2013.12.10.
Bruttó bhutáni boldog elektromos taxiflotta -
Amíg Budapest vezetésének legnagyobb prob- lémája taxi fronton az volt még nemrég, hogy milyen árnyalatú sárga legyen a városban közlekedő környezet-szennyező/embermérgező taxik színe, addig a világ ebben a szempontból is gyorsabban forog jó néhány ország városaiban, mint hazánkban.
Sao Paolo és Osaka után, 2013 áprilisában New York városában is tesztelték a legsikeresebb elektromos autót taxiként, a Nissan Leaf-et. A nyilvánvaló környezetvédelmi és a csökkenő zajterhelési értékek mellett megdöbbentő pénzspórolás is tapasztalható a a klasszikus taxikhoz viszonyítva, ugyanis amíg korábban egy nap alatt kb. 50 Dollár értékben fogyasztott egy átlagos taxi gázolajat, addig a Nissan Leaf taxi változata csupán 11 Dollár áramköltség keletkezik.Ebből akár 4 Dollárnyi éjszakai áramforrásból is szár- mazhat, hozzásegítve az elektromos hálózat völgy és csúcsidőszakában tapasztalható hatalmas kilengéseinek kiegyensúlyozását, és a megújulók könnyebb rendszerbe illesztését.
Michael Bloomberg New York polgármestere szerint a kedvező tapasztalatok hatására elérhetővé válhat az a cél, mely szerint a város taxiállományának egyharmada színtiszta elektromos taxikból álljon 2020-ra. Ehhez a város infrastruktúráját is jelentősen meg kell változtatni az új töltőpontok kialakítása végett, hogy a taxik bárhol képesek legyenek fél óra alatt 80%-os töltöttségi szintet elérni.
Kíváncsiak vagyunk, hogy az elektromos taxizás kapcsán milyen mértékben lesz tapasztalható a már számos esetben bizonyított tény, mely szerint a hatékonyságnövekedés jelentős többletfogyasztást idézett elő. Ezt más néven Jevons paradoxonnak hívják. További érdekes kérdés ugyanakkor, hogy rendelkezésre áll-e majd megfelelő mennyiségű tőke az elektromos flották kialakítására. Ezzel szemben Bhután nem sokat tököl, a Financial Times szerint ugyanis az ország minden egyes taxiját Nissan Leaf-re szeretné cserélni, elsőként a világon!
Bhután, a világ egyik legelzártabb országa, mind földrajzilag, mind politikailag. Turisták csupán napi 250 Dollár fejében tartózkodhatnak az ország területén, elkerülve így azt az antropogén cunamit, ami nyaranta akár Budapesten is cirkulál a Váci utca és a zsidó negyed között. A GreenR-en több írás is foglalkozott már a hihetetlen érdekes bhutáni életfilozófiával, a természethez fűződő viszonyukról avagy a GDP mérőszámára fittyet hányó "forradalmian új" bhutáni Gross Domestic Happiness-ről. Erről már az ELTE Társadalomtudományi kar is tartott előadást, melynek anyagai itt elérhetőek.
Bhután miniszterelnöke, Tshering Tobgay tárgyalásokba kezdett a Nissan-nal, melynek keretében első lépésként jövő év márciusáig jó néhány kormányzati járművet cserélnek le a Leaf-re a megfelelő infrastruktúra kiépítése után.
Következő lépésben a bhutáni kőolaj importfüggőséget és valódi rezsicsökkentést megvalósítva, az ország 120 ezer ingázójának életét meghatározó taxikat korszerűsítenék. Ez Bhután fővárosában, Thimpuban 3500 taxit érintene.
Tobgay (képünkön), céljaiban 70%-os kőolajimport csökkenést fogalmaz meg, mely erőforrást jelenleg döntően a közlekedési szektor fogyaszt el. Jelenleg a legfontosabb exportcikküknek számító elektromos áram bevételeinek jelentős része éppen a kőolaj importálására fordítódik. A kőolaj árammal történő kiváltásával hatalmas megtakarítás lenne elérhető Bhután számára, ugyanis a hegyvidéki országban található nagy esésű és bővízű vízfolyások helyzeti energiáját kihasználva egy taxi esetében 80! szoros megtakarítást is elérhetnek az üzemeltetésben.