Kipukkadt a magyar újautó-piac

2006.12.19.

22,1 százalékkal esett az újautó-eladások száma hazánkban
Magyarországon esett a legnagyobb mértékben, 22,1 százalékkal az újautó-eladások száma az európai autógyártók szövetségének (ACEA) novemberi statisztikája szerint. Jövőre további visszaesés várható, és éves szinten 160–180 ezer között állhat be a hazai új autók eladása.

Erős pangás jellemzi a hazai autópiacot, miután az évtized eleji rekordeladások után már a második egymás utáni évben csökkennek számottevően az eladások. Az ACEA jelentése szerint novemberben 22,1 százalékkal csökkent az újautó-eladások száma az egy évvel korábbihoz képest, s ezzel a magyar piac szenvedte el a legnagyobb visszaesést az uniós országok közül. Idén november végéig 167 ezer gépjármű talált gazdára Magyarországon. Ennek alapján az egész éves eladások száma 185 ezer körül várható, ez mintegy 15 ezres csökkenést jelent 2005-höz képest. A legnagyobb visszaesés a leginkább árérzékeny kis- és közepes méretű modelleknél következett be, míg a felső és prémium kategóriákban a legtöbb márka még növelni is tudta eladásait. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke lapunknak elmondta: korai kongatni a vészharangot, mivel csak a piac előre bekalkulált korrekciója zajlik most. Ezt jelzi, hogy hazánk még így is a második helyezett az új EU-tagok közül a vásárolt új autók számát tekintve. Az elmúlt években a valós vásárlóerőtől elrugaszkodott piac alakult ki, s az ország gazdasági teljesítményét figyelembe véve a szakember szerint évi 160–180 ezer gépjármű értékesítése reális. Erre a szintre várhatóan 2007-ben áll be a hazai piac. Mindez jövőre az eladások további csökkenését valószínűsíti, és ebben a kormányzati megszorító intézkedéseknek várhatóan csak korlátozott hatásuk lesz. A forint erősödése miatt az utóbbi egy-két hónapban csökkentek a nyugat-európai kereskedők magyarországi vásárlásai is. Az új gépjárművek árát tekintve Magyarország még mindig a második legolcsóbb az európai uniós tagállamok között, ám ez az árelőny már olyan csekély, hogy autóvásárlási céllal legfeljebb magánszemélyeknek érdemes ide utazniuk.

Az EU-tagországokban novemberben 1,22 millió új autó kapott rendszámot, 3,9 százalékkal több, mint tavaly novemberben. Októberben ennél alig valamivel alacsonyabb, 3,6 százalékos volt az éves többlet, miközben az ezt megelőző négy hónapban csökkentek az eladások az egy évvel korábbihoz képest. Az ACEA szerint az ősz végi gyorsulást főleg a németországi vásárlások okozták, ahol vélhetően a januárra tervezett áfaemelés miatt élénkült meg most a fogyasztók vásárlási kedve. Az első tizenegy hónapban 14,29 millió új kocsit vásároltak Európában, 0,8 százalékkal többet, mint a tavalyi első tizenegy hónapban.

A gyártókat tekintve a változások legnagyobb nyertese a Honda, a Fiat és a Volkswagen csoport, ez utóbbi – a PSA Peugeot Citroënt és a Fordot megelőzve –, megerősítette első helyét az értékesítési toplistán, 21,8 százalékot kihasítva magának a teljes piacból. Az éllovasok közül a legtöbbet a Renault vesztette, több mint 18 százalékkal kevesebb autót értékesített, s ezzel a 93 ezres darabszámmal a hatodik helyre csúszott vissza a ranglistán.

Németh I. Gergely