2008.01.11.
[origo] autó
Drasztikusabb bírságok, több büntetőpont - röviden így lehet összefoglalni a szabálytalan autósokat sújtó változásokat. Érdemes óvatosnak lenni: kétszáz feletti száguldás nélkül, akár városi tempóval is könnyedén kiérdemelhető lesz egy több százezres csekk.
A 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet értelmében jóval mélyebben kell majd a zsebükbe nyúlniuk a KRESZ-t megsértő járművezetőknek. Nemrégiben beszámoltunk arról, hogy a hatóság jelentős szigorításra készül: akár háromszázezer forintra is bírságolhatnak, és a büntetőpontokat is "nagyvonalúbban" osztogatják majd a 2008. május 1-je után elkövetett szabálysértéseknél.
A behajtani tilos tábla figyelmen kívül hagyása ötvenezer forinttal könnyíti meg a pénztárcát, kétszer ennyit kell fizetnie annak, aki a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajt át vasúti kereszteződésen. Ennél is költségesebb mulatság sort előzni az autópálya leállósávján: ez százötvenezer forintba kerül. Drágán parkolnak azok, akik kapu előtt hagyják kocsijukat vagy akadályozzák egy szabályosan várakozó jármű elindulását: nekik harmincezer forintjuk bánja a figyelmetlenséget. Ugyanekkora összeget kénytelenek fizetni azok is, akik kerékpár- vagy buszsávban, zebra előtt öt méteren belül, buszmegállóban vagy hídon állnak meg.
Megszegett szabály | Bírság összege |
Vasúti átjáró előtti megállásra vonatkozó rendelkezések | 100 000 Ft |
Vasúti átjáróra történő ráhajtásra vonatkozó rendelkezések | 300 000 Ft |
Jelzőlámpa előtti megállási kötelezettség (áthaladás pirosra váltó jelzésnél) | 50 000 Ft |
Továbbhaladás tilalmát jelző fényjelzés (áthaladás piroson) | 100 000 Ft |
Megállás vagy várakozás tilalma | 30 000 Ft |
Haladás autópálya vészsávján | 150 000 Ft |
Megállás autópálya úttestjén vagy a vészsávon | 100 000 Ft |
Behajtás tilalma | 50 000 Ft |
Kötelező haladási irány | 50 000 Ft |
Engedély nélküli gépjármű-közlekedés védett természeti területen | 150 000 Ft |
Engedély nélküli gépjármű-közlekedés fokozottan védett természeti területen | 300 000 Ft |
Letérés az engedélyzett közlekedési útról védett természeti területen | 100 000 Ft |
Természetesen a gyorshajtásért kapható büntetési tételek is nőttek. Minden bizonnyal sokakban felmerül a kérdés, milyen száguldással lehet "kiérdemelni" a legmagasabb, 300 ezer forintos büntetést. Ahol a megengedett sebesség 100 km/óra alatti, ott 150 százalékos túllépésért adható a maximális bírság: ez lakott területen 125 km/órát meghaladó iramot jelent, 70-es táblánál 175 km/óra felettit, lakott területen kívül pedig 225 km/óránál gyorsabb tempót.
Más a helyzet azokon az utakon, ahol a sebességhatár 100 km/óra felett van: itt már a kétszeres túllépésnek is háromszázezer a tarifája. Autópályán tehát 260, autóúton 220 km/óra felett róják ki a legnagyobb pénzbüntetést. Ezeken az utakon már az 50 százalékos túllépés is jelentős összeget visz el: autópályán a kétszázas száguldásért több mint százezer forintot kell kicsengetni.
Alábbi táblázatainkból látható, hogy látványos gyorshajtás nélkül is lehet több százezer forintos csekket szerezni. Elég csak 61 km/órával közlekedni városban, a jól megszokott útvonalon - ha nem vesszük észre, hogy mondjuk útjavítás miatt egy harmincas sebességkorlátozó táblát is kihelyeztek, 130 ezer forinttal könnyíthetjük pénztárcánkat. Még ijesztőbb példa: 51 km/órával autózunk, és nem tűnik fel a 20-as tábla - ha traffipax rögzíti, ez pontosan 300 ezer forintos figyelmetlenség.
50 km/óra sebességig | Megengedett: 50 km/óra | Megengedett: 30 km/óra |
30%-50% túllépés: 30 000 Ft |
65-75 km/óra | 39-45 km/óra |
51%-60% túllépés: 40 000 Ft |
76-80 km/óra | 46-48 km/óra |
61%-80% túllépés: 60 000 Ft |
81-90 km/óra | 49-54 km/óra |
81%-100% túllépés: 90 000 Ft | 91-100 km/óra | 55-60 km/óra |
101%-150% túllépés: 130 000 Ft | 101-125 km/óra | 61-75 km/óra |
150% feletti túllépés: 300 000 Ft | 126 km/órától | 76 km/órától |
51-100 km/óra között | Megengedett: 90 km/óra | Megengedett: 60 km/óra |
20%-30% túllépés: 30 000 Ft | 108-117 km/óra | 72-78 km/óra |
31%-50% túllépés: 40 000 Ft | 118-135 km/óra | 79-90 km/óra |
51%-70% túllépés: 60 000 Ft | 136-153 km/óra | 91-102 km/óra |
71%-100% túllépés: 90 000 Ft | 154-180 km/óra | 103-120 km/óra |
101%-150% túllépés: 130 000 Ft | 180-225 km/óra | 121-150 km/óra |
150% feletti túllépés: 300 000 Ft | 226 km/órától | 151 km/órától |
100 km/óra fölött | Megengedett: 130 km/óra | Megengedett: 120 km/óra |
10%-20% túllépés: 30 000 Ft | 143-156 km/óra | 132-144 km/óra |
21%-40% túllépés: 50 000 Ft | 157-182 km/óra | 145-168 km/óra |
41%-50% túllépés: 80 000 Ft | 183-195 km/óra | 169-180 km/óra |
51%-60% túllépés: 120 000 Ft | 196-208 km/óra | 181-192 km/óra |
61%-80% túllépés: 150 000 Ft | 209-234 km/óra | 193-216 km/óra |
81%-100% túllépés: 200 000 Ft | 235-260 km/óra | 217-240 km/óra |
100% feletti túllépés: 300 000 Ft | 261 km/órától | 241 km/órától |
Az évi több mint ezer haláleset miatt a rendőrség fokozza a közúti ellenőrzéseket, és az idei évtől több telepített sebességmérő berendezés figyeli a gyorshajtók rendszámait az autópályákon. Ezzel egyidejűleg a pontrendszer is szigorodik.
A közterület-felügyelet is keményebben büntet
Bővült a Fővárosi Közterület-felügyelet büntetési hatásköre is. Immár öt esetben adhatnak pontokat a szabálytalan autósoknak: például jelzőtáblák utasításainak megszegésekor kettő, zebrán vagy kerékpársávon parkoláskor négy büntetőpont jár. A helyszíni bírság összege háromezertől húszezer forintig terjed, a felső határ tehát az eddigi duplájára emelkedett.
A járművezető távollétében kirótt pénzbüntetést továbbra is 30 napon belül kell rendezni, aki ezt elmulasztja, attól idén már adók módjára lehet behajtani a bírságot. Ettől a változástól felügyelet a beszedési arány számottevő javulását várja.
Egyes jelzőtáblák utasításainak megszegése | 2 pont |
Megállás vasúti átjáróban vagy vasúti átjáró előtt | 4 pont |
Megállás kerékpársávon, útkanyarulatban, valamint olyan helyen, ahol a jármű a fényjelző készülék vagy jelzőtábla észlelését akadályozza |
4 pont |
Megállás kijelölt gyalogos átkelőhelyen, valamint gyalogos átkelőhely előtt | 4 pont |
Megállás útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méteres távolságon belül | 2 pont |
A szabálytalan parkoláshoz hasonlóan ezentúl a gyorshajtás is az üzemben tartó kasszáját terheli, amennyiben nem lehet azonosítani az elkövetőt. Az objektív felelősség bevezetésével megszűnik az a lehetőség, melynek segítségével évente százezren úszták meg a büntetést, mondván: a kocsit közeli hozzátartozó vezette, akire nem muszáj terhelő vallomást tenni.
A kiskapu becsukásával kétségtelenül nőni fog a behajtott díjak összege. Hogy a többi intézkedésnek milyen eredménye lesz, arról megoszlanak a vélemények, hisz a változások fogadtatása igencsak vegyes, és biztosan számos vita tárgyát képezik majd.