2005.11.27.
Zsebes, jó ha tudod
Légy naprakész. A KRESZ szerint a ködlámpát csak akkor szabad bekapcsolni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
Sajnos már több éve eltűnt az a kitétel a szabálykönyvből, hogy csak lakott területen kívül használhatók a kiegészítők. Ennek köszönhetően sokan a városban és olykor országúton is feleslegesen vakítanak, pedig ez a jó látási viszonyok között indokolatlanul bekapcsolt hátsó ködlámpával haladóra is veszélyes lehet, mert a 21 wattos teljesítményű fény ereje azonos a féklámpákéval, ami azt jelenti, hogy vészhelyzetben nehezebben észlelheti a mögötte haladó autós, ez pedig akár tömeges ráfutásos balesetet is okozhat. Nemcsak ezért érdemes mérlegelni az első és a hátsó ködlámpa bekapcsolását: az indokolatlan használatért bírságolhat is a rendőr. Az autók mindegyikét gyárilag hátsó ködlámpával szállítják, többségükhöz első ködfényszóró is jár, de ez utólag is felszerelhető. A hirdetések csalókák, mert ugyan lehet kapni kétezer forintért is egy pár első lámpát, ám ehhez még hozzá kell számolni a relé, a műszerfali kapcsoló és a vezeték, a csatlakozók árát. Ha a szakember munkadíját is hozzáadjuk, többe kerül a hús mint a leves, mégis inkább bízzuk szervizre a műveletet. Az első ködfényszórót úgy kell bekötni, hogy csak a helyzetjelzővel vagy a tompítottal együtt világítson, a távolságival nem működhet, mert felesleges, hiszen a köd a vezető szemébe tükrözné vissza az erős fényt. A közelre és a lefelé világító ködlámpákat úgy kell az autóra szerelni, hogy az átvilágított felület alsó széle legalább 25 centiméterre legyen az úttól, a felső éle nem lehet a tompított fényszórónál magasabban, a külső éle pedig nem lehet negyven centiméternél távolabb a kocsi külső élétől.
Csak tompítottal
Európában még nem egységes a szabályozás: Ausztriában, Szlovéniában, Horvátországban, Macedóniában, Romániában, Észtországban, Lettországban, Norvégiában, Svédországban és Dániában nappal is minden gépjárműnek kötelező a fényszórók használata lakott területen. Olaszországban, Magyarországon és Finnországban azonban csak lakott területeken kívül, míg Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában csak télen kell lakott területen is bekapcsolni a fényszórókat. Franciaországban pedig csak ajánlott lakott területen a fényszórók használata. Ausztriában november közepétől kötelező lakott területen is a tompított fényszóró használata, a kivilágítatlan gépjárművel közlekedő vezetőt minimum 15 euróra büntetik. A korábbi tapasztalatokhoz hasonlóan az intézkedéstől 5-15 százalékkal csökkenhet a közlekedési balesetek száma.
Törlés, csere
Télen a rosszabb látási viszonyok miatt is ellenőriznünk kell a kocsi lámpáit, mert a rosszul beállított fényszórók vakíthatják a szembejövőket, vagy ha túlságosan lefelé világítanak, akkor csökkentik az amúgy is kisebb látótávolságot. Nemcsak a szélvédőt, a lámpákat is gyakrabban tisztítsuk meg a szennyeződéstől, a halványodó izzókat pedig cseréljük ki.
Forrás: Híradó