Napraforgóolajat a tankba

2006.11.23.

Büdös, de olcsó!
Tilos, de megéri használt, esetleg akciósan vásárolt napraforgóolajjal autózni. Öregebb autókba károsodás nélkül tölthető a közértben vásárolt repceolaj, a benzinkúton kapható gázolaj árának nagyjából feléért.

Azok, akik még az étkezési repceolaj 200 forint alatti árát is sokallják, némi pepecselés, szűrés után a konyhában sütésre használt olajat is felhasználhatják. Ez ingyen beszerezhető, bármelyik nagyobb konyháról.

Ahol évtizedek óta működik: Brazília

Brazília, igen korán, már évtizedekkel ezelőtt ráébredt arra, hogy nem jó más országoktól, azok olajáraitól függeni. Azóta a dél-amerikai ország a világ legnagyobb bioetanol-gyártójává vált, évente 16 milliárd litert gyártanak belőle. Ennek nagy részét a tisztán alkoholüzemű gépkocsikban használják fel, de évről évre növekedik a benzinhez kevert alkohol felhasználása is.

Brazíliában főként a kedvező természeti adottságoknak, valamint a cukornád gyors növekedésének és az egy hektárnyi nádból nyerhető nagy mennyiségű alkoholnak köszönhető, hogy gazdaságos a termelés. Az elmúlt években a brazil cukornádtermés közel fele szolgált nyersanyagként a bioetanolt előállító üzemekben.

Európában Franciaország jár élen a bioetanol gyártásban, bár Európában jóval nehezebben lehet gazdaságosan üzemanyagot "termeszteni".

Milyen autóban használható?

Ha már megvan az olaj és az elhatározás, állítólag bármelyik dízelmotorral felszerelt autóban felhasználható. Általában a régi, kevésbé érzékeny, olcsóbb autókba a tulajdonosok bátrabban öntik bele a használt sütőzsiradékot is, de tudunk olyan fuvarozóról is, aki Toyotájába évek óta rendszeresen önt repceolajat. Ennek ellenére mi modernebb, többmilliós kocsikba nyugodt szívvel nem tankolnánk közvetlenül a lángosostól szerzett üzemanyagot.

Mi is az a biodízel, etanol?

Biodízelt elsősorban az étkezési olajokat is adó növényekből nyernek, így a repce, napraforgó, illetve a szója alkalmas arra, hogy üzemanyagot állítsanak elő belőle. A repcéből és napraforgóból nyert olajat akár közvetlenül is a tankba lehet önteni, de ennek lehetnek káros következményei. Elsősorban az ásványi eredetű üzemanyagnál nagyobb viszkozitása, kellemetlen szaga, illetve az oxidációs katalizátorok alkalmazása okozhat nehézségeket.

Ezeket a hátrányokat viszonylag egyszerű eljárással, úgynevezett észterezéssel lehet orvosolni, aminek eredményeképpen a dermedést okozó glicerint vonják ki a növényi olajból. A kezelés után a biodízel bármelyik dízelüzemű gépkocsiban gond nélkül felhasználható, csupán az első néhány alkalom után érdemes az üzemanyagszűrőt kicserélni, hiszen a növényi olaj oldószerként viselkedve, a tankból, csövekből kioldhatja az ásványi dízel lerakódásait.

Olyan régebben készült járműveknél, amelyeknél a gyártó nem ajánlja a biodízel használatát, főként a gumicsövekben, tömítésekben tehet kárt a növényi eredetű üzemanyag. Ezek cseréje azonban megoldást nyújt a problémára.

A következő oldalon jönnek a veszélyek, hátulütők és a jövő üzemanyaga. Katt!

Forrás: