meg kell kérni arra, hogy aláírásával igazolja a fuvardíj összegét. Az „elismervény” a Budapest Taxi pénztárában a gépkocsivezető által kitöltött, és lebélyegzett készpénzfizetési számla leadásával egyidejűleg váltható be. A számla „vevő neve” rovatába a Budapest Taxit kell beírni kivéve a más taxi társaságoktól kapott csekkes rendeléseket, ahol a megrendelő cég részére kell a számlát kiállítani! A pénztárban beváltott elismervényekre és számlákra minden esetben rá kell írni az útvonalat! Nagyobb címletű készpénz bankjegyek felváltása a taxis feladata. Olyan esetben, amikor megfelelő mennyiségű váltópénz hiányában ez problémát jelent, a gépkocsivezetővel szembeni elvárás az, hogy a helyzetet megfelelő módon kezelve, az utasnak lehetőleg a legkevesebb kellemetlenséget okozva többletköltség felszámítása nélkül oldja meg a problémát. Ilyen esetben - miközben a taxis minden igyekezetével azon fáradozik, hogy a helyzetet megfelelő módon kezelje - lehetőség van az utas figyelmét udvariasan felhívni arra, hogy a jövőben a rendelés telefonon történő leadásakor, vagy még a fuvar megkezdése előtt szíveskedjék jelezni, ha nagyobb címletű bankjeggyel óhajt fizetni. Az ilyen témájú figyelem felhívás soha nem lehet kioktató, nyegle stílusban megfogalmazott, ellenkező esetben – amennyiben panasz érkezik - utassal szembeni etikátlan magatartás miatt az EB eljárást kezdeményez a kollégával szemben.
11. Talált tárgy kezelésének szabályai
Amennyiben a gépkocsivezető az utas távozása után a taxi gépkocsiban valamilyen tárgyat, vagy értéket talál, úgy azonnal értesítenie kell a diszpécserközpontot. A taxi gépkocsivezető a kocsijában felejtett tárgy megtalálásának pillanatában a talált tárgy felelős őrzőjévé válik, a Polgári Törvénykönyv vonatkozó rendelkezései alapján. A csomagtartóban maradt tárgya(ka)t a gépkocsivezető köteles az utasnak külön költség felszámítása nélkül haladéktalanul visszajuttatni.
Az utas által az utastérben felejtett tárgya(ka)t a gépkocsivezető a felmerülő költségekkel kapcsolatos előzetes megegyezést követően szolgáltatja vissza.
Nagyobb értékű talált tárgy visszaszolgáltatása alkalmával célszerű tanúk jelenlétéhez ragaszkodni, vagy az utassal írásban rögzíteni a tárgy visszajuttatásának tényét.
12. Kollégákkal szembeni magatartás
A Budapest Taxinál dolgozó kollégáknak a többi taxi gépkocsivezetővel szemben együttműködő, segítőkész és udvarias magatartást kell tanúsítaniuk. Feltétlenül szükséges, hogy a taxi gépkocsivezető a vélt, vagy valódi sérelem esetén is tartózkodjon a durva szóváltástól, esetleg tettlegességtől. Az EB és az időmérők ellenőrzési tevékenységének akadályozása a legsúlyosabb vétségnek minősül. Egyik taxi gépkocsivezető a másik taxi gépkocsivezetőt nem korlátozhatja munkavégzésében, taxiállomásról nem küldheti el.
Szigorúan tilos:
· taxiállomást kisajátítani, nem rendeltetés szerint használni,
· agresszivitással, erőszakkal fellépni másik taxi gépkocsivezetővel szemben,
· az utasok jelenlétében történő vita, rendreutasítás, kioktató hangnem használata,
· tisztességtelenül alacsony árajánlatot tenni a másik taxis kárára.
Fentieken kívül még tilos minden olyan megnyilvánulás, vagy cselekedet, mely a többi kolléga sérelmére, kárára történik.
IV. Az EB szankcionálási rendje, a különböző vétségek minősítései és ezek szankciói
Jelen Szabályzat az elkövetett vétségeket fajsúlyuk és típusuk szerint 4 kategóriába sorolja:
- Hibapontot „érő” kisebb vétségek (Lásd Pontrendszer)
- Megváltható vétségek
- Nem megváltható vétségek (Tiltottként időajánlatos címfeldobásra jelentkezhet)
- Etikai vétségek (Teljes tiltás, címet egyáltalán nem kaphat)
Pontrendszer
A Budapest Taxinál működő pontrendszer célja a gördülékeny URH forgalmazás biztosítása. A rendszerben 00 és 24 óra között (1nap), maximum 2 pont kapható következmény nélkül. A 3. pont beírásakor, a rendszer automatikusan 24 órára teljes tiltásba helyezi a pontot kapót, a pont beírásának pillanatától (időajánlattal sem kaphat címet). Ha csak 1 vagy 2 pontot gyűjtött össze valaki éjfélig, akkor 00 órakor újra tiszta lappal indul. A második pont „megszerzésekor” a diszpécser minden esetben közli ezt, így fokozott figyelemmel elkerülhető a 3. pont begyűjtése.
Pont jár a következőkért:
· visszakérdezés, címegyeztetés - kivétel: vásárlás, ügyintézés, összetett cím (Címegyeztetésnek minősül a jól visszamondott cím is. A „majd visszakérdezem” nem mentesít a pont alól, hiszen a cél az, hogy ne tartsa fel a diszpécsert a visszakérdező, címet visszamondó. Visszaigazoláskor természetesen kérhető a cím elismétlése.)
· 2-nél több nyomás címre jelentkezéskor (Pontot kap, a címet csak akkor kaphatja meg, ha az adott feldobáskor nincs más jelentkező rajta kívül.)
· belekapás (visszaigazolással egyidejű címvisszaadás)
· feltételek nem teljesítése (kategória, combi, egyterű, dohányzó, nem dohányzó, stb.)
· tiltottként - másodállásúként hétköznap - belenyomás a 3, 5, 10, 15 perces feldobásba
Megválthatóság esetén a kiszabott büntetési tétel egy összegben fizetendő. A befizetés határideje: következő pénztári nap. Késésnél az egy hetet meghaladó tiltás esetén a kollégát EB ülésre be kell rendelni, a tiltás addig felfüggesztésre kerül. A diszpécser által kezdeményezett letiltás esetén a diszpécser kérdésére (fizeted, vagy ülöd, vagy EB ülésre befáradsz?) a letiltott kolléga köteles választ adni. A letiltás megváltásával kapcsolatos szándéknyilatkozat később nem módosítható. Amennyiben valaki a letiltás megváltása mellett dönt, és a büntetést a soron következő pénztári napon nem fizeti be a Budapest Taxi pénztárába, etikai tiltásba kerül mindaddig, amíg a letiltás összegének kétszeresét be nem fizeti. A szankciókkal kapcsolatos felfüggesztések bármilyen variációja (a büntetés egy részének, vagy teljes egészének felfüggesztése) lehetséges. Amennyiben az EB a büntetés egy részének, vagy teljes egészének felfüggesztéséről rendelkezett, úgy azt EB határozatban rögzíteni kell, hogy a felfüggesztett szankció milyen esetben lép életbe, és milyen időszakra vonatkozik.
Jelen Szabályzat a mindennapi munkavégzés során a kollégák által elkövethető hibákat és a különböző vétségek szankcióit az alábbi témakörökben tárgyalja:
1. A taxi gépkocsi és a taxi gépkocsivezető megjelenése
2. URH forgalmazás, éterfegyelem
3. Megrendelővel, illetve utassal szembeni magatartás
4. Kollégákkal szembeni magatartás
1. A taxi gépkocsi és a taxi gépkocsivezető megjelenése
Az Etikai Szabályzat III./1. és 2. pontjában leírt szabályok megsértése esetén az EB által alkalmazott szankció a szóbeli figyelmeztetéstől az EB ülésre berendelésig terjedhet. A taxi gépkocsi vagy a taxi gépkocsivezető megjelenésével kapcsolatos hiányosságok sorozatos ismétlődése esetén a Budapest Taxi megítélésének veszélyeztetése, kiemelt kategóriás fuvarra nem megfelelő öltözetben történő jelentkezés általi jogosulatlan fuvarszerzés esetén kollégákkal szembeni etikátlan magatartás miatt az EB a vétkes kollégával szemben eljárást kezdeményez.
2. URH forgalmazás, éterfegyelem
Jelen Szabályzat III./4. pontjában leírt szabályok megsértése esetén az éterfegyelmi vétség súlyosságát figyelembe véve a diszpécser, az EB tagja, vagy a Vezetőség tagja a kollégát figyelmeztetheti, illetve dönthet az azonnali letiltás alkalmazásáról és mértékéről, vagy az EB ülésén történő kivizsgálás és szankcionálás szükségességéről. A diszpécser, etikás kolléga, vagy a Vezetőségi tag által az URH csatornán kezdeményezett azonnali letiltás 2 órától 24 óráig terjedhet. Az éterfegyelem témakörében kiszabott büntetés nem váltható meg és a büntetés kiegészülhet az EB által meghatározott frekvenciák használatának korlátozásával.
3. Rendeléssel, illetve megrendelővel kapcsolatos vétségek
a) Etikátlan magatartás
Jelen Szabályzat III. pontjában leírt viselkedési, magatartási normáktól való eltérés miatti utas panaszokat az EB kivizsgálja és minden esetben az összes körülmény figyelembe vételével egyedileg dönt.
b) Szabálytalan poggyászkezelés
Az utas poggyászának, illetve az ügyintézés alkalmával a gépkocsivezetőre bízott küldemény szabálytalan be- vagy kipakolásából, vagy a gépkocsivezető hibájául felróható hanyagság következtében bekövetkező káreseményekért a gépkocsivezető a felelős.
Az e témakörbe tartozó vétségek esetében az EB az összes körülmény figyelembevételével egyedileg dönt.
c) Túlkövetelés
- Az óraindítás szabályainak megsértéséből adódó túlkövetelés esetén első esetben a kártérítési kötelezettség mellett a megváltható vétségek kategóriájába tartozik, 1 éven belüli ismétlődés esetén pedig az EB egyedileg bírálja el.
- A szabálytalan tarifa alkalmazásából adódó túlkövetelés alatt azt értjük, amikor a taxi gépkocsivezető - figyelmetlensége miatt - nem a megfelelő tarifát alkalmazva teljesít fuvart. Ebben az esetben a kártérítési kötelezettség mellett az EB az összes körülmény figyelembevételével egyedileg dönt.
- Téves útvonalválasztás útján megvalósuló túlkövetelés büntetési tétele a kártérítési kötelezettség megállapítása mellett a túlkövetelés mértékének megfelelően kerül meghatározásra és minden esetben helyismereti oktatással egészül ki. Téves útvonal választás miatti utas panasz kivizsgálása során az EB az eljárás alá vont kollégát a Budapest Taxinál rendszeresített helyismereti tesztlap kitöltésére kötelezheti, ennek eredményétől függően szakmai továbbképzés keretén belül további intézkedések foganatosíthatók. (Pl. heti rendszerességgel megtartott helyismereti oktatás, melyen a részvétel kötelezővé tehető)
- Téves árajánlatból adódó túlkövetelés a megbecsült és a tényleges fuvardíj közötti különbség mértékétől függően lehet megváltható vagy nem megváltható vétség. A gépkocsivezető 30%-os eltérés esetén már köteles kezdeményezni a különbözet visszafizetését. Ez esetben az EB nem alkalmaz szankciót.
- Fuvaron kívüli tevékenység díjával kapcsolatos megegyezésnek minden esetben a taxi fuvarhoz nem tartozó szolgáltatás megkezdése előtt kell létrejönnie. Megegyezés hiányában a plusz szolgáltatás elvégzése után a taxi gépkocsivezető a fuvardíjon kívüli követeléssel nem állhat elő.
- A taxióra fuvar közbeni műszaki hibájából adódó túlkövetelés esetén a fuvardíjjal kapcsolatban az utassal szóbeli megegyezést kell kezdeményezni és a pontos útvonal feltüntetése mellett, számlát kell adni. Amennyiben a fizetendő összeg miatt vita alakul ki, akkor mindenképpen az utas javára kell dönteni, illetve az utas által felajánlott összeget kell elfogadni. A fuvar befejezése után további munkavégzés nem megengedett, a kolléga köteles a taxiórát haladéktalanul megjavíttatni. Fentiektől eltérő magatartás esetén az EB egyedileg dönt az alkalmazandó szankcióról.
- Szándékos túlkövetelésről abban az esetben beszélünk, amikor a szabálytalan, magasabb díjszabás alkalmazása nem a taxi gépkocsivezető figyelmetlensége, hanem szándékos, az utas megkárosítására törekvő, rosszhiszemű magatartása (pl. a viteldíjjelző készülék szabályos működésének - utólag beépített külső eszközzel elért – befolyásolása) következtében valósul meg.
Szándékos túlkövetelés bizonyított esetében a szankció szerződésbontás.
d) Szabálytalan számlaadás, hibás illetve hiányos számla kibocsátás
Jelen Szabályzat III./10. pontjában leírtak megsértése esetén az EB a számlaadással kapcsolatos szabályok megsértőivel szemben eljárást kezdeményez, és az okozott kár mértékétől függően dönt.
e) Fuvarhalmozás
Fuvarhalmozásnak tekintjük, és a megrendelővel, illetve utassal szembeni etikátlan magatartásnak minősítjük a taxi gépkocsivezető által kezdeményezett utas társítást, valamint azt az esetet, amikor valamely kolléga ügyintézéses fuvar közben más fuvart is elvállal. Kivétel a diszpécser engedélyével összekapcsolt fuvarfeladatok teljesítése. Ebben az esetben a kártérítési kötelezettség mellett az EB az összes körülmény figyelembevételével egyedileg dönt.
f) Utas tévesztés
A diszpécserközponttól kapott címre érkezést követően az utazni kívánó utas jelentkezésekor a taxi gépkocsivezető a kapott név alapján köteles azonosítani az utast. Ennek megtörténte után kezdhető meg a fuvar. Abban az esetben, amikor a rendelés recepción, vendéglátók esetében a felszolgálón keresztül érkezett, úgy a címet felvevő kolléga köteles a recepción, illetve a vendéglátóhely személyzeténél jelentkezni, és az utast (vendéget) keresni. Ha a kolléga taxijába beszállni kívánó utas a kapott névtől eltérő néven jelentkezik, úgy a fuvar a diszpécserrel történő egyeztetés után, a diszpécser engedélyével kezdhető meg. Fentiek elmulasztása esetén utas tévesztés valósulhat meg, melynek büntetési tétele azonnali rendelésnél 3 nap, előrendelésnél történt utas tévesztés esetén 6 nap megváltható letiltás.
g) Címvisszaadás
Címvisszaadásnak nevezzük, amikor a kolléga a diszpécsertől kapott címet a visszaigazolás után de még a vállalt időn belül adja vissza. A szankció azonnali rendelés esetén 1 nap, előrendelés, vidéki-, illetve időszűkítéses rendelés esetén 2 nap megváltható letiltás. Címcserére kizárólag abban az esetben van mód, ha a cserével elősegítjük a megrendelők gyorsabb kiszolgálását. Amennyiben a címvisszaadás a vállalt időn túl történik késésnek minősül és a késésre vonatkozó szankciók érvényesek.
h) Címtévesztés
Címtévesztésnek nevezzük, amikor a kolléga a diszpécsertől kapott cím, vagy mérési pont helyett máshová érkezik, illetve – abban a hitben, hogy helyes címre érkezett - máshol várja az utast.
Azonnali rendelésnél, ha a címtévesztés ténye a kolléga által vállalt időintervallumon belül derül ki, és a kolléga vállalja, hogy az eredetileg vállalt időintervallumon belül korrigálja hibáját, cím visszakérdezés miatt pontot kap és teljesítheti a fuvart. Ha a címtévesztésre a kolléga által vállalt idő letelte után derül fény, úgy a címtévesztésért járó büntetési tétel 3 nap megváltható letiltás.
Előrendelés esetén, amennyiben az előrendelés ideje előtt derül fény a címtévesztésre, de a megrendelő időben kap autót, úgy az azonnali rendelésen történő címtévesztésre vonatkozó szabályok szerint kell eljárni. Abban az esetben, ha az előrendelés idejének lejárta után derül fény a címtévesztésre a szankció 6 nap megváltható letiltás.
Sorból kapott azonnali címmel kapcsolatos címtévesztés esetén, ha a kolléga helyes címet a címkiadásától számított 10 percen belül eléri, pontot kap és teljesítheti a fuvart, ha ez nem lehetséges, akkor a címtévesztésért járó büntetési tétel 3 nap megváltható letiltás.
Sorból kapott előrendelésnél címtévesztés esetén, ha a kolléga az előrendelés idejét nem sértve korrigálni tudja hibáját, úgy pontot kap, és a fuvart teljesítheti. Ha a korrekció csak az előrendelés idejét sértve valósítható meg, a szankció 6 nap megváltható letiltás.
i) Engedély nélküli címelhagyás
A diszpécser engedélye nélküli cím elhagyás fuvarmegtagadásnak minősül, szankcióját az EB az összes körülmény figyelembe vételével határozza meg.
j) Hanyag fuvarkezelés
Nem kellő körültekintéssel történő fuvarfelvétel, illetve fuvarteljesítés, mely esetben az EB az összes körülmény figyelembevételével egyedileg dönt.
k) Talált tárgy kezelés szabályainak megsértése
A taxi gépkocsiban felejtett tárgyak kezelésére vonatkozó szabályok megsértése az első esetben könnyű megváltható vétség, ismétlődés esetén az elbírálás szigorodik.
4. Kollégákkal szembeni vétségek
a) Késés
Ha valamely kolléga a diszpécser által meghatározott címet, vagy mérési pontot az általa vállalt időn belül nem éri el, és a címre vagy mérési pontra az általa vállalt idő letelte után érkezik, továbbá ha a címet az általa vállalt idő letelte után adja vissza, késésnek minősül.
Azonnali rendelésnél minden megkezdett perc késés, 1 nap letiltással jár. Vidéki cím, vagy vidékre (külföldre) irányuló fuvar felvétele után a diszpécser által meghatározott mérési pont vállalt időn túli elérése, továbbá időszűkítéses címről valamint előrendelésről késés esetén az azonnali rendelésekről történő késés esetén alkalmazott szankció duplája jár.
A címre érkezések ellenőrzésekor a mérést végzőnek a címen kell várnia az ellenőrzött kollégát, vagy egyszerre kell érkezniük. Az időmérőknek - ha késés miatt letiltást kezdeményeznek - minden esetben be kell mutatniuk a stoppert (Kivéve: Pest megye tábla ill. ha az utas már kint áll). Az EB tagjainak lehetősége van, látótávolságon belül, tiltást alkalmazni, stopper bemutatása nélkül.
b) Sorban állás szabályainak megsértése
A ki- és bejelentkezési kötelezettség elmulasztása 1 nap megváltható tiltást von maga után, egyéb esetekben az EB az összes körülmény figyelembe vételével egyedileg dönt.
c) Fuvar kisajátítás (fuvar lenyúlás)
1. Csekkes fuvar kisajátítás
Minden olyan rendelésre, melynek fuvardíjának kifizetése a Budapest Taxi pénztárában történik, csak a diszpécserközpont által küldhető autó. Csekkes és aláírásos fuvar teljesítésekor a kolléga a fuvar végeztével, illetve a fuvar teljesítésétől számított 24 órán belül köteles a diszpécsernek a csekk, illetve a számla sorszámát bediktálni. Amennyiben valaki ezt elmulasztja, vagy ha az EB bizonyítja, hogy a fuvar teljesítése a kolléga és az utas megegyezése (előzetes megbeszélése) alapján történt, úgy fuvar kisajátítás vétsége miatt kell a kollégával szemben eljárást kezdeményezni, kivéve ha a cég a kolléga közreműködése útján lett a Budapest Taxi szerződéses partnere és ez a tény a szerződésben rögzítve van. Amennyiben szándékos ár aláígérés történik a fuvar megszerzése érdekében, úgy azt is fuvarlenyúlásnak kell minősíteni.
A fenti esetekben a szankció szerződésbontás!
2. Nem csekkes fuvar kisajátítás
Minden olyan rendelést, amely rendszeresen a Budapest Taxi központján keresztül kerül kiadásra Budapest Taxis fuvarnak kell tekinteni. Amennyiben ilyen cím eltűnik a rendelői állományból és azt az eltűnése után bizonyítottan kolléga viszi, illetve diszponál felette, fuvarlenyúlásnak kell tekinteni.
Bizonyítottnak kell tekinteni azokat az eseteket, amikor a rendszeres megrendelés nem érkezik be a központba, de abban az időpontban a címen kolléga jelenik meg és viszi a megrendelőt személyes megbeszélésük alapján.
Ebben az esetben is a szankció szerződésbontás!
d) Kollégákkal szembeni etikátlan magatartás
Jelen Szabályzat III./12. pontjában leírtak megsértése esetén az EB minden esetben etikai tiltást alkalmaz.
e) Diszpécser félrevezetése
Amennyiben valaki az URH forgalmazás során a diszpécsert bármilyen okból szándékosan félrevezeti, vagy megtéveszti, illetve a diszpécser kérdésére válaszolva valótlanságot állít, úgy etikátlan magatartás témakörében etikai vétséget követ el. Az eset kivizsgálása során az EB súlyosbító körülményként veszi figyelembe, ha a diszpécser félrevezetése az adott kolléga, vagy más taxis által elkövetett vétség eltitkolására irányul. Az EB által alkalmazott szankció minden esetben etikai tiltás.
f) Fuvarlopás
Fuvarlopásnak nevezzük, amikor valamely kolléga a Központ által másnak kiadott rendelést bizonyíthatóan, szándékosan elviszi, továbbá világító szabadjelzővel szabályosan közlekedő másik Budapest Taxist megelőzve utast vesz fel, vagy ilyen módon a Budapest Taxi által üzemeltetett sorban a megelőzött kolléga elé kerül, valamint több autós rendelés esetén hosszabb fuvar, vagy egyéb módon megvalósuló, a másik, illetve a többi kolléga kárára váló anyagi haszonszerzés reményében megvalósított szándékos utas csere történik.
A bizonyított szándékos fuvarlopás szerződésbontást von maga után.
g) Tettlegesség
A munkavégzés közben elkövetett tettlegesség a legsúlyosabb etikai vétségek közé tartozik.
h) URH berendezésekkel kapcsolatos szabályok, a különböző vétségek szankciói
A Budapest Taxinál a Frekvencia Gazdálkodási Intézet engedélye alapján, a Vezetőség által meghatározott típusú, gyári számmal ellátott URH készülékek üzemeltethetők.
Megengedett legnagyobb teljesítmény 10 watt!
A megengedett legnagyobb teljesítmény felett az EB a következő szankciókat alkalmazza:
· 14 – 20 watt között nem megváltható etikai vétségek közé sorolandó, ismétlődés esetén szerződésbontás
· 20 watt felett szerződésbontás
Az antennakábelnek folyamatosnak kell lennie az URH készüléktől az antenna csonkig. Egy autón több bekábelezett URH antenna csonk nem lehet! Az EB vagy a mérést végző személy kérésére az URH készüléket rendelkezésre kell bocsátani, valamint az antenna kábelt láthatóvá kell tenni. A fentiek be nem tartása esetén a szankció szerződésbontás!
A taxi gépkocsiban az URH forgalmazáshoz szükséges következő berendezések lehetnek:
· 1 db URH adó-vevő készülék
· 1 db antenna
· 1 db gyári mikrofon
· 1 db kódkiíró
· 1 db térerőmérő
· 1 db külső adásindító gomb
· 1 db külső mikrofon
· 1 db címrögzítő egység
· 1 db elektronikus stopper
· 1 db külső hangszóró
URH berendezésekkel kapcsolatos szabálytalanságok és ezek szankciói:
· Kód nélküli adásindítás tilos --- szerződésbontás
· Elektronikus kódsorozat-lövő (trom) tilos --- szerződésbontás
· A rádió teljesítménye a kódfutási idő alatt sem lépheti túl a megengedett legnagyobb teljesítményt --- szerződésbontás
· Szimplex üzemmód tilos --- szerződésbontás
· Pótgombbal, illetve külső adásindító gombbal ellátott készüléknél az egyik adásindító gomb nyomva tartása mellett a másik gombbal adás nem indítható --- szerződésbontás
· URH készülék dobozának lezártnak kell lennie, rajta furatokat elhelyezni tilos --- szerződésbontás
· Bármilyen átalakítás, mely a Frekvencia Gazdálkodási Intézet előírásainak nem felel meg, valamint a Rádió engedélyes – a Budapest Taxi Kft. – engedélye nélkül történik és a gyári kialakítástól eltér, tilos --- szerződésbontás
· Rádió ellenőrzés során az intézkedő EB tagok utasításainak pontos betartása kötelező! Ellenkező esetben a szankció szerződésbontás
Mindenki saját maga felelős azért, hogy a készüléke és annak kiegészítő berendezése a fenti előírásoknak megfeleljen. Ez vonatkozik minden a Budapest Taxinál engedélyezett típusra és azok kiegészítő berendezéseire is! (Például mikrofonban, térerőmérőben, póthangszóróban, címrögzítőben, vevőegységben elhelyezett, ezek funkciójától eltérő megoldás). Hangrögzítő egység (címfelvevő) nem rendeltetésszerű használata súlyos vétségnek minősül. Az URH készülékekben csak a Budapest Taxi számára engedélyezett frekvenciák, illetve programok lehetnek, melytől eltérni csak a Vezetőség írásos engedélyével lehet. Bármilyen átalakítás, mely a Frekvenciagazdálkodási Intézet előírásainak nem felel meg, valamint a Vezetőség engedélye nélkül történik, szerződésbontást von maga után.
i.) Taxióra
A Budapest Taxinál csak az előírásoknak megfelelő, sértetlen plombával rendelkező, 10 forintos léptetéssel üzemelő működőképes taxiórával lehet dolgozni. A taxiórában csak a Budapest Taxi által engedélyezett tarifák lehetnek a tarifatáblán meghatározott sorrendben.
A taxiórát manipulálni, a taxiórát vagy a tarifatáblát letakarni tilos! A fenti esetekben a szankció minden esetben szerződésbontás!
VII. Hasznos információk
A Budapest Taxi neve és címe: Budapest Taxi Kft. 1102 Bp. Körösi Csoma S. u. 40.
Elérhetőségek: Telefon: 4 333 333, Telefax: 4 333 330,
E-mail: taxi@bptaxi.hu, Kapunyitó kód: 119 kulcsjel 4333
A Budapest Taxi Vezetősége:
Hrumó Miklós ügyvezető igazgató
Telefon: 4 333 333
Árvay Borbála gazdasági vezető
Telefon: 4 333 334
Tihanyi Sándor kereskedelmi és marketing vezető
Telefon: 4 333 336
Kardos Tibor diszpécserközpont vezető
Telefon: 4 333 337
Töreki Csaba /099/ etikai bizottság vezető
Telefon: 4 333 332
Az Etikai Bizottság tagjai:
100 Lengyel Béla,
155 Tóth Tibor,
733 Krisznai Gyula,
817 Varga István,
840 Gimpl Tamás
Tagfelvétel és kilépés: Minden héten hétfőn 11 és 12 óra között
Etikai nap: Minden héten hétfőn 14 órától
Pénztár: Palásti Ivett
Telefon: 4 333 335
Tagdíjfizetés:
A tagdíjat két részletben lehet fizetni, melyből az első minden hónap első két egymást követő munkanapján, a második pedig minden hónap 14-e utáni első két egymást követő munkanapján esedékes. Aki a tagdíjat nem fizeti be időben, tiltásba kerül és címet egyáltalán nem vehet fel. A Budapest Taxi meghatározott esetekben - egy évben maximum három hónapig - (a Vezetőséggel előre egyeztetett módon) lehetőséget biztosít tagfenntartói díjfizetésre, melynek összege havonta a mindenkori kaukció egyharmada. Ezen időszak alatt a gépkocsiról a matricákat el kell távolítani, a szabadjelzőt pedig a pénztárban le kell adni. A tagfenntartás bejelentésének elmulasztása esetén a tagfenntartói díj a kaukcióból kerül levonásra és három hónap elteltével az alvállalkozói szerződés automatikusan megszűnik.
Tagdíjmentességet kizárólag az alábbi esetekben lehet igényelni:
· Kórházi gyógykezelés időtartamára (kórházi zárójelentés, igazolás szükséges)
· Betétlappal igazolt nem saját hibás balesetből adódó munkaképtelenség idejére
Tagdíjmentességre csak az a kolléga jogosult, aki igényét írásban vagy a fenti telefonszámok egyikén előre jelezte a Vezetőség felé!
A Budapest Taxi jelenleg üzemelő drosztjai:
· Repülőtér: minden nap 0-24 óráig a reptér 2, alsó parkolóban (felfestett helyek)
· Kardiológia: minden nap 0-24 óráig az intézmény főbejárata előtt
· Asia Center: minden nap 07-19 óráig az Asia Center területén lévő taxiállomáson
· Róna droszt: minden nap 07-19 óráig az Uzsoki Kórház Róna utcai bejárata mellett
· Újpest droszt: minden nap 07-19 óráig az Árpád úton (uszodával szemben a droszton)
· János droszt: minden nap 0-24 óráig a János Kórház főbejárata előtti taxiállomáson
· OPNI droszt: minden nap 07-19 óráig az intézmény főbejárata előtt
· Capella droszt: minden nap 19-07 óráig a Capella bejárata mellett
· Alibi droszt: minden nap 19-07 óráig az Alibi bejárata előtt
1. számú melléklet: A Budapest Taxi gépjármű kategória rendszere
Közlemények rovat felhasználási feltételei:
A közlemény szövegét a info@hallotaxi.hu címre küld el. Pontos névvel és egy visszahívható telefonszámmal mellékelve.
A közleményedet változtatás nélkül közöljük, amennyiben nem sérti a közerkölcsöt, és mások személyiségi jogait.
Legkésőbb a hozzánk való érkezéstől számított 24 órán belül elhelyezzük a közleményedet, az oldal közlemények rovatában.
Egyéni taxisok, érdekvédelmi szervezetek, fuvarszervező vállalkozások, taxitársaságok közleményeit mennyiségi korlát nélkül megjelentetjük. (kivéve, ha azok a saját vállalkozásuk FUVAR kapacitását reklámozzák. Ezek kereskedelmi reklámnak minősülnek)
Havonta 1 közleményt fogadunk kereskedelmi felhasználóktól. Kivételes esetben többet, erről a szerkesztőség dönt.
A hallotaxi.hu közlemények rovata nem kereskedelmi reklám felület a szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy ha egy közleményt kereskedelmi reklámnak ítél ne közölje azt. Taxisoknak nyújtott árkedvezmények nem minősülnek ennek.
A hallotaxi.hu minden felelősséget kizár a megjelenített közleményekkel kapcsolatban.