2007.01.08.
A texasi kormányzat egy évvel elhalasztotta a döntést arról, hogy viszonylag magas nitrogéndioxid kibocsájtása miatt betiltsa-e a biodízel üzemanyagok használatát. A halogatás azonban maga is elegendő ahhoz, hogy elriassza a befektetőket az egyébként felfutóban lévő ágazattól.
A tilalom eredetileg 2007 elejétől lépett volna érvénybe, de még nem sikerült lezárni a vitát arról, hogy a szennyezés meghaladja-e a Texasban 2005-ben elfogadott új környezetvédelmi törvényben megengedett határértékeket, illetve hogy több-e az alternatív üzemanyag haszna, mint az okozott kár - írja a Houston Chronicle texasi újság.
A nitrogénoxidoknak többféle ismert káros környezeti hatása van (növelik a talaj menti ózon-szmogokat, és nagyrészt nekik köszönhetők a savas esők is).
Texas évi 100 millió gallonnal Iowa állam után a második legnagyobb biodízel termelő az USA államai között. A mezőgazdasági termelés során sok hulladék keletkezik, és a dízelgyártók gyapotmagtól szójababon át állati zsiradékig ("folyékony csirke") mindenből tudnak üzemanyagot készíteni, egyesek még sertésszalonnával is kísérleteznek - írta a New Scientist című brit tudományos folyóirat.
2002-ben az amerikai környezetvédelmi hatóság (U.S. Environmental Protection Agency - EPA) megvizsgált egy B20 nevű általánosan használt biodízel üzemanyagfajtát, és a tanulmányban szereplő nitrogénoxid-emissziós mérési adatok magasabbak voltak, mint a Texasban jelenleg megengedett értékek. A TxLED törvényt egyébként 2005 novemberében fogadták el, hogy csökkentsék a sűrűbben lakott körzetekben a légszennyezést.
Később az energiaügyi minisztérium megújuló energiaforrásokkal foglalkozó központi laboratóriuma (National Renewable Energy Lab, Department of Energy, USA) megállapította, hogy a biodízel üzemanyagok égetésekor nem keletkezik több nitrogénoxid, mint a kőolaj esetén.
A texasi Környezetminőségi Bizottság (Texas Commission on Environmental Quality) nem tartotta ildomosnak választani két tudományos álláspont között, ezért a biodízel-gyártókat felszólította, hogy 2006 év végéig bizonyítsák be igazukat. Ezt a határidőt hosszabbították meg most újabb egy évvel.
Léteznek olyan kémiai eljárások, melyekkel csökkenteni lehetne a nitrogéntartalmat, de ezek olyan drágák, hogy kötelezővé tételük piacképtelenné tenné a biodízel ágazatot. Vannak, akik szerint nem az a néhány százaléknyi nitrogénvegyület az igazi szennyező anyag, hanem az egész kipufogó gáz.
Massachusetts vezetésével 12 szövetségi állam bírósági úton próbálja rávenni a környezetvédelmi minisztériumot, hogy tekintse környezetszennyező anyagnak a széndioxidot (sejthető, hogy Texas állam nincs ott a 12 pereskedő között).
(MTI-Panoráma)