Hóban, fagyban, strandpapucsban?

2007.12.18.

A téli gumiabroncsokról
Micsoda kérdés? Ki jár télen papucsban, szandálban? Ami azt illeti, sokan követik ezt a veszélyes "cipődivatot", legalábbis szeretett négykerekűjükön: télen is a nyári gumiabroncsokon autóznak.

Az autó egyik legfontosabb szerkezeti eleme a gumiabroncs, hiszen évjárattól, márkától, és teljesítménytől függetlenül ezen - illetve ezeken - keresztül valósul meg az autó-út kapcsolat. A megfelelő állapotú (profilmélység, nyomás, stb.), s az adott évszakhoz optimalizált (téli-

 

Egy sportos téli abroncs
(Dunlop SP Winter Sport 3D) 

nyári) gumikon nem csak autónk épsége, hanem az életünk - mi több: másoké is! - múlhat. Ebből következően az autók téli felkészítésének alfája lenne a megfelelő "lábbelik", azaz a téli gumiabroncsok beszerzése, felszerelése. A gyakorlat - az első komolyabb havazás - azonban évről évre mást mutat: az autósok egy részének csak annyiból áll a mostoha időszakra való felkészülés, hogy sapkában, kesztyűben és kabátban ülnek a volán mögé. Szerintük felesleges a téli gumi, mert "az egész téligumi-mizéria csupán a gyártók által gerjesztett átverés, szimpla reklámfogás; aki tud vezetni, az a nyári abroncsokkal is elboldogul a hóban, stb."

El kell ismerni, hogy a nyári gumiabroncsok a nagy zimankóban, hóban, latyakban semmivel sem rosszabbak téli társaiknál - amíg áll az autó. Ám elindulni, kanyarodni és megállni, egyszóval: közlekedni, már roppant nehéz velük. A tények azonban szemmel láthatóan
 

Goodyear Eagle Ultra Grip GW3 

hidegen hagyják a spórolós autóstársakat, akik nyári "papucsaikon" piruetteznek a havas utakon. Pontosabban a közutakon, ahol rajtuk kívül mások is vannak - s a dolog innen kezdve bizony nem magánügy! Jobb esetben "csak" lassítják a forgalom ilyen esetekben amúgy is lelassult menetét: bénáznak, majd elakadnak, teszem azt, a Szentendrei úti, vagy éppen a Rottenbiller utcai felüljáró aljában, s kész a dugó.

Ezen felül állandó veszélyt jelentenek embertársaikra, hiszen egy letaposott, tehát kemény felületű havon 50 km/h sebességgel haladó személyautó fékútja nyári gumikkal 21,9 méterrel (!) hosszabb, mint téli abroncsokkal! A téli útviszonyokra alkalmatlan autóval való közlekedés valamelyest az ittas vezetéshez hasonlatos: a vezető mindkét esetben tisztában van cselekedetének veszélyességével, mégis kockáztat. Mindenki számára természetes, hogy a hideg, havas időben meleg lábbelit és felsőruházatot hordjon - vagy, az autónál maradva: fűtse az utasteret! -, a téli gumiabroncsok használatának szükségszerűsége azonban sajnos, még nem ilyen egyértelmű.


Rengeteg tévhit él a téli gumikkal kapcsolatban. Az egyik szerint csak hóban érnek valamit, de nálunk elenyésző a "fehér napok" száma, ezért nincs is rájuk szükség.
Sok álbölcsességhez hasonlóan ez sem igaz, mégpedig a téli és nyári gumiabroncsok közötti három alapvető különbség miatt.
 

 A Dunlop különleges mintaelemei


1./ Más az összetételük. A nyári gumik +7 C° alatt "felkeményednek", s exponenciálisan veszítenek tapadásukból, így romlanak a menettulajdonságok, nő a fékút. Az új generációs téli gumiabroncsok futófelületének gumikeveréke általában szilika-adalékot tartalmaz, mely hidegben minden körülmények között jobb menettulajdonságokat, emellett kisebb gördülési ellenállást eredményez, nagyobb futásteljesítményt tesz lehetővé.
2./ A téli gumik futófelületét széles csatornák barázdálják, melyek segítenek eloszlatni a csapadékot a tapadási felületen.
3./ A futófelület barázdáinak (lamelláinak) többféle funkciója van. Egyrészt, egyfajta karomként egy úgynevezett ablaktörlő effektust hoznak létre. A jég felülete azért csúszós mert egy olvadék réteg van rajta. Ha ezt a lamellák megtörik, és mint egy ablaktörlő, lehúzzák, akkor az alatta levő jég már egy szilárd, száraz felület. Másrészt, ezek a lamellák a hóban kapaszkodást valósítanak meg - úgy működnek mint egy fogaskerék. A tapadás feltétele - érdekes módon - a futómintázat merevségén múlik. A merevség hatására mikro-csúszás jön létre ami súrlódást okoz és emiatt tapad a gumi. Gyakran hangoztatott érv, hogy egy garnitúra téli gumi bizony, drága mulatság. Nem olcsó, az igaz, de már egy sima koccanást követő szervizköltség is több, mint négy téli abroncs ára - és nem csak koccanni lehet! Egyesek a családnak csak az egyik autóját szerelik fel téli gumival, mondván, hogy a másikkal "úgyis csak a városban közlekedünk." Igen, de a városban ezzel az autóval viszik a gyerekeket is óvodába, iskolába... 

Milyen téli gumiabroncsot vásároljunk? Nem lehet egy-két márkanévvel elintézni a kérdést. Mint minden műfajban, itt is vannak a fejlesztésekben élenjáró prémiummárkák, aztán jő a
 

Goodyear Ultra Grip 7

derékhad, majd a feltörekvő - sokszor teljesen ismeretlen, és gyanúsan olcsó - versenyzők zárják a sort. A választék zavarba ejtően bőséges, az eligazodásban segítséget jelenthetnek a nagy külföldi szaklapok gumiabroncstesztjei. A kérdés bonyolultságát jelzi, hogy ezek a tesztek is különféle méretkategóriákban zajlanak, s egyrészt minden összeállítás végén olvasható, hogy az adott eredmény az adott kategóriában, s az említett autótípussal igaz, másrészt nem született még olyan abroncs, amelyik minden kategóriában győzedelmeskedett volna. A prémiumabroncsok (GoodYear, Dunlop) vadonatúj, speciális gumikeveréke, mintázata egy-két szezon múlva visszaköszönhet a konszernhez tartozó középkategóriás márkák (Fulda, Sava, Debica) típusain - persze, jóval olcsóbban. A hipermarketekben kapható gumiabroncsok jellemzően a kevésbé minőségi márkák közül kerülnek ki, igaz itt is találkozni neves abronccsal.

Bár költségnövelő tényező, hosszú távon mégis megtérülő beruházás keréktárcsákat (lemezfelniket) is vásárolni a téli gumikhoz. Az átszerelés is pénzbe kerül, nem beszélve arról, hogy ennek során károsodhatnak az abroncsok, s rossz esetben vehetünk újat. Az optikai tuning fontos eszközei a könnyűfém keréktárcsák. Ezekre praktikus a nyári garnitúrát húzni, mert a sós latyak, s nem utolsó sorban a télen hatványozottan fenyegető kátyúrengeteg a drága felnik idő előtti elhasználódását, halálát okozhatják.

 Hazai körkép

Fejlodünk, fejlodgetünk: 2002-ben a hazai autósoknak csupán 34%-a a használt téli gumit. Három évvel késobb már 47%-nál jártunk és azóta is tapasztalható lassú javulás, de nincs ok az elbizakodottságra: Németországban a téli gumit használók aránya 90% körül van…! Szakemberek szerint nálunk a 70% eléréséhez is szükséges még 2-3 év. A gyakorlat egyébként a kétkedoket is meggyozi: a felmérésekbol kitunik, hogy ha valaki kipróbálja a téli gumit, utána már soha nem "szokik le" róla. Magyarországon évente kb. 750 000 db téli abroncs talál gazdára. Az eladások 50%-át harmadik vonalas-, 20%-át közép- és 30%-át prémium kategóriás márkák adják.

Ahogy a benzinkútnál sem kötelezo az aranyáron mért "csodabenzint" tankolni, úgy a téli gumiabroncsok közül sem kell feltétlenül a legújabb fejlesztésu, ezért méregdrága típust választani korosodó, középkategóriás családi autónkra. A teljesség igénye nélkül bemutatunk néhány abroncsot, minden ár-és méretkategóriából.

Debica Frigo Directional

Forgásirányos gumiabroncs-család, melyet közép- és felsokategóriájú személygépkocsikhoz ajánl a gyártó. A nagyszámú lamelláknak köszönhetoen a Frigo kiváló tapadási és fékezési tulajdonságokkal rendelkezik. A gumiabroncs rugalmasságát és tapadását az alacsony homérsékletnél a speciális gumikeverék biztosítja.

Legkisebb méret: 145/70 R 13
Legnagyobb méret: 205/60 R 15
Ár: kb. 10 000 Ft-tól

Fulda Kristall Supremo

Az abroncs a sikeres Kristall Rotego utódja. A fejlesztéseknek köszönhetoen javult a havas és jeges úton való tapadás, valamint jelentosen javult az aquaplaning - védelem. Precíz kezelhetoség, alacsony zajszint és nagyobb élettartam, sportos jármukezelés és mindezek mellett minden idojárási viszony között megnyugtató utazási biztonság jellemzi.

Legkisebb méret: 185/55 R 15
Legnagyobb méret: 255/40 R 17
Ár: kb. 28 000 Ft-tól

Dunlop SP Winter Sport 3D

A csúcsminoségu abroncs a gyár felsõkategóriás modellje. A Winter Sport 3D futófelületén háromféle mintaelem (a vállrész 3D lamellái, a középso-külso blokk magas amplitúdójú lamellái és a középso blokk kapaszkodó lamellái) is szerepel, amelyek éppúgy a jobb autó-út kapcsolatot szolgálják, mint a gumi vadonatúj összetétele. A Dunlop nem kevesebb, mint huszonkilencféle méretben kínálja újdonságát. A lista a 195/65 R15 H-val indul (kb. 35 000 Ft), s a meglehetosen extrém 285/30 R19 W-vel (kb. 140 000 Ft) zárul.

A választás ízlés és pénztárca dolga, de ne feledjük: még egy garnitúra közepes árfekvésu, és tudású téli gumi is nagyságrenddel többet ér télen, mint akár a legjobb nyári "papucsok".

Zsurzs Jenő