Harminc éve ismert a lambda szonda

2006.04.08.

Születésnap
Harminc évvel ezelőtt, amikor Amerikában a kipufogógázra vonatkozó előírásokat drasztikusan szigorították, először került autóban alkalmazásra a Bosch hatvanas években kifejlesztett lambda szondája: 1976-ban ünnepelte a feltaláló Bosch cég az amerikai piacra készült alacsony károsanyag kibocsátású Volvo 240/260-as sorozattal a világpremierjét.

Ma már világszerte ez az alkatrész gondoskodik az optimális motorfunkcióról, kevesebb károsanyag kibocsátásról és így a tisztább levegőről – 2002-től pedig már a dízel motorokban is megtalálható.

Valamennyi európai és világszerte a legtöbb járműgyártó a Bosch lambda szondáit építi be gyárilag. A pótalkatrész piac számára pedig a legszélesebb programmal áll a Bosch cég a felhasználók rendelkezésére: az európai piac járműveinek több mint 80 százalékát lefedi és az egypólusú, fűtetlen „Ős” lambda szondától egészen a legmodernebb szélessávú planár szondáig terjed a kínálat.

A kipufogógáz áramlásába épített lambda szondának rendkívül magas termikus és kémiai terhelésnek kell ellenállnia és emiatt az élettartama véges. A Bosch javaslata szerint a lambda szondát 30 ezer kilométerenként rendszeresen ellenőriztessük és a megadott csereintervallum elérésekor cseréljük újra. Ugyanis egy meghibásodott Lambda-szonda lényegesen rontja a kipufogógáz értékeket és csökkenti a motor teljesítményét, akár 15 százalékos benzinfogyasztás növekedés mellett. Annak ellenére, hogy ma már sok modern Lambda-szonda típus esetén az átlagos futásteljesítmény 160 ezer kilométer, de a kedvezőtlen üzemi körülmények és a nem megfelelő, szennyezett üzemanyag ezt drasztikusan csökkenthetik.

Telepress