A Skoda logó fejlődése

2005.12.02.

A hársfalevéltől máig
Röviddel 1895 vége elött indult meg a Mladŕ Boleslav-i gépgyárban a bicikligyártás. Noha a főelemeket külföldről, főként Angliából importálták, Laurin és Klement Slavia néven forgalmazta termékeit az Osztrák-Magyar Monarchiában.

 

A hársfalevél a két tulajdonos szláv-bohém eredetét hivatott jelképezni. Ezt az emblémát és nevet még a motorkerékpárokhoz is használták.


Kb. 1904 körül a Slavia-t a Laurin & Klement váltotta fel, és legtöbbször a gyárat elhagyó háromkerekűeken láthatták. Ugyanez az embléma került az 1905-ben elkészült első autóra, a Voiturette A-ra.



 

 Csak találgatni tudunk, hogy miért került babérkoszorúba az L & K embléma. Akár a kitűnő és dinamikus üzletember, Klement ötlete volt, akár Laurin ("Laurel", nemes babér) neve adta az ötletet, a századfordulón készült (1904) logo jól talált a gyár sikereihez.

1926-ig még maradt az L & K embléma, ám azt hamar felváltotta, a Škoda gyárral kötött egyezség folytán az új logo. (Ilyet láthattunk néhány, a cég száz-éves évfordulóján kiadott Favoriton is). Történetileg ide tartozik a cég szárnyas nyíl jelvénye is, ami a legenda szerint T. Maglié, a Škoda akkori kereskedelmi igazgatójának ötlete alapján készült. Maglié-t valószínüleg a Škoda család indián szolgálója inspirálta.



 

 1915 és 1920 között készült el a Maglié féle embléma, a körcsatos, öttollas indián fejdísz alpján. A huszas években Indián-ként emlegették az új logót.
1923 december 15-én két emblémát védtek le a Pilzen-i szabadalmi hivatalban. Az egyik egy ötágú nyíl, a Škoda felirattal körbezárva, a másik, egyszerűsített, csak háromágú, de szintén jobbra mutató nyíllal. Az elöbbit 1924-25-ben használták, majd az utóbbit fogadták el, mint tökéletes stílusút. Tulajdonképpen emez mai napig változatlan.

 

Noha valószínűleg az embléma nem amatőr kezek munkája, rajzolója nem ismert. Egyesek szerint korabeli nagy cseh szobrászok egyike alkothatta (Otto Gutfreund, Otokar Španiel), de a történelmi dokumentumok szerint inkább a cég az emblémát levédetni akaró műszaki igazgatója, Dr. Sýkora által rendezett pályázat eredménye.
A leggyakoribb értelmezés szerint a széles gyűrű a világméretű, hibátlan gyártást, a Földgolyót jelképezi, a szárny a műszaki fejlődést, a nyíl a fejlett gyártási módszereket, a kis kör, vagy szem a preciziós gyártást, odafigyelést reprezentálja. (1991-1993)

 

A fenti embléma 1991 április 16. óta jogilag a nehézipari Škodához került, ezért 1993-ban az autógyártó új, megkülönböztető színekkel mutatkozott be. A fekete a 100 éves múltat, hagyományt, a zöld az új időszakra irányított figyelmet, esetleg a jövőbeli környezetvédő, újrahasznosítható elemek használatát jelképezi. A Volkswagen Csoporton belüli versengésben a Škodát a zöld szín képviseli.
A logó kismértékű, 3 dimenziós hatású módosulása jelképezi a Škoda márka folyamatos minőségi megújulását és a vásárlói igények egyre tökéletesebb kiszolgálását.