Drosztrendelet modosítás

2006.05.04.

Javaslat
Íme a benyújtandó javaslat, aminek alapján kiveszik a reptéri drosztokat a Drosztezelő Kht. kezeléséből, ahol ugye eddig sem voltak.

Budapest Főváros Közgyűlésének
25/2006. (….) önkormányzati rendelete
a Budapest főváros közterületein a taxiállomások létesítéséről,
használatának és üzemeltetésének rendjéről szóló
59/1999. (XI. 18.) Főv. Kgy. rendelet
módosításáról

Budapest Főváros Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. §-ában, a 63/A. § h) pontjában, valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 19. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.


1. §

Budapest főváros közterületein a taxiállomások létesítéséről, használatának és üzemeltetésének rendjéről szóló 59/1999. (XI. 18.) Főv. Kgy. rendelet (a továbbiakban: R.) 10. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Budapest közterületein lévő taxiállomások létesítésével, fenntartásával, működtetésével és megszüntetésével kapcsolatos feladatok ellátására a Fővárosi Önkormányzat által e célra létrehozott Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Társaság (a továbbiakban: Taxiállomás Kht.) jogosult. Amennyiben a kiemelt közforgalmú létesítmények közül a repülőterek melletti közterület üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat – önkormányzati rendeletet kivéve – jogszabály alapján más gazdálkodó szervezet köteles ellátni, vagy a közterület használatának jellege, illetve a közterülettel határos létesítményekkel összefüggő fokozott biztonsági követelmények azt indokolják, a Taxiállomás Kht. az ilyen közterület üzemeltetését végző gazdálkodó szervezettel a taxiállomás létesítésével, fenntartásával, működtetésével és megszüntetésével kapcsolatos feladatok ellátásáról megállapodást köthet vagy e rendelet általános szabályai alapján, vagy a 14. §-ban foglalt különleges szabályokat is figyelembe véve.”


2. §

Az R. az alábbi új címmel és 14. §-sal egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi 14. § számozása 15. §-ra változik:

Külön rendelkezések

14. §

(1) A 10. § (1) bekezdésében szereplő speciális feltételeknek megfelelő közterületen lévő vagy létesítendő taxiállomás (a továbbiakban: speciális taxiállomás) üzemeltetésére – a közterületre vonatkozó különleges jogszabályi előírásokra, illetve a közterület használatának jellegére, a fokozott biztonsági előírásokra tekintettel – jelen rendelet egyes rendelkezéseitől eltérő, a következő (2)-(6) bekezdésekben foglalt különleges szabályok vonatkoznak.

(2) A speciális taxiállomás használatát – a 9. §-tól eltérően – a taxiállomásokat üzemeltető szervezettel megállapodást kötő gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: szerződéses üzemeltető) engedélyezi az általa pályázati úton, legfeljebb 5-5 évre kiválasztott, taxi-szolgáltatás végzésére egyébként jogosult vállalkozó(k) számára és állapítja meg az engedélyezés módját és feltételeit. A speciális taxiállomás használatára feljogosító engedély megszerzése nem mentesíti a vállalkozót (vállalkozókat) a taxi-szolgáltatás végzésére vonatkozó egyéb jogszabályi előírások teljesítésének kötelezettsége alól.

(3) A speciális taxiállomás üzemeltetési, szolgáltatási díját és fizetésének módját – a 9. §-tól eltérően – a szerződéses üzemeltető állapítja meg és érvényesíti a kiválasztott vállalkozóval (vállalkozókkal) szemben.

(4) A speciális taxiállomás használatára vonatkozóan a szerződéses üzemeltető a kiválasztott vállalkozóval (vállalkozókkal) szemben – jelen rendelet 12. §-ában foglaltakon kívül – a magasabb színvonalú szolgáltatás biztosítása érdekében további feltételeket, illetve az utasforgalom irányításával, szervezésével összefüggésben a 12. §-tól eltérő, helyszíni sajátosságoknak megfelelő más előírásokat is érvényesíthet, ezek azonban nem ütközhetnek egyéb jogszabályba, és nem lehetnek a kiválasztott vállalkozó(k) számára méltánytalanok vagy indokolatlan megkülönböztetésre alkalmasak.

(5) A speciális taxiállomás használatával kapcsolatos, jelen rendeletben és az üzemeltetési feladatokra kötött megállapodásban foglalt előírások betartását – a 13. §-ban felsoroltakon kívül – a szerződéses üzemeltető is jogosult és köteles ellenőrizni, a szabálysértésekről és a megtett intézkedésekről pedig köteles értesíteni a Taxiállomás Kht.-t.

(6) A speciális taxiállomás üzemeltetési feladatairól szóló megállapodást a Taxiállomás Kht. és a szerződéses üzemeltető jelen rendelet keretei között, a rendelet különleges szabályaira is figyelemmel kötheti meg az alábbiak szerint:
- A megállapodásban a szerződéses üzemeltetőnek kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy a nem az általa pályázati úton kiválasztottak körébe tartozó, utassal érkező taxi-szolgáltatók részére megfelelő utas-kiszállási, a rendelésre hívott taxi-szolgáltatók részére pedig megfelelő utas-felvételi pontokat biztosít a speciális taxiállomáson kívüli területen.
- A megállapodás megkötéséhez a főpolgármester előzetes jóváhagyása szükséges.”


3. §

(1) Az R. 9. § (2) első mondata helyébe az alábbi szövegrész lép:

„A főváros területén létesített taxiállomások használatára jogosító taxiállomás-használati engedélyt (a továbbiakban: engedély) – a 14. §-ban foglaltak kivételével – a jelen rendelet 10. §-ában nevesített, taxiállomás üzemeltetésére jogosult gazdálkodó szervezet adja ki.”

(2) Az R. 12. § (4) bekezdésének „A taxiállomás használata minden jogszabályi feltételnek megfelelő taxigépkocsi számára megengedett” szövegrész helyébe „A taxiállomás használata – a 14. §-ban foglaltak kivételével – minden jogszabályi feltételnek megfelelő taxigépkocsi számára megengedett” szövegrész lép.





4. §

(1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Fővárosi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1992. (III. 26.) Főv. Kgy. rendelet 7. számú melléklet „A Közgyűlés által a főpolgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke” cím „V. Közúti közlekedés” fejezete az alábbi 23. ponttal egészül ki:

„23. Előzetesen jóváhagyja a speciális taxiállomás üzemeltetési feladatainak ellátására kötendő megállapodást.
59/1999. (XI. 18.) Főv. Kgy. rendelet 14. § (6) bekezdése”


dr. Demszky Gábor s. k.                            dr. Tiba Zsolt s. k.    főpolgármester                                         főjegyző





INDOKOLÁS


Általános indokolás

A taxi-szolgáltatás és annak részét képező taxiállomás-üzemeltetés világszerte tapasztalható korszerűsödése, de különösen a nagyobb világvárosokban hatalmas méretű idegenforgalmat bonyolító közlekedési csomópontokon működtetett új taxi-irányítási rendszerek tapasztalatai alapján szükségessé vált a hagyományosnak tekinthető taxiállomás-használat mellett ennek a korszerűbb, a Budapestre és Magyarországra érkező külföldi vendégek első benyomásait pozitívan befolyásoló szolgáltatási módszernek a bevezetése is.


Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az R. korábban is tartalmazta azt a lehetőséget, hogy amennyiben egyes közterületek üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat jogszabály alapján más gazdálkodó szervezet köteles ellátni, vagy a közterület használatának jellege, illetve a közterülettel határos létesítményekkel összefüggő fokozott biztonsági követelmények azt indokolják, a Taxiállomás Kht. megállapodást köthet az ilyen közterület üzemeltetését végző gazdálkodó szervezettel a taxiállomás létesítésével, fenntartásával, működtetésével és megszüntetésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. A módosítás ennek a lehetőségnek a pontosítását és gyakorlásának – külön §-ba foglalt – módját tartalmazza


A 2. §-hoz

Az R. új 14. §-a részletesen szabályozza, hogy a Taxiállomás Kht. és a speciális közterületen lévő taxiállomás üzemeltetési feladatait átvevő gazdálkodó szervezet között kötendő megállapodás esetén milyen, az eddigi szabályoktól eltérő előírások érvényesülnek, és ennek megfelelően a felek milyen feltételekben állapodhatnak meg. Eszerint az R.-ben pontosan megjelölt esetekben a különleges szabályok eltérhetnek az R.-nek a hagyományos taxiállomás-használatra (amely a taxigépkocsik taxidroszton való sorban állására épül) vonatkozó egyes rendelkezéseitől, de egyúttal maga az R. szabályozza az eltérés módját és formáját is. Az R. tehát rögzíti azokat a kereteket, amelyek között az új taxiállomás-használati rendszer igényeit is kielégítő tartalmú megállapodás köthető. Lehetővé válik tehát az, hogy a kiemelt területeken színvonalasabb taxi-szolgáltatás valósuljon meg a pályázati úton kiválasztott, magasabb minőséget vállaló kizárólagos szolgáltatók igénybevételével, valamint korszerű utas-irányítási infrastruktúra kiépítésével és működtetésével.


A 3. §-hoz

A hagyományostól eltérő taxiállomás-használati, taxi-irányítási rendszerek miatt szükséges az R. egyes részein az új 14. §-ban található különleges szabályokra való technikai jellegű utalás.


A 4. §-hoz

A rendelet hatálybalépéséről, illetve a hatáskör-átruházás SZMSZ-ben történő átvezetéséről rendelkezik.


 Közlemények rovat felhasználási feltételei:

A közlemény szövegét a info@hallotaxi.hu címre küld el. Pontos névvel és egy visszahívható telefonszámmal mellékelve.
A közleményedet változtatás nélkül közöljük, amennyiben nem sérti a közerkölcsöt, és mások személyiségi jogait.
Legkésőbb a hozzánk való érkezéstől számított 24 órán belül elhelyezzük a közleményedet, az oldal közlemények rovatában.
Egyéni taxisok, érdekvédelmi szervezetek, fuvarszervező vállalkozások, taxitársaságok közleményeit mennyiségi korlát nélkül megjelentetjük. (kivéve, ha azok a saját vállalkozásuk FUVAR kapacitását reklámozzák. Ezek kereskedelmi reklámnak minősülnek)
Havonta 1 közleményt fogadunk kereskedelmi felhasználóktól. Kivételes esetben többet, erről a szerkesztőség dönt.
A hallotaxi.hu közlemények rovata nem kereskedelmi reklám felület a szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy ha egy közleményt kereskedelmi reklámnak ítél ne közölje azt. Taxisoknak nyújtott árkedvezmények nem minősülnek ennek.
A hallotaxi.hu minden felelősséget kizár a megjelenített közleményekkel kapcsolatban.