2005.12.02.
|
A hársfalevél a két tulajdonos szláv-bohém eredetét hivatott jelképezni. Ezt az emblémát és nevet még a motorkerékpárokhoz is használták.
|
|
Csak találgatni tudunk, hogy miért került babérkoszorúba az L & K embléma. Akár a kitűnő és dinamikus üzletember, Klement ötlete volt, akár Laurin ("Laurel", nemes babér) neve adta az ötletet, a századfordulón készült (1904) logo jól talált a gyár sikereihez. 1926-ig még maradt az L & K embléma, ám azt hamar felváltotta, a Škoda gyárral kötött egyezség folytán az új logo. (Ilyet láthattunk néhány, a cég száz-éves évfordulóján kiadott Favoriton is). Történetileg ide tartozik a cég szárnyas nyíl jelvénye is, ami a legenda szerint T. Maglié, a Škoda akkori kereskedelmi igazgatójának ötlete alapján készült. Maglié-t valószínüleg a Škoda család indián szolgálója inspirálta. |
|
1915 és 1920 között készült el a Maglié féle embléma, a körcsatos, öttollas indián fejdísz alpján. A huszas években Indián-ként emlegették az új logót. 1923 december 15-én két emblémát védtek le a Pilzen-i szabadalmi hivatalban. Az egyik egy ötágú nyíl, a Škoda felirattal körbezárva, a másik, egyszerűsített, csak háromágú, de szintén jobbra mutató nyíllal. Az elöbbit 1924-25-ben használták, majd az utóbbit fogadták el, mint tökéletes stílusút. Tulajdonképpen emez mai napig változatlan. |
|
Noha valószínűleg az embléma nem amatőr kezek munkája, rajzolója nem ismert. Egyesek szerint korabeli nagy cseh szobrászok egyike alkothatta (Otto Gutfreund, Otokar Španiel), de a történelmi dokumentumok szerint inkább a cég az emblémát levédetni akaró műszaki igazgatója, Dr. Sýkora által rendezett pályázat eredménye. A leggyakoribb értelmezés szerint a széles gyűrű a világméretű, hibátlan gyártást, a Földgolyót jelképezi, a szárny a műszaki fejlődést, a nyíl a fejlett gyártási módszereket, a kis kör, vagy szem a preciziós gyártást, odafigyelést reprezentálja. (1991-1993) |
|
A fenti embléma 1991 április 16. óta jogilag a nehézipari Škodához került, ezért 1993-ban az autógyártó új, megkülönböztető színekkel mutatkozott be. A fekete a 100 éves múltat, hagyományt, a zöld az új időszakra irányított figyelmet, esetleg a jövőbeli környezetvédő, újrahasznosítható elemek használatát jelképezi. A Volkswagen Csoporton belüli versengésben a Škodát a zöld szín képviseli. A logó kismértékű, 3 dimenziós hatású módosulása jelképezi a Škoda márka folyamatos minőségi megújulását és a vásárlói igények egyre tökéletesebb kiszolgálását. |