A navigáció fékezheti a jövő autóját?

2008.02.09.

A Toyota újdonsága önállóan lassít
A Toyota nagy hangsúlyt helyez a vezető közreműködése nélkül is működőképes rendszerekre. Legújabb fejlesztésük a navigációs rendszer adatait használja, hogy először figyelmeztesse a sofőrt, majd pedig önállóan fékezzen a kereszteződés közeledtével.

A Toyota már évek óta épít autóiba automatikus parkolási rendszereket, és úgy tűnik szeretne tovább lépni a még inkább automatizált vezetés irányába. A világ legnagyobb autógyártója most a navigációs technológiával kísérletezik, hogy a jövő autója szükség esetén átvehesse az irányítást a sofőrtől.


A rendszer lényege, hogy a navigációs rendszert összeköti az elektronikus fékkel, és így ha veszélyes kereszteződés közeledik, akkor az autó akár magától is lassíthat, hogy képes legyen megállni, vagy befordulni. Így például elérhető, hogy az autós valóban megálljon mindegyik stop táblánál, és tényleg körültekintően forduljon be a kereszteződéseknél.

A hiba csak abban van, hogy hiába létezik olyan technológia, amely 30 centiméteres pontossággal képes meghatározni a jármű helyzetét, a legtöbb GPS rendszer akár 15 métert is tévedhet, amely egy ilyen autónál komoly problémákat okozhat. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ha egy magas épület, vagy alagút leárnyékolja a vételt, akkor az autó képtelen lesz önállóan lassítani és így a rendszerre hagyatkozó sofőr komoly veszélybe kerülhet. Sokakban bizonyára felmerül az a kérdés is, hogy tényleg van-e értelme az életünket ilyen mértékben a gépekre és közel sem teljes mértékben üzembiztos technológiára bízni.